Advies laptop voor studie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Advies laptop voor studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 22:22

Hoi!

Langzaam aan ben ik opzoek naar een geschikte laptop voor mijn studie. Echter ben ik een enorme leek en kan ik wel wat hulp gebruiken. :o
Vanuit de universiteit zitten er niet veel eisen aan alleen dat er minimaal windows 7 op moet zitten.

Na wat research geef ik voorkeur aan 256GB en Intel i5 of ryzen 5, of is dit allemaal niet noodzakelijk?
Laptop zal voornamelijk voor studie, youtube en netflix gebruikt worden.

Zelf had ik de volgende op het oog:
https://www.coolblue.nl/product/813151/ ... 970nd.html
https://www.coolblue.nl/product/831844/ ... -r55w.html
https://www.coolblue.nl/product/823982/ ... -5427.html
https://www.coolblue.nl/product/812989/ ... 0hwmh.html

verder vroeg ik mij nog af of touchscreen een meerwaarde heeft?

Mijn budget is denk ik maximaal rond de 700 euro, maar lager is zeker welkom.

Alle tips zijn welkom!

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Advies laptop voor studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:39

Processor i5/Ryzen 5 zijn voor het gebruik dat jij aangeeft zeker niet noodzakelijk, maar op zich wel prettig om te hebben. Met een i3/Ryzen 3 zou je ook prima overweg kunnen, dat is iets om in je achterhoofd te houden. Tenzij je graag games speelt of foto's wilt bewerken.

Touchscreen heeft in mijn ervaring geen enkele meerwaarde en drijft alleen onnodig de prijs op. Maar dat is ook persoonlijk.

Je zou misschien kunnen overwegen om voor een iets grotere opslag te gaan, 200GB gaat sneller vol dan je denkt en dan hoef je je daar in ieder geval niet druk om te maken. Dat kan alleen SSD zijn, of een combinatie met HDD (SSD zorgt ervoor dat programma's en je laptop zelf veel sneller opstarten).

Met gebruik voor de studie bedoel je voornamelijk internet en Word dan neem ik aan?

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:41

https://www.coolblue.nl/product/811227/ ... q349t.html
Hij is niet meer leverbaar, maar ik heb deze laptop voor de studie gekocht en hij bevalt zeer goed! Start razendsnel op, licht, geweldige batterij en ik speel er zelfs Minecraft op dus hij kan best wat hebben!

Ik zie dat je voornamelijk laptops hebt gekozen met 14", persoonlijk denk ik dat dat te klein is om lekker te kunnen netflixen ermee!

Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 22:46

Alvast bedankt voor de reacties!
Voor studie bedoel ik inderdaad vooral internet en word.
Het liefst wil ik een lichte laptop, omdat hij elke dag mee naar school moet. Hierdoor had ik gekozen voor een 14 inch scherm. Verder speel ik geen games ofzo. Ik ga de filters even bijstellen naar ig 3 en dan meer opslag. Eens kijken wat daar uitkomt

Lien_

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:52

Generatie processor is ook relevant. Zou niet per se minder dan i5 kiezen :) games ga je waarschijnlijk op geen van allen echt fijn. spelen (integrated graphics i.p.v. een aparte videokaart).

Combinatie met HDD zou ik ook niet voor kiezen. Misschien goedkoper, maar trager en fragieler (een SSD kun je als het ware laten vallen en je data gaat niet verloren). De prijzen voor SSDs dalen heel hard, dus je kunt eventueel makkelijk een met meer geheugen erin stoppen op den duur (ik heb laatst 1 van 1TB gekocht voor <£80). Denk niet dat je per se een NVMe SSD nodig hebt alleen, sneller en duurder, maar het verschil merk je bij jouw type gebruik denk ik totaal niet! Misschien hebben ze allemaal NVMe trouwens maar daar heb ik niet op gelet, mijn laptops hebben beide gewoon SATA ssds. En ik denk dat je meer betaalt als je een laptop met zoveel geheugen koopt. Bovendien kun je de kleinere opslag als externe opslag gebruiken mocht je dat doen :)

Wat doe je voor studie? Als je iets met data analyse of computers moet doen zou ik ook naar RAM kijken tenzij je op andere computers zou werken. 8GB is oké maar je kunt bij de volledige specificaties zien hoeveel je eventueel kunt uitbreiden

Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 23:00

Lien_ schreef:
Generatie processor is ook relevant. Zou niet per se minder dan i5 kiezen :) games ga je waarschijnlijk op geen van allen echt fijn. spelen (integrated graphics i.p.v. een aparte videokaart).

