Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:58

:wave: hier nog een ergotherapeut.
Eigen praktijk nu 1,5 jaar in 1e lijn. Daarvoor revalidatie & somatiek & pg.

In de toekomst voorzie ik een grof tekort aan ergotherapeuten (eigenlijk nu al), dus jullie hebben een super beroep gekozen!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:08

Er is te kort in alle paramedische beroepen doordat de verzekeraars zo inhouden op de tarieven. Eerste lijns zorg betaald gewoon niet dus vacatures worden ook niet vervuld.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:37

Ja eigen praktijk is (bijna) niet te doen.. niet als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering wil of pensioenopbouw.. als je je potje voor vakanties enz ook nog wil opbouwen (want vrije dag is geen inkomsten) moet je echt heel veel clientcontacten plannen en zit je in de avond je admin nog te doen. Dus ik snap wel dat er een tekort ontstaat...

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:54

Ik wil ook absoluut niet meer eerstelijn werken :n ik snap ook wel dat die tekorten gaan komen en hoe... Lastig hoor, de hedendaagse zorg.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 15:32

Ik wil sowieso geen eigen praktijk, lijkt me niet lonend ofzo.

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:25

Lienboon schreef:
Ja eigen praktijk is (bijna) niet te doen.. niet als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering wil of pensioenopbouw.. als je je potje voor vakanties enz ook nog wil opbouwen (want vrije dag is geen inkomsten) moet je echt heel veel clientcontacten plannen en zit je in de avond je admin nog te doen. Dus ik snap wel dat er een tekort ontstaat...

Waar heb je dit op gebaseerd?
Mijn praktijk is prima te doen ;)

Ik zie hier een gemeenschappelijke negatieve kijk op de 1e lijn, welke ik niet geheel terug zie in mijn praktijk. Vraag me dan toch oprecht af hoe dit zo gekomen is. Juist in de 1e lijn zie je direct resultaat om de hoeveelheid behandelingen. Vanuit een instelling zul je nooit direct dit resultaat zien: oftewel de motivatie om een strakke behandel planning te hanteren wordt hierbij niet gestimuleerd of gemotiveerd.
Zwart-wit geschetst: je mag je handje gewoon ophouden, deze wordt gevuld. Ook als je maar 1 cliënt in een middag ziet.
Hierbij is het dus niet gek dat er vanuit de instelling soms wordt besloten om de 1e lijn af te stoten doordat deze niet rendabel is.

Blijkbaar voel ik toch een bepaalde drang om mijzelf te verdedigen :))
1e lijn is prima te doen: zeker als zelfstandige zonder personeel. Je overhead kosten zijn minimaal, bij goede agenda planning heb je zo een inkomen waar je binnen een instelling niet zomaar op zit.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:06

Ik heb het vijf jaar gedaan waarvan 3 jaar ZZP in franchise maar was voor mij persoonlijk (belangrijk detail) niet te doen. Ik had ook veel cliënten (kinderen) met een serieuze beperking en waar veel tijd in ging zitten, meer dan die 10 uur. Ik ben niet zakelijk aangelegd, ik deed veel vrijwilligerswerk. En wist dat van mezelf. Ik had een grote cliëntele, was goed in mijn werk, maar de bijkomende zaken groeiden me boven het hoofd. Mede door steeds zwaardere eisen vanuit de zorgverzekeraars waardoor ik ook niet de zorg kon bieden die ik graag wilde.
Ik ben uiteindelijk overspannen geraakt, mede dat kleurt mijn beeld van de eerstelijn behoorlijk donkerder, maar dat is echt voor mij persoonlijk en niet perse de eerstelijn in algemeen ;)

Overigens zie ik werken in een instelling niet als mijn hand ophouden en vangen, want nu wil ik de tweedelijns even verdedigen :D want ik ben ook benieuwd waar je die uitspraken op baseert?
Ik ben de enige ergo in ons team en moet echt flink buffelen met 60+ kinderen en een takenpakket wat veel meer inhoudt dan kinderen behandelen :D
En ook in een instelling kun je snel resultaat zien van je werk, soms juist weer sneller dan in de eerstelijn mijn ervaring was omdat je met kortere lijnen kunt werken.

