Lesgeld terug krijgen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 07:13

Haa lieve Bokkers!

Ik zit momenteel op een mbo4 opleiding in 3 jaar. Na de eerste paar maanden merkte ik dat dit beroep niks voor mij is. Het jaar af gemaakt en na gaan denken, want wat wil ik dan gaan doen.
Inmiddels begon leerjaar 2. Ik heb vaak aangegeven het totaal niet naar mijn zin te hebben en dat liet zich ook zo nu en dan zien in mijn cijfers.
Ik spijbelde, kwam standaard te laat etc.

Maar er was nogsteeds geen opleiding die ik wel zou willen doen. Het schooljaar ging verder en had ik besloten de opleiding af te maken.
In het laatste jaar lopen we 8 maanden fulltime stage en daarna een pvb en zijn we (als het goed is) afgestudeerd.
Ik zit nu 2 maanden op stage en ik word echt met de dag ongelukkiger. Heb leuke collega’s, maar ik zie mijzelf dit totaal niet doen later.
Zodra iemand druk op mij legt op een bepaalde manier (als in niet de duidelijkheid hebben wat ik precies moet doen), klap ik dicht en zit ik de rest van de dag met een black out. Zo ook gisteren en heb ik op stage zitten huilen.

Ik wil zo graag stoppen, iets gaan doen wat ik wel echt leuk vind. Met dieren gaan werken, bij de politie, alles behalve dit.

Nu sta ik dan toch op het punt weer om gewoon te stoppen. Ook al is het nog maar 6 maanden. Ik word met de dag ongelukkiger en ga met steeds meer tegenzin.

Om nu dan bij het probleem te komen, het lesgeld. Ondanks dat ik op stage ben heb ik 1200 aan lesgeld moeten betalen. Ik heb al wel rond gekeken op internet maar ik kom niet veel verder.
Daar staat namelijk dat ik dan voor 1 mei moet zijn overgestapt naar een andere opleiding, want voor de andere kenmerken kom ik niet in aanraking.
Maar het probleem daarmee is dat ik dan een opleiding moet zoeken die ook in februari start en dat is nog 3 maanden weg....

Als ik stop dan wil ik binnen nu en een maand weg zijn. Maar ik ga niet het volledige lesgeld betalen wanneer ik 2 maanden stage heb gehad.

Zijn er meer mensen die hier ervaring in hebben/mij hier meer over kunnen vertellen?

Amado <3 samen sinds 02-10-2015


Kidde
Berichten: 3431
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:17

Is het niet beter op de opleiding af te ronden? Zeker nu je nog maar een paar maanden moet! Dan heb je in elk geval toch je diploma, anders waren die 2,5 jaar voor niets. Dan kan je je het komende half jaar oriënteren op nieuwe opleidingen.

Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:19


__Sannne
Berichten: 5684
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:19

Lesgeld voor het mbo gaat via DUO. Kijk dus even op hun website en neem anders even direct contact met ze op.

Neem vooral geen advies aan direct van bokkers. Want hoe goed ze het ook bedoelen, er worden zo vaak onwaarheden verkondigd zodra het om studiefinanciering of lesgeld gaat.

Zoe_97
Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:21

Ik vind het raar dat je je lesgeld terug zou willen omdat jij stopt. Ik persoonlijk zou toch door de zure appel bijten en nog enkele maanden volhouden. Dan heb je tenminste al een diploma op zak. Wat is 6 maanden nu op een mensenleven.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

marije1109
Berichten: 1131
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:21

Even kiezen op en elkaar, als je het af hebt kun je trots zijn op jezelf en heb je een diploma.
Als je straks echt werk heb is het ook niet altijd leuk, That's life.

Life is good, Marie mijn topper!

Rintah
Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:42

Ik zou proberen je opleiding af te maken, als je dat nog vol kan houden. Maar werk jezelf niet kapot omdat je vind dat je dit van jezelf moet. Ga desnoods eens bij de huisarts langs om er over te praten/ te bepalen of je de opleiding op een gezonde manier af kan ronden.

Dat je een diploma in een bepaalde richting hebt wil niet zeggen dat je ook persé in die sector moet gaan werken. Je diploma geeft wel een bepaald niveau/manier van denken aan. Bovendien is het volgen van een andere opleiding in de richting die je wel wil(mits dit toch nodig blijkt te zijn voor wat je wil doen)denk ik ook makkelijker omdat je (mits zelfde niveau) voor een aantal vakken vrijstelling kan krijgen.

