Flexibel studeren, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Flexibel studeren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 16:27

Hoi!

Doordat ik een lijstje met psychiatrische diagnoses heb, ben ik helaas in 2014, nadat ik mijn havo diploma haalde, een beetje buiten de maatschappij beland. Waar veel oud-klasgenoten al zijn afgestudeerd, heb ik jaren thuis gezeten. Het afgelopen jaar heb ik flinke stappen gezet en heb ik weer een baan voor zo'n 20 tot 30 uur in de week. Nu begint het enorm te kriebelen om een studie op te pakken, maar met de kennis die ik nu heb, weet ik dat het niet haalbaar is om een voltijdse studie te doen. Ik wil studeren op mijn eigen tempo, liefst maar 1 dag per week.
De opties voor een associate degree of een deeltijd bachelor zijn er eigenlijk niet, want die verwachten allemaal dat je naast je studie een baan in het werkveld hebt. En dat wil ik juist niet, want dat geeft me teveel druk.

Wie heeft er ervaring met flexibel studeren, waar heb je dat gedaan en hoe zag je studieverloop er uit? Ik heb al contact opgenomen met een hogeschool in de buurt, maar daar geven ze aan dat het niet echt mogelijk is.

Qua opleiding zelf weet ik het nog niet zo goed, ik zou graag het middelbare onderwijs in willen of in de richting van pedagogiek/ social work. Ik ben redelijk theoretisch ingesteld en sluit een WO opleiding ook niet uit, al zal ik daar een 21+ toets voor moeten doen.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:32

Waarom wil je een bachelor/WO opleiding halen als je juist erg gevoelig bent voor druk?

Een voltijd studie is 40 uren per week. Jij zou graag 1 dag in de week studeren, dus 8 uur. Waar een voltijd studie ongeveer 4/5 jaar duurt, zou jij er dan 20 jaar over doen. Is dat wel realistisch?

Let wel, ik wil je absoluut niet demotiveren of iets dergelijks, maar ook mensen zonder psychische aandoeningen bezwijken al vaak onder de druk, juist in de richting die jij interessant vindt.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 11-10-19 16:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:34

Ik volg een studie via de NTI.
Je hebt daar volledige vrijheid, je kan examens/tentamens zelf plannen. Tenminste, je kiest een testcenter bij jou in de buurt en kiest dan uit de beschikbare tijden. Er zijn vaak wel 1 of meerdere (soms verplicht en soms ook niet) praktijkdagen. Maar ook deze kan je zelf uitkiezen. Er is geen druk je moet het helemaal zelf doen. Je kan wel om hulp vragen bij de mentoren, via de telefoon, WhatsApp of Facebook. Meestal zijn er ook Facebookgroepen voor contact met medestudenten. Maar je moet wel echt zelf goed gemotiveerd zijn om alles van je studie te voltooien. Er zal nooit iemand zijn die zegt dat je eens iets moet doen. Wel mag je in elk geval qua tijd 2x langer doen over de studie dan wat er voor staat. In geval van een HBO studie rekenen ze volgens mij 3 jaar, dus 6 jaar in totaal. En zelfs dan kan je nog een jaar extra krijgen geloof ik.
Houd er wel rekening mee dat je er geen studiefinanciering voor kan krijgen. Misschien wel een leven lang leren krediet, maar dat ligt ook aan je leeftijd.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:50

Ik zou kijken naar losse cursussen, dingen via NTI/NCOI zoals hiervoor genoemd. Ik denk heel eerlijk gezegd dat een reguliere (deeltijd)opleiding HBO/WO gewoon echt geen doen is met jouw wensen, daar is een tijdsinvestering van 1 dag per week gewoon echt te weinig voor.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Flexibel studeren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:22

Ik zit in het vierde jaar van de flexibele deeltijd opleiding Social Work in Leeuwarden. Het is een behoorlijk pittige opleiding, met een forse studiebelasting. Je moet bij ons ook in de praktijk werkzaam zijn; het eerste jaar 8 uren per week en na het behalen van je propedeuse minimaal 16 uur per week.
Het eerste jaar zijn wij met ruim 85 personen gestart en daar zijn nog ongeveer 20 van over (de rest is dus gestopt), waarvan er zoals het nu lijkt nog geen 5 de opleiding in 4 jaar af gaat ronden. Dat komt met name doordat je heel veel zelf moet uitzoeken en er erg weinig structuur is. Veel mensen blijven zwemmen hierdoor en raken vertraagd/gefrustreerd.
Ik heb ooit ook voltijd gestudeerd; persoonlijk vond ik dat een stuk makkelijker en schoolser. Daar was ook veel minder uitval.
De inhoud is wel erg interessant vind ik.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:29

Deeltijd is bij ons 1 dag in de week stage en 1 dag in de week stage (of zelfs 1 dag per twee weken). Of een halve dag per week. Dat gaat dan om lerarenopleiding voor middelbare school. voor jaar 1 minimaal 10 dagen stage lopen Per jaar, jaar 2 20, jaar 3 40 dagen en jaar 4 40 dagen (over 40 weken).

