Werken als consultant - wil ik dit wel?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:57

TS, het is ook je goed recht om wel te blijven bij dit bedrijf, zeker als je het werk inhoudelijk leuk vindt. Uiteindelijk gaan de 22 maanden ook weer voorbij, al is het best een lange tijd, maar nog wel te overzien. Als je echt deze kant op wilt en er andere dingen voor wilt opgeven is dat natuurlijk prima! Verder heb je denk ik genoeg tips gehad over het tijdig opzeggen als je dat wilt etc. Succes met je keuze! :D

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋


genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:17

Tja mijn instelling is altijd wel bij twijfel niet doen. En je twijfelt zo en er zitten zoveel haken en ogen aan dat ik zou denken neem geen risico en zeg gewoon nu nog nee.
Stel je proeftijd valt mee en je wordt op dat project van 40 minuten weg geplaatst. En als dat project naar bv 4 maanden klaar is en je komt opeens op project enkele reis 1,5 uur.
Als de reistijd je nu al zo tegen staat gaat dat zeker tegen werken en wat als je door en de lange reistijd en het daarbij leren je door de druk ziek wordt ? Dan zit je wel aan dat enorme bedrag vast.
Leuk en uitdagend werk is belangrijk maar een gezonde balans tussen werk en privé is nog veel belangrijker. Dus ik zou er toch nog eens over nadenken en kijken wat je belangrijk vindt.

Denk dat er voor jou best leuke banen te vinden zijn met een minder wurg contract,
(Het bedrijf is trouwens toch niet chi..oft) daar heb ik op mijn werk mee te maken en daar zou ik echt niet willen werken wat een star bedrijf .

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 11:51

Ik wil in deze richting verder, nu zijn zij niet exclusief in deze branche, en daar doe ik ook wel wat mee.
Ik ben best bereid bepaalde dingen op te geven, andere helemaal niet. Mijn sociaal leven daar aan tegen.
We zijn best wel van het spontaan etentje/drankje doen met vrienden door de week. Als je dan nog 'even'2 uur naar huis moet rijden valt dat veelal weg.
In ieder geval, voor mezelf besloten om de proeftijd aan te gaan om het een eerlijke keuze te maken voor mezelf. Wat Genja zegt... mijn gezondheidsbalans is belangrijk maar ik vind dat ik dat voor mezelf niet kan opmaken als ik het niet geprobeerd heb.
Ik waardeer wel alle tips omtrent wetgeving en alles wat daarbij hoort.

Genja, het is niet niet dat bedrijf. Ik werk bij een Business partner welke CS implementeert.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:56

genja schreef:
Tja mijn instelling is altijd wel bij twijfel niet doen. En je twijfelt zo en er zitten zoveel haken en ogen aan dat ik zou denken neem geen risico en zeg gewoon nu nog nee.
Stel je proeftijd valt mee en je wordt op dat project van 40 minuten weg geplaatst. En als dat project naar bv 4 maanden klaar is en je komt opeens op project enkele reis 1,5 uur.
Als de reistijd je nu al zo tegen staat gaat dat zeker tegen werken en wat als je door en de lange reistijd en het daarbij leren je door de druk ziek wordt ? Dan zit je wel aan dat enorme bedrag vast.
Leuk en uitdagend werk is belangrijk maar een gezonde balans tussen werk en privé is nog veel belangrijker. Dus ik zou er toch nog eens over nadenken en kijken wat je belangrijk vindt.

Denk dat er voor jou best leuke banen te vinden zijn met een minder wurg contract,
(Het bedrijf is trouwens toch niet chi..oft) daar heb ik op mijn werk mee te maken en daar zou ik echt niet willen werken wat een star bedrijf .

Ik kom even binnenvallen, want ik dacht in eerste instantie ook dat het om bovenstaand bedrijf zou kunnen gaan. Gelukkig niet. Zelf heb ik daar gesolliciteerd na mijn afstuderen (veel te maken gehad ook met het bedrijf tijdens mijn studie) en ik heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld := Dat was geen 'wurgcontract', maar wel een hele vreemde constructie waar ik echt geen zin in had. Daarbij vond een baas, geen idee wie precies, het nodig om mij tijdens de sollicitatie te vertellen dat ik maar een Master moest gaan doen :roll:

@TS: Mocht je nog meer bedrijven zoeken die echt specifiek in de zorg en IT zitten, ik heb nog genoeg namen voor je liggen :) Je weet me te vinden via PB :D

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:14

Uiteindelijk zijn 3 jaar ook zo over hoor.
Ik heb hiervoor ook 3 jaar tegen m‘n wens in voltijd gewerkt om daarmee wel een grotere stap te kunnen maken.
Het is jouw leven en jouw beslissing uiteindelijk :)

Ierpier
Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:24

Hoe staat het er nu voor ts?