Beide takken van de sport hebben voor of nadelen. Persoonlijk wil ik geen eerstelijns werk meer doen, maar daarmee zou ik niet beweren dat eerstelijnszorg slecht is. Ik vind wel dat er vanuit verzekeraars meer ruimte gegeven mag worden, zonder kwaliteitszorg uit het oog te verliezen natuurlijk :)

Daarnaast zou ik ook niet willen stellen dat de kosten meevallen. Het kan, maar het kan ook zeer tegenvallen. Ik kon me een AOV bijvoorbeeld absoluut niet veroorloven.. en ik werkte veel en hard.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:29

pluche_pluus schreef:
Lienboon schreef:
Ja eigen praktijk is (bijna) niet te doen.. niet als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering wil of pensioenopbouw.. als je je potje voor vakanties enz ook nog wil opbouwen (want vrije dag is geen inkomsten) moet je echt heel veel clientcontacten plannen en zit je in de avond je admin nog te doen. Dus ik snap wel dat er een tekort ontstaat...

Waar heb je dit op gebaseerd?
Mijn praktijk is prima te doen ;)

Ik zie hier een gemeenschappelijke negatieve kijk op de 1e lijn, welke ik niet geheel terug zie in mijn praktijk. Vraag me dan toch oprecht af hoe dit zo gekomen is. Juist in de 1e lijn zie je direct resultaat om de hoeveelheid behandelingen. Vanuit een instelling zul je nooit direct dit resultaat zien: oftewel de motivatie om een strakke behandel planning te hanteren wordt hierbij niet gestimuleerd of gemotiveerd.
Zwart-wit geschetst: je mag je handje gewoon ophouden, deze wordt gevuld. Ook als je maar 1 cliënt in een middag ziet.
Hierbij is het dus niet gek dat er vanuit de instelling soms wordt besloten om de 1e lijn af te stoten doordat deze niet rendabel is.

Blijkbaar voel ik toch een bepaalde drang om mijzelf te verdedigen :))
1e lijn is prima te doen: zeker als zelfstandige zonder personeel. Je overhead kosten zijn minimaal, bij goede agenda planning heb je zo een inkomen waar je binnen een instelling niet zomaar op zit.


Daar heb je het pijnpunt: zelfstandige ZONDER personeel.
Toen kon ik ook best wat centen opzij zetten, maar echt blij werd ik er niet van. Elke dag zat mijn agenda bommetje bommetje vol, als ik ziek was had ik een groot probleem! Vakantie kon niet (of ik had geen inkomen) en ik kon niet meer genieten van mijn werk.
Dat is echt een recept voor een burnout en dat hoor ik helaas heel vaak bij collega's met een eigen praktijk zonder personeel.
Sinds ik personeel heb is het werk voor mij stukken lichter geworden en echt weer leuk. Mogelijkheden voor uitbreiding etc. Ik vind het ondernemen zelf erg gaaf.
Maar als je bedenkt dat ik iets meer 1/3 van de inkomsten kwijt ben aan personeel, iets meer dan 1/3 aan huur/auto/brandstof/investeringen/software etc... Dan hou je niet zoveel over.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:42

Hier ook afgestudeerd als ergotherapeut in 2018, ben al wat ouder en betreft dan ook een carrière switch. Helaas nog niet aan het werk als ergotherapeut, maar daar wordt momenteel hard aan gewerkt.

Tevens tijdens mijn opleiding(afstudeeropdracht) begonnen om ergotherapie voor mensen met een auditieve beperking op de kaart te zetten. Tijdens mijn opleiding kwam ik tot de ontdekking dat deze doelgroep helemaal niet wordt meegenomen, terwijl de prevalentie erg hoog is Nederland. Er is veel onbekendheid over de gevolgen van een auditieve beperking en welke hulpmiddelen kunnen worden ingezet. Afgelopen jaar al verschillende workshops gegeven(zoals bv op regionale bijeenkomst voor ergotherapeuten) en hoop ook in het nieuw schooljaar gastcolleges te gaan geven op hoge scholen. Ook op vrijwillige basis mensen met een auditieve beperking geholpen.

