Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 14:24

Okee, laat ik voorop stellen dat dit issue bij mij vooral verwondering oplevert en ik me verbaas over het gebrek aan principe en dankbaarheid voor vrijwilligerswerk vanuit het management en dat het me niet eens meer gaat of de waardering er wel of niet komt.

Dat gezegd hebbende, het volgende :D
Ik heb ruim 10 jaar als vrijwilliger bij een organisatie gewerkt. Dat is over een tijdsbestek van zo'n 12 jaar met tussenpozen geweest, ivm drukke baan en leven. Ik heb verschillende functies gehad binnen de organisatie, maar nooit betaald gekregen. Wel was er een Sinterklaaspresentje (chocoladeletter), een presentje als dank voor de inzet (vergelijkbaar met de chocoladeletter), een persoonlijke (kerst)kaart wanneer dit van toepassing was, jaarlijks een uitje en een leuke cadeaubon bij het 10-jarig jubileum. Voor mij als vrijwilliger prima, ik vond het leuk, het was een gezellige groep vrijwilligers, enz. Helemaal prima.

Ik heb het hier over vrijwilligerswerk dat ongeveer 5-10 uur werk per week kostte, verspreid over meerdere dagen. In eerste instantie als 'gewone' vrijwilliger, later ook in een meer verantwoordelijke functie met aansturing van een team. Op een gegeven moment irriteerde ik me mateloos aan het gebrek aan beleid. Dit was voor mij reden om te stoppen. Later, na vraag van een aantal vrijwilligers, me toch weer aangemeld en weer begonnen. Na een paar jaar opnieuw gestopt wegens gebrek aan beleid, visie, enz. Iets dat in mijn ogen essentieel is, voor het voortbestaan van de organisatie. Daarom ben ik voor ik stopte in overleg begonnen met het schrijven van een meerjaren beleidsplan. Dat is mijn werk, dus kon dat ook prima voor deze organisatie doen. Men was hier blij mee. Het zou aardig wat kosten als je daar iemand voor in moest huren. Dat werd bespaard, dus ter compensatie werd mij iets van hardware aangeboden. Prima, leek mij een prima overeenkomst. Maar het hele plan stagneerde, terwijl het inhoudelijk goed was. Ik had hier voor mijn gevoel weinig draagvlak voor bij het management (of specifiek, de eigenaar), overal moet ellenlang over overlegd worden, de communicatie verliep traag of gewoon niet, er was continu discussie en ik besloot echt definitief te stoppen. Als het nu constructief was, okee, maar ik kon hier echt niks mee.

Ongeveer een half jaar later werd ik benaderd door 1 van de managers (niet zijnde eigenaar) of ik toch niet nog mee wilde denken met haar om het plan toch af te maken. Omdat ik de organisatie nog steeds een warm hart toe droeg, heb ik ja gezegd. We zijn verder gegaan met het plan dat er in de basis al lag, wat ik al had gemaakt. We zijn verder gaan bouwen naar een goede missie en visie, een toekomstplan, op inhoud, financiën, personeel (betaald én vrijwillig), projecten, enz. Uiteindelijk lag het er, maar helaas, ook nu weer gedoe. Discussie over financiën genereren (want: niet belangrijk. Hoezo niet belangrijk? Zonder geld geen organisatie), geen personeelsbeleid, enz. Het niet communiceren, gewoon niet reageren op berichten. Uiteindelijk is het hele plan aangepast, alle concrete stappen zijn er ongeveer uit gehaald en eigenlijk was het een vaag beleidsdocument geworden dat je op allerlei manieren kunt invullen (of niet) en heb ik me er van teruggetrokken omdat ik er inhoudelijk niet achter stond. Jammer, want het plan dat ik afgeleverd heb, na overleg met diverse partijen binnen de organisatie én management, was gewoon goed. Het was een mooie stip op de horizon, vertaald naar concrete stappen. Precies waar behoefte aan was. Het is mijn werk, ik doe dit dagelijks, weet hoe zaken in elkaar steken en hoe je zoiets op papier moet zetten. Maar goed, helaas.