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 19:23

Ik begin maandag op mijn eerste project dus ik ben benieuwd. Toeval wil nu dat dit een uurtje rijden is en voor 20 u per week dus niet dagelijks.
Ik speel nog steeds met het ding van de reistijd, een uur is prima, 2u enkel is gewoon flut.
Daarover ben ik uit.

Zoals gezegd, ik ga eerst de proefperiode doorlopen. Al weet ik eigenlijk niet of dit wel het bedrijf is voor me, de manier van doen is niet wat is gewoon ben.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:46

_mexx_lady_ schreef:
Ik begin maandag op mijn eerste project dus ik ben benieuwd. Toeval wil nu dat dit een uurtje rijden is en voor 20 u per week dus niet dagelijks.
Ik speel nog steeds met het ding van de reistijd, een uur is prima, 2u enkel is gewoon flut.
Daarover ben ik uit.

Zoals gezegd, ik ga eerst de proefperiode doorlopen. Al weet ik eigenlijk niet of dit wel het bedrijf is voor me, de manier van doen is niet wat is gewoon ben.



Eerlijk gezegd vind ik het best vreemd dat je met zoveel twijfel toch hieraan begint. Nu heb je toevallig een opdracht dichtbij wat als dit je hele proeftijd zo is en je daarna opeens wel aan de andere kant van Nederland een opdracht krijgt ?
Zoals ik beetje tussen de regels lees vind je 1 uur reistijd nog te doen meer niet. Dan is dit toch niet jou Job? Ook al maakt werkgever een rot contract vindt toch niet helemaal eerlijk naar je werkgever om toch te beginnen. Ook nu maken ze al kosten voor jou

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:54

Ik snap het inderdaad ook niet. Kans is heel groot dat de reistijd langer dan een uur is. Nederland is groter dan een cirkel van een uur om je heen en zeker met de files. Verder twijfel je over het bedrijf, hebben ze rare voorwaarden en loop je risico op heel veel kosten.
Wat houdt je nou precies daar? Dat je toch die proeftijd in wil?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:02

Dan kan ze alsnog in haar PT stoppen....

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:14

Ik begrijp ook niet waar toch dat blinde vertrouwen in dit bedrijf vandaan komt.

Alsof je je doodvonnis tekent en daarna eens gaat kijken of het behangetje van je cel wel jouw kleur is, want anders zie je toch liever vanaf. En dan hier op Bokt een topic openen dat je twijfelt omdat je blauw best wel een mooie kleur vindt, maar het moet niet té blauw worden, want dat doet zeer aan je ogen.

Het enige wat er steeds bij mij (en veel andere Bokkers) opkomt is: Ren nu het nog kan!

'Ja, nee, maar voor nu lijkt het behang best wel oké te worden, en ik heb nog tijd om te beslissen.'


Natuurlijk weet ik dat situaties voor een TS vaak toch net iets anders liggen dan de Bokkers in een topic denken. Een situatie kan nu eenmaal niet één op één via een beeldscherm overgebracht worden. Maar dat contract, daar is geen woord Spaans bij. En ik kan gewoon niet begrijpen dat TS daar zo luchthartig mee omgaat. Ik vraag me echt af welke informatie ik mis. Heeft TS die 48.000 gewoon op de plank liggen? Of haar ouders misschien? Want dan kan ik het wel begrijpen dat ze het risico zou willen nemen. Zit er mischien toch nog ergens een uitweg in het contract? Kent TS misschien mensen van het bedrijf ook op en andere manier, waardoor ze er meer vertrouwen in heeft dat het allemaal wel goed komt?
Want echt, ik begrijp het gewoon niet. Uiteraard is TS helemaal niet verplicht om dit soort infromatie te delen, maar ik zou het toch wel erg prettig vinden om enigszins gerustgesteld te worden, want ik maak me gewoon ernstig zorgen om de situatie. Voor mij lijkt het erop dat TS als een mak schaap naar de slachtbank wordt geleid. En ik sta erbij en kijk ernaar.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:27

Ts heeft het volste recht om te kijken of het werk zo giga leuk is dat ze daar de komende jaren alle nadelen voor lief wil nemen. En daar heb je dus een proefperiode voor, die is er niet voor niets en niet alleen voor de werkgever om alleen goed personeel te krijgen en de minkukels er uit te halen. Gebeurt andersom namelijk ook vaak genoeg, iemand werkt zich drie slagen in de rondte om maar een vast contract te krijgen en zodra dat in de pocket is veranderen ze nog al eens qua werkethiek. En wanneer ts het werk met daarbij behorende extra tijden en de dreiging van een dwangsom a 50.000 euro toch niet acceptabel genoeg vind dan heeft ze alle recht om in de proeftijd te stoppen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:38

