Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 14:28

Heb even rond geneusd in de topics, maar kom alleen wat oude topics tegen. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen of tips.

Na het een poosje aangekeken te hebben, oriënteren mijn partner en ik ons op een verhuizing (terug) naar de stad, best een stukje rijden van waar we nu wonen. Mijn partner heeft een fulltime+ baan, ik studeer voltijd. Onze peuter gaat nu twee dagen naar het kinderdagverblijf en wordt twee tot drie dagen per week opgevangen bij zijn grootouders. Het gesleep kost ons alledrie veel energie en vooral voor ons zoontje is het niet altijd even prettig om weer zijn spulletjes in te moeten pakken en ergens te logeren of een dag te moeten verblijven. We overwegen daarom de komst van een au pair in ons gezin, om hem zo veel mogelijk in zijn vertrouwde bed te kunnen laten slapen en zoveel mogelijk een thuis-gevoel te hebben. Ik lees veel verhalen van Nederlandse meiden die werken als au pair in het buitenland, maar niet zoveel ervaringen van Nederlandse ouders met au pairs in hun gezin.

Daarom vroeg ik me af of er Bokkers zijn die een au pair in huis gehad hebben of dit van dichtbij meegemaakt hebben en er wat meer over kunnen vertellen. Is het particulier te regelen of moeten we echt die €2000 dokken aan een bemiddelingsbedrijf? Is dat het waard? Wat zouden wij een au pair moeten kunnen bieden?

Allemaal hersenspinsels waar we mee bezig zijn, maar het liefst lezen we gewoon de ervaringen van deskundigen. ;) Het mag uiteraard ook middels PB. Alvast dank!

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:33

Misschien kun je een bericht plaatsten op de website workaway. Volgens mij is dat een wereldwijde organisatie waar mensen baantjes zoeken in ruil voor kost en inwoning. Au pair staat er regelmatig tussen, en volgens mij ben je zelf dan ook weinig kosten kwijt. Wellicht een kleine bijdrage voor aanmelding op de site?
Het risico is dan natuurlijk wel dat je niet weet wie je in huis haalt maar bij sommige 'werkzoekende' staan revieuws van andere mensen waar ze gewerkt hebben.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:42

Ik ben op dit moment au-pair bij een Nederlands gezin. Ik kan je dus helaas niet de ervaringskant bieden vanuit het gezin, maar wel vanuit mij als au-pair zijnde.

Bij mij is het overigens niet via een bemiddelingsbureau gegaan.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 16:56

soeboenoe schreef:
Ik ben op dit moment au-pair bij een Nederlands gezin. Ik kan je dus helaas niet de ervaringskant bieden vanuit het gezin, maar wel vanuit mij als au-pair zijnde.

Bij mij is het overigens niet via een bemiddelingsbureau gegaan.


Oh, maar met jouw verhalen zou ik ook heel blij zijn! :j Wat heb jij als au-pair echt nodig qua huisvesting? Lees: zou een au-pair een eigen badkamer moeten hebben? We hadden zelf bedacht dat we bijvoorbeeld een zolder zouden kunnen inrichten met een kleine leefhoek, een goed bed e.d., maar is het ook nodig om een aparte badkamer beschikbaar te hebben? Ben jij als ik het goed begrijp een Nederlandse au-pair werkzaam in Nederland? Woon jij ook volledig in bij het gezin? Ik ben ook benieuwd waar ik zo'n au-pair zou kunnen vinden. Laatste vraag (voorlopig :') ) : Wij lazen op internet dat de au-pair actief in het sociale leven betrokken dient te worden door het gezin. Nou is onze au-pair hartelijk welkom, maar zou de au-pair dan meegaan naar familiefeestjes en afspraken met vrienden? Mag ook middels PB hoor. :j

SnuitjeLove schreef:
Misschien kun je een bericht plaatsten op de website workaway. Volgens mij is dat een wereldwijde organisatie waar mensen baantjes zoeken in ruil voor kost en inwoning. Au pair staat er regelmatig tussen, en volgens mij ben je zelf dan ook weinig kosten kwijt. Wellicht een kleine bijdrage voor aanmelding op de site?
Het risico is dan natuurlijk wel dat je niet weet wie je in huis haalt maar bij sommige 'werkzoekende' staan revieuws van andere mensen waar ze gewerkt hebben.


