Bijzonder verlof 0 uren contract

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vevina
Berichten: 1639
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Bijzonder verlof 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-20 09:28

Hallo bokkers!

Ik heb een vraag waar ik met behulp van het internet niet heel veel wijzer wordt. Heb je namelijk als oproepkracht/0 uren contract recht op doorbetaling bij bijzonder verlof?

Van meerdere mensen om mij heen hoor ik namelijk dat je als je langer dan 6 maanden daar werkzaam bent recht hebt op doorbetaling. Maar op internet kan ik dit niet zo makkelijk vinden. Ik ben inmiddels alweer ruim een jaar werkzaam in de detailhandel (non food). Het gaat om de bruiloft van mijn moeder. Vrij heb ik dus het gaat echt enkel om de doorbetaling.

Mijn werkgever hierom vragen doe ik liever pas wanneer ik zelf iets meer hier over weet. Dit aangezien ik vanuit mijn baas helaas weinig hoef te verwachten als ik zelf niet precies weet hoe het zit.


Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Bijzonder verlof 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:37

Volgens mij niet. De reden hiervan is dat de oproepkracht per oproep betaald word en als hij niet kan of wil de dienst kan weigeren. Het salaris van de oproepkracht bevat alle elementen die bij de full- en parttimer apart uitgekeerd worden zoals opbouw vakantiedagen en vakantiegeld.

Maar misschien staat er iets anders beschreven in de CAO die voor jullie geldt.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Dispar_Vulgo
Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:41

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oon-verlof

Citaat:
In uw cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement staat wanneer u recht heeft op bijzonder (buitengewoon) verlof. Bijvoorbeeld voor een huwelijk of verhuizing. Bijzonder verlof is niet wettelijk geregeld.



Hier staat dus dat het in je CAO, arbeidscontract of bedrijfsregels moet staan. Zo niet, heb je er geen recht op.

Heb je een HR collega binnen je bedrijf? Die zou moeten weten welke regels binnen jullie bedrijf gelden.

SnippergroenJarig
Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:43

Dispar_Vulgo schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oon-verlof

Citaat:
In uw cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement staat wanneer u recht heeft op bijzonder (buitengewoon) verlof. Bijvoorbeeld voor een huwelijk of verhuizing. Bijzonder verlof is niet wettelijk geregeld.



Hier staat dus dat het in je CAO, arbeidscontract of bedrijfsregels moet staan. Zo niet, heb je er geen recht op.

Heb je een HR collega binnen je bedrijf? Die zou moeten weten welke regels binnen jullie bedrijf gelden.


haha als iemand van HR kan ik je vertellen dat diegene het ook gewoon gaat opzoeken in je CAO := daar kun je het beste je info zoeken in dit geval :j

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Muisbal
Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:45

Artikel 9  Buitengewoon verlof
Buitengewoon verlof stelt een medewerker in staat om met name in de privésfeer gelegen bijzondere gebeurtenissen bij te wonen.
Voor een parttimer geldt hier het recht op verlof voor de uren waarop hij normaal gesproken op de betreffende dag(en) werkt.
De medewerker heeft in ieder geval in de volgende gevallen recht op buitengewoon verlof met behoud van loon:
a. Huwelijk
• bij zijn huwelijk: op de dag van het huwelijk en de dag ervoor of erna;
• voor het bijwonen van het huwelijk van een van zijn kinderen (stief- en pleegkinderen daaronder begrepen), broers en
zusters alsmede een der (schoon)ouders: de dag van het huwelijk;

Dit staat in de geldende CAO Non Food.
Dus werk je normaal op die dag, dan krijg je doorbetaald. Werk je normaal niet op die dag, dan niet.
Voor 'normaal' wordt meestal de 8 uit 13 regel gehanteerd.

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

Dispar_Vulgo
Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:46

Negerzoen schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oon-verlof

[quote
In uw cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement staat wanneer u recht heeft op bijzonder (buitengewoon) verlof. Bijvoorbeeld voor een huwelijk of verhuizing. Bijzonder verlof is niet wettelijk geregeld.
[/quote


Hier staat dus dat het in je CAO, arbeidscontract of bedrijfsregels moet staan. Zo niet, heb je er geen recht op.