Edit: dit is op de HU, deeltijd docent Nederlands. Mar volgens mij is dit voor alle deeltijd opleidingen wel vergelijkbaar. Wij hebben nu voor deeltijd dagen van 12.00-20.00 waarvan tot 17.00 verplicht.
Laatst bijgewerkt door theadora99 op 11-10-19 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:36

Ik doe flexibel onderwijs bij de NHL. Ik studeer docent biologie, dat is voor mij 1 dag in de week (omdat ik al een bevoegdheid heb) en als je dat niet hebt dan is het 1,5 dag in de week. Je kunt het zelf inrichten maar ik volg eigenlijk gewoon het programma ;) het is wel pittig veel werk buiten de lesdag om maar wel heel leuk!
En je hoeft niet per se ernaast te werken. Ik doe dat wel, maar anders moet je stage lopen. En dat is niet een bepaald aantal uur maar je moet gewoon aantonen dat je die bepaalde competenties aankunt.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 19:40

Matheno schreef:
Waarom wil je een bachelor/WO opleiding halen als je juist erg gevoelig bent voor druk?

Een voltijd studie is 40 uren per week. Jij zou graag 1 dag in de week studeren, dus 8 uur. Waar een voltijd studie ongeveer 4/5 jaar duurt, zou jij er dan 20 jaar over doen. Is dat wel realistisch?

Let wel, ik wil je absoluut niet demotiveren of iets dergelijks, maar ook mensen zonder psychische aandoeningen bezwijken al vaak onder de druk, juist in de richting die jij interessant vindt.

Wat moet ik dan? Ik ben 22, ik heb het naar mijn zin op mijn werk in de supermarkt, maar dat wil ik niet mijn hele leven doen (plus, de kans op een vast contract is heel klein dus misschien moet ik daar over 2 jaar wel weg)
Ik heb veel in mijn mars, qua niveau moet het zat haalbaar zijn.
En ja, al doe ik er 20 jaar over. Dan heb ik daarna nog minstens 20 jaar om te werken.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 19:41

Muisbal schreef:
Ik volg een studie via de NTI.
Je hebt daar volledige vrijheid, je kan examens/tentamens zelf plannen. Tenminste, je kiest een testcenter bij jou in de buurt en kiest dan uit de beschikbare tijden. Er zijn vaak wel 1 of meerdere (soms verplicht en soms ook niet) praktijkdagen. Maar ook deze kan je zelf uitkiezen. Er is geen druk je moet het helemaal zelf doen. Je kan wel om hulp vragen bij de mentoren, via de telefoon, WhatsApp of Facebook. Meestal zijn er ook Facebookgroepen voor contact met medestudenten. Maar je moet wel echt zelf goed gemotiveerd zijn om alles van je studie te voltooien. Er zal nooit iemand zijn die zegt dat je eens iets moet doen. Wel mag je in elk geval qua tijd 2x langer doen over de studie dan wat er voor staat. In geval van een HBO studie rekenen ze volgens mij 3 jaar, dus 6 jaar in totaal. En zelfs dan kan je nog een jaar extra krijgen geloof ik.
Houd er wel rekening mee dat je er geen studiefinanciering voor kan krijgen. Misschien wel een leven lang leren krediet, maar dat ligt ook aan je leeftijd.

Hoe liggen de baankansen bij een thuisstudie? Ik heb wel eens gehoord dat je wat moeilijker aan de bak komt omdat je minder praktijkervaring op doet. Heb jij daar een idee van?

Edit: motivatie heb ik wel, absoluut. Ik heb enorm veel zin om weer iets te leren

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Flexibel studeren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:57

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar volgens mij is Windesheim Zwolle gestart met flexstuderen. Volgens mij kan je zelf kiezen welke vakken je op welk moment wil volgen. Ik zou daar eens naar kijken als ik jou was!

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 20:17

Niece schreef:
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar volgens mij is Windesheim Zwolle gestart met flexstuderen. Volgens mij kan je zelf kiezen welke vakken je op welk moment wil volgen. Ik zou daar eens naar kijken als ik jou was!

Klopt, ik heb een blauwe maandag aan Windesheim gestudeerd en toen werd dat net geïntroduceerd. Dat was toen alleen mogelijk voor mensen met een propedeuse. Ik zal ook Windesheim nog eens benaderen

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:36

Of de open universiteit? Die heeft volgens mij ook flexibele opties (15 credits per semester i.p.v. 30 geloof ik).

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:20

Let wel op ook bij een thuisstudie heb je stage.
Ik heb een MBO 4 via LOI gehaald, maar daar moet je dus wel stage uren maken. Nu werkte ik gewoon al fulltime, dus was dat mijn stage.

