Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
LaDonna75
Berichten: 2123
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:12

Ik heb op wat latere leeftijd (28) een studie gedaan, deeltijd verloskunde. Het is weliswaar hard werken en financieel was het even rustig aan doen, maar als je van tevoren een en ander spaart en zo, kan het echt. Ik zou zeggen, ga proberen een meeloopstage te doen van een of enkele dagen om dan goed te kunnen kiezen. Informeer bij hogescholen en ziekenhuizen binnen wat voor jou een acceptabele reistijd is.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak


Jatoby
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-20 09:07

hesterve schreef:
Zelf werk in de gehandicaptenzorg en het tekort aan verpleegkundigen is bij deze organisatie torenhoog. Hier worden wel leerling verpleegkundige aangenomen die 1 dag in de week naar school gaan en daarnaast werken. Mijn ervaring is dat er meer mogelijkheden zijn dan deze organisaties naar buiten communiceren en dat je door te bellen een heel eind verder komt. Ik weet niet waar je woont maar als je in t midden van t land woont mag je me wel een pb doen dan kan ik je aan wat nummers helpen. zelf heb ik net de opleiding persoonlijk begeleider (mbo 4 ) via de CAV in Harderwijk afgerond. Zij hebben ook verpleegkunde op MBO niv. Het is een vraaggestuurde opleiding en je hebt als student erg veel invloed in hoe snel je de opleiding doorloopt. Ik heb er 1,5jr over gedaan ipv 4. Eigenlijk was ik 3 maanden eerder al klaar maar het is of in februari of in juni afstuderen en februari kwam net te vroeg. Als je de verpleegkunde opleiding op MBO ook zo snel kan doen is de stap naar HBO-V waarschijnlijk een stuk makkelijker. Maar goed dan moet je wel in de gehandicaptenzorg willen werken. De nood aan verpleegkundige is zo hoog dat je ook goed kan onderhandelen over je salaris en je meer dan een leerling salaris kan vragen.
Er zijn zoveel verschillende plekken waar verpleegkundigen nodig zijn dat het misschien ook raadzaam is om na te denken waar je zou willen werken als verpleegkundige...


Dankjewel voor je reactie en het meedenken! Ik woon in de omgeving van Den Haag, dus niet in het midden van het land helaas. Ik hoor inderdaad veel dat er grote vraag is naar verpleegkundigen. Dan vind ik het ergens toch wel jammer dat het best lastig is om je te kunnen omscholen op wat latere leeftijd. Die opleiding heb je dan ook snel gedaan, gefeliciteerd!

Jatoby
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-20 09:07

LaDonna75 schreef:
Ik heb op wat latere leeftijd (28) een studie gedaan, deeltijd verloskunde. Het is weliswaar hard werken en financieel was het even rustig aan doen, maar als je van tevoren een en ander spaart en zo, kan het echt. Ik zou zeggen, ga proberen een meeloopstage te doen van een of enkele dagen om dan goed te kunnen kiezen. Informeer bij hogescholen en ziekenhuizen binnen wat voor jou een acceptabele reistijd is.


Mag ik vragen hoe je dat precies gedaan hebt? Ben je ernaast blijven werken in een ander vakgebied? Dus voornamelijk door middel van een spaarpotje heb jij het overbrugt?

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:04

Hoezo is het moeilijk om je op latere leeftijd om te scholen? Ik ben 5 jaar ouder dan jij en heb klasgenoten van 55

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

LaDonna75
Berichten: 2123
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:06

Jatoby schreef:
LaDonna75 schreef:
Ik heb op wat latere leeftijd (28) een studie gedaan, deeltijd verloskunde. Het is weliswaar hard werken en financieel was het even rustig aan doen, maar als je van tevoren een en ander spaart en zo, kan het echt. Ik zou zeggen, ga proberen een meeloopstage te doen van een of enkele dagen om dan goed te kunnen kiezen. Informeer bij hogescholen en ziekenhuizen binnen wat voor jou een acceptabele reistijd is.


Mag ik vragen hoe je dat precies gedaan hebt? Ben je ernaast blijven werken in een ander vakgebied? Dus voornamelijk door middel van een spaarpotje heb jij het overbrugt?

Ik werkte er inderdaad bij. Ik had het zo geregeld dat ik overuren en wat vakantiedagen gespaard had en die opnam tijdens mijn stages. Tijdens de lesweken werkte ik 16-20u per week bij mijn toenmalige werkgever in onregelmatige diensten. Dat ging precies.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Jatoby
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-08-10

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-20 10:25

@ Maartje1990. Om de redenen die ik eerder heb aangeven. Duaal is geen optie zonder medische voorkennis/opleiding. Dan zou deeltijd eventueel kunnen, maar dan kom ik in de knoop met mijn huidige baan aangezien dit gewoon een kantoorbaan is. Probleem ligt dus financieel.