Heb je een HR collega binnen je bedrijf? Die zou moeten weten welke regels binnen jullie bedrijf gelden.


haha als iemand van HR kan ik je vertellen dat diegene het ook gewoon gaat opzoeken in je CAO := daar kun je het beste je info zoeken in dit geval :j



Hahah daar gaat mijn vertrouwen in de HR afdeling :+

Ik denk eerlijk gezegd dat een hoop mensen de CAO van hun bedrijf niet eens zo paraat hebben (als je bedrijf al onder een CAO valt). Vandaar mijn verwijzing naar HR!

vevina
Berichten: 1639
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-20 09:47

Muisbal schreef:
Artikel 9  Buitengewoon verlof
Buitengewoon verlof stelt een medewerker in staat om met name in de privésfeer gelegen bijzondere gebeurtenissen bij te wonen.
Voor een parttimer geldt hier het recht op verlof voor de uren waarop hij normaal gesproken op de betreffende dag(en) werkt.
De medewerker heeft in ieder geval in de volgende gevallen recht op buitengewoon verlof met behoud van loon:
a. Huwelijk
• bij zijn huwelijk: op de dag van het huwelijk en de dag ervoor of erna;
• voor het bijwonen van het huwelijk van een van zijn kinderen (stief- en pleegkinderen daaronder begrepen), broers en
zusters alsmede een der (schoon)ouders: de dag van het huwelijk;

Dit staat in de geldende CAO Non Food.
Dus werk je normaal op die dag, dan krijg je doorbetaald. Werk je normaal niet op die dag, dan niet.
Voor 'normaal' wordt meestal de 8 uit 13 regel gehanteerd.


Dit is inderdaad wat ik ook heb gevonden. Ik werk altijd op die dag + koopavond. Maar geld dit dus ook voor medewerkers met een 0 uren contract?
Laatst bijgewerkt door vevina op 22-06-20 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Muisbal
Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:48

Jij bent met je 0-uren contract dus parttimer. Dus ja :)
En je zal hier gewoon om moeten vragen. Dit soort dagen worden meestal niet spontaan weggegeven :')

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

xPabloBokt
Berichten: 9302
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:53

Muisbal schreef:
Jij bent met je 0-uren contract dus parttimer. Dus ja :)
En je zal hier gewoon om moeten vragen. Dit soort dagen worden meestal niet spontaan weggegeven :')


Nee hoor, 0-urencontract is niet hetzelfde als een parttimer. Parttimers hebben een vastgesteld aantal uren en krijgen vaak ook geen all-in loon (vakantiegeld etc zit er dus niet in) tenzij anders geregeld.

Ik heb zelf ook een 0-uren contract en ik krijg dus ook niet betaald bij verlof, ongeacht het soort verlof ik aanvraag. Dit komt omdat mijn vakantiegeld al meteen bij mijn loon in zit en betaald wordt. Indien dat bij TS het geval is krijgt ze dus niet betaald als ze verlof opneemt.

Je kunt inderdaad je beroepen op het vermoeden arbeidsomvang als je in minimaal 6 maanden regelmatig hetzelfde aantal uren werkt en vragen om een contract met bijv. 30 uur per week als blijkt dat je dat regelmatig genoeg werkt over een periode van minimaal 3 maanden. Maar dat heeft niks te maken met verlof.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... per%20week.

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/contrac ... m0QAvD_BwE
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 22-06-20 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Muisbal
Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Bijzonder verlof 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:57

Parttime betekent niets meer dan "niet fulltime" of "deeltijd". Dus dat jij akkoord gaat met het niet krijgen van bijzonder verlof moet je zelf weten. :)

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:58

als wij jouw arbeidsverleden niet kennen, kunnen we ook geen goed advies geven. Hoe lang werk je er en hoeveel uur?
Daarnaast is een huwelijk niet altijd grond voor bijzonder verlof, dat moet echt in je cao opgenomen zijn

xPabloBokt
Berichten: 9302
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:01

