Kunstacademies

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Kunstacademies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 22:47

Hoi allemaal,

Ik was benieuwd of er hier nog mensen zijn die mij iets kunnen vertellen over verschillende kunstacademies. Ik wil na mijn studie die ik momenteel volg graag doorstromen naar de kunstacademie in de richting Graphic Design. Mijn voorkeur gaat momenteel heel erg uit naar HKU Utrecht, en ik vroeg mij af of er hier bokkers zijn die hier goede of slechte ervaringen mee hebben :)

Daarbij ook meteen de vraag welke laptop daar het beste bij past. Ik heb een Macbook Pro aangeraden gekregen via de studie zelf, maar ik vroeg me af of er misschien nog meerdere of misschien zelfs betere opties zijn

Alvast bedankt! <3

What doesn't kill you, makes you stronger.

Vergeef, vergeet, en laat het gaan!


maylotje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kunstacademies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:50

Ik heb de HKU geprobeerd maar vond de toelating en verdere communicatie zeer slecht ook de open dag waarop ik was hing nergens over. Kan een pech geval zijn en dat andere het wel fantastisch vonden maar ik vond alles erg slecht geregeld. Slecht voorbereid en werk was met de toelating nauwelijks aangeraakt of verplaatst.

Macbook pro heb ik zelf ook voor mijn huidige studie(die overigens super tof is!)(communicatie en multimedia design) En ik vind hem fantastisch! Werkt heerlijk soepeltjes.

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think ~Winnie the Pooh

Castilja
Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Kunstacademies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:30

Ik zit zelf op de AHK en vind dat een top instelling. Moet zeggen dat ik niet weet of jouw opleiding ook bij ons wordt aangeboden, maar dat moet je even opzoeken. :) HKU heb ik ook selectie gedaan, voor een andere opleiding weliswaar, alleen werd ik daar ook minder enthousiast van.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Kunstacademies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:42


Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Kunstacademies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:58

De HKU heeft op mij geen positieve indruk achter gelaten.
Mijn vragen konden niet beantwoord worden terwijl het toch hele voordehandliggende vragen waren zo als ‘hoe ziet het opleidingsprogramma er uit’ ‘ welke vakken worden er gegeven’.
Er was ook geen folder die de inhoud van de opleiding duidelijk weer gaf. Dit was weliswaar voor de fotografie opleiding, ik weet niet of er veel verschil zit in de opleidingen.

Karel de Grootte in Antwerpen heeft op mij wel een erg goede indruk achter gelaten, een mooi duidelijk opleidings overzicht en kritische vragen werden goed beantwoord.

Ik gebruik zelf een Mac book pro, nog nooit problemen mee gehad. Heeft een goed beeldscherm en werkt na 5 jaar nog steeds goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:49

Castilja schreef:
Ik zit zelf op de AHK en vind dat een top instelling. Moet zeggen dat ik niet weet of jouw opleiding ook bij ons wordt aangeboden, maar dat moet je even opzoeken. :) HKU heb ik ook selectie gedaan, voor een andere opleiding weliswaar, alleen werd ik daar ook minder enthousiast van.

Eensch!

Heb ooit op de breitner academie gezeten, en AHK is echt supergoed georganiseerd.

HKU was echt een dramatische toelating. Was gewoon je portfoliomap op een tafel leggen en dan hopen dat je teruggeroepen werd. Vervolgens kwam je het lokaal in waar je hele portfolio Als een gek door elkaar gehusseld was, en je zelf de door hun gemaakte puinzooi weer kon gaan ordenen.

Was handig geweest als dat van te voren gecommuniceerd was, want bij alle andere toelatingen had je gewoon een gesprekje en er zat nogal wat conceptueel werk in van mijn andere opleiding waar ik hoge cijfers voor had gekregen, maar wat zonder toelichting of in een andere context geen stuiver waard was.
Ik werd dan ook niet terug geroepen (terwijl ik bij 3 andere kunstacademies inmiddels wel was toegelaten :') ) en heb die dag dan uberhaupt ook niemand gezien of gesproken van de school zelf.
We kregen nog wel een pretentieus praatje (voor de uitslag bekend werd gemaakt, zo van ; we voeren de spanning nog even op)over waarom de meeste portfolio’s ruk waren en dat we teveel op instagram zaten met z’n allen.

Maargoed, al met al zijn toelatingsdagen altijd wel vervelend en rottig.
Ik ken twee mensen die op de hku hebben gezeten, de ene vond het top en de andere walgelijk. Dus het is ook persoonlijk.

Maar AHK is wel echt een hele fijne, professionele en persoonlijke organisatie. Ondanks dat de opleiding (en de kunstwereld eigenlijk uberhaupt, weet ik nu) echt niet mijn ding was heb ik daar wel echt een warm gevoel aan over gehouden :)

Macbook pro is duur, je kunt wel een windows laptop mt dezelfde specificaties krijgen voor veel minder geld. Macbooks hebben wel weer een heel goed scherm, en zijn ook makkelijk in gebruik. +. Veel design programma’s zijn meer voor apple ontworpen.

Uiteindelijk is het de vraag of dat je geld waard is. Heb er zelf voor gekozen om een imac te kopen voor dat geld, omdat die qua hardware nog net iets beter zijn.... En om dan het zware computerwerk thuis te doen, en op school gewoon van de computers daar gebruik te maken/icm een ipad.