@ LaDonna75. Dankjewel voor je reactie. Fijn inderdaad dat je onregelmatig kon werken. Ik ben wel echt gebonden aan kantooruren, dus dat maakt het lastig. Daarnaast moet ik minimaal 24 uur werken van mijn huidige werkgever. Met deeltijd en het volgen van een stage wordt dat het heel krap.

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:35

Hmm toen ik deeltijd deed ging ik 1 dag in de week naar school. Niet veel anders dan wat ik nu doe. Kan je niet minder werken en een dag in de week vrij? Of werken als leerling-verpleegkundige?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Jatoby
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-20 11:02

Maartje1990 schreef:
Hmm toen ik deeltijd deed ging ik 1 dag in de week naar school. Niet veel anders dan wat ik nu doe. Kan je niet minder werken en een dag in de week vrij? Of werken als leerling-verpleegkundige?


Ja, dat is bij deeltijd inderdaad 1 dag. Alleen moet ik daarnaast stage lopen. En dan daarnaast zou ik nog mijn huidige werk moeten behouden en voldoende uren maken. Lastig lastig! Leerling-verpleegkundige is duaal en niet mogelijk omdat ik geen medische achtergrond/vooropleiding heb genoten. Thanks voor het meedenken in ieder geval!

Myka
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:56

Jatoby schreef:
@Arnon. Ik weet alleen niet zo goed waar ik een bijbaan vandaan haal voor zo weinig uren, maar wel nog genoeg kan verdienen om die twee jaar te overbruggen.

Ik heb zelf als persoonlijk begeleider gewerkt, dat zou je misschien ook kunnen proberen als je aangeeft dat je de studie gaat beginnen? Of anders de horeca?
Lastig inderdaad :(:)

live laugh love

CupCakes_
Berichten: 3315
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:03

Ik ga toevallig in september starten met de mbo studie verpleegkundige niveau 4. (op dat moment ben ik 24) Voorheen werd dit inderdaad als werken/leren aangeboden, maar dat hebben ze eruit gehaald omdat je de eerste 2 jaar nog vrijwel geen basiskennis hebt. Waardoor je eigenlijk niet veel kon betekenen op de werkvloer. Je loopt wel stage in de eerste 2 jaar natuurlijk.
Pas vanaf jaar 3 ga je werken/leren. Ik denk dat dit voor hbo ook geldt.

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:28

CupCakes_ schreef:
Ik ga toevallig in september starten met de mbo studie verpleegkundige niveau 4. (op dat moment ben ik 24) Voorheen werd dit inderdaad als werken/leren aangeboden, maar dat hebben ze eruit gehaald omdat je de eerste 2 jaar nog vrijwel geen basiskennis hebt. Waardoor je eigenlijk niet veel kon betekenen op de werkvloer. Je loopt wel stage in de eerste 2 jaar natuurlijk.
Pas vanaf jaar 3 ga je werken/leren. Ik denk dat dit voor hbo ook geldt.



Dit is zeker niet overal zo hoor!!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

CupCakes_
Berichten: 3315
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:04

Maartje1990 schreef:
CupCakes_ schreef:
Ik ga toevallig in september starten met de mbo studie verpleegkundige niveau 4. (op dat moment ben ik 24) Voorheen werd dit inderdaad als werken/leren aangeboden, maar dat hebben ze eruit gehaald omdat je de eerste 2 jaar nog vrijwel geen basiskennis hebt. Waardoor je eigenlijk niet veel kon betekenen op de werkvloer. Je loopt wel stage in de eerste 2 jaar natuurlijk.
Pas vanaf jaar 3 ga je werken/leren. Ik denk dat dit voor hbo ook geldt.



Dit is zeker niet overal zo hoor!!


Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat het in deze omgeving wel zo is. Ik heb namelijk verschillende scholen hbo/mbo gesproken en die zeggen allemaal hetzelfde. Dat ze het pas vanaf het 3e leerjaar of met uitzondering het 2e leerjaar aanbieden. Het argument daarvoor was ook omdat je de eerste 2 jaar vrijwel geen basiskennis hebt en dan mag je op de werkvloer vrij weinig helaas. :)

Jatoby
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-08-10

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-20 16:10

@ Arnon. Ja wellicht is horeca een optie, al moet ik eerlijk bekennen dat ik dit niet zo zie zitten. Die tijden heb ik een beetje gehad om eerlijk te zijn :o . Binnenkort moet ik maar even goed ervoor zitten wat de opties zijn, ook financieel gezien.

