Nare werksituatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 14:55

Hallo Bokt,

Ik ben niet heel actief meer hier en vooral een stille meelezer maar er zijn altijd een hoop mensen die raad weten hier en ik moet gewoon even een plek hebben om mijn hart kwijt te kunnen.

Momenteel zit ik in mijn 2e contract van 7 maanden en werk ik in een magazijn. In het begin heb ik erg getwijfeld of dit wel wat voor me was maar omdat er verder ook niet echt wat in de omgeving te vinden was heb ik toch besloten het een kans te geven. Inmiddels heb ik niets anders meer dan spijt, enorme spijt.

Ik werk standaard door de week en niet in het weekend. Nu heb ik een tijd terug toch na aandringen een keer in het weekend gewerkt. Omdat wij in 2 ploegen werken wisselen de tijden en wij werken standaard om de week een late dienst. Vanuit mijzelf ben ik een moeilijke slaper en vooral in het begin had ik hier veel moeite mee. Inmiddels ben ik hier wel beter aan gewend maar alsnog vindt ik dit allesbehalve prettig en slaap ik bijvoorbeeld na een late dienst pas rond half 3 in de nacht.

Nu werd er weer aan mij gevraagd om te komen werken in het weekend en ik heb direct aangegeven dit niet te willen in verband met mijn problemen qua nachtrust. Nu kan ik het eindelijk een beetje normaal aan maar als er vrije dagen tussen vallen en ik geen normaal weekend heb om bij te tanken trek ik het gewoon niet. Dit heb ik ook als beredenatie gegeven en is in mijn ogen meer dan een goede reden niet te willen wisselen. Helaas kreeg ik een in mijn ogen enorm nare reactie op terug, het werd meer een discussie tegen mij vanuit een persoon in hogere functie dan een normaal gesprek waarom ik eventueel niet zou willen werken.

Puntje bij paaltje heb ik 4x+ moeten aangeven niet te willen werken waarna er gewoon simpel nogmaals de vraag kwam of ik ermee akkoord ging ja of nee. Ik heb uiteraard nee gezegd en toen is mij verder niks gevraagd. Maar dat er nu een nare sfeer hangt, voor mij althans, is me enorm duidelijk.

Na die 'discussie' heb ik na nog nooit vrij te hebben gevraagd een verzoek ingediend voor een totaal van 10 dagen vakantie. Ik heb nog altijd mijn volledige aantal uren en zit al in mijn 2e contract dus het is absoluut niet zo dat ik iemand ben die elke keer alle uren opmaakt, integendeel. Vervolgens word dit afgekeurd terwijl in mijn ogen ik gewoon recht heb op vakantie. Ik kan het niet geloven dat ik geen vakantie zou mogen hebben terwijl ik al bijna een jaar ook maar 0 uur opgenomen heb.

De reden voor deze afkeuring zie ik gewoon als een wraak. Een middelvinger mijn kant op. Puntje bij paaltje zie ik het niet meer zitten, voel ik mij totaal niet serieus genomen en heb ik zoveel stress dat ik nu met migraine en buikkrampen thuis zit. Ik kan dit soort stress gewoon heel slecht aan en snap ook niet waarom men alsnog over de door mij al aangegeven grens heengaat. Ik sta goed in mijn recht niet te willen werken in het weekend en zou in mijn ogen hier niet eens een reden voor hoeven geven. Ik heb dit eerder geprobeerd, kreeg er lichamelijke klachten door, dus wil dit niet meer.

Het is ook enorm vaak zo dat ik het gevoel heb dan men dingen op mij afschuift onder het mom 'hij doet het toch wel zonder wat te zeggen'. Ook hier voel ik mij totaal niet prettig bij en het word me gewoon allemaal teveel.