Vind daarnaast windows niet onder doen voor apple, maar ben simpelweg te lui om zelf een computer samen te stellen, m’n imac stoort niet in mijn interieur, en met een deftig scherm erbij zit je met een goede windows ook wel in een hogere prijsklasse.

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Re: Kunstacademies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 23:47

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nu wel gemixte gevoelens over HKU haha, ik ga denk ik sowieso overal eens een kijkje nemen tijdens de open dagen. Ik neem deze opmerkingen echter wel serieus! :) Ik wil niet ergens terecht komen waar de organisatie echt ruk is. Zeker als ik kijk naar hoe het er bij jouw toelating aan toe ging, Mineno. Ongelofelijk :o

What doesn't kill you, makes you stronger.

Vergeef, vergeet, en laat het gaan!

JosefienE
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:04

Twee jaar geleden bij de opendag geweest van de HKU (en nog 3 andere scholen) en had bij deze het minste gevoel. Was gewoon een leeg gebouw en zag weinig creatiefs aan de muren etc hangen. Ben snel de deur weer uit gelopen. Ik zit ondertussen 1,5 jaar op Willem de Kooning Academie,graphic design. Mocht je daar vragen over hebben, stel ze gerust.

maylotje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:12

Forgive schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nu wel gemixte gevoelens over HKU haha, ik ga denk ik sowieso overal eens een kijkje nemen tijdens de open dagen. Ik neem deze opmerkingen echter wel serieus! :) Ik wil niet ergens terecht komen waar de organisatie echt ruk is. Zeker als ik kijk naar hoe het er bij jouw toelating aan toe ging, Mineno. Ongelofelijk :o


En die toelating gaat nog altijd zo dramatisch kan ik je vertellen bij mij nagenoeg het zelfde. Eerst bijna een uur gewacht op de docenten die vervolgens schrikken van de hoeveelheid studenten. Iedereen mocht zn spullen ergens op of bij een tafeltje(zo’n mini middelbare schoolbank) droppen en dan mochten we voor 3uur! ons zelf gaan vermaken ergens buiten. En daarna vertelde een banketstaaf verhaaltje blblabla en 5 van de 35 mensen gingen door naar ronde 2. En mijn spullen waren on aangeraakt en konden zo weer mee terug.

Ik die nu erg toffe opleiding buiten de kunst academie om. Baal natuurlijk nog altijd net zo hard maar wil je deze opleiding als backup toch meegeven.
Ik doe communicatie en multimedia design op de haagse hoge school. Erg leuk! En nog altijd creatief gelukkig.

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think ~Winnie the Pooh

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Kunstacademies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:21

Nog bij Artez gekeken?

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Re: Kunstacademies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 00:44

@Maylotje

Wow dat klinkt enorm slecht. Echt absurd dat dit dan zo goed aangeprezen lijkt te zijn...heb er nu toch echt mijn twijfels bij moet ik zeggen. Ik hoor vanuit heel veel mensen eigenlijk dat HKU niet zo goed blijkt te zijn als dat ze zich voordoen, en ondanks dat veel opleidingen dit in principe doen gaat dit me toch echt de pet te boven

Marie111@
Zeker! Het klinkt erg goed :) Ik ga morgenmiddag toevallig naar de open dag in Zwolle. Ben erg benieuwd! Zag er wel een stuk duidelijker uit dan bij HKU in ieder geval haha, ook echt met mooie voorlichtingspresentaties.

What doesn't kill you, makes you stronger.

Vergeef, vergeet, en laat het gaan!

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 00:46

JosefienE schreef:
Twee jaar geleden bij de opendag geweest van de HKU (en nog 3 andere scholen) en had bij deze het minste gevoel. Was gewoon een leeg gebouw en zag weinig creatiefs aan de muren etc hangen. Ben snel de deur weer uit gelopen. Ik zit ondertussen 1,5 jaar op Willem de Kooning Academie,graphic design. Mocht je daar vragen over hebben, stel ze gerust.



Heb hier inderdaad veel goede verhalen over gehoord! Wordt de studie in het Engels of Nederlands aangeboden? En hoe bevalt het tot nu toe? :)

What doesn't kill you, makes you stronger.

Vergeef, vergeet, en laat het gaan!

JosefienE
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:51

Forgive schreef:
JosefienE schreef:
Twee jaar geleden bij de opendag geweest van de HKU (en nog 3 andere scholen) en had bij deze het minste gevoel. Was gewoon een leeg gebouw en zag weinig creatiefs aan de muren etc hangen. Ben snel de deur weer uit gelopen. Ik zit ondertussen 1,5 jaar op Willem de Kooning Academie,graphic design. Mocht je daar vragen over hebben, stel ze gerust.



Heb hier inderdaad veel goede verhalen over gehoord! Wordt de studie in het Engels of Nederlands aangeboden? En hoe bevalt het tot nu toe? :)

Mijn opleiding is in het Engels, omdat de helft buitenlands is. Hier zag ik in het begin tegenop, omdat ik heel slecht in Engels ben, maar het valt alles mee en je leert het snel. De leraren mag je wel in het Nederlands vragen stellen mocht je er niet uitkomen (theory mag bv ook in het Nederlands).
Opleiding zelf is gezellig, leuke mensen, leuke leraren, veel materialen die je opschool kan gebruiken (van zeefdruk tot houtbewerkingsapperatuur). Maar eerlijk, de lessen liggen mij niet. Je moet echt jezelf verbeteren. Je krijgt feedback, maar mag niet teveel feedback vragen. Je moet in die zin dus wel sterk in je schoenen staan en veel motivatie hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 10 bezoekers