Muisbal schreef:
Parttime betekent niets meer dan "niet fulltime" of "deeltijd". Dus dat jij akkoord gaat met het niet krijgen van bijzonder verlof moet je zelf weten. :)


Maar een nuluren/oproepkracht is helemaal niet hetzelfde als parttime? Daar zijn echt hele andere regels aan verbonden. Voor parttime moet je minimaal 12 uur per week op contract staan of je dus na een half jaar beroepen op dat vermoeden arbeidsomvang als blijkt dat je systematisch meer dan 12 uur per week werkt. Dan pas krijg je dezelfde rechten als iemand die parttime/fulltime werkt. Tot dan ben je gewoon een nuluren/oproepkracht.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Essxan
Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:18

xPabloBokt schreef:
Muisbal schreef:
Jij bent met je 0-uren contract dus parttimer. Dus ja :)
En je zal hier gewoon om moeten vragen. Dit soort dagen worden meestal niet spontaan weggegeven :')


Nee hoor, 0-urencontract is niet hetzelfde als een parttimer. Parttimers hebben een vastgesteld aantal uren en krijgen vaak ook geen all-in loon (vakantiegeld etc zit er dus niet in) tenzij anders geregeld.

Ik heb zelf ook een 0-uren contract en ik krijg dus ook niet betaald bij verlof, ongeacht het soort verlof ik aanvraag. Dit komt omdat mijn vakantiegeld al meteen bij mijn loon in zit en betaald wordt. Indien dat bij TS het geval is krijgt ze dus niet betaald als ze verlof opneemt.

Je kunt inderdaad je beroepen op het vermoeden arbeidsomvang als je in minimaal 6 maanden regelmatig hetzelfde aantal uren werkt en vragen om een contract met bijv. 30 uur per week als blijkt dat je dat regelmatig genoeg werkt over een periode van minimaal 3 maanden. Maar dat heeft niks te maken met verlof.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... per%20week.

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/contrac ... m0QAvD_BwE


Ook met een 0 uren contract bouw je verlofuren op over de uren die je werkt. Dit betekent dat je gewoon recht heb op uitbetaling van de door jou opgebouwde verlofuren, dus ook als je vakantie neemt. Ik heb ook een 0 uren contract en krijg ook mijn vakantiegeld bij mijn loon iedere maand uitbetaald. Daarnaast kan ik gewoon betaalde verlofuren opnemen. Ook bijzonder verlof wordt bij mij gewoon uitbetaald. Zelfs feestdagen krijg ik betaald. Dan nemen ze het gemiddelde aantal uren over wat je de afgelopen 13 weken hebt gewerkt.

Uno Fortunato B + 10. L1 +3 01-01-2001/29-09-2019*
Trippel 22-05-2018

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:24

Essxan schreef:
Ook met een 0 uren contract bouw je verlofuren op over de uren die je werkt. Dit betekent dat je gewoon recht heb op uitbetaling van de door jou opgebouwde verlofuren, dus ook als je vakantie neemt. Ik heb ook een 0 uren contract en krijg ook mijn vakantiegeld bij mijn loon iedere maand uitbetaald. Daarnaast kan ik gewoon betaalde verlofuren opnemen. Ook bijzonder verlof wordt bij mij gewoon uitbetaald. Zelfs feestdagen krijg ik betaald. Dan nemen ze het gemiddelde aantal uren over wat je de afgelopen 13 weken hebt gewerkt.


Je bouwt wel verlof op, maar vaak heb je geen recht op 'bijzonder' verlof.
Dus een verlofdag die niet afgetrokken wordt van jouw verlofuren, maar wel doorbetaald.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*


secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:44

Volgens mij is de combinatie van antwoorden hier gegeven.

Verlof bij een bruiloft valt onder bijzonder verlof en daar geeft je CAO antwoord op. Dat antwoord staat hier genoemd, je hebt recht op doorbetaling van je salaris.
In principe heb je bij een oproepcontract geen doorbetaling omdat je alleen betaald krijgt voor de dagen dat je werkt.
Echter, als je langere tijd een vast aantal uren werkt, heb je recht op een contract voor dat aantal uren en zou je dus ook recht hebben op doorbetaling ihkv bijzonder verlof.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers