Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-20 16:31

Ja, het bedrag gaat over 2016/72017 en volgens het UWV gaat het om inkomsten die tijdens mijn WAO periode in 2019 zijn vergaard, maar dat klopt dus niet.
In 2016/2017 was ik nog gewoon aan het werk, dus heeft het niets met mijn uitkering te maken.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:31

Ik begrijp het niet helemaal, je kreeg een eenmalige nabetaling van €1400,- van je voormalige werkgever die je niet hebt opgegeven. Vervolgens krijg je een naheffing van €1800 over dit bedrag en een boete van €700,-omdat je het niet had opgegeven.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-20 16:35

Dat klopt!
De eenmalige nabetaling waren vakantieuren met een waarde van 1400 euro. Die vakantieuren waren nog van 2016/2017 toen ik nog in dienst was, maar omdat mijn werkgever mijn contract slapende hield en niet wilde ontbinden zijn die uren pas eind 2019 uitbetaald.
Dus ze waren nog vanuit de tijd dat ik werkte en dus hoefde ik het volgens Rechtsbijstand niet aan te geven bij het UWV omdat het niets met mijn uitkering te maken had (want die kreeg ik toen niet). Volgens het UWV had ik het wel moeten melden en daarom kreeg ik nu een rekening van zo'n 1800 euro + boete van 700 euro.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:37

Hoe kan de naheffing hoger zijn dan het bedrag wat je hebt ontvangen?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-20 16:39

Ik heb nog geen idee want de rekening was niet gespecificeerd en de persoon die er via het UWV over gaat is 2 weken op vakantie en heeft geen vervanger.

De beslissing was overigens nog niet definitief. Het was een brief van het UWV waarbij ze het alvast aankondigden.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:41

Dan zou ik zeker bezwaar maken want het is wel gek dat je meer betaald dan je ontvangt en daar bovenop nog een boete krijgt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Anoniem

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:31

O spannend! Ben benieuwt hoe dit afloopt maar zo te zien ben je goed bezig met hulp van Bokt. :)

pumpina
Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:39

Wauw wat een verhaal! Ben heel benieuwd hoe dit afloopt, en duim heel erg dat jullie in ieder geval niet de dupe zijn!

spoekie
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:05

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... erlof-uren

En dan de reactie van het uwv webcare.
Die is heel duidelijk. Je had het wel moeten opgeven, maar het hoort geen gevolgen te hebben voor je uitkering.
Ik zou dus in bezwaar gaan voor het korten op jouw uitkering bij het uwv en het bedrag van de boete verhalen op je rechtsbijstand.

Succes!

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:28

Ik moet zeggen dat ik ook niet wist dat je de uitbetaling van de overgebleven vakantie-uren moet opgeven aan het UWV.
Deze maand ga ik over van werk (2 jaar ziek) naar een WIA-IVA uitkering en was in de veronderstelling dat vakantie-uren, samen met wat vakantiegeld en de transitievergoeding een mooie aanvulling voor mijn spaarrekening gaat zijn.
Het is nog niet helemaal duidelijk of de ontslagvergunning op tijd komt om alles nog in juli af te werken. Zodra ik de afrekening heb toch maar even het UWV bellen hoeven wat.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-20 19:06

Spoekie, bedankt voor het opzoeken! Ik ga het even lezen en opslaan!

Tiwi, ja ik zou er zeker achteraan gaan! Better safe than sorry. Ik heb hier ook zeker van geleerd.
Alles checkcheckdubbelcheck, hoe dit straks ook afloopt!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131845
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:19

spoekie schreef:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... erlof-uren

En dan de reactie van het uwv webcare.
Die is heel duidelijk. Je had het wel moeten opgeven, maar het hoort geen gevolgen te hebben voor je uitkering.
Ik zou dus in bezwaar gaan voor het korten op jouw uitkering bij het uwv en het bedrag van de boete verhalen op je rechtsbijstand.

Succes!


Weet je zeker dat voor WW dezelfde regels gelden? Dit verhaal gaat over WW en de TS zit in een ander schuitje.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

fohadie
Berichten: 4258
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:11

spoekie schreef:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... erlof-uren

En dan de reactie van het uwv webcare.
Die is heel duidelijk. Je had het wel moeten opgeven, maar het hoort geen gevolgen te hebben voor je uitkering.
Ik zou dus in bezwaar gaan voor het korten op jouw uitkering bij het uwv en het bedrag van de boete verhalen op je rechtsbijstand.

