Werken bij de gemeente of [***]?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 00:09

Ik ben binnen gekomen via een oud collega. Vacatures zijn eerst voor intern, dan alle gemeente en dan extern. Volgens mij ook enkel via de al eerder genoemde website voor banen in de overheid. Voor tijdelijke contracten maken we graag gebruik van bijvoorbeeld Driessen.

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:40

gereageerd naar lieffiefi
Doen dit zelf op deze manier, net als bijna iedereen in mijn team. Nog ruim 40 teams die voor gemeente ook zo werken

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 08:52

Tink89 schreef:
Ik ga mee met de tip 'motiveer in je brief al waarom je de overstap naar de overheid wilt maken '. Als je dat niet wilt, omdat je vindt dat dat pas in het gesprek aan de orde mag komen, zou ik je ook niet uitnodigen.

In mijn geval wilde ik uit de commerciële wereld overigens. Dat was een prima argument. Maar er zijn nog heel veel andere redenen... Waarom wil je eigenlijk naar de overheid? Beter verdienen? (Dat is echt niet altijd het geval). Of heb je een andere motivatie?


Ik vind niet pas dat het in een gesprek aan de orde mág komen, waar lees je dat? Ik vind wel dat het veel makkelijker uit te leggen is in een gesprek dan in een zakelijke brief.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:53

Maar als jij het niet in de brief zet, komt er dus blijkbaar geen gesprek. Je motivatie benoemen kan het verschil maken tussen al op de brief afgewezen worden of toch een kans krijgen.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:59

ik mis wel antwoord op mijn vragen ts..
In welke richting zoek je een baan? Wat doe je nu en wil je doen binnen de gemeente?

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:04

Tiahastrona schreef:
gereageerd naar lieffiefi
Doen dit zelf op deze manier, net als bijna iedereen in mijn team. Nog ruim 40 teams die voor gemeente ook zo werken


Even ter verduidelijking: Tiahastrona spreekt voor haar deel de gemeente en de diensten, waar het kan kloppen wat zij aangeeft.
En ik spreek vooral vanuit de algehele overview. Dus álle medewerkers van de gemeente Rotterdam, niet een dienst of cluster :)

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:05

Ineke2 schreef:
Tink89 schreef:
Ik ga mee met de tip 'motiveer in je brief al waarom je de overstap naar de overheid wilt maken '. Als je dat niet wilt, omdat je vindt dat dat pas in het gesprek aan de orde mag komen, zou ik je ook niet uitnodigen.

In mijn geval wilde ik uit de commerciële wereld overigens. Dat was een prima argument. Maar er zijn nog heel veel andere redenen... Waarom wil je eigenlijk naar de overheid? Beter verdienen? (Dat is echt niet altijd het geval). Of heb je een andere motivatie?


Ik vind niet pas dat het in een gesprek aan de orde mág komen, waar lees je dat? Ik vind wel dat het veel makkelijker uit te leggen is in een gesprek dan in een zakelijke brief.


Dat haalde ik uit je post, omdat je aangaf het niet in de brief te willen zetten. Ik zou het dus opnemen. En sowieso eens kritisch kijken naar je brief. Die kan voor het bedrijfsleven prima zijn, maar voor de overheid niet.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 11:47

Shadow0 schreef:
Maar als jij het niet in de brief zet, komt er dus blijkbaar geen gesprek. Je motivatie benoemen kan het verschil maken tussen al op de brief afgewezen worden of toch een kans krijgen.

Mijn motivatie komt wel in naar voren in mijn brief, maar wellicht moet ik het nog uitgebreider doen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 11:54

Lieffiefi schreef:
ik mis wel antwoord op mijn vragen ts..
In welke richting zoek je een baan? Wat doe je nu en wil je doen binnen de gemeente?

Ik heb niet een bepaalde richting die ik zou willen doen.
Voordat ik het werk deed wat ik nu al jarenlang doe wist ik niet eens dat het bestond.
Vandaar dat in nu ook niet meteen zeg daar zoek ik specifiek naar.

Ik werk nu in de logistiek. Heb ook veel te maken met de douane en vind dat leuk dus een baan bij de douane zou ik zeker aangrijpen.

Ik ben goed in plannen, pro-actief meedenken om problemen voor te zijn, klantgerichtheid, service verlenen.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:54

Maar als jij een brief stuurt zonder motivatie voor een specifieke functie en met een beperkte motivatie voor de overheid, wat verwacht je dan? Dat ze zeggen 'goh, die heeft een leuk cv, maar geen idee wat ze wilt, laten we haar uitnodigen'?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 13:58

Tink89 schreef:
Maar als jij een brief stuurt zonder motivatie voor een specifieke functie en met een beperkte motivatie voor de overheid, wat verwacht je dan? Dat ze zeggen 'goh, die heeft een leuk cv, maar geen idee wat ze wilt, laten we haar uitnodigen'?

Zoals eerder al wel gezegd ook in dit topic pas ik mijn brief per functie echt wel aan qua motivatie zoveel mogelijk passend bij de functie waarop ik solliciteer.
Als ik erop schrijf heb ik serieus interesse in die functie. Ik ga niet “ zomaar” brieven schrijven dat heeft geen zin nee.

Het is alleen zo dat ik open sta voor meer functies als in 1 specifiek vakgebied.
Juist daarom ook voor bijleren indien van toepassing.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:03

Maar wat wil je dan met dit topic?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 15:07

Mijn vraag is duidelijk in mijn openingspost hoor dacht ik zo.
Gewoon wat tips vraag ik en die heb ik ook wel gekregen gelukkig.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:11

Zoek een detacheerder en kijk of je via de detacheerder bij de (gemeentelijke)overheid aan de slag kunt. Dan vervolgens kun je gemakkelijker de overstap maken naar de Gemeente zelf:-)

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:15

Maar TS, volgens mij is bij de gemeente juist hele specifieke kennis nodig voor veel onderwerpen. Logistiek is wel een heel andere richting dan gemeente en overheid. En dr sterke kanten die jij benoemd: “goed in plannen, pro-actief meedenken om problemen voor te zijn, klantgerichtheid, service verlenen” zijn zeker goede eigenschappen, maar ik vraag me af of je binnen de gemeente daar echt heel veel aan hebt. Om beleid te maken/schrijven heb je echt kennis nodig (bijvoorbeeld verkeer, duurzaamheid, bouwtechnische kennis). Behalve als je bijvoorbeeld bij het klantcontact wil werken dan zal je minder vakinhoudelijke kennis nodig hebben. Dus nogmaals de vraag: op welke functies heb je tot nu toe gesolliciteerd? Welke functie heb je voor ogen?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 15:32

Ik wil geen beleidsmedewerker worden, of althans ik snap dat ik daarvoor afgewezen word, want ja ik heb daar niet voor geleerd en er is inderdaad veel vakkennis voor nodig die niet in een korte tijd geleerd kan worden.

Ik heb bijvb gesolliciteerd op functies met klantencontact, omdat ik dat goed kan.

Tevens een keer een douanefunctie waarbij er dan een interne opleiding bij werd aangeboden, omdat het een specifieke functie betrof.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:27

Wat betreft plannen en logistiek. Dan denk ik aan een functie als teamleider of planner bij de "buitendienst".
Routes uitzetten voor de vuilniswagens, etc.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:43

Ik ben bij de rijksoverheid gekomen via Randstad.. inmiddels doet die betreffende “afdeling” zaken met Young Capital. Ik heb na 1,5 jaar een vast dienstverband bij de overheid aangeboden gekregen... dit is relatief snel, na zo’n korte tijd via een uzb...
Inmiddels heb ik een andere baan... ben van het ene ministerie naar het andere overgestapt, met behoud van mn dienstverband. De baan die ik nu heb is zo enorm geweldig... ik zie mezelf hier wel werken totaan mn pensioen :D

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:00

Ineke2 schreef:
Ik wil geen beleidsmedewerker worden, of althans ik snap dat ik daarvoor afgewezen word, want ja ik heb daar niet voor geleerd en er is inderdaad veel vakkennis voor nodig die niet in een korte tijd geleerd kan worden.

Ik heb bijvb gesolliciteerd op functies met klantencontact, omdat ik dat goed kan.

Tevens een keer een douanefunctie waarbij er dan een interne opleiding bij werd aangeboden, omdat het een specifieke functie betrof.

Als je cv zo goed is als dat je zegt, dan kan het zijn dat je te hoog gekwalificeerd bent voor klantcontact functies. Bij mijn gemeente worden zulke functies vervuld door bijvoorbeeld Bestuurskunde studenten.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:16

Zelf ben ik ook aan het kijken geweest binnen de gemeente omdat ik ook wat zoekende ben wat ik wil. Ik zoek met name functies in de zorgrichting en heb hier ook de papieren voor, echter geen gemeentelijke ervaring behalve vanaf de andere kant van de tafel.
De reden die ik vaak krijg waarom ik afgewezen wordt is omdat er 90 mensen op een functie solliciteren en er dan wel iemand is die ervaring heeft of iets anders meebrengt wat ik niet heb. Vrij logisch, ik heb van de gemeente tot nu toe dan ook erg nette reacties gehad.
Nu woon ik aan de andere kant van het land dus ik weet niet hoe het bij jou zit qua sollicitanten op een functie maar hier valt het me op dat er veel mensen reageren op een functie. Vele malen meer mensen dan in mijn eigen vakgebied, de zorg, waar ik altijd op gesprek mag en eigenlijk altijd ben aangenomen. Voor mij dus ook even wennen.

Mocht iemand nog een gouden tip hebben of adviezen hebben om binnen te komen bij de gemeente dan hoor ik het natuurlijk graag! Ik kijk ook in andere richtingen maar de gemeente is een van de richtingen waarop ik selecteer momenteel gezien hetgeen ik zoek.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:47

Goh, ik wist niet dat dat zo lastig is eigenlijk. Stalgenoot is net aangenomen bij de Tweede Kamer en werkte hiervoor bij een hotelketen. Ik denk dat het dus deels ook wel toeval dan is misschien bij jou?

Als je het echt heel graag wil, lijkt het me handig om een soort van relatie op te bouwen met de recruiters. Om eens per 3 maanden bijv te bellen om de openstaande vacatures door te nemen en te kijken wat wel/niet past bij jou. Ze zullen dan vanzelf aan je gaan denken en jij krijgt ook meer inzicht op welke vacatures je wel/niet kans maakt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:15

Het zou zo maar kunnen dat je CV te veel een focus heeft op dat pro-actief, willen verbeteren, commercieel klantencontact etc.
Het risico bestaat dan dan men denkt: pff heb je weer zo‘n wereldverbeteraar die bij ons de boel op stelten zet en te lang klanten aan de balie heeft.
Waar je namelijk in de commerciele wereld aan klantenbinding wil doen is dat bij overheden meer een gevalletje: ja, next.....kom maar terug als je het formulier ingevuld hebt.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 18:05

Valt wel mee denk ik Sizzle, dat is maar 1 dingetje tussen een heleboel anderen :)

Net afgewezen, omdat ik niet op 3 Augustus kon beginnen ( dat stond niet in de vacature)
Tja ik heb nog een opzegtermijn...

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:42

Ik werk bij de Rijksoverheid, gewoon binnengekomen via https://www.werkenbijdeoverheid.nl/. Twee keer op een soortgelijke vacature gereageerd, de tweede keer de baan aangeboden gekregen. Ik kwam uit de startupwereld, had alleen in een ver verleden stage bij een ambassade gelopen. Het kan dus gewoon :j

Heb je geen vrienden oid die bij de overheid werken en eens kritisch naar je CV/motivatie kunnen kijken? Dat heeft bij mij echt wonderen gedaan. Afhankelijk van de functie zijn er vaak best veel reacties, dus jouw profiel zal er op een of andere manier bovenuit moeten springen. Ik heb bijvoorbeeld jaren in het buitenland gewerkt, dat was een pré in mijn functie. Ik heb ook een lange lijst aan nevenactiviteiten erop staan, daar zijn ze ook wel happig op, spreekt toch een bepaalde maatschappelijke betrokkenheid uit.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:53

Ineke2 schreef:
Lieffiefi schreef:
ik mis wel antwoord op mijn vragen ts..
In welke richting zoek je een baan? Wat doe je nu en wil je doen binnen de gemeente?

Ik heb niet een bepaalde richting die ik zou willen doen.
Voordat ik het werk deed wat ik nu al jarenlang doe wist ik niet eens dat het bestond.
Vandaar dat in nu ook niet meteen zeg daar zoek ik specifiek naar.

Ik werk nu in de logistiek. Heb ook veel te maken met de douane en vind dat leuk dus een baan bij de douane zou ik zeker aangrijpen.

Ik ben goed in plannen, pro-actief meedenken om problemen voor te zijn, klantgerichtheid, service verlenen.


Douane zoekt regelmatig mensen hoor. Even alert instellen op werken voor Nederland. Je werkervaring en competenties lenen zich ervoor. Met mbo4 hbo en WO kan je binnenkomen en krijg je een douane gerichte opleiding. Er komen veel mensen binnen vanuit het bedrijfsleven met diverse achtergronden. In je brief goed aangeven wat je aanspreekt, voorbeelden geven van je competenties en zeggen dat je bereid en in staat bent om je vakinhoudelijk te bekwamen.
Tijdens sollicitatie gesprek wordt echt gekeken naar motivatie en of je voorbeelden hebt van competenties.
Douane heeft wel een harde diploma eis. Met een mbo op een hbo solliciteren lukt niet.