Mocht je me herkennen stuur me dan aub een PB. Alle tips zijn overigens van harte welkom. Ik wil meer gewoon mijn verhaal kwijt omdat ik er zo mee zit en het me enorm veel stress oplevert.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:08

Hebben ze ook aangegeven waarom jouw vakantie is afgekeurd? Je werkgever mag het alleen afwijzen als dit grote problemen zou veroorzaken voor het bedrijf.
In welke regio woon je en wat voor soort werk zou je willen doen?

Marije112

Berichten: 3395
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:16

OutOfTheWood schreef:
Ik werk standaard door de week en niet in het weekend. Nu heb ik een tijd terug toch na aandringen een keer in het weekend gewerkt. Omdat wij in 2 ploegen werken wisselen de tijden en wij werken standaard om de week een late dienst. Vanuit mijzelf ben ik een moeilijke slaper en vooral in het begin had ik hier veel moeite mee. Inmiddels ben ik hier wel beter aan gewend maar alsnog vindt ik dit allesbehalve prettig en slaap ik bijvoorbeeld na een late dienst pas rond half 3 in de nacht.


Wat staat er in jouw contract? Werk je maan- tot vrijdag of is er een clausule opgenomen dat je mogelijk in het weekend wel moet werken?

OutOfTheWood schreef:
Nu werd er weer aan mij gevraagd om te komen werken in het weekend en ik heb direct aangegeven dit niet te willen in verband met mijn problemen qua nachtrust. Nu kan ik het eindelijk een beetje normaal aan maar als er vrije dagen tussen vallen en ik geen normaal weekend heb om bij te tanken trek ik het gewoon niet. Dit heb ik ook als beredenatie gegeven en is in mijn ogen meer dan een goede reden niet te willen wisselen. Helaas kreeg ik een in mijn ogen enorm nare reactie op terug, het werd meer een discussie tegen mij vanuit een persoon in hogere functie dan een normaal gesprek waarom ik eventueel niet zou willen werken.


Weer, wat staat er in je contract? Niet heel veel mensen willen 's avonds of 's nachts werken, maar als het moet gebeuren moet het gebeuren

OutOfTheWood schreef:
Puntje bij paaltje heb ik 4x+ moeten aangeven niet te willen werken waarna er gewoon simpel nogmaals de vraag kwam of ik ermee akkoord ging ja of nee. Ik heb uiteraard nee gezegd en toen is mij verder niks gevraagd. Maar dat er nu een nare sfeer hangt, voor mij althans, is me enorm duidelijk.

Na die 'discussie' heb ik na nog nooit vrij te hebben gevraagd een verzoek ingediend voor een totaal van 10 dagen vakantie. Ik heb nog altijd mijn volledige aantal uren en zit al in mijn 2e contract dus het is absoluut niet zo dat ik iemand ben die elke keer alle uren opmaakt, integendeel. Vervolgens word dit afgekeurd terwijl in mijn ogen ik gewoon recht heb op vakantie. Ik kan het niet geloven dat ik geen vakantie zou mogen hebben terwijl ik al bijna een jaar ook maar 0 uur opgenomen heb.

De reden voor deze afkeuring zie ik gewoon als een wraak. Een middelvinger mijn kant op. Puntje bij paaltje zie ik het niet meer zitten, voel ik mij totaal niet serieus genomen en heb ik zoveel stress dat ik nu met migraine en buikkrampen thuis zit. Ik kan dit soort stress gewoon heel slecht aan en snap ook niet waarom men alsnog over de door mij al aangegeven grens heengaat. Ik sta goed in mijn recht niet te willen werken in het weekend en zou in mijn ogen hier niet eens een reden voor hoeven geven. Ik heb dit eerder geprobeerd, kreeg er lichamelijke klachten door, dus wil dit niet meer.

Het is ook enorm vaak zo dat ik het gevoel heb dan men dingen op mij afschuift onder het mom 'hij doet het toch wel zonder wat te zeggen'. Ook hier voel ik mij totaal niet prettig bij en het word me gewoon allemaal teveel.