Dit is een fijne tip, dankjewel! Goed dat daar reviews bij staan, daar ben ik ook naar op zoek. Dank!

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:00

Wij hebben hier serieus naar gekeken, maar we liepen ook vooral tegen die bemiddelingsbureau's aan. Ze geven geen enkele garantie, als iemand na twee maanden heimwee krijgt moet je betalen voor de reiskosten en opnieuw de fee ophoesten voor een nieuwe au pair. En alleen een geregistreerd bureau kan de juiste vergunning aanvragen. Het is inmiddels alweer bijna vier jaar geleden dat we daarnaar keken, maar met name dat waren de redenen om het niet te doen. We hadden een eigen verdieping met badkamer voor een eventuele au-pair.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:32

Chiave schreef:
soeboenoe schreef:
Ik ben op dit moment au-pair bij een Nederlands gezin. Ik kan je dus helaas niet de ervaringskant bieden vanuit het gezin, maar wel vanuit mij als au-pair zijnde.

Bij mij is het overigens niet via een bemiddelingsbureau gegaan.


Oh, maar met jouw verhalen zou ik ook heel blij zijn! :j Wat heb jij als au-pair echt nodig qua huisvesting? Lees: zou een au-pair een eigen badkamer moeten hebben? We hadden zelf bedacht dat we bijvoorbeeld een zolder zouden kunnen inrichten met een kleine leefhoek, een goed bed e.d., maar is het ook nodig om een aparte badkamer beschikbaar te hebben? Ben jij als ik het goed begrijp een Nederlandse au-pair werkzaam in Nederland? Woon jij ook volledig in bij het gezin? Ik ben ook benieuwd waar ik zo'n au-pair zou kunnen vinden. Laatste vraag (voorlopig :') ) : Wij lazen op internet dat de au-pair actief in het sociale leven betrokken dient te worden door het gezin. Nou is onze au-pair hartelijk welkom, maar zou de au-pair dan meegaan naar familiefeestjes en afspraken met vrienden? Mag ook middels PB hoor. :j


Ik stuur je vandaag of morgen even een pb :)

Urona447
Berichten: 2798
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:40

En een gastouder aan huis is dat niks?

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:46

Vriendin van me had een au pair....was drama. Via bemiddelingsbureau. Dat meisje was heel lief voor de kinderen, maar had zo 'n rare mentaliteit.

Ook hebben zij maar een gewoon huis. Au pair had inderdaad de zolder ter beschikking en kon natuurlijk gewoon gebruikmaken van badkamer en keuken etc. Ik was van te voren heeeeel benieuwd naar hoe lang dit goed zou gaan , en binnen 2 maanden was het klaar.
Daarna kwam er nog een andere au pair, waar ze heel blij mee waren. Het bureau wilde ze wel opnieuw bemiddelingskosten laten betalen. Maar nadat ze hebben verteld over het hoe en wat van de eerste au pair ( ga ik hier niet neerzetten, maar was echt ongemanierd en vies ) hoefde dit niet.
Ze zouden het nooit meer doen.


Wat sociale aktiviteiten betreft: je hoeft ze niet overal mee te slepen. Maar is natuurlijk wel leuk, ze er bij te betrekken. Ligt ook aan de persoon zelf.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:49

Ik begrijp dat je kindje op de sagen van de grootouders dus ook "van huis is"?
Is het een optie om ze aan huis te laten oppassen?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:10

Onze kinderen zijn inmiddels net volwassen, maar wij hebben toen ze naar de basisschool gingen 7 aupairs gehad.

We hebben dit indertijd geregeld via een internationale AuPair site, geen bemiddelingsbureau.
De meeste aupairs kwamen uit Indonesië, omdat mijn man Indisch is vonden we het leuk om de kinderen ook met die cultuur kennis te laten maken. In ons gezin pastte een Indische aupair prima. Als we nu nog jonge kinderen zouden hebben zou ik dit weer proberen.

