Mogelijkheid tot fiscale uitruil reiskosten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Mogelijkheid tot fiscale uitruil reiskosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 14:08

Hallo bokkers,

Ik had een vraag. Ik kan per 1 juli beginnen bij een nieuwe gemeente en daar ben ik ontzettend blij mee. Ik werd als Wmo gedetacheerd maar merkte dat ik aan 'opbouwen' niet echt toe kwam doordat ik vaak weer naar andere opdrachten ging. Ik wist dat maar merk dat het nu tijd is om een vaste plek te vinden en die heb ik en ook nog eens heel dichtbij huis.

Nu moest ik vandaag wat aanvullende gegevens online invoeren (voor mijn contract) en toen werd er het volgende gevraagd:
- De fiscus wil vooraf weten of jij gebruik wil maken van de mogelijkheid tot fiscale uitruil reiskosten. Daarom verzoeken wij je indien je dat wilt akkoord hiermee te gaan.

Mijn vader is goed bekend rondom financiële zaken etc. wist het niet goed. Hij vroeg zich af of het überhaupt voor mij wel van toepassing zou zijn en wat er gebeurd als ik nee zou zeggen. Ik heb zelf ook onderzocht en wat ik begreep was dat je brutoloon minder wordt maar dat het dan ergens anders weer wordt toegevoegd? Ter informatie: ik ga 28 uur werken en de reiskosten vergoeding is maximaal 150 euro per maand. Omdat ik redelijk in de buurt woon zal ik zo rond 100 euro nodig hebben aan reiskosten zo geschat. Zou dit voor mij relevant of gunstig zijn of zou ik juist niet akkoord moeten gaan?

Alvast heel erg bedankt!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:17

Zoals ik begrijp ga je nu niet de detachering in, maar heb je een vast kantoor waar je gaat werken?
Even ervan uitgaande dat je volle dagen à 8u maakt, doe je het ritje van/naar huis dus 4x, totaal 8x per week.
Om te rekenen of het voor jou gunstig is, moet je het aantal km per keer, x 8, x0,19 cent doen. Dit x4 werkwerken en dan zit je op je normale reiskostenvergoeding, niet rekening houdend met je maximale 150,- per maand.
Je moet vervolgens je normale reiskostenvergoeding-maximale reiskostenvergoeding doen, en dan houd je waarschijnlijk een bedrag over. Dit bedrag wordt verrekend (13e maand bijvoorbeeld).

Je Brutoloon (fiscale loon) gaat daardoor omlaag. Dit kan erg voordelig zijn als je bijvoorbeeld zorgtoeslag, huurtoeslag etc hebt.
het is weer nadelig voor je WW uitkering, omdat je ww uitkering daardoor lager kan uitvallen. Maar dat is iets wat je zelf moet gaan afwegen.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:21

Volgens mij is dit niet van toepassing als je onder het maximum zit.

Je krijgt dan nl. al gewoon 19 cent de km onbelast.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:29

manonutjuh schreef:
Volgens mij is dit niet van toepassing als je onder het maximum zit.

Je krijgt dan nl. al gewoon 19 cent de km onbelast.


waarschijnlijk zit ze onder het maximum, en dan klopt dit. maar het verhaal van mij gaat over áls ze meer gaat werken/verhuizen etc, waarbij het wel van toepassing wordt.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Mogelijkheid tot fiscale uitruil reiskosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 14:35

O bedankt zeg! Ja ik heb per direct ontslag genomen bij mijn detacheerder (in goed overleg) en kan 1 juli beginnen bij een gemeente vast in dienst zeg maar. Heen en terug zou ik per dag werken 48 kilometer kwijt zijn aan woon werk verkeer (dienstreizen naar huisbezoeken toe, werk als Wmo consulent) daar buiten gelaten en werk 4 dagen in de week.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Mogelijkheid tot fiscale uitruil reiskosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:40

48km x 4 x 0,19cnt zi6 je al op €36,5 per week aan km, terwijl je €37,5 per week zou krijgen.

ik zou het dan wel doen denk ik :j als je er dan toch overheen gaat, is het toch minder belasting betalen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:43

Gemeentes die reiskosten betalen zijn vrij zeldzaam. Gelukkig werk ik zelf ook voor een gemeente met een normale reiskostenvergoeding, maar dat is niet gebruikelijk.

Wat wel gebruikelijk is, is om je reiskosten uit te ruilen met je IKB (individueel keuzebudget). Hierdoor krijg je een deel van dit budget als reiskosten uitbetaald en daar betaal je geen belasting over. Je totale brutoloon wordt dan idd wel iets lager.

Als de gemeente waar jij voor gaat werken een normale reiskostenvergoeding heeft, dan is dit niet meer van belang en kun je dit niet meer uitruilen. Als er een gedeeltelijke reiskostenvergoeding is, dan even goed narekenen wat je doet.

Gefeliciteerd trouwens met je nieuwe baan!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 14:45

En een stomme vraag misschien maar wat ik lees is dat je bruto loon omlaag gaat in principe en daarom moet je idd in acht nemen eventueel ww uitkering bijvoorbeeld. Geldt dit ook voor je netto loon dan?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:47

Nettoloon heeft niks van doen met je WW uitkering.

Je brutoloon wordt op papier lager, omdat een deel als reiskostenvergoeding op papier wordt gezet, dat is onbelast. Netto hou je dan meer over.

Maar als je 150 euro per maand reiskostenvergoeding krijgt, zul je nagenoeg niet van die regeling gebruik kunnen maken. Dat is alleen voor mensen die geen/weinig reiskostenvergoeding krijgen. Ligt er dus aan hoe de reiskostenvergoeding bij jullie geregeld is.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Mogelijkheid tot fiscale uitruil reiskosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 15:59

Bij ons is het 19 cent per kilometer en dan max 150 euro per maand.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:20

HorseTimeXL schreef:
Bij ons is het 19 cent per kilometer en dan max 150 euro per maand.

Dat is echt veel, in de zorg is maximaal de helft gangbaar :')
In jouw geval kun je het doen, maar het levert je zoals eerder gezegd weinig op. Is vooral interessant als je maximale vergoeding laag is, en/of je verder weg woont. Normaal gesproken adviseert je werkgever daar wel over.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 16:32

Oke. Dan begin ik het een beetje te snappen haha. Ja het was tijdens het gesprek niet naar voren gekomen eigenlijk. Maar vind het sowieso wel fijn om te weten dat het voor netto kosten niks uit maakt.

Mag inderdaad niet klagen haha. Toen ik nog maatschappelijk werker was kreeg ik enkel de kosten vergoed tussen 15 kilometer en 50 geloof ik. Ik woonde 17 kilometer toen bij mijn werk vandaan.

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: Mogelijkheid tot fiscale uitruil reiskosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:02

Voor mij scheelt het veel. Ik werk ook bij een gemeente en krijg daar de maximale reiskostenvergoeding (110 euro dacht ik), maar omdat ik ver weg woon (50km enkele reis) ruil ik ook uit in mijn ikb en zo krijg ik dan nog 220 euro extra netto uitbetaald.