@CupCakes_. Die redenatie hoor ik inderdaad veel. Daar kan ik me ook heel goed iets bij voorstellen. Hierdoor wordt het helaas wel een stuk moeilijker. Ga jij fulltime studeren? Red je dan financieel?

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:50

Nou dat zie ik hier echt niet. Collega van me is net begonnen in haar 1e jaar als verpleegkundige als bbl'er. En er zijn hier genoeg instanties waarbij niveau 4 mogelijk is,er zijn wel meer plekken voor bbl verzorgende-ig (en ook dat gewoon vanaf jaar 1 zonder enige zorg ervaring)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Diddykong
Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:32

Maar dat is geen hbo ;)

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:32

Diddykong schreef:
Maar dat is geen hbo ;)


Ook daar ken ik iemand van die dat is gaan doen 1e jaars in het ziekenhuis. Maar er werd over mbo en hbo gesproken.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Niniane
Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:38

Toevallig ben ik bezig om eendezelfde traject in te gaan (enige twijfel omdat ik net een andere baan heb en dit ook echt een goeie kans wil geven) en het traject waar ik in wil gaan is een MBO-4 BBL traject dat in een samenwerkingsverband zit met 2 opleidingsinstituten en meerdere zorginstanties. De bedoeling is ook dat je in je jaren als werkende leerling dat je bij alle organisaties gaat werken en aan het einde van je opleiding meteen baangarantie hebt.

Echter denk ik eerlijk gezegd dat je nu te laat bent om je aan te melden. De vacatures die in maart/april online zijn gekomen gaan voor september/oktober startmoment en instanties zijn volop bezig met de selectieprocedure.

@Cupcakes: vreemd want bij een BOL opleiding begin je ook vrijwel meteen met stage lopen. Kennis opbouwen doe je op de werkvloer door de basis te leren en zodoende steeds meer te leren. Dat je de eerste twee jaar nog niks kan bijdragen ben ik als ex BOL Verpleegkunde student echt niet mee eens.

CupCakes_
Berichten: 3315
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:35

Misschien heb ik het verkeerd verwoord, excuses. De eerste 2 jaar loop je natuurlijk stage en sta je al onder contract bij een aangesloten ziekenhuis. Maar de eerste stage vind plaats in een verzorgingstehuis, waar je de basis leert. Het 2e jaar ga je pas het ziekenhuis in en het 3e jaar full time ziekenhuis en 1 dag school.

Ik heb het geluk dat ik nog thuis woon, maar ik heb wel de kosten van een jonge hond. Financieel is soms wel lastig, want er zijn wel een aantal vaste lasten. Daarom werk ik nu full time in de horeca om een buffer op tebouwen.

Eloya
Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:53

Je kan ook kijken naar de ggz of sociaal pedagogisch hulpverlener / social work als je wonden etc niet zo vind.

Er bieden steeds meer instellingen idd omscholing trajecten aan. Leuk dat je dit mooie vak overweegt

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Ilsje87
Berichten: 1278
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:57

Ik doe op dit moment HBO duaal en heb 2 mensen in m'n klas die eerste jaars HBO duaal doen. Thuiszorg en jeugdzorg werken hun in. Dus de plekken zijn er wel. Soms moet je ook gewoon de stoute schoenen aan doen en gewoon een open sollicitatie sturen naar de instellingen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:16

Als ik jou was TO, zou ik eerst contact opnemen met een hogeschool. Haagse Hogeschool dus, of Hogeschool Leiden (daar schijnt hbo-v momenteel beter geregeld te zijn). Zij kennen de weg naar ziekenhuizen en andere instellingen ook. Toen ik de hbo-v deed had ik overigens maar twee echte lesdagen, dus had er nog genoeg naast kunnen werken. Met wat discipline kom je een heel eind.

Jatoby
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-20 14:14

Inmiddels zijn we een kleine tijd verder en is er veel gebeurd! Het komt erop neer dat ik in september start met HBO-V en daarnaast ga werken in de GGZ *\o/* . Volledig duaal dus!

Eloya
Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:32

Gefeliciteerd!
Succes in de mooie branche van de GGZ :)

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:33

Wat fijn dat het gelukt is!
Heb je uiteindelijk zelf een plek duaal gevonden?

Show a little faith, there's magic in the night

Jatoby
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-08-10

Re: Omscholen tot verpleegkundige, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-20 15:02

Thanks!

Ik heb uiteindelijk zelf een duale plek gevonden, maar wel via bekenden. De instelling betaalt de opleiding ook. Ik heb toen gesolliciteerd, maar alles zat al vol. Tot ik een week later een berichtje kreeg dat er een plek vrij was gekomen en zo heb ik verder kunnen solliciteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 67 bezoekers