Succes met het maken van een keuze

Anoniem

Re: Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:46

Volhouden!!! Dat is écht de beste optie! :)

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:46

Amado schreef:
Ik zit momenteel op een mbo4 opleiding in 3 jaar. Na de eerste paar maanden merkte ik dat dit beroep niks voor mij is. Het jaar af gemaakt en na gaan denken, want wat wil ik dan gaan doen.
Inmiddels begon leerjaar 2. Ik heb vaak aangegeven het totaal niet naar mijn zin te hebben en dat liet zich ook zo nu en dan zien in mijn cijfers.
Ik spijbelde, kwam standaard te laat etc.

Maar er was nogsteeds geen opleiding die ik wel zou willen doen. Het schooljaar ging verder en had ik besloten de opleiding af te maken.
In het laatste jaar lopen we 8 maanden fulltime stage en daarna een pvb en zijn we (als het goed is) afgestudeerd.
Ik zit nu 2 maanden op stage en ik word echt met de dag ongelukkiger. Heb leuke collega’s, maar ik zie mijzelf dit totaal niet doen later.

Zo zonde als je nu stopt, je hebt bijna je diplima! Ook al is het niet in het werkveld wat je wil gaan doen, je hebt dan wel een bewijs in handen dat je mbo4-niveau hebt dus dat is waardevol.



Amado schreef:
Zodra iemand druk op mij legt op een bepaalde manier (als in niet de duidelijkheid hebben wat ik precies moet doen), klap ik dicht en zit ik de rest van de dag met een black out. Zo ook gisteren en heb ik op stage zitten huilen.

Ik wil zo graag stoppen, iets gaan doen wat ik wel echt leuk vind. Met dieren gaan werken, bij de politie, alles behalve dit.

Nu sta ik dan toch op het punt weer om gewoon te stoppen. Ook al is het nog maar 6 maanden. Ik word met de dag ongelukkiger en ga met steeds meer tegenzin.

Hm, het dikgedrukte lijkt me losstaan van dat je dat werkveld niet in wil? Het lijkt me heel waardevol voor je om dit juist als leerpunt in je stage te gaan verwerken: waarom ervaar ik onduidelijkheid als druk en hoe leer ik omgaan met die onduidelijkheid (en druk). Zie het als een kans om jezelf te ontwikkelen en hier ook buiten deze ene stage profijt van te hebben (in je volgende studie/stage en in je werk en misschien ook wel daarbuiten).
Zoek daar ook gewoon de begeleiding bij die je nodig hebt, dus binnen je opleiding (stagebegeleider, studieadviseur, ...) of misschien een coach/HA/...
Laatst bijgewerkt door GDG op 30-10-19 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

koeien op de weg...

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:53

Ik werk ook niet on het vakgebied waar ik voor geleerd heb, en ik denk heel veel bokkers.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:55

Rintah schreef:
Ik zou proberen je opleiding af te maken, als je dat nog vol kan houden. Maar werk jezelf niet kapot omdat je vind dat je dit van jezelf moet. Ga desnoods eens bij de huisarts langs om er over te praten/ te bepalen of je de opleiding op een gezonde manier af kan ronden.

Dat je een diploma in een bepaalde richting hebt wil niet zeggen dat je ook persé in die sector moet gaan werken. Je diploma geeft wel een bepaald niveau/manier van denken aan. Bovendien is het volgen van een andere opleiding in de richting die je wel wil(mits dit toch nodig blijkt te zijn voor wat je wil doen)denk ik ook makkelijker omdat je (mits zelfde niveau) voor een aantal vakken vrijstelling kan krijgen.

Succes met het maken van een keuze


Ik ga hier helemaal in mee!
Ik heb zelf ook een opleiding gedaan waar ik echt niet gelukkig van werd, waar ik toen mijn BBL deed heb ik 10 jaar gewerkt (action). Nu heb ik een andere baan gevonden, waar ik wel gelukkig ben en ga hier intern opgeleid worden omdat ik in dit vakgebied helemaal geen ervaring heb (optiek). Maar door mijn werkervaring in een winkel en denkniveau, ben ik toch aangenomen.

Dus ik zou inderdaad deze opleiding gewoon afmaken. En kijk eens op google in welke richtingen je allemaal kunt werken met dit diploma. Misschien vind je dan wel iets wat je wel leuk vind en hoef je na deze opleiding niet meer naar school toe.

F13+1

ingvdh
Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:56

Nog een paar maanden en je hebt een diploma in handen.

Je ziet er als een berg tegenop omdat je denk dat je dit de rest van je leven moet doen.
Misschien helpt het om je te realiseren dat je dit werk niet de rest van je leven moet gaan doen. Over een paar maanden ben je klaar en hoef je het nooit meer te doen. Focus je op de leuke dingen van de stage, bijvoorbeeld leuke collega’s.

Ga uitzoeken wat je wel wil doen, ga dan naar open dagen en verdiep je in die opleidingen. Dan heb je iets leuks om naar uit te kijken. Met een mbo diploma kan je zo door naar het hbo, het is zonde als dit nu weg gaat gooien, want een diploma is een diploma over een half jaar in tegenstelling tot helemaal niets.

Mando
Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:57

Wees verstandig, bijt jezelf die 6 maanden door, blijf een beetje het zonnetje zien schijnen ipv zelfmedelijden hebben dat je het niet leuk vind, dan had je na het eerste jaar al moeten stoppen.
Heb je in iedergeval je diploma op zak en heb je geen 2,5 jaar weg gegooid.
Dan gaan uitkijken naar een andere opleiding.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:01

Ik vind het lastig. Als je echt dood ongelukkig bent zou ik stoppen! Anderhalf jaar is nog lang als je het echt helemaal niets vind

Heb je hier ook met je stagebegeleider over gesproken? Dat je een black-out krijgt?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:05

GDG schreef:
[
Amado schreef:
Zodra iemand druk op mij legt op een bepaalde manier (als in niet de duidelijkheid hebben wat ik precies moet doen), klap ik dicht en zit ik de rest van de dag met een black out. Zo ook gisteren en heb ik op stage zitten huilen.

Ik wil zo graag stoppen, iets gaan doen wat ik wel echt leuk vind. Met dieren gaan werken, bij de politie, alles behalve dit.

Nu sta ik dan toch op het punt weer om gewoon te stoppen. Ook al is het nog maar 6 maanden. Ik word met de dag ongelukkiger en ga met steeds meer tegenzin.

Hm, het dikgedrukte lijkt me losstaan van dat je dat werkveld niet in wil? Het lijkt me heel waardevol voor je om dit juist als leerpunt in je stage te gaan verwerken: waarom ervaar ik onduidelijkheid als druken hoe leer ik omgaan met die onduidelijkheid (en druk). Zie het als een kans om jezelf te ontwikkelen en hier ook buiten deze ene stage profijt van te hebben (in je volgende studie/stage en in je werk en misschien ook wel daarbuiten).
Zoek daar ook gewoon de begeleiding bij die je nodig hebt, dus binnen je opleiding (stagebegeleider, studieadviseur, ...) of misschien een coach/HA/...


Helemaal mee eens! Desnoods in begeleiding van een psycholoog of zoiets. Die kennis kan je altijd weer gebruiken in elk vakgebied

Toverbal
Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:34

Ik deel de mening van GDG.

Denk ook niet dat dit echt te maken heeft met het werk opzich.
Ik zou als ik jouw was je probleem duidelijk aangeven bij je leidinggevende en dan samen naar een oplossing zoeken.
In dit geval is het misschien makkelijk op te lossen, door elkaars verwachtingen naar elkaar uit te spreken.
Je zou met je leidinggevende een lijst kunnen maken met taken die je per dag kan doen.
Als je nu stopt, komt het eerder over als of je wegloopt voor een probleem wat ontstaan is, ipv dat je het oplost, wil je liever de benen.

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

Druif_01
Berichten: 8810
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:46

Ook ik zou nog even doorbijten die laatste 6 maanden. Dan heb je in ieder geval altijd iets om op terug te vallen.

In elke beroepsgroep ga je dingen tegenkomen die je minder vindt. Ik zag dat je als voorbeeld noemde om bij de politie te werken, maar als je niet goed om kan gaan met druk is dat niet the place to be voor jou. Probeer te gaan werken aan de dingen die je moeilijk vindt in plaats van er voor weg te lopen.

Oh, ik zie nu dat Toverbal ongeveer hetzelfde zei.

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Amado7
Berichten: 10718
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:53

Ik zou voor een paar maandjes doorbijten. Je hoeft daarna niks meer er mee te doen, maar je hebt in ieder geval een niveau 4 diploma. Daarmee kom je in ieder geval al een stuk verder mocht je om de 1 of andere reden niet met een nieuwe opleiding beginnen. Anders kom je helemaal nergens aan de bak. Nog een paar maandjes.

Niet perfect is ook goed

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:59

Die 6 maanden gewoon afmaken. Dan heb je je diploma en kun je door. Ik zie in je profiel dat je 18 bent, je bent nog zo jong.. Kun je gerust nog solliciteren bij de politie of een (hbo)opleiding kiezen.

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:04

Ik snap het wel. Mijn stage periode vond ik ook zo verschrikkelijk. Zat ook vaak genoeg te huilen en uiteindelijk ook echt ziek er van. Maar ik heb wel doorgezet. Het enige wat ik dacht was “voldoende halen en tijd uitzitten” anders moet het opnieuw. Dat ging dan alleen om een andere stage opnieuw doen, niet een hele opleiding.
Hoe rot het ook is, ik zou echt proberen nog even door te zetten. Je hebt al 2 maanden gehad. Straks met de feestdagen ben je vast nog wel een paar keer vrij. Als je dat diploma eenmaal hebt, kun je de rest van je leven doen wat je wilt. Kom op, je kan het!

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

purny
Berichten: 27394
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:35

Ik zou het niet eerlijk vinden tegenover andere mensen die door andere redenen het lesgeld niet terug kunnen krijgen. Ook zou ik het afmaken, je bent er bijna!
Als je je opleiding afhebt kun je rustig opzoek naar een opleiding die aansluit bij je wensen

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:41

Druif_01 schreef:
Ook ik zou nog even doorbijten die laatste 6 maanden. Dan heb je in ieder geval altijd iets om op terug te vallen.

In elke beroepsgroep ga je dingen tegenkomen die je minder vindt. Ik zag dat je als voorbeeld noemde om bij de politie te werken, maar als je niet goed om kan gaan met druk is dat niet the place to be voor jou. Probeer te gaan werken aan de dingen die je moeilijk vindt in plaats van er voor weg te lopen.

Oh, ik zie nu dat Toverbal ongeveer hetzelfde zei.

Precies dit.
Als je nu blackouts krijgt van geen duidelijke uitleg zijn veel andere banen geen optie.
Dus je moet ermee leren omgaan.
Onderzoek wqar het knelpunt zit en wat maakt dat je zo reageert en werk daaraan.
Weglopen zou dom zijn, je bent er bijna!

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lesgeld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:47

Je kunt wel kappen maar dit kom je in elke opleiding tegen, DRUK bedoel ik en daar moet je mee om leren gaan. Vraag hulp op school, je stagebegeleider. En de politie lijk je me zeker niet geschikt voor wanneer je hier last van hebt, als er ergens de druk hoog is dan is het daar wel. Dus werk er aan en maak deze opleiding af en wie weet kun je dan wel een andere kant op.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:49

Ik lees dat je misschien naar de politie wilt? Gaaf!
Al is het wel een baan waar je tegen iets aan gaat lopen: 'beslissingen maken, terwijl je niet alle informatie hebt, onder tijdsdruk'.

Ik zou deze stage omdraaien naar een leer-stage! Waarom geeft die druk jou stress? Welke persoonlijkheid heb je? Wat zijn je sterke en zwakke punten? Als je fijne stagebegeleiders hebt, kun je goed achter deze punten komen :j Aangeven dat iets niet lukt is geen zwakte, maar juist sterk. Dit omdat je je grenzen weet, aangeeft, en met hulp van anderen kunt verleggen!

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:07

eens met voorgangers...niet qua het gedoe met lesgeld (niet eerlijk etc. heeft er niks mee te maken. Als jij recht hebt op lesgeld terug, dan zorg je dat je dat terugkrijgt...niemand laat een zo fors bedrag liggen uit principes. Maar dat is dus Bokt..gewoon ff Duo bellen en info vragen, krijg je gewoon zakelijke informatie zonder moralistisch gedoe...

Qua opleiding afmaken: zeker doen! 6 maanden zijn best lang iets met tegenzin te doen, maar je hebt dan wel een papiertje op zak...wat bijv. instap naar HBO makkelijker maakt, en ook bij dingen die je echt wilt doen heb je daar voordeel van. Daarbij zul je bij bijv. de politieacademy ws wel de vraag krijgen waarom je gestopt bent. De reden die je hier opgeeft, getuigt niet van heel veel stabiliteit die je daarvoor wel nodig hebt. Vaak zit er ook iets anders onder, waarom je met zoveel tegenzin heengaat..ga daar aan werken, zet je beste beentje voor, je hebt daarna de rest van je leven om te ontdekken wat je wel leuk vind. En zorg dat je naast je opleiding veel leuke dingen doet om de balans te houden, om iets te hebben waar je naar uitkijkt, en waardoor een dag ook sneller voorbij is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, wisja en 6 bezoekers