We hebben ook een Braziliaanse jongen gehad, wel even wennen, maar we hebben de grootste lol met hem gehad.

Onze aupairs uit Australie en Canada, hadden het moeilijker bij ons. Zij waren wel goedkoper (vlucht, visum, verzekering) maar ze stonden erg op hun rechten terwijl ze hun plichten wat nonchalanter namen. Geen verkeerde meiden hoor, maar westerse meisjes zijn rond hun 20e in de regel lang niet zo volwassen als niet-westerse meisjes. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.

Een kennis van ons had meisjes uit Zuid-Afrika, die was daar erg over te spreken.

Het is belangrijk dat je alles op papier zet, vooral de dingen die voor jullie vanzelfsprekend zijn, hoeven dat voor een aupair niet te zijn. In Zuid Afrika is het bijvoorbeeld niet gek om een kind te slaan, terwijl dat bij ons absoluut ‘not done’ is. Die dingen moet je dus goed met elkaar communiceren.

Je huis moet zich er ook voor lenen, het is wel fijn als je allemaal nog een beetje privacy hebt.
De bedoeling van het aupairschap is een culturele uitwisseling. Het is dus niet alleen een oppas, maar echt een extra huisgenoot die bij de familie hoort en de taal kan leren en waar je culturele uitstapjes mee doet.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:48

Binnen/buiten EU maakt wel flink uit qua visum en registratie kosten.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:55

Is het geen optie om een oppas te vinden in de buurt? Dan is zij (of hij natuurlijk) wel altijd in jullie huis voor jullie zoontje, maar dan slaapt diegene wel thuis. Ik kan me niet voorstellen dat er geen persoon te vinden is die dit werk graag zou willen doen. Zeker in een grote stad.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:41

Wat denken er veel mensen mee, erg fijn. :D

We hebben gekeken naar een nanny-service en gastouder aan huis. Dat loopt voor ons stuk op een gebrek aan flexibiliteit voor zover wij hebben kunnen ontdekken. Voorbeeld is dat ik last minute een vrije dag kan hebben. Met kinderdagverblijf heb ik nu dan pech en gaat hij gewoon een dag naar het kdv en zit ik thuis, maar liever houd ik hem dan gewoon lekker thuis om samen leuke dingen te kunnen doen, juist omdat de tijd samen kostbaar is. Wij hoopten dat een au-pair daarin lucht zou kunnen bieden; in de zin van dat ze toch inwonend is.

Ik vraag me af wie er 'zomaar' vijf dagen per week flexibel op wil passen op ons zoontje, snap je wat ik bedoel? Waar vind ik iemand die het niet erg vind dat ik last minute zeg: Nee, bedankt. Of: Oh, we zijn er allebei niet vanavond, dus kun jij de kleine wassen en naar bed brengen? We hebben het idee dat dat niet zo flexibel is.

We hebben al even georiënteerd en zagen enkele Zuid-Afrikaanse au-pairs. Daarin dachten wij -wellicht nog niet geheel doordacht- dat de taalbarrière dan meer overbrugbaar zou zijn. Want hoe is dit bevallen met de taal? Ons zoontje spreekt Nederlands en wordt ook zo opgevoed. Hij is peuter en praat net met enkele woorden per zin, hoe zou een anderstalige (bij voorkeur dan Engels) au-pair dan van invloed zijn op zijn taalontwikkeling? Was dit positief bij andere au-pairgezinnen?

We vinden afspraken heel belangrijk en willen dit graag ook direct duidelijk maken, om inderdaad gevallen als een corrigerende tik te voorkomen. Ieder zo z'n ding, maar voor ons is dat een no-go. Dank trouwens dat je me hier nog op attendeert. Misschien een poos geleden, Myca, maar ik lees veel over zakgeld voor de au-pair Wat is daar ongeveer gangbaar in? En weet je toevallig nog welke website je gebruikt hebt om toentertijd in contact te komen met de au-pairs.