Er is nog genoeg te doen op dit thema, maar voor als nog levert dit geen volledig inkomen op en hop ik snel in een andere setting als ergotherapeut aan de slag te gaan

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:35

cobelens schreef:
Hier ook afgestudeerd als ergotherapeut in 2018, ben al wat ouder en betreft dan ook een carrière switch. Helaas nog niet aan het werk als ergotherapeut, maar daar wordt momenteel hard aan gewerkt.

Tevens tijdens mijn opleiding(afstudeeropdracht) begonnen om ergotherapie voor mensen met een auditieve beperking op de kaart te zetten. Tijdens mijn opleiding kwam ik tot de ontdekking dat deze doelgroep helemaal niet wordt meegenomen, terwijl de prevalentie erg hoog is Nederland. Er is veel onbekendheid over de gevolgen van een auditieve beperking en welke hulpmiddelen kunnen worden ingezet. Afgelopen jaar al verschillende workshops gegeven(zoals bv op regionale bijeenkomst voor ergotherapeuten) en hoop ook in het nieuw schooljaar gastcolleges te gaan geven op hoge scholen. Ook op vrijwillige basis mensen met een auditieve beperking geholpen.

Er is nog genoeg te doen op dit thema, maar voor als nog levert dit geen volledig inkomen op en hop ik snel in een andere setting als ergotherapeut aan de slag te gaan


Deze doelgroep wordt door diverse therapeuten en praktijken wel meegepikt hoor.
Ikzelf heb zo heel af en toe een client met een hulpvraag hierin maar een collega is zelf slechthorend (en beheerst gebarentaal) en is gefocust op deze doelgroep.
Ik vind slechtziendheid zelf een interessantere doelgroep qua mogelijkheden.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 20:38

Ik heb stage gelopen binnen een revalidatiecentrum, en of je daar echt wel verbetering ziet binnen een bepaalde tijd!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:55

Hutcherson schreef:
cobelens schreef:
Hier ook afgestudeerd als ergotherapeut in 2018, ben al wat ouder en betreft dan ook een carrière switch. Helaas nog niet aan het werk als ergotherapeut, maar daar wordt momenteel hard aan gewerkt.

Tevens tijdens mijn opleiding(afstudeeropdracht) begonnen om ergotherapie voor mensen met een auditieve beperking op de kaart te zetten. Tijdens mijn opleiding kwam ik tot de ontdekking dat deze doelgroep helemaal niet wordt meegenomen, terwijl de prevalentie erg hoog is Nederland. Er is veel onbekendheid over de gevolgen van een auditieve beperking en welke hulpmiddelen kunnen worden ingezet. Afgelopen jaar al verschillende workshops gegeven(zoals bv op regionale bijeenkomst voor ergotherapeuten) en hoop ook in het nieuw schooljaar gastcolleges te gaan geven op hoge scholen. Ook op vrijwillige basis mensen met een auditieve beperking geholpen.

Er is nog genoeg te doen op dit thema, maar voor als nog levert dit geen volledig inkomen op en hop ik snel in een andere setting als ergotherapeut aan de slag te gaan


Deze doelgroep wordt door diverse therapeuten en praktijken wel meegepikt hoor.
Ikzelf heb zo heel af en toe een client met een hulpvraag hierin maar een collega is zelf slechthorend (en beheerst gebarentaal) en is gefocust op deze doelgroep.
Ik vind slechtziendheid zelf een interessantere doelgroep qua mogelijkheden.


Mijn ervaring heeft geleerd dat er tijdens de opleiding amper aandacht aan besteed wordt. Daarnaast zijn er veel ergotherapeuten die er niet gemakkelijk doorheen komen met een hulpmiddelen aanvraag omdat het een vrij gesloten zorgketen is de wereld van audiologie, maar goed dat zullen vast uitzonderingen op zijn. Via ergotherapie Nederland is een werkgroep opgericht en we zetten ons met hart en ziel in om deze doelgroep te behartigen, zodat zelfstandig veilig thuis wonen en een grote autonomie gewaarborgd gaat worden. Tevens staat bij mij persoonlijk ook toegankelijkheid/veiligheid van openbare gebouwen op mijn prioriteitenlijst.