Combinatie met HDD zou ik ook niet voor kiezen. Misschien goedkoper, maar trager en fragieler (een SSD kun je als het ware laten vallen en je data gaat niet verloren). De prijzen voor SSDs dalen heel hard, dus je kunt eventueel makkelijk een met meer geheugen erin stoppen op den duur (ik heb laatst 1 van 1TB gekocht voor <£80). Denk niet dat je per se een NVMe SSD nodig hebt alleen, sneller en duurder, maar het verschil merk je bij jouw type gebruik denk ik totaal niet! Misschien hebben ze allemaal NVMe trouwens maar daar heb ik niet op gelet, mijn laptops hebben beide gewoon SATA ssds. En ik denk dat je meer betaalt als je een laptop met zoveel geheugen koopt. Bovendien kun je de kleinere opslag als externe opslag gebruiken mocht je dat doen :)

Wat doe je voor studie? Als je iets met data analyse of computers moet doen zou ik ook naar RAM kijken tenzij je op andere computers zou werken. 8GB is oké maar je kunt bij de volledige specificaties zien hoeveel je eventueel kunt uitbreiden


bedankt! Ga hier ook nog even in verdiepen. Ik ga diergeneeskunde doen, dus geen heftige computerstudie :P

is er eigenlijk een groot verschil in ryzen 5 en ig 5? behalve de prijs dan
Laatst bijgewerkt door Lightmare op 02-07-19 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:00

Ik heb een Lenovo met een i7 processor en SSD en ook nog een Dell met i7 en SSD, maar dat is misschien voor jou te veel kracht?
Het is idd ook relevant wat je voor studie doet.

Edit: Voor diergeneeskunde hoef je waarschijnlijk geen zware bewerkingsprogramma's te draaien?

Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 23:01

Cayenne schreef:
Ik heb een Lenovo met een i7 processor en SSD en ook nog een Dell met i7 en SSD, maar dat is misschien voor jou te veel kracht?
Het is idd ook relevant wat je voor studie doet.

Edit: Voor diergeneeskunde hoef je waarschijnlijk geen zware bewerkingsprogramma's te draaien?


Ga er niet vanuit nee. Vanuit de opleiding is alleen aangegeven dat er een programma op moet waar windows 7 voor nodig is.

Lien_

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:05

Oké, denk dat ze allemaal wel voldoen. Ik zou me niet heel druk maken over opslag en dat vergroten wanneer het nodig is. En ik zou een van de opties kiezen die max 16gb werkgeheugen kunnen hebben en een 1x8gb sodimm erin hebben op het moment (hebben dan 2 geheugensloten gok ik). Mocht je dan ooit meer nodig hebben, koop je een tweede :) gewoon voor het geval dat

Klein en licht is makkelijker dragen, evt kun je altijd via bijv HDMI op tv of monitor netflixen :)

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:10

Lightmare schreef:
bedankt! Ga hier ook nog even in verdiepen. Ik ga diergeneeskunde doen, dus geen heftige computerstudie :P

is er eigenlijk een groot verschil in ryzen 5 en ig 5? behalve de prijs dan


Ik zou je niet verkijken op 'geen heftige computerstudie'. Excel, Powerpoint & Word zijn behoorlijk lastige programma's dus een goede processor in combinatie met een SSD en voldoende werkgeheugen zijn geen overbodige luxe.

Videokaart is niet zo interessant hierom, maar de rest zou ik het niet om laten. Heb me daarin foeilelijk vergist en mijn computer vond het niet leuk om en internet, PP en Word open te hebben tijdens het leren of maken van huiswerk. Inmiddels ben ik voorzien van een erg leuke partner die me een stuk meer heeft bijgeleerd over de hoe en watjes met computers en is mijn enige excuus: "Ja maar hij was roze!"

SSD is gewoon een must, HDD is niet vooruit te branden en gaat een hoop van je tijd tijdens college verloren.
RAM is 8 GB voldoende.
i5 is in orde maar dan heb je ook nog verschillende soorten. Kan je het beste gaan voor een quadcore en zeker géén Ultrabook i5 nemen want ook dat is een wagen met vierkante wielen meezeulen aan snelheid.
Ik zou zelf ook kijken of je een laptop van een andere site kan wegtrekken. E-stunt heeft met enige regelmaat leuke aanbiedingen. Ja, geen nieuw toestel, wel garantie, vaak ook goede producten en je betaalt er niet een hoofdprijs voor.

bol.com, coolblue & mediamarkt zullen je ongetwijfeld kunnen helpen maar dan betaal je de hoofdprijs voor iets wat uiteindelijk toch net niet is wat je wilt hebben.

Lien_

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:16

Ja dat bedoel ik, er zijn bijv. zoveel generaties i5 en beide die ik heb (een 3e en een 6e) zijn traag en hyperthreaded dual-core (dus twee ‘echte’ cores en twee virtuele zeg maar). En dat is 2012 en 2015.
Negeer ryzen of Intel (zijn gewoon concurrenten) maar kijk naar de individuele processor; kloksnelheid en aantal cores.

Ik zou wel echt de optie willen hebben werkgeheugen eventueel te kunnen uitbreiden. Denk niet dat het wat betreft prijs heel veel gaat verschillen of het 2x4 of 1x8 is

Edit: eventueel verkoopt Dell ook refurbished laptops via hun website maar geen ervaring mee, is misschien overwegen waard. Kijk misschien naar USB poorten en welke type USB dat zijn, weet niet of dat voor jou relevant is

Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Re: Advies laptop voor studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 08:53

Bedankt allemaal! Heb heel wat bijgeleerd over laptops hahaha.
Ik ga nog even opzoek!