Ik snap het ook wel hoor. Die proeftijd heeft als voordeel dat je even naar het bedrijf kan kijken als insider. Dat is toch altijd anders. Maar daarnaast heb je in die maand ook gewoon een baan met inkomen. Mocht het niet bevallen, kun je rustig op zoek naar iets anders. Ik denk, aan de hand van de verhalen van ts, ook niet dat dit bedrijf bij haar past, maar precies daarvoor is een proefperiode uitgevonden.

Show a little faith, there's magic in the night

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:57

Natuurlijk heeft ze recht op een proeftijd. Ik begrijp alleen niet waarom TS van dat recht gebruik zou willen maken bij dit bedrijf. Elke dag dat ze daar langer blijft zet ze (imo) een stapje dichter naar de slachtbank. Ze lijkt dan wel het recht te hebben vlak voor de slachtbank nog om te draaien, maar waarom zou je het daarop willen laten aankomen? Voor een maandje loon en ervaring? Je weet ook nooit zeker dat het bedrijf (en zeker zo'n soort bedrijf) je zomaar zal laten gaan. Als daar een rechter bij aan te pas moet komen heb je alsnog een probleem.

Als je straks ook in de schuldsanering zit met een burnout, dan zal je dat maandje inkomen en ervaring vervloeken.

Maar ik merk dat ik in herhaling val, dus ik ga mijn mond houden. Ik kan alleen maar hopen dat het allemaal goed gaat komen.

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:14

LindyH schreef:
Natuurlijk heeft ze recht op een proeftijd. Ik begrijp alleen niet waarom TS van dat recht gebruik zou willen maken bij dit bedrijf. Elke dag dat ze daar langer blijft zet ze (imo) een stapje dichter naar de slachtbank. Ze lijkt dan wel het recht te hebben vlak voor de slachtbank nog om te draaien, maar waarom zou je het daarop willen laten aankomen? Voor een maandje loon en ervaring? Je weet ook nooit zeker dat het bedrijf (en zeker zo'n soort bedrijf) je zomaar zal laten gaan. Als daar een rechter bij aan te pas moet komen heb je alsnog een probleem.

Als je straks ook in de schuldsanering zit met een burnout, dan zal je dat maandje inkomen en ervaring vervloeken.

Maar ik merk dat ik in herhaling val, dus ik ga mijn mond houden. Ik kan alleen maar hopen dat het allemaal goed gaat komen.


Dat denk ik niet, proeftijd is proeftijd. Die geldt zowel voor werkgever als werkgever.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:14

Veel succes en veel plezier, TS! :)

Ik hoop dat we er naast zaten en dat het een droombaan of een goede investering naar een droombaan zal blijken.

Laat je nog eens weten hoe het gaat?

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:31

Vumana89 schreef:
LindyH schreef:
Natuurlijk heeft ze recht op een proeftijd. Ik begrijp alleen niet waarom TS van dat recht gebruik zou willen maken bij dit bedrijf. Elke dag dat ze daar langer blijft zet ze (imo) een stapje dichter naar de slachtbank. Ze lijkt dan wel het recht te hebben vlak voor de slachtbank nog om te draaien, maar waarom zou je het daarop willen laten aankomen? Voor een maandje loon en ervaring? Je weet ook nooit zeker dat het bedrijf (en zeker zo'n soort bedrijf) je zomaar zal laten gaan. Als daar een rechter bij aan te pas moet komen heb je alsnog een probleem.

Als je straks ook in de schuldsanering zit met een burnout, dan zal je dat maandje inkomen en ervaring vervloeken.

Maar ik merk dat ik in herhaling val, dus ik ga mijn mond houden. Ik kan alleen maar hopen dat het allemaal goed gaat komen.


Dat denk ik niet, proeftijd is proeftijd. Die geldt zowel voor werkgever als werkgever.

In theorie ja. Maar als dit bedrijf niet helemaal koosjer is (en daar lijkt het imo wel op), dan kunnen ze als ze willen hun kont afvegen met die proeftijd, of de einddatum daarvan. Dan kan je het nog zo zwart op wit hebben staan, je zult je gelijk dan toch via de rechter moeten gaan halen. Er zijn zat bedrijven die het daarop laten aankomen in de hoop dat hun (ex)werknemer daar niet aan wil beginnen. Uiteindelijk zul je van de rechter dan je gelijk wel krijgen, maar dan ben je wel veel tijd, geld en stress verder.
En hoe langer je gebruik maakt van de proeftijd, des te groter de kans dat het bedrijf het je moeilijk gaat maken als je alsnog weg wil.

