Wat moet ik nou ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colaaa

Berichten: 4121
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Wat moet ik nou ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 12:10

Hallo !

Oke waar te beginnen...
Aankomende maand werk ik alweer 5 jaar bij de Lidl, heb vast contract en mooie uren. Maar ik heb nu steeds meer het gevoel, is dit het ? Wil ik dit nog een keer 5 of 10 jaar doen ?
Nee want die gedachte alleen al geeft mij pijn in mijn buik. Nu was ik al aan het rond kijken voor een opleiding het liefst BBL want ik heb wel mijn vaste lasten. Nu wil ik ergens wel de zorg in, maar er zijn genoeg vacatures maar 0 BBL Vacatures, of de interne opleidingen zitten al vol. Dit geeft mij toch een soort van stress dat ik denk van ja, ik moet nu wel wat vinden want anders 'komt het niet goed'. Dat is natuurlijk onzin maar omdat ik graag verder wil, en ik in augustus 25 wordt, zit er toch iets te knagen dat zegt je moet het nu doen, want anders hoeft het niet meer, maarja de rest van mijn leven broodjes bakken en kassa zitten dat wil ik ook niet. Wat zou ik nog meer kunnen gaan doen, behalve in de zorg?

Lastig lastig lastig.....

Sorry voor het warrige verhaal maar moest het ook even van mij aftypen.
En zijn er misschien ook mensen die zich hierin herkennen ?

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wat moet ik nou ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:14

Ik weet te weinig af van de mogelijkheden in Nederland. Maar ik wil je wel op het hart drukken van goed na te denken over je keuze. Je hebt de luxe van een vast contract, neem dan zeker genoeg tijd om uit te zoeken wat je wilt. "Ergens de zorg in willen" klinkt niet heel overtuigend en net in de zorg is het zo belangrijk dat je het met hart en ziel doet.
Dus overweeg alle opties vooraleer je stappen zet, zodat je niet in hetzelfde straatje opnieuw belandt straks. Een loopbaancoach is misschien geen slecht idee.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:16

Ik sluit me helemaal bij Tieneke aan. Angst is een slechte raadgever, en ergens een baan aannemen, puur omdat je weg wilt waar je nu zit is zeker geen garantie op geluk... Denk na over waar je NAARTOE wilt, in plaats van waar je vandaan wilt, en laat je vooral niet vastzetten door je eigen gedachten over wat allemaal wel of niet 'kan'... waar een wil is, is een weg!

WybeUrsula
Berichten: 131
Geregistreerd: 09-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:18

Ik denk dat er in de zorg ontzettend veel kansen zijn om BBL te werken en te leren! Ik studeer zelf over een weekje *klopt af* af als ergotherapeute. Iedereen in mijn omgeving merkt, door de corona crisis, dat er ontzettend weinig vacatures zijn, laat staan BBL plekken. Veel plekken zitten met een vacaturestop.

Is het een idee dat je een half jaartje gaat oriënteren wat je precies wilt? 'Zorg' is natuurlijk ontzettend breed! Als de rust een beetje is wedergekeerd misschien opnieuw gaan zoeken?
Heb je Linkedin? Ik heb daar al meerdere aanboden gekregen voor een baan en ik zie ook regelmatig BBL's voorbij komen, dus ze zijn er wel!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:19

Kijk eens naar opleidingen waarbij je direct betaald wordt. Bv operatieassistente is een interne opleiding die betaald wordt door je werkgever en je krijgt direct salaris.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:19

Je kan nog studeren op je 60e als je wil dus nu overhaast beslissen zou niet slkm zijn.
Je hebt de luxe van een vast contract. Gebruik volgend schooljaar om je te oriënteren en bedenken wat je wil (misschien kan je gesprekken gaan voere of proefdagen meedraaien) en schrijf je dan tijdig in voor een opleiding die i 2021 start.

Colaaa

Berichten: 4121
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Re: Wat moet ik nou ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 12:25

Kijk hier heb ik wat aan ! Ontzettend bedankt voor de reacties !
En jullie hebben helemaal gelijk, qua overhaaste beslissingen maken en alles.
Ik ga nu gewoon rustig de tijd nemen om echt goed na te denken wat ik wil, en hoe en wat.

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:41

Het is goed dat je jezelf deze vraag durft te stellen! Wil je dit nog jaren doen of ligt je hart toch ergens anders is een moeilijke keuze. Dat je je deze vraagt nu durft te stellen zegt wel dat het misschien goed is om door te gaan naar wat anders. Naar een andere sector overstappen met een nieuwe opleiding is erg spannend maar kan ook heel goed uit pakken.

Zelf heb ik in 2018 ook voor zo'n keuze gestaan. Ik werkte in een kringloopwinkel als bijbaan en de studie was afgelopen. Ik had geen idee wat ik met mijn leven wou gaan doen. De winkel voelde veilig en gaf zekerheid. Maar ik kwam in een enorme sleur te zitten en verveelde mij verschrikkelijk op den duur. De uitdaging was weg er viel ook niks meer te leren. Ik was ook wat meer meegegaan in het niveau van mijn collega's die wat lager lag ik merkte daar tijdens het werken helemaal niks meer van omdat ik ook zo in die sleur zat.