Mocht je me herkennen stuur me dan aub een PB. Alle tips zijn overigens van harte welkom. Ik wil meer gewoon mijn verhaal kwijt omdat ik er zo mee zit en het me enorm veel stress oplevert.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:18

Staat er iets in je contract of CAO? Kan zijn dat in de weekenden werken bij je baan hoort. Natuurlijk kriig je hier wel een compensatie voor terug zoals ORT

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:22

Ik ben ook benieuwd naar wat je contract zegt maar ook voor welke periode je vakantie hebt gevraagd.
Als ik nu vakantie ga aanvragen voor komende zomervakantie krijg ik die ook niet..

Ik begrijp dat je moeite hebt met wisselende werktijden maar in sommige vakken hoort het er echt bij.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:25

Citaat:
Ik sta goed in mijn recht niet te willen werken in het weekend en zou in mijn ogen hier niet eens een reden voor hoeven geven.

Het ligt er aan wat er is afgesproken en wat er in de contract/CAO staat.

Bij veel banen hoort werken in het weekend erbij en kun je daar niet (zomaar) onderuit.
Net als het werken in ploegen; als dat normaal is voor die betreffende baan kun je daar ook niet onderuit.

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 15:28

Kinke schreef:
Hebben ze ook aangegeven waarom jouw vakantie is afgekeurd? Je werkgever mag het alleen afwijzen als dit grote problemen zou veroorzaken voor het bedrijf.
In welke regio woon je en wat voor soort werk zou je willen doen?


Bedankt voor je reactie!
Reden stond alleen dat het was afgekeurd. Een eventuele andere reden zou ik alleen op het werk kunnen bekijken aangezien ik die gegevens niet thuis kan inzien. Overigens is de enigste reden die ik mij kan voorstellen een tekort aan mensen is. Maar ook dat vind ik niet netjes want ik ben niet de persoon die dat tekort veroorzaakt heeft of daar wat aan kan doen. Je kunt niet zomaar mensen hun verlof inhouden omdat je een terkort hebt, zo werkt dat niet. Overigens krijgen andere mensen elke keer verlof en ik dien één keer verlof ik en krijg dit niet. Heb dit verlof trouwens niet nu direct ingepland maar pas einde van de maand-volgende maand. Dus gewoon netjes op tijd.

Regio Brabant/Zeeland. Maar als ik het allemaal zo bekijk en relativeer denk ik dat ik wellicht een studie ga doen zodat ik weer tot mijzelf kan komen en me kan richten op iets waarin ik echt mijzelf kan vinden.

Marije:

In het contract staat helemaal niks over de weekenden. Ik werk volgens een rooster zoals wel meer bedrijven hebben en doe dit altijd netjes, zonder geklaag. Echter vind ik het niet meer dan logisch dat wanneer ik volgens een vast rooster werk men mij niet opeens op een dwingende manier in het weekend kan laten werken. Naast dat ik gewoon altijd een vaste ploeg heb gedraaid heb ik al eerder gewoon gewisseld, dit is slecht gevallen ivm. mijn gezondheid en men is hiervan al lang op de hoogte.

Polly:

Zoals ook een klein stukje staat in het bericht naar Kinke heb ik gewoon netjes vakantie gevraagd van te voren zoals naar mij toe zelf is gecommuniceerd. Echter doen mijn collega's dit gewoon niet en zijn er dagen dat mensen opeens vakantie hebben naar mijn beleving, niet aangevraagd een periode van te voren. Momenteel heb ik nog al mijn uren staan inclusief alles van vorig jaar, het lijkt me dus stug dat ik geen vrij mag nemen. Ook valt mijn aanvraag binnen het maximaal aantal op te vragen dagen, met gemak. Dus ook daaraan kan het niet liggen.