Hoeft allemaal niet, maar ik snap gewoon niet waarom je dat risico bij dit bedrijfzou willen lopen.

Oké, nu ga ik echt mijn mond houden. :x

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:41

Proeftijd is een wettelijk gegeven, dus ze hebben geen poot om op te staan, willen ze moeilijk gaan doen. Een proeftijd kun je absoluut zonder enig risico aan gaan. Zij zouden dan geld moeten verhalen op TS, daar gaan ze echt geen proces voor beginnen als kans van slagen nul is (want dat is het). Dus op de laatste dag kan en mag ze vriendelijk bedanken, dit zou ik dan wel goed gaan vastleggen (brief/mail).

Ik ben bekend met het consultansvak en vind het, op de 50k aan studiekosten na, niet heel gek. Meestal zit er ook een flink concurrentiebeding in dit soort contracten. Dat is misschien nog wel interessant om even na te gaan. Ik weet ook niet in hoeverre een concurrentiebeding in de proeftijd geldig is.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:04

Ik vraag me af of een proeftijd waar je maar de helft van de tijd werkt wat je normaal gaat doen, wel represantief gaat zijn.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:42

Het is maar net hoe je erin staat.
Ik vind 3 jaar ook dan weer niet onoverkomelijk, maar ik kan goed nee zeggen en laat me dus niet snel enorme druk opleggen.
Ik geef TS groot gelijk om het dichter bij te bekijken, zeker omdat de collega‘s tevreden lijken.

Nagini
Berichten: 11279
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:59

Vind persoonlijk dat je een beetje doordraaft en dramatisch erover bent LindyH.

Het is proeftijd. Het is haar keus. Als zij het wilt proberen en het blijkt dat ze het werk zo leuk vind dat ze de reistijd voor lief neemt, dan waarom niet?
Ze kan er altijd nog onderuit binnen die maand. De wereld vergaat niet en bedrijven weten dat als ze nieuwe mensen aan nemen zij ook in de proeftijd kunnen stoppen. Dat is nu eenmaal het risico dat ze nemen.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:20

Hoe bevalt het TS?

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 19:34

Sorry voor de late reactie, best wat te doen gehad de afgelopen dagen.
Donderdag en vrijdag 2u enkele reis in de auto gezeten voor een live gang van een ander project waar onze hulp aan nodig was, ontzettend naar mijn zin gehad maar na 8u callcenter spelen nog 2u naar huis karren is... zwaar.

Vandaag gestart in Roosendaal, ook een ontzettend leuk project, moet nog zo veel gebeuren. Roosendaal is zonder verkeer 1u rijden. Mocht eerder weg, dus voor de file uit gereden en dan is het echt goed te doen.

Kortom, ik weet het niet. Projecten zijn ontzettend leuk, en de reistijd tot nu toe is te overbruggen, maar ja hoe gaat dat zijn na dit project he.
Vooralsnog ga ik de proeftijd doen, en na 2 weken als mijn gevoel nog geen klik heeft gemaakt in overleg met de unitmanager.
Dat de opdrachten zo ontzettend leuk zijn maakt het niet gemakkelijker.
Iedere autoreis die ik maak denk ik ergens wel 2 seconden PFFFFF
En dan nog niet gesproken over al die idioten op de baan....

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:54

Het weer is nu nog mild en tis nog relatief "licht" buiten. Straks in de diepe winter zit jij constant in het donker te reizen. (ook dat breekt extra op)

senna21
Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:24

Ik moet voor mijn werk ook bijna dagelijks reizen.
Wanneer het gunstig is qua verkeer/weer ruim 2 uur per dag, anders langer.
Soms ben ik enkele reis wel eens 2 uur onderweg. (veelal vaste route) Dus dan ben ik zomaar 3,5 uur kwijt op een werkdag. Dan blijft er weinig 'vrije tijd' over.
Het winterseizoen is inderdaad wat lastiger qua reizen; vaker files, ongelukken, slechte weersomstandigheden, gladheid, in het donker rijden.
Autorijden is voor mij vrij ontspannen. Leuk werk maakt veel goed, maar de reistijd en de benodigde concentratie blijft. Een volgende baan zoek ik zeker dichter bij huis. Vooral vanwege de 'vrije tijd'.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Corien_, Wolfje80 en 9 bezoekers