Nu dus mijn principe: de eigenaar staat er om bekend niet te communiceren, overal omheen te draaien. Geval: als je het negeert, verdwijnt het vanzelf. Hij heeft niet in de gaten dat zijn organisatie ten onder gaat, op het moment dat zijn vrijwilligers opstappen. Vrijwilligers zijn essentieel in het bedrijf. Het moge duidelijk zijn dat ik er nooit meer instap als vrijwilliger, maar ergens steekt er iets. In dat plan, dat ik normaal als werk doe, zitten ruim 50 uur (overleg, schrijven, weer overleg, enz.) werk. Omgerekend naar een ZZP tarief à 75 euro per uur ex, is dat toch een behoorlijke kostenpost die ik hem bespaard heb. De beloofde hardware heb ik nooit gekregen en na herinnering word ook ik vakkundig genegeerd (want dan verdwijnt het vanzelf ;) ). En ergens denk ik ook: stik er in. Maar aan de andere kant voelt het zo als profiteren. En niet alleen van mij, maar van alle vrijwilligers die er rondlopen. Zo iemand mag zich ook wel eens realiseren dat deze vrijwilligers er grotendeels voor zorgen dat zijn bedrijf goed loopt. dat voor niets de zon op komt en dat er voor andere zaken best iets tegenover mag staan. En dat je gewoon je afspraken nakomt. Gewoon, omdat het zo hoort uit oogpunt van fatsoen en waarden en normen. Dit heb ik hem overigens ook laten weten.

Wat ik met dit topic wil? Misschien toch kijken of ik ergens recht op heb (al heb ik die hoop wel opgegeven :)) ). Maar vooral ook om mensen er bewust van te maken dat vrijwilligerswerk voor vrijwilligers vrijwillig maar niet vrijblijvend is, maar dit volgens mij net zo goed voor de organisatie geldt. Dat het goed is om dingen, óók bij vrijwilligerswerk, zwart op wit te zetten in een contractje oid. Dat het goed is om binnen de organisatie afspraken te maken over vergoedingen (en niet alleen financieel, maar ook in de vorm van een presentje, uitje, enz.) en wederzijdse verwachtingen en dit ook aan de vrijwilliger kenbaar maken als hij/zij 'in dienst komt'. Kortom, goede afspraken maken en deze naleven met elkaar. Want vrijwilligerswerk hoort voor de vrijwilliger leuk te zijn of je krijgt er energie van (want anders doe je het niet in je vrije tijd) en voor de organisatie een lastenverlichting en in dit geval zelfs essentieel voor het voortbestaan.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:52

Dat komt bekend voor. :) Vooral het negeren opdat het vanzelf verdwijnt, is een herkenbaar gegeven. Gelukkig was het in mijn geval niet zo dat ik een compleet beleidsplan schreef en daarna genegeerd cq afgeserveerd werd.

Toen ik om verschillende redenen stopte met het vrijwilligerswerk, klopte ik voor de afronding ervan aan bij de eigenaar. Helaas ontving ik geen reactie, maar werd er wel gecommuniceerd met de rest van de vrijwilligers. Er was dus wel tijd om te reageren op iemand, maar niet op mij. Wel over mij, maar dat daargelaten. Wat ik vooral jammer vond, is dat ik louter geprezen werd tijdens het verrichten van mijn werkzaamheden, maar met het afscheid nemen geen zinnig woord heb kunnen wisselen met de eigenaar, ondanks dat ik nog het een en ander wilde afronden en bespreken. Toen ik na meerdere brieven nog steeds geen reactie kreeg, heb ik gevraagd waarom ik zelfs geen leesbevestiging kreeg, terwijl ook ik maanden voor brood op de plank gezorgd heb. Gelukkig vond ik ook het knopje CC, dat hielp ook in de communicatie.