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:27

Independence schreef:
Muisbal schreef:
Ik volg een studie via de NTI.
Je hebt daar volledige vrijheid, je kan examens/tentamens zelf plannen. Tenminste, je kiest een testcenter bij jou in de buurt en kiest dan uit de beschikbare tijden. Er zijn vaak wel 1 of meerdere (soms verplicht en soms ook niet) praktijkdagen. Maar ook deze kan je zelf uitkiezen. Er is geen druk je moet het helemaal zelf doen. Je kan wel om hulp vragen bij de mentoren, via de telefoon, WhatsApp of Facebook. Meestal zijn er ook Facebookgroepen voor contact met medestudenten. Maar je moet wel echt zelf goed gemotiveerd zijn om alles van je studie te voltooien. Er zal nooit iemand zijn die zegt dat je eens iets moet doen. Wel mag je in elk geval qua tijd 2x langer doen over de studie dan wat er voor staat. In geval van een HBO studie rekenen ze volgens mij 3 jaar, dus 6 jaar in totaal. En zelfs dan kan je nog een jaar extra krijgen geloof ik.
Houd er wel rekening mee dat je er geen studiefinanciering voor kan krijgen. Misschien wel een leven lang leren krediet, maar dat ligt ook aan je leeftijd.

Hoe liggen de baankansen bij een thuisstudie? Ik heb wel eens gehoord dat je wat moeilijker aan de bak komt omdat je minder praktijkervaring op doet. Heb jij daar een idee van?

Edit: motivatie heb ik wel, absoluut. Ik heb enorm veel zin om weer iets te leren


Baankans ligt meer aan studierichting, motivatie en kunnen en eventueel werkervaring denk ik. Als je je diploma haalt is het gewoon een wettelijk erkend diploma, dus qua waarde daarvan heeft men eigenlijk niet te oordelen. Ik hoor wel van studenten uit andere richtingen dat zij moeite hebben met een stage te vinden, op MBO niveau dan. Vaak geven bedrijven een voorkeur aan bijvoorbeeld studenten van een ROC. Waarom dit precies is durf ik niet te zeggen.

Ik ben nu nog bezig met mijn opleiding, maar heb wel een baan gevonden in de richting van mijn opleiding. Maar in mijn geval heeft mijn werkervaring (deels) meegespeeld, maar vooral mijn intrinsieke motivatie, passie en leergierigheid dat heeft gemaakt dat ik een relevante baan heb gevonden.
In mijn geval werd het alleen maar gewaardeerd dat ik in mijn eigen tijd investeer in educatie en dat ik de discipline heb om een opleiding te kunnen volgen in eigen tijd.

Indien je een thuisstudie binnen redelijke tijd kan afronden, laat je aan je toekomstige werkgever al zien dat je gedisciplineerd en gemotiveerd bent, dat je kan plannen, dat je zelfstandig kan werken, wellicht heel vindingrijk bent in het oplossen van problemen die je tegenkomt tijdens je studie. Allemaal dingen die op een reguliere opleiding minder getest worden omdat daar alles gekaderd is en bijna voorgekauwd kan ik wel zeggen.

Ik ken alleen het verschil tussen regulier onderwijs HBO en thuisstudie HBO/MBO. En mijn ervaring is dat op regulier onderwijs eigenlijk alles op een presenteerblaadje wordt aangereikt. Je hoeft alleen tentamens te maken op gestelde data en hier en daar een opdracht/verslag inleveren. (En soms verplicht opdagen bij colleges en lessen).

Met een thuisstudie draait het uiteindelijk om het geleverde resultaat, of jij nou een jaar of een week leert voor een tentamen, dat is je eigen pakkie-an.

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:36

Houd er ook rekening mee dat behaalde credits waarschijnlijk geen jaaaaren geldig blijven. Bij ons op de universiteit moest je binnen de 6? jaar (ofzo, ik weet het niet meer exact) na het behalen van de credit ook wel afstuderen binnen die bepaalde bachelor of masteropleiding.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:42

Ik heb een aangepast traject gevolgd aan de universiteit (België).
Iedereen is natuurlijk anders en de een kan meer aan dan de ander, maar ik zou het echt niet kunnen om dat te combineren met een job. In mijn laatste jaar heb ik dat wel een paar maanden gedaan. En ik ben heel blij dat ik toen die kans gekregen heb. Maar het is gewoon pittig.
Vorig jaar heb ik ook een studie gedaan naast mijn deeltijdse baan. Ook dat was behoorlijk pittig als combinatie (ik had 1 avond per week les en heb 3 weken 6u per week stage gedaan).

Informeer je goed over de mogelijkheden, de begeleiding, de studiebelasting,... en probeer uit. Als het te zwaar is kan je nog steeds stoppen. Hou natuurlijk wel rekening met de mogelijkheid dat het te veel is :).

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:02

Kijk eens op de site van Inholland. Die bieden ook flexibele deeltijdopleidingen aan. Werkplaats in het werkveld natuurlijk wel gewenst en later in de opleiding verplicht, maar zelf (met leercoach) bepalen welke module je doet en in welke volgorde.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 21:23

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de Hogeschool Utrecht.
Ik ben heel erg benieuwd naar hun reactie en of zij mij geschikt achten :)