Marije112

Berichten: 3395
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:32

OutOfTheWood schreef:
Marije:

In het contract staat helemaal niks over de weekenden. Ik werk volgens een rooster zoals wel meer bedrijven hebben en doe dit altijd netjes, zonder geklaag. Echter vind ik het niet meer dan logisch dat wanneer ik volgens een vast rooster werk men mij niet opeens op een dwingende manier in het weekend kan laten werken. Naast dat ik gewoon altijd een vaste ploeg heb gedraaid heb ik al eerder gewoon gewisseld, dit is slecht gevallen ivm. mijn gezondheid en men is hiervan al lang op de hoogte.


Zolang er niks over in je contract staat mogen ze je volgens mij niks verplichten.
In mijn contract staat bijvoorbeeld dat ik occasionally over kan werken of in het weekend kan werken. Dus als ik wat langer moet blijven, 's avonds moet werken of in het weekend word ingedeeld kan ik bijna niet weigeren.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:33

Maar je bedrijf "werkt" wel altijd in het weekend? Of gaat het om overwerk?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:33

Ik kan nu ook geen 2 weken vrij nemen de aankomende 3 maanden (dan is er bij ons hoogseizoen).
Een dagje hier en daar kan wel, maar niet langer.
De langere zomervakanties zijn al voor 1 april geregeld.

Ik had 2 weken aangevraagd en dit is een week naar voren verschoven.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:34

Hebben jullie een CAO?
Daar staat in wat voor het bedrijf normale werktijden zijn en wat de baas kan/mag verplichten (en wat niet).

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:34

Brainless schreef:
Ik kan nu ook geen 2 weken vrij nemen de aankomende 3 maanden (dan is er bij ons hoogseizoen).
Een dagje hier en daar kan wel, maar niet langer.
De langere zomervakanties zijn al voor 1 april geregeld.

Ik had 2 weken aangevraagd en dit is een week naar voren verschoven.


Ik heb ook in december al de zomervakantie moeten plannen samen met de collega's.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:34

Veel bedrijven willen voor de zomervakantie graag heel erg op tijd de planning maken, zeker in bedrijven waar het werk door moet. Wij moeten onze zomerplanning in januari doorgeven en dan gaan ze puzzelen wat wel en niet kan. Dus als je nu vrij vraagt voor over een maand en ze hebben het rooster net aan vol gepuzzeld dan kan het idd zijn dat het wegens te weinig personeel geweigerd word ondanks dat je genoeg dagen hebt.
Ik denk dat je moet proberen om het gevoel los te laten dat ze je aan het pesten zijn, ik zie iig niks wat er op lijkt.
Mij vragen ze soms ook wel 3x voor een dag waarop ik aangegeven had niet te kunnen, dat mogen ze vragen maar wat niet kan kan niet en dan zeg ik dat ook, als ik dan vervolgens iets vraag en het kan niet, tsja dat is dan maar zo dat zie ik echt niet als pesterij..

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:36

Een tekort is zeker wel een reden waarom je verlof geweigerd mag worden hoor. Juist. Als iedereen de hele maand juli op vakantie wil (bijvoorbeeld), is het niet meer dan logisch dat de werkgever niet iedereen vrij kan geven.

Je vraagt vrij voor eind deze maand - dat is over twee weken. In heel veel sectoren veel te kort van tevoren.

Ik denk echt dat dit niks van doen heeft met "wraak". Zo lang geen verlof opnemen geeft je ook geen extra recht op "nu wel". Als het bedrijfsmatig niet kan dan kan het niet.

Je komt behoorlijk... vasthoudend.. over. ("ik sta in mijn goed recht niet te willen", "zo werkt dat niet", mijn collega's doen dit verkeerd",..) Alles is maar de schuld van het bedrijf. Ik vermoed toch dat het zeker aan twee kanten ligt. Misschien was de communicatie te dwingend, maar als het bedrijf door draait in het weekend, is het niet meer dan logisch dan dat ze van je vragen om ook in het weekend te werken. Heeft dat niet je voorkeur en vind je werkgever het goed dat je alleen doordeweeks werkt, heb je geluk. Zo niet, deal with it, en als het te zwaar werk voor je is moet je op zoek naar iets anders.