Het is een vervelende ervaring geweest. Ook ik draag de betreffende situatie een warm hart toe en ben ik blij dat ik iets heb kunnen betekenen, maar dan ook alleen voor zij die wat hebben gehad aan het vrijwilligerswerk dat ik gedaan heb. Met name de afnemers van de organisatie, niet de eigenaar. Ik verbaas me tot de dag van vandaag hoe anderen het zonder communicatie vol (hebben ge)houden.

Wat betreft je contract-idee. Dat is in de wereld van vrijwilligerswerk al best gangbaar. Dat wil zeggen: ik heb meerdere mensen gesproken die vrijwilligerswerk doen, daarvoor op een fysiek sollicitatiemomentje komen en dan een contract tekenen waar onder andere een reglement, do's and don'ts, geheimhouding en dergelijken staan. In een grote organisatie met veel vrijwilligers vind ik dat ook niet meer dan normaal. Grote organisatie heeft ook een grote verantwoording, moet dan ook die grote regel-broek aantrekken. In geval van vrijwilligerswerk kun je denk ik moeilijk een presentje afdwingen voor de doorsnee vrijwilliger, echter komt de eigenaar in jouw geval gewoon niet na en is het vooral zuur voor jou dat je je tegoedertrouw hebt ingezet (en hard ook). Heb je de belofte van plan in ruil voor hardware misschien ergens zwart op wit?

Ik hoop dat er gauw iets aan je situatie wordt gedaan.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:57

Vrijwillig is vrijwillig. Als je het niet meer leuk vindt dan stop je gewoon.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:03

anjali schreef:
Vrijwillig is vrijwillig. Als je het niet meer leuk vindt dan stop je gewoon.

Hm, dat ben ik niet helemaal met je eens. Vrijwillig is namelijk niet vrijblijvend. Als ik tussen de regels doorlees is het niet zo dat Daihyo boventallig koffie stond te schenken bij een kinderboerderij, maar was het een substantiele bijdrage aan een organisatie waar zij in eerste instantie met enthousiasme in ingestapt. Om dan in eens je boeltje te pakken zonder overdracht oid is natuurlijk wel mogelijk, maar niet chique.
Hoewel ze het achteraf misschien wel beter had kunnen doen als ik het zo lees :=

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:11

Je mag als vrijwilliger nooit gaan omrekenen in uurlonen als ZZP'er en dan zeggen 'dit voelt aan als profiteren'. Buiten het feit dat je niet de hardware krijgt die je beloofd werd, zie ik niet echt een slechte organisatie dat zijn vrijwilligers buitensporig uitbuit?

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:14

Het is imo vrij duidelijk welk "bedrijf" je hiermee bedoelt.
Vind het dan ook vrij bijzonder om daar precies hier een topic over te openen, en snap dan ook niet waarom je 12 jaar vrijwilliger gebleven bent als je het zo vreselijk vond. Omrekenen naar uurloon als ZZP-er is natuurlijk onzin achteraf.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:18

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind wat je hier doet echt beneden alle peil. Ga je gevecht eens zelf ergens anders uitvechten ofzo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:20

Ik volg er niks van, maar ben wel nieuwsgierig :=.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:25

Ik vind dit ook alles behalve netjes, zie nu dat je je naam veranderd hebt onlangs trouwens, maar nu leg ik de link wel met wie je bent op Bokt.
Doe dit gewoon face to face en zeg waar het direct om gaat. Dit is imo echt een trap na en zo enorm onnodig..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-11-19 21:29, in het totaal 3 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:26

??? Aan de reacties te zien iets met Bokt te maken??
Laatst bijgewerkt door BigOne op 18-11-19 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:33

Een heel lastig dilemma, welke ik van 2 kanten ken.