Totdat ik een baan aangeboden kreeg van vrienden van mijn ouders. Hun hebben een Thomashuis voor mensen met een verstandelijke en meervoudige beperking. Ik kreeg deze baan aangeboden op een punt dat ik er helemaal doorheen zat en al een moeilijk gesprek had met een collega die mij graag wou helpen om weer wat motivatie te krijgen in het leven. Ik nam soms nogal keuzes zonder er over na te denken dus ik zei ook gelijk volmondig ja dat het mij wel wat leek. Zo gezegd zo gedaan en we hadden een afspraak gemaakt dat ik een middagje langs zou komen. Vanaf de eerste seconde was ik volledig om en ik vond het geweldig om met mensen met een verstandelijke beperking te gaan werken.

Inmiddels ga ik al naar het laatste jaar van mijn opleiding en kom ik al bijna 3 jaar lang in het Thomashuis. Nu loop ik er stage maar tussendoor werk ik er gewoon betaald in de vakantie. Uiteindelijk hoop ik dat ik kan blijven maar daar werken we nu wel heel erg naar toe. Ik heb mijzelf zoveel meer ontwikkeld en ben er achter gekomen dat ik echt wel meer kan en veel kan leren dan dat ik ooit had bij de kringloopwinkel. Soms is een nieuwe weg inslaan het allerbeste wat je kan overkomen. Ik merk hoe blij mijn werk mij nu maakt en dat ik sinds ik daar ben mijn depressie en vervelend gevoelens en angsten zo erg gezakt zijn en ik veel meer ontwikkeling heb dan ooit! En laat je niet uit de weg slaan door mensen die zeggen dat je het niet kunt. Mijn ex was ook stikjaloers dat ik zo'n kans kreeg en ik mocht van hem ook niet naar school. Uiteraard heb ik de relatie toen verbroken ook een erg goede keus geweest.

En heel erg dankbaar voor de mensen die mij blijven pushen om te verbeteren en meer te ontwikkelen. Maar die collega was wel het begin voor het inslaan van een nieuwe weg. Nog steeds mijn allergrootste steun ooit.

Dus ik zeg eigenlijk doen!

Fira

Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:00

Hoi!

Ik heb (ongeveer) in dezelfde situatie gezeten als jij. Ik heb heel lang niet geweten wat ik nou eigenlijk wilde doen, maar ik wist wel dat ik niet in dezelfde positie wilde blijven. Ik heb echt onderzocht waar mijn interesses lagen en in welk werkveld ik mezelf het liefst zag werken in de toekomst.
Inmiddels heb ik bijna het eerste jaar van mijn bachelor afgerond en ik ben onwijs blij dat ik die beslissing heb gemaakt! Naast mijn studie werk ik nog wel bij mijn oude baan (ook supermarkt), maar dan voor veel minder uren.

Goed jezelf oriënteren en eventueel meelopen in bepaalde branches als je twijfelt.

Heel veel succes!

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat moet ik nou ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:52

Herkenbaar hoor.

Voor de zorg komen de vacatures voor de BBL opleidingen vaak in maart en september online. Meestal staat dit ook wel vermeldt op de websites van de zorginstellingen/organisaties.

Ik heb inmiddels 34 en wil ook nog gaan studeren, het is nooit te laat.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wat moet ik nou ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:57

Zijn er zorginstellingen waar je al meer interesse in hebt?
Stuur dat een open sollicitatie heen.
En vermeld op een nette manier wat je hier ook schrijft.
best wel kans dat je uitgenodigd word.

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: Wat moet ik nou ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:36

Ik zou dit jaar inderdaad gewoon lekker meelopen met opleidingen en bedrijven! In de zorg werken is hartstikke leuk, maar het is wel fijn om een beetje te weten wat je kan verwachten. :)
Geen overhaaste beslissingen maken, gewoon vanaf nu beginnen met oriënteren en tussendoor lekker werken!

Colaaa

Berichten: 4121
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Re: Wat moet ik nou ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:44

Dank allen !
Het is wel heel fijn om de mening van anderen te horen dan die van in je directe omgeving zegmaar !

miereneter

Berichten: 2532
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:47

Kijk ook eens naar de opleiding voor zij-instromers, dan is het loon vaak wat hoger dan reguliere BBL. Ik volg sinds een maand een zorgopleiding als zij-instromer. Werk-leren met een loon waarvan ik rond kan komen. Het is voor mij echt ideaal. Opleiding ook nog verkort. In mijn regio waren er meerdere aanbieders en ik kon bij twee organisaties beginnen. Vacatures inderdaad wel in februari - maart voor de opleidingen die in juni -september begonnen.

Te oud ben je niet snel (onze groep varieert in leeftijd van 25-60).

Het werk bevalt me uitstekend, dus ik kan het aanraden. Al denk ik dat het helpt als je hart er echt ligt, anders is de zorg best zwaar (en soms een beetje vies :Y) ).