We zijn nog aan het oriënteren, zo ook op onze nieuwe woning. Daarin nemen we, zodra we een besluit genomen hebben, de faciliteiten voor een comfortabel verblijf voor de au-pair mee.

Getup, oh, dat is hoopgevend. :') Ik hoop dat het de uitzondering op de regel is, al moeten we natuurlijk realistisch blijven en beseffen dat we een risico lopen. Dank voor het delen in elk geval!

Het bedrag van €2000 voor het bemiddelingsbureau wat wij tegenkwamen, vonden wij wel erg gortig. We zijn ons bewust van de kosten van de reis, het visum, het levensonderhoud en het zakgeld, maar vonden die €2000 voor het bedrijf zelf echt bizar. We willen het wel graag proberen, maar als ik zie dat de garanties ook niet zo denderend zijn... Is er ook een aanbod van Belgische, Franse of Duitse au-pairs? Dat maakt het zoeken in de vijver wellicht iets makkelijker.

Edit: Ik las ook nog over de grootouders. De ouders van mijn partner komen bij ons in huis oppassen, dat is één dag per week. Zij kunnen in de nieuwe woonplaats ook de gehele dag, flexibel in uren, oppassen, maar kunnen dit slechts een dag per week. Mijn ouders daarentegen, willen niet in de nieuwe woonplaats oppassen. Zij passen ook niet bij ons in huis op, maar ik breng mijn zoontje bij hen thuis, twee dagen per week. Zij kunnen (of willen) niet vaker dan twee dagen per week opvangen en zij zijn de avonden ook niet altijd vrij.

Nogmaals veel dank voor al die input! :D

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:02

De vergoedingen zijn wel gereguleerd hoor.
Ook al bij de Belastingdienst:
16.5 Au pairs
Voor een buitenlandse au pair hoeft u geen loonheffingen te betalen onder de volgende voorwaarden:

De beloning die de au pair krijgt voor het werk in de huishouding en de verzorging en opvang van uw kinderen, legt u vast in een overeenkomst.

De beloning bestaat voor meer dan 90% uit:

kost en inwoning

een vergoeding voor ziektekosten- en aansprakelijkheidsverzekeringen

een geldbedrag van maximaal € 340 per maand, dat ook gebruikt moet worden voor reiskosten, visumkosten, bemiddelingskosten en andere kosten voor het werk

De au pair heeft geen ander belastbaar inkomen voor de inkomstenbelasting.

Is niet aan deze voorwaarden voldaan, dan geldt voor buitenlandse au pairs de regeling dienstverlening aan huis (zie paragraaf 16.13.2) of de vereenvoudigde regeling voor personeel aan huis (zie paragraaf 16.13.3).

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:42

Ik werk als gastouder aan huis. Ik snap dat het minder flexibel is dan een au-pair maar ik denk dat het vinden van een flexibele nanny zeker ook wel mogelijk is. Je mag bij pb’en over mijn ervaring & het bemiddelingsbureau waarbij ik zit, wie weet hebben zij ook opties!

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:02

Ik ben destijds als au pair gaan werken in Spanje via de website aupairworld.
Daar heb ik niks hoeven te betalen en voor zover ik weet het gezin ook niet.

Heb alleen geen idee of die site ook voor Nederlandse gezinnen is.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:06

Ik ben ook au pair geweest via aupairworld, naar mijn weten hoeft het gezin daar ook niets voor te betalen.
Ik heb even voor je gekeken en voor zover ik kan zien kun je als Nederlands gezin ook een aupair zoeken.

Er zit geen bureau tussen, dus je moet het wel onderling regelen. Ik heb het als prima ervaren.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:10

Ik ben zelf au pair geweest in Nederland, een vriendinnetje van mij ook en toevallig een collega ook.
En een van mijn beste vriendinnen heeft zelf een au pair.
Waar je in ieder geval wel rekening mee moet houden, is dat je echt wel een deel van je privacy inlevert. Al kan je het redelijk zelf sturen. Zo was ik heel vaak beneden, ook als de ouders thuis waren, maar die vriendin van mij niet en bij een van mijn beste vriendinnen is de au pair ook altijd boven als zij thuis zijn en ze niet hoeft te werken.