Maar om even op je vraag van de hardware in te gaan, ik zou een gesprek met de eigenaar regelen.
Mondeling en net zo lang doorgaan tot hij het niet meer negeert.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:35

Wat heb je aan die oplopende frustratie? Daar krijg je alleen maar meer en meer last van.

Laat het gaan. Laat je niet meer overhalen. Sluit het af. Ga verder met je leven en zet je in voor andere doelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:36

Dat de beloofde hardware er niet is gekomen, is natuurlijk niet netjes. Maar om vervolgens je tijd om te gaan rekenen naar uurloon als ZZPer gaat natuurlijk nergens over. Ik vind dit nogal een trieste manier om je punt te maken/alsnog een trap na te geven, echt, houd de eer aan jezelf....

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:42

Oh ik ben nu ook nieuwsgierig!

Wat rot dat je zo een gevoel er aan over houdt. Zelf ben ik ook betrokken bij een organisatie en ga vanaf 2020 mijn ontslag aanbieden. Ik haal er geen voldoening uit en zie een hoop conflicten opkomen wat ik niet wil en me niets oplevert. Ook niet financieel. Een vergoeding is niet bespreekbaar dus zien ze me vertrekken.

Het beleidsplan dat je hebt gemaakt heb je destijds op vrijwillige basis gedaan. Daar kan je nu niks meer om vragen. Het beloofde hardware stukje is lastig. Volgende keer op papier zetten!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:05

Vervelend dat je je er zo bij voelt, maar je hebt het wel 12 jaar zelf gedaan. Niemand dwong je daartoe toch? Ik ga er van uit dat je het zelf leuk vond, anders deed je het niet. Ik ben zelf ook gestopt met vrijwilligerswerk omdat het me niet meer gaf wat ik hoopte.

En inderdaad is dit niet echt de plek om jouw situatie te bespreken denk ik. Niet echt heel netjes.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:18

Ik snap je wel. Je hebt ergens veel tijd in gestopt om 'jouw' organisatie naar een hoger level te tillen. Je weet dat je product goed is, bent er trots op en anderen beamen dat. Dan is het simpelweg irritant als je vanwege morele dilemma's op moet stappen om je eigen gevoel achterna te gaan en omdat je vind dat je meer waard bent. Nu hebben zij een product van jou waar jij voor 'betaald' zou worden met materiaal. Dit is niet gebeurt en je irriteert je ook aan de lakse, ondermijnende houding van de eigenaar.

Als eerste, ben je ZZP'er? Zoja, in welke branche.
Als dat zo is, weet je ook dat je pas betaald krijgt als je tekent voor een opdracht en afspraken maakt met je opdrachtgever.
Dit is een 'vriendendienstje' waar je achteraf geld voor wilt hebben. Ik snap je volkomen want het voelt als onrecht en onder gewaardeerd maar feitelijk is het liefdadigheid wat jd hebt gedaan en onder naam van de organisatie maak je al je producten of je niet in loondienst bent of vrijwilligerswerk doet. Tenzij je daar andere afspraken over maakt.

Ik vrees dat je er weinig mee kunt en enkel kunt bedenken dat je al heel veel uit je plan hebben geschrapt en dus niet met jouw complete product aan de haal gaan. Ik denk dat de uren verloren zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:23

Ik begreep het hele gedoe niet, las de reacties er onder en begrijp het nu beter. Ik denk dat je topic op FZ had gemoeten. :7

Ik heb geen tips, maar ga dit verhaal zeker volgen omdat ik benieuwd ben of dit een podium gaat krijgen of niet. Ik vrees toch dat je het beter anders/sympathieker had kunnen oplossen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:30

Ik zou zeker niet meer de locatie bezoeken waar je dit werk voor deed! ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:33

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zeker niet meer de locatie bezoeken waar je dit werk voor deed! ;)



:')

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:40

Zonder vrijwilligers geen organisatie. Maar vergeet ook niet dat de eigenaar nog steeds substantieel bijdraagt ook al ziet men dat niet altijd. Een eigenaar is niet verplicht al zijn werkzaamheden met de vrijwilligers te overleggen als zij daar niet direct iets mee te maken hebben of er wat mee kunnen. Communicatief kan er indd wel iets verbeterd worden hier en daar :=
"Deze middag" is inmiddels ook een week geleden :* beleid is een lastig ding, het is altijd onderhevig aan ontwikkeling en groei maar lijkt vaker te stagneren. Toch merk je veranderingen en wisselingen door de jaren heen wel.