Slechtziend is zeker ook een hele interessante doelgroep. Nog niet zolang geleden via GGMD een cursus gevolg over visuele en auditieve beperkingen bij ouderen en dan ook de combinatie meegenomen. Heel interessant en leerzaam.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:01

Hee wat leuk! Geen idee dat er een topic was!
Ik ben sinds vrijdag officieel ergotherapeut! *\o/*
Ik heb stage gelopen in de eerstelijn met kinderen afgelopen halfjaar, en ga ook in de eerstelijn met kinderen werken vanaf september :D
Ik ga het topic nu doorlezen!

Ik ga trouwens werken in het speciaal(kinderen met Down, autisme, ontwikkelingsachterstand ed, niet lichamelijk) en regulier onderwijs en buiten schooltijden zie ik kinderen in de praktijk.
Ik ga in januari waarschijnlijk de SI opleiding doen, iemand hier die er een gedaan heeft en wat de ervaring is? Er zijn er een paar en ik vind het lastig kiezen :=

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:54

Ik heb verschillende SI scholingen gedaan en kan zowel voor de basis als de na en bijscholingen absoluut Anders Kijken naar Kinderen (AKK) in Leiden aanraden. Die lopen echt voorop wat betreft zintuiglijke informatieverwerking en de cursussen zijn inhoudelijk echt heel goed en gebaseerd op meest recente ontwikkelingen en onderzoek.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 20:52

Upjee

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:27

Nu 6 jaar ergotherapeut. Werkzaam in de re-integratie. Ik begeleid met name mensen met NAH in terug keer eigen werk of mogelijkheden in andere werkzaamheden. Trajecten zijn gemiddeld 9-12 maanden.

Hoe gaat het met je extra stage?

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 15:33

@Siem: wat leuk! :D

Ja gaat goed! Heb het ook erg naar mijn zin! :D

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 16:28

Hoe gaat het hier? :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:53

Hier gaat het lekker, nu naast ergotherapeut ook officieel hoorcoach en abstract voor jaarcongres is goedgekeurd, daarnaast geven we in februari via de ergo-academie een workshop en ins september weer. Genoeg te doen hier

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 18:30

cobelens schreef:
Hier gaat het lekker, nu naast ergotherapeut ook officieel hoorcoach en abstract voor jaarcongres is goedgekeurd, daarnaast geven we in februari via de ergo-academie een workshop en ins september weer. Genoeg te doen hier


Klinkt goed!

Ik ga misschien ook naar het jaarcongres, even kijken of er iemand mee gaat.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:55

Ik kom hier even inbreken omdat dit topic langskwam bij de actieve onderwerpen. Ik had me nooit zo verdiept in het beroep van ergotherapeut maar afgelopen jaar heb ik een ongeluk gehad en ik ben zo enorm gelukkig met mijn ergotherapeut. Ze heeft me de laatste maanden zo fantastisch geholpen om te zien wat er anders moet in mijn leven om mijn herstel te verbeteren en vooral ook hoe ik dat moet aanpakken.
Dus ik wilde even zeggen dat jullie een fantastisch beroep hebben of een studie volgen die daartoe gaat leiden.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 19:01

Katja schreef:
Ik kom hier even inbreken omdat dit topic langskwam bij de actieve onderwerpen. Ik had me nooit zo verdiept in het beroep van ergotherapeut maar afgelopen jaar heb ik een ongeluk gehad en ik ben zo enorm gelukkig met mijn ergotherapeut. Ze heeft me de laatste maanden zo fantastisch geholpen om te zien wat er anders moet in mijn leven om mijn herstel te verbeteren en vooral ook hoe ik dat moet aanpakken.
Dus ik wilde even zeggen dat jullie een fantastisch beroep hebben of een studie volgen die daartoe gaat leiden.


Lief, dankjewel! Ons beroep is inderdaad heel mooi :D

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 18:15

Ik ben afgestudeerd als ergotherapeut! *\o/* *\o/* *\o/*

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 05:59

Gefeliciteerd!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Nog meer ergotherapeuten (studenten) op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:44

Gefeliciteerd