Je kan het via au pair word opzich wel zelf regelen (inschrijven kost voor gezinnen wel geld), maar weet dat vele het in eerste instantie via een bureau deden zodat je beter weet hoe en wat. Wat wel is, als je een au pair uit en ver (arm) land haalt moet je een retourtje boeken, anders krijgen ze geen verblijfsvergunning. Dure tickets waar het gros geen gebruik van maakt, omdat ze verder gaan naar een volgend gezin in europa. Die meiden willen namelijk vaak niet terug naar het land van herkomst. Dus dat is wel een beetje zonde van je geld, zegmaar.
Mij verbaasd het vooral hoe weinig au pairs doen (ze mogen ook niet heel veel volgens de wet), maar dat is wellicht meer omdat ik wel alles deed en mezelf afvraag wat die meiden de hele dag doen dan. :+

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:13


milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:15

Chiave schreef:
We hebben gekeken naar een nanny-service en gastouder aan huis. Dat loopt voor ons stuk op een gebrek aan flexibiliteit voor zover wij hebben kunnen ontdekken. Voorbeeld is dat ik last minute een vrije dag kan hebben. Met kinderdagverblijf heb ik nu dan pech en gaat hij gewoon een dag naar het kdv en zit ik thuis, maar liever houd ik hem dan gewoon lekker thuis om samen leuke dingen te kunnen doen, juist omdat de tijd samen kostbaar is. Wij hoopten dat een au-pair daarin lucht zou kunnen bieden; in de zin van dat ze toch inwonend is.

Ik vraag me af wie er 'zomaar' vijf dagen per week flexibel op wil passen op ons zoontje, snap je wat ik bedoel? Waar vind ik iemand die het niet erg vind dat ik last minute zeg: Nee, bedankt. Of: Oh, we zijn er allebei niet vanavond, dus kun jij de kleine wassen en naar bed brengen? We hebben het idee dat dat niet zo flexibel is.


Een au pair gaat daar over het algemeen ook niet blij van worden. Ze willen ook dingen kunnen plannen, dat het een keer gebeurd a la, maar dat zou zeker niet geregeld moeten zijn.
Ik weet nog goed dat ik dan een avondje vrij was, en vader toch bedacht dat ie de kinderen niet kon hebben en ze ineens bracht. Uh, ok, wat nu als ik dingen gepland had? Had ik die dan af moeten zeggen?

In principe maken de meeste gezinnen een weekplanning zodat de au pair weet wanneer hij/zij vrij is. Veelal zijn het vaste dagen, maar bij sommige kan het wisselen. Maar heel vaak ineens die dag bedenken dat je het toch anders wil, daar gaan ze niet heel blij van worden denk ik. Daarnaast hebben ze wettelijk gezien ook maar een bepaald aantal uren die ze mogen werken, en recht op vrije dagen. Dat is ook iets om bij stil te staan.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 22:30

Begrijpelijk dat een au-pair er niet van gediend is om last minute opgepiept te worden. Dat is echter ook niet het geval. Alles gaat in overleg, uiteraard. Waar ik vooral op doel, is dat het soms problematisch is om op tijd bij het kdv te zijn en het in dat geval fijn zou zijn als de au-pair dat voor haar rekening kan nemen, al dan niet gepland. We hechten zelf namelijk ook veel waarde aan de tijd die we met ons zoontje hebben. Dat betreft dus ook de avonduren.

Dank voor jouw handige documenten, Veerle!

Ik zie heel veel handige tips voorbij komen, ook die van Milou omtrent het retourtje. Dit soort visa-gerelateerde zaken zijn dus nog iets om over na te denken. Vooral ook mochten we overwegen te handelen zonder bemiddelingsbureau. Dank ook voor alle website-tips!

Wat betreft het geldbedrag. Dat is €340 per maand. Stel dat zij komt voor een jaar (dat is geloof ik heel gangbaar?) dan komt dat op €4080 per jaar. Gaat het echter niet heel snel met dat zakgeld als van dit bedrag ook reis-, visum- en bemiddelingskosten af moeten? Of begrijp ik de strekking van het rekenmodelletje verkeerd?

Nogmaals dank!

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:50

Waarom gaat je vriend niet een dag minder werken ?
Ik snap niet zo goed dat je een kind hebt en dan er geen tijd voor hebt/maakt ?
Klinkt misschien hard maar vind het sneu voor de kleine

Dizzy505Jarig
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:04

Ik werk op dit moment zelf als Au pair in Amerika. Hier is het hebben van een Au pair erg gebruikelijk.
Het werk word gezien als een ‘culturele uitwisseling’ en een au pair moet je daarom ook eigenlijk zien als een extra gezinslid. Ik ga dus ook mee op vakantie met de familie en ik doe leuke dingen samen. Er zijn vast au pairs die dat niet willen maar voor mij is dat wel iets wat er bij hoort.
Ik werk zelf via een bureau. Dit bied mij als au pair zijnde veel voordelen en zo voelde het veilig aan voor mij. Mijn bureau kan ik altijd contacteren wanneer er een probleem is, dat is een veilig gevoel want je gaat toch in je eentje naar de andere kant van de oceaan in mijn geval. Ook is mijn zorgverzekering geregeld door het bureau, in Amerika wil je niet slecht verzekerd zijn als er iets gebeurd.

Ik heb mijn eigen slaapkamer en badkamer op een andere verdieping dan de familie. Ik ervaar dit zelf als erg prettig. Het werk als au pair is niet altijd makkelijk, je woont met een familie die je eigenlijk niet kent. Daarom vind ik het heel fijn om mijn eigen plekje te hebben.

Er is voor mij een duidelijk contract op gesteld met de volgende dingen:
- Maximaal aantal werk uren per week (45 uur)
- maximaal aantal werk uren per dag ( 10 uur)
- hoeveel salaris per week ($200)
- aantal vrije dagen per week (1,5 dag aaneengesloten)
- vakantie dagen ( 14 per jaar)
- vrije weekenden ( 1 heel vrij weekend per maand)
- gebruik van de auto ( onbeperkt betaal alleen benzine kosten)
- gebruik van mobiele telefoon ( abonnement en telefoon van de familie, word ook voor persoonlijke zaken gebruikt)
- afspraken over wat er gedaan moet worden als er een ongeluk gebeurd is
- afspraken over wie er welkom zijn in het huis

Er zijn hier eigenlijk 2 soorten au pairs, de ene au pair wil graag iets van de wereld zien. De andere au pair hoopt op een beter leven en hoopt te blijven wonen in het land waar ze naartoe gaan.
Ik vind een salaris van 340 euro per maand toch eigenlijk wel schokkend, dat is echt heel erg weinig. Dat is met 25 uur per week werken nog geen 3,40 per uur :wow:

moonsparkle
Berichten: 21714
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:05

Ik ken ook iemand die een au pair had, die werd verliefd en hop weg was ze :') die ouders werkte trouwens de één 4 dagen de ander 5 in een goed betaalt beroep, dan zou ik er toch ook meer voor de kinderen willen zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:24

Wat betreft taalontwikkeling: ik heb zeer internationale collega's. Wat ik van hen hoor is dat je tot het 6e à 7e levensjaar tot 6 talen simultaan kunt aanbieden die goed geleerd zullen worden. Wel zal de taalontwikkeling soms anders verlopen dan bij 1 taal: tijdelijk mengen van talen, trager ontwikkelen van de talen, meer moeite met spellen. Maar algemeen levert het dus juist een kind op die meerdere talen vloeiend spreekt. Wel helpt het als dezelfde persoon steeds dezelfde taal aanbiedt (bvb juf spreekt nederlands, ene ouder Frans, andere ouder Pools en bij de oppas Engels - zo had een collega het).

Maar dit is dus wat ik van collega's hoorde. Ken er eigenlijk meerdere die bewust thuis meerdere talen aanbieden.