Het is naar dat je er een rotgevoel aan hebt overgehouden.
Ik vind het moedig dat je het zo doet, niet netjes maar als je geen response krijgt begrijpelijk ergens. Hopelijk kan het achter de schermen toch nog netjes opgelost worden.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:42

Ts, inmiddels weet ik wat je vrijwilligers baan was en heel eerlijk, jij was dus één van diegenen die af en toe moest oordelen en een belerende vinger op moest steken naar ons , de misdragende bokkers. En nu dit?? Ik vind het niet normaal wat je nu doet en zeker geen reclame voor de andere mensen die zich nog wel met heel hun hart voor Bokt inzetten want hiermee tast jij, door jouw topic, hun integriteit ook aan.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:43

Misschien deed ts ook nog ander vrijwilligerswerk dan Bokt?

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:54

TS, goh, wat valt er nog te zeggen.

Ik heb maar één tip, zonder al te veel op de situatie concreet in te gaan: blijf altijd bij jezelf. Je bent verschillende keren gestopt en herbegonnen. Je hebt je laten verleiden om iets te doen waar je met reden afscheid van genomen had. Soms is rationeel blijven beter dan een emotionele beslissing maken. Zeker als het gaat over waardering, erkenning, vergoeding...

Het is een algemeen issue dat wel eens speelt bij vrijwilligerswerk.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:59

Zoals je weet heb ik jaren bij een goed doel gewerkt. (Ben daar trouwens ook opgestapt omdat ik het beleid niet kon onderschrijven, ook bij betaalde banen niets nieuws)

Om je vraag te beantwoorden: het is niet gebruikelijk contracten met vrijwilligers af te sluiten als er niet ook een vrijwilligersvergoeding wordt afgesproken. Alleen bij betaling (goede doelen houden meestal het fiscale maximum van 1500 euro per jaar aan dat je naast een uitkering mag krijgen) wordt een contract opgemaakt. Geen enkele collectant voor een goed doel bv krijgt een contract bij mijn weten.

Overigens leest iedereen hier geloof ik dat je 50 uur à 75 euro wilt 'declareren' maar volgens mij bedoelde je dat de eigenaar die kosten minimaal kwijt zou zijn geweest als hij een bedrijf zou hebben ingehuurd (maak daar overigens maar 100 uur a 150 euro van :)) ), en heb jij dus voor hem kosten uitgespaard.

Er lopen hier legio fotografen rond die hoogst beledigd zijn als ze gevraagd worden kosteloos 'wat fotootjes voor een website' te maken dus ik snap niet helemaal waarom dit niet begrepen wordt. Mensen worden vaker gevraagd dingen gratis te doen die in de 'echte wereld' smakken met geld kosten. Dat mag je best wel duidelijk maken, ook al dóe je het gratis.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:08

Ibbel , zo te lezen heeft de ts zelf aangeboden om dit te doen aangezien dit haar werk is en niet zoveel moeite kostte en nu is er iets niet nagekomen, waarvan ik vind dat je beloftes wel na moet komen, en dan open je een topic op de site van je ex werk waar je dus blijkbaar nog iets mee recht hebt te zetten. Dat is niet de juiste weg maar geeft misschien aan de andere kant wel een stukje gevoel van machteloosheid weer van de ts.
Ze luisteren/reageren niet dus dan maar zo, ik denk dat hier een taak voor Bart ligt en wel heel snel.