Ik zou naar je werkgever toe gaan en vragen waarom het niet kan in die periode; en vooral, wanneer het wél kan! "Goh, ik wil 2 weken vakantie opnemen, kan dat nog deze zomer en wanneer?"

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:36

Een bedrijf kan wel degelijk je vakantie aanvraag afkeuren als zij onvoldoende personeel hebben ( lees er al meerdere mensen verlof hebben).

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:40

Bij ons is de zomer aanvragen voor eind dec.
Zodat als er knellingen zijn deze op tijd nog gewisseld kunnen worden.

En ja in sommige sectoren horen verschillende diensten... dus nee ik vind niet dat je gelijk hebt. Als je niet tegen die diensten kan moet je een andere job zoeken. Nu zadel je hen met jouw probleem op.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:43

Klopt, een bedrijf kan zeker je vakantie aanvraag afkeuren. Stel, je werkt in een ijs salon. Dan kan je niet de hele maand augustus vrij nemen.
En als het bedrijf inderdaad met roosters werkt, en er wordt over het algemeen in het weekend gewerkt, dan moeten er van te voren goede afspraken geweest zijn (liefst op schrift) dat jij de weekenden niet hoeft te werken.
Dus; ga in gesprek met je baas. Hier op een forum is leuk en aardig, maar wij hebben er toch niks over te zeggen en van mij hoef je noooooooiiiit in het weekend te werken. Maar daar koop je dus niks voor. Dit soort dingen valt of staat met communicatie.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:44

Je hebt toch zeker een contract met bepaalde beschikbaarheid? Al dan niet volledig beschikbaar?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:52

Caily schreef:
Je hebt toch zeker een contract met bepaalde beschikbaarheid? Al dan niet volledig beschikbaar?

Die heb ik ook niet hoor.

Ik werk nu standaard dagen, maar volgens het CAO mogen ze dit veranderen en mij "zomaar" anders in roosteren.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:08

Ligt er ook aan wanneer er vakantie wordt aangevraagd.. Als iemand uit mijn team nu nog (extra) vakantie aanvraagt, dan gaat 't ook niet lukken en keur ik 't ook af..

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:25

Brainless schreef:
Caily schreef:
Je hebt toch zeker een contract met bepaalde beschikbaarheid? Al dan niet volledig beschikbaar?

Die heb ik ook niet hoor.

Ik werk nu standaard dagen, maar volgens het CAO mogen ze dit veranderen en mij "zomaar" anders in roosteren.


Ik zou dat "zomaar" weglaten.
Ja, ze mogen je anders inroosteren.
En dat is dus nu gebeurd.

Foaly

Berichten: 4851
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:35

Bij mij op kantoor kan vrijwel alles, iedereen is megaflexibel en meedenkend. Maar ik moet het ook niet proberen om nu nog 10 dagen vrij te vragen voor eind deze maand hoor := Daar moet ik toch echt eerder mee komen.

Je betrekt alles heel erg op jezelf en zet jezelf in een heel zielig hoekje. Probeer dat los te laten en ga gewoon met je leidinggevende een volwassen gesprek aan, daar bereik je veel meer mee dan met een online klaagzang.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:50

Precies. Van mij mag je vrij krijgen hoor. En van mij mag je ook op vakantie. Alleen heb je daar niet zoveel aan. Ga in gesprek met je baas.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:54

Het gaat er helemaal niet om of dat bij jullie werkgevers niet kan. Bij mijn werkgever bijvoorbeeld zou het wel kunnen. Maar goed, zoals ik begrijp is er daar een personeelstekort. Ik zou als ik jou was TS om me heen gaan kijken naar iets anders.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:10

Controleer je contract, eventuele aanvullende bepalingen en de CAO (als het bedrijf daaronder valt) nog eens. Het zou in deze sector heel goed kunnen dat je hebt getekend voor (incidenteