Vragen over universiteit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Vragen over universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 18:07

Ik vroeg me een paar dingen af waarvan ik hoopte dat iemand hier ze voor me zou kunnen beantwoorden, ik ken namelijk niemand in mijn omgeving die een universitaire studie doet of recent heeft gedaan.
- Moet je ook verplicht stage lopen op een universitaire studie, zoals op het mbo en hbo?
- Als je eerder op een mbo een studieschuld hebt opgebouwd en je geen diploma hebt behaald voor die opleiding waardoor de studieschuld dus blijft staan, telt een universitaire studie dan mee voor het "binnen 10 jaar een diploma halen" verhaal of moet je daarvoor écht een mbo diploma halen?
- Is er misschien een bokker die de bachelor "English Language and Culture" of de master "Literary Studies" volgt of heeft afgerond en mij hier wat meer over zou willen vertellen?
Ik hoop dat iemand mij wat kan inlichten over deze zaken :)

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Vragen over universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:15

Stage hangt volledig af van je studie. Ik heb bijvoorbeeld in mijn studie straks een halfjaar vrije keuze: ik mag stage lopen, minor volgen, naar het buitenland, enzovoort. Zolang het maar gelijk staat aan een bepaald aantal studiepunten. Op de website van de uni waar je die studie wil doen staat vaak de volledige jaaropbouw en dan kan je zien of er een verplicht stagemoment bijzit, maar dat komt vrij weinig voor, volgens mij heb je dat alleen bij heel praktische studies zoals geneeskunde.
Over het studieschuld ding kan je het best op duo.nl kijken en eventueel contact opnemen met hen

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:35

Jouw prestatiebeurs van het MBO wordt ook omgezet naar een gift op het moment dat je een universitaire studie afrond, mits je dat natuurlijk binnen die diplomatermijn(einde van de 10 jaar) van het MBO doet. De eis daarvoor is namelijk minimaal een MBO niveau 3 diploma, dus hoger mag natuurlijk ook.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vragen over universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:47


Niki_

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Vragen over universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:26

Ik heb English Language and Culture aan de UU gestudeerd (ben in 2017 van de bachelor afgestudeerd), je mag me altijd pb'en met vragen :)

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Vragen over universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:08

Stage hangt idd heel erg van de opleiding af. Ik studeer biologie en heb verplicht in mijn bsc 1 stage, en in mijn msc 2 stages. Mijn vriend echter doet geschiedenis en moet alleen een minor kiezen. Stages komen in zijn curriculum heel niet voor :)

Ik weet niet welke uni je op het oog hebt, maar kijk eens op de site of ze een studenten chat / online studieadviseur hebben. Dan kun je je vragen ook direct aan iemand van de opleiding stellen.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 14:52

Super bedankt voor de reacties allemaal! Dus het is heel erg studie afhankelijk of je stage moet lopen, dan ga ik daar even over informeren bij de studies die ik wil doen!

Air schreef:
Jouw prestatiebeurs van het MBO wordt ook omgezet naar een gift op het moment dat je een universitaire studie afrond, mits je dat natuurlijk binnen die diplomatermijn(einde van de 10 jaar) van het MBO doet. De eis daarvoor is namelijk minimaal een MBO niveau 3 diploma, dus hoger mag natuurlijk ook.

Oké dus dit kan gewoon? Ik twijfelde heel erg omdat natuurlijk de studiefinanciering weer heel anders werkt op hbo en wo, dus ik wist niet zo goed of er dan nou iets gebeurde met die prestatiebeurs. Bedankt voor het uitleggen!

Niki_ schreef:
Ik heb English Language and Culture aan de UU gestudeerd (ben in 2017 van de bachelor afgestudeerd), je mag me altijd pb'en met vragen :)

Oeh tof! Ik ga je even een pb'tje sturen. Dankjewel!


Eelmo schreef:
Stage hangt idd heel erg van de opleiding af. Ik studeer biologie en heb verplicht in mijn bsc 1 stage, en in mijn msc 2 stages. Mijn vriend echter doet geschiedenis en moet alleen een minor kiezen. Stages komen in zijn curriculum heel niet voor :)

Ik weet niet welke uni je op het oog hebt, maar kijk eens op de site of ze een studenten chat / online studieadviseur hebben. Dan kun je je vragen ook direct aan iemand van de opleiding stellen.

Ik ben een beetje verdwaald op de site van de Radboud maar ik ga inderdaad eens zoeken of dat er is, goeie tip! Bedankt!

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:20