Twee sollicitatieprocessen tegelijk, hoe verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Twee sollicitatieprocessen tegelijk, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 10:39

Ik zit momenteel met een dilemma en weet niet zo goed wat het beste is om te doen.

Sinds januari zit ik in mijn huidige functie binnen een bedrijf. Ik zit hier al een tijdje niet meer fijn op mijn plek en ondanks een vast contract komen geregeld de gedachtes voorbij dat ik er nu echt klaar mee ben en het liefst morgen nog stop. Dan denk ik weer, ik geef te snel op en ik blijf nog even hangen. Ik ben er ondertussen wel echt uit dat ik weg wil.

Momenteel heb ik twee dingen lopen, bij beide bedrijven ben ik door naar de 2de ronde. Bij bedrijf X heb ik na de speeddates vandaag het echte gesprek gehad. Deze ging voor mijn gevoel wel goed, maar ik weet dat hier veel gegadigden voor zijn. Eind volgende week hoor ik of ik verder ben naar de volgende ronde.
Morgen heb ik bij bedrijf Y een meeloopochtend om te kijken wat de functie precies inhoudt en om te kijken wat ik van de werkzaamheden vind. Komende maandag heb ik daar mijn tweede gesprek.

nu zit ik met het volgende dilemma. Mijn voorkeur gaat uit naar bedrijf X, maar de concurrentie is groot en ik hoor volgende week überhaupt pas of ik geselecteerd wordt. Er is maandag een kans dat ik aangenomen word bij bedrijf Y. Als ik dit accepteer dan heb ik mooi een maand uitwerktijd en hoef ik alleen nog maar november bij mijn huidige bedrijf te werken. Dit klinkt positief omdat ik er eigenlijk wel klaar mee ben hier.. Maar stel ik accepteer de baan bij bedrijf Y en volgende week hoor ik dat ik toch verder kan bij bedrijf X (waar dus mijn voorkeur naar uit gaat), hoe moet ik dan verder? Kan ik baan Y accepteren en als bedrijf X mij uiteindelijk ook wilt daar mee verder gaan?

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Alvast bedankt voor het lezen :)

Anoniem

Re: Twee sollicitatieprocessen tegelijk, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:46

Lastig, als je Y laat schieten en je pijlen richt op X loop je het risico dat je uiteindelijk niets heb. Vraag, als bedrijf X niet in beeld was, was je dan ook voor Y gegaan? Los van X, past Y wel echt bij je?

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Twee sollicitatieprocessen tegelijk, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:48

Kun je niet eerlijk tegen Y zeggen dat je ook sollicitaties hebt lopen bij X en dat eerst ook wilt afwachten?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:53

Wacht morgen even af. Misschien bevalt de meeloopochtend zo goed, dat je radicaal voor Y kiest.
Je zit nu in een job die je niet leuk vindt, als je voor Y kiest enkel en alleen voor de zekerheid ("Straks heb ik niks"), dan zit je over een paar maanden in dezelfde situatie. Het is geen schande om te gaan voor dat wat je echt wilt en daarbij een welbepaald risico te nemen.

Wat je ook doet, het enige wat ik niet zou doen is (tegen eender welk bedrijf) eerst zeggen dat je het doet en daarna terugkrabbelen, dat is heel onprofessioneel en zou je omgekeerd ook niet willen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-10-19 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:54

Volgens mij kan je de baan aannemen bij bedrijf Y en alsnog opzeggen mocht X het worden.

Ligt er natuurlijk ook aan wanneer de startdatums zijn van beide bedrijven.

Mocht je per 1 november bij Y gelijk beginnen en bedrijf X is pas in December dan wordt het lastiger. Maar daarvoor heb je de proefperiode.
Tijdens je proefperiode kun jij altijd nog aangeven dat het toch niks is.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Twee sollicitatieprocessen tegelijk, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:36

Eerlijk gezegd zou ik ook de baan aannemen, kijken wat het is, en ook doorgaan bij bedrijf X.
Proeftijd is er ook om te kijken of bedrijf Y wat voor je is he, wie weet bevalt het wel echt heel goed. Of juist ook niet, dan kan je altijd opzeggen, zonder reden.

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Re: Twee sollicitatieprocessen tegelijk, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:59

Bedankt voor jullie reacties :)

@Relaxed, ik had bedrijf Y inderdaad eerder gezien en ben ook nog steeds wel enthousiast over deze functie. Maar niet op dezelfde manier als ik nu ben over functie X.

Gini, je slaat precies de spijker op z'n kop. Ik ben aan het overwegen om (als ik een aanbod krijg, ik loop nu op de feiten vooruit) in de proeftijd te stoppen, mocht bedrijf X mij ook een aanbod doen. Echter zit ik ook met een schuldgevoel/weet niet of dit netjes is..

Hoe LoveBodin het nu schetst is meer waar ik nu naar toe neig..

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:05

Birgit__ schreef:
Gini, je slaat precies de spijker op z'n kop. Ik ben aan het overwegen om (als ik een aanbod krijg, ik loop nu op de feiten vooruit) in de proeftijd te stoppen, mocht bedrijf X mij ook een aanbod doen. Echter zit ik ook met een schuldgevoel/weet niet of dit netjes is..


Nooit een schuldgevoel krijgen omdat je voor je eigen geluk kiest. Kies voor wat jij het beste vindt, dat doen bedrijven ook. ;)

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:12

Allereerst: goed dat je naar nieuwe banen rondkijkt nu je huidige baan niet bevalt en gefeliciteerd met de 2 lopende sollicitaties :D

Waarschijnlijk hoor je van bedrijf X eerder iets voordat je bij bedrijf Y zou starten begin december, toch? Persoonlijk vind ik dat het niet heel netjes is om in je proeftijd (of na het contract tekenen) te stoppen bij Y als je al weet dat je liever voor X zou gaan. Ik zou dan eerder tegen Y zeggen dat je nog even over 'deze grote stap wilt nadenken', dat je wel heel enthousiast bent en dat je die-en-die dag laat weten of je op het aanbod ingaat.

Mocht je bij X niet worden aangenomen, zou je dan zeker weten voor Y willen gaan? Het klinkt alsof je bedrijf X een stuk leuker vindt, mocht het toch niet doorgaan zou je niet liever een soortgelijk bedrijf/soortgelijke functie zoeken?

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:18

J0anieke schreef:
Kun je niet eerlijk tegen Y zeggen dat je ook sollicitaties hebt lopen bij X en dat eerst ook wilt afwachten?


Vier jaar geleden zat ik in eenzelfde soort situatie. Van bedrijf A had ik al te horen gekregen dat ze mij wilden hebben, maar ik had nog een laatste sollicitatieronde bij bedrijf B die ik wilde afwachten. Zoals J0anieke al voorstelt, heb ik dit eerlijk aangegeven bij bedrijf A en dit was geen probleem. Ze vonden het juist prettig te horen dat ik een weloverwogen keuze wilde maken en niet zomaar de eerste de beste baan aannam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:18

Birgit__ schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)

@Relaxed, ik had bedrijf Y inderdaad eerder gezien en ben ook nog steeds wel enthousiast over deze functie. Maar niet op dezelfde manier als ik nu ben over functie X.

Gini, je slaat precies de spijker op z'n kop. Ik ben aan het overwegen om (als ik een aanbod krijg, ik loop nu op de feiten vooruit) in de proeftijd te stoppen, mocht bedrijf X mij ook een aanbod doen. Echter zit ik ook met een schuldgevoel/weet niet of dit netjes is..

Hoe LoveBodin het nu schetst is meer waar ik nu naar toe neig..

Juridisch kan dat en sta je inderdaad in je recht. Echt netjes is het alleen niet, want zeker in je proeftijd moeten ze toch geld en tijd in je investeren. Dus dat is een afweging. Ook in iedere andere situatie waarbij je daar was gaan werken had het gekund dat je op zou willen stappen in je proeftijd, en daar is natuurlijk in feite niets mis mee.

Persoonlijk zou ik echter gewoon zeggen dat je een andere sollicitatie hebt lopen en een aanbieding 9verwacht en graag de aanbiedingen wil vergelijken voordat je een definitieve keuze maakt. Er is wel een (redelijk kleine) kans dat ze dan liever met een andere kandidaat aan de slag gaan die wel direct inzetbaar is/of 100% gecharmeerd is van het bedrijf. Maar zo makkelijk is het vinden van echt goede kandidaten in deze tijd niet en als ex-recruiter weet ik wel dat dat bij ons geen enkel probleem was als iemand meerdere sollicitaties had lopen en pas definitief ja wilde zeggen als ‘ie contracten kon vergelijken.

Staat ook wel tegenover dat het wel ooit voorgekomen is dat iemand, die een paar weken wachtte met het ondertekenen van een contract, vervangen werd toen er een betere kandidaat zich aandiende. Maar dat was ook wel omdat ze niet meer iets verwachtte te horen van de eerste kandidaat

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Twee sollicitatieprocessen tegelijk, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:23

Ik heb op de laatste dag van mijn proeftijd (2 maanden) opgezegd en ben de volgende dag ergens anders begonnen. :o Netjes vond ik het niet van mijzelf maar ik stond in mijn recht dus ik heb het gedaan. :=

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Twee sollicitatieprocessen tegelijk, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:17

Je kunt toch aangeven, stel Y biedt je gelijk een baan aan, dat je het nog heel even wilt laten bezinken en ze zo snel mogelijk op de hoogte zult stellen of je het doet of niet? Vraag naar hun Algemene arbeidsvoorwaarden of CAO; die zijn best belangrijk, en neem die vooraf door. Wat voor pensioenregeling hebben ze. Je hóeft een baan niet gelijk te accepteren, en mag best een paar dagen bedenktijd vragen om hun voorwaarden rustig door te nemen en dan te beslissen.

Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:06

Hoe is het gegaan? Waar ben je aan de slag gegaan!?