Zwangerschapsuitkering en ontslag nemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Loes
Berichten: 126
Geregistreerd: 05-10-07

Zwangerschapsuitkering en ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 21:21

Hoi allemaal,

Ik heb momenteel 2 werkgevers en bij beide een vast contract, luxe positie dus eigenlijk. Ik ben 24 weken zwanger en wil bij een van de twee ontslag nemen. Het UWV geeft aan dat ik recht heb een zwangerschaps uitkering als de uitgerekende bevallingsdatum binnen 10 weken na mijn ontslag valt.

Ik krijg eind januari verlof, als ik dan ontslag neem houd ik dan recht op 16 weken uitkering? Ook heb ik 2 maanden uitwerktijd. Hoe zal het dan daarmee verlopen? Mijn collega zal straks al mijn taken al overnemen en heeft aangegeven graag mijn uren te willen behouden indien mogelijk.

Ik kan nergens echt een goed antwoord vinden en kan onze administratie niet vragen... Ik hoop dat iemand er wat vanaf weet en kan helpen.

Alvast bedankt!! *\o/*

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Zwangerschapsuitkering en ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:46

Wat jij zegt komt van de website van de FNV, niet van het UWV.
Ik zou je vraag bij het UWV neerleggen, die gaan daar uiteindelijk over.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Zwangerschapsuitkering en ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:49

En het zal te maken hebben met het verschil tussen ontslag nemen (eigen actie) en ontslag krijgen (actie werkgever). Bij WW krijg je niks als je zelf ontslag neemt, maar ik weet niet of dat anders is voor je zwangerschapsverlof.

_Loes
Berichten: 126
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 21:50

Ach, je hebt inderdaad gelijk. Ik heb me vergist en bedoel inderdaad FNV. Bedankt voor je tip, zeker een goed advies!

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zwangerschapsuitkering en ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:27

Je hebt 2 maanden opzegtermijn (uitwerktijd) zeg je.
Als jij ontslag neemt twee maanden voordat je ná je zwangerschapsverlof weer aan het werk zou gaan (dat betekent grofweg als je tot 4 weken voor de datum blijft werken, je ongeveer een maand ná je bevalling je ontslag indient) krijg je gewoon doorbetaald tot je laatste dag in dienst (wat dan je laatste dag van je zwangerschapsverlof is).
Helemaal netjes is het niet, want je werkgever gaat ervan uit dat je terug komt na je verlof terwijl je nu al weet dat je ontslag wilt nemen. Anderzijds kan je het natuurlijk best op 'hormonen' gooien.

_Loes
Berichten: 126
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 18:51

Ibbel schreef:
Je hebt 2 maanden opzegtermijn (uitwerktijd) zeg je.
Als jij ontslag neemt twee maanden voordat je ná je zwangerschapsverlof weer aan het werk zou gaan (dat betekent grofweg als je tot 4 weken voor de datum blijft werken, je ongeveer een maand ná je bevalling je ontslag indient) krijg je gewoon doorbetaald tot je laatste dag in dienst (wat dan je laatste dag van je zwangerschapsverlof is).
Helemaal netjes is het niet, want je werkgever gaat ervan uit dat je terug komt na je verlof terwijl je nu al weet dat je ontslag wilt nemen. Anderzijds kan je het natuurlijk best op 'hormonen' gooien.



Dankje voor je antwoord. Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet netjes is. Maar ik ben bang dat als ik eerder aangeef weg te gaan ze mij zal korten. En dan snijd ik mezelf in de vingers. Bedankt voor jullie advies!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:21

Je kunt ook gewoon voor je zwangerschapsverlof opzeggen met de datum dat jouw verlof eindigt.
Je hebt een minimale opzegtermijn, wanneer je zelf opzegt mag je ook een langere opzegtermijn aanhouden.
Ze kunnen jou dan niet korten want jouw wazo uitkering wordt 100 procent door het UWV betaald. Als ze jou minder uitbetalen dan is dat fraude (ze houden geld achter wat het UWV voor jou aan hen uitkeert).
Als je geen pensioenregeling of andere aanvullende regelingen hebt dan kun je ook afspreken dat het UWV rechtstreeks aan jou uitkeert.

Ik durf overigens niet te zeggen hoe het UWV met 2 aanvragen van 2 dienstverbanden voor 1 persoon en dezelfde uitkering omgaat. Dat zou ik nog even goed navragen bij het UWV als ik jou was.
Je uitkering is sowieso gebaseerd op jouw bruto loon van de afgelopen 12 maanden, dus wellicht keren ze dat sowieso uit en kun je bij de ene werkgever al stoppen per ingang van jouw zwangerschapsverlof.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Zwangerschapsuitkering en ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:18

Ik zou ontslag aanvragen per het einde van je verlof, dat moet toch kunnen op zich. Dan krijg je gewoon je loon doorbetaald tijdens je verlof. Kost de werkgever niet veel, aangezien het uwv dit vergoed.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Zwangerschapsuitkering en ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:35

Vraag ook aan het UWV hoe het zit wanneer je ziek blijft door zwangerschap na je verlof. Je hebt dan namelijk recht op een WAZO uitkering, maar ik weet niet hoe dat zit wanneer je zelf ontslag neemt.