Succes!



Helaas geldt dit nietvoor alle uitkeringen. De uitkering die ik heb, daar moest ik wel de verlofuren die later uitbetaald werden aan UWV doorgeven en dat werd wel degelijk als loon gezien en ingehouden van de uitkering. Voor WW geldt dit misschien wel, maar lang niet voor alle uitkeringen.

Silvia
Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:26

Oké, ik ga het nog even ingewikkelder maken: als die alsnog uitbetaalde vakantieuren volgens het UWV tot je loon behoren dan moet je uitkering worden gebaseerd op je loon van het laatste jaar inclusief de vakantieuren. Of is daar al rekening mee gehouden?

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-20 16:28

Nee, daar is geen rekening mee gehouden. Wat vreemd eigenlijk.

Alle papieren zijn inmiddels ingeleverd bij de advocaat en die gaat zich erover buigen.
Nog niets van het UWV gehoord maar ik denk dat die mevrouw nog op vakantie is :)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

spoekie
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 05:54

Silvia schreef:
Oké, ik ga het nog even ingewikkelder maken: als die alsnog uitbetaalde vakantieuren volgens het UWV tot je loon behoren dan moet je uitkering worden gebaseerd op je loon van het laatste jaar inclusief de vakantieuren. Of is daar al rekening mee gehouden?


Dat is alleen voor WW. Voor WIA wordt gekeken naar je laatst verdiende loon voordat je ziek werd. (2 jaar voordat je uit dienst gaat dus)

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Rytir
Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:27

Silvia schreef:
Oké, ik ga het nog even ingewikkelder maken: als die alsnog uitbetaalde vakantieuren volgens het UWV tot je loon behoren dan moet je uitkering worden gebaseerd op je loon van het laatste jaar inclusief de vakantieuren. Of is daar al rekening mee gehouden?


Dat is als er een nieuwe beoordeling is, in dit geval is er sprake van herleving van een oud (wao) recht. Toch is het interessant om dit goed uit te zoeken. Als het loon wat je met het laatste dienstverband hebt verdiend hoger was dan eerder heb je ook meer sociale premie betaald. Mogelijk wordt het dagloon dan ook wat hoger (mits het aan bepaalde voorwaarden voldoet). Zou dat ook bij de jurist neerleggen.

When nothing goes right,

go left.

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:12

Ik heb net bericht van het UWV over o.a. uitbetaalde vakantiedagen:

Op 24 juli 2020 ontvingen wij van u het formulier ‘Wijzigingen doorgeven’.
U geeft op dit formulier door dat u een eindafrekening heeft ontvangen van uw werkgever. Deze wijziging heeft geen gevolgen voor uw uitkering.


Eigenlijk zou dit ook voor jouw uitbetaalde vakantiedagen moeten gelden.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 10:41

Dat dacht ik dus ook :=

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

fohadie
Berichten: 4258
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:41

Dat hangt echt van je uitkering af. Bij mij zagen ze het als inkomsten dus mocht terugbetalen.

Om welke uitkering ging het bij jou Tiwi1969?

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat doe je.. (Rechtsbijstand...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:42

WIA-IVA uitkering dus 100% afgekeurd.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

fohadie
Berichten: 4258
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:47

Das idd een andere uitkering als die ik heb.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 11:47

tiwi1969 schreef:
WIA-IVA uitkering dus 100% afgekeurd.


Ik denk dat je de WAO hiermee kunt vergelijken?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:44

Cayenne schreef:
tiwi1969 schreef:
WIA-IVA uitkering dus 100% afgekeurd.


Ik denk dat je de WAO hiermee kunt vergelijken?


Lijkt mij wel WAO is misschien nog wel iets gunstiger.


Wat ik wel van dit topic heb geleerd is dat je beter teveel kan melden, bij twijfel melden.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 18:13

Even een update!

Het UWV heeft de boete uiteindelijk met de helft verlaagd en Rechtsbijstand gaat de boete betalen.
Het overige bedrag moet ik wel betalen en dat heb ik inmiddels ook netjes gedaan.

Ik blijf het jammer vinden dat het zo gelopen is, maar het is helaas niet anders!
In ieder geval een dure les om niet blind op advies van Rechtsbijstand te vertrouwen. Waar mensen werken worden immers fouten gemaakt :)

Iedereen nog superbedankt voor het advies en de tips! Ik heb er echt heel veel aan gehad! _/-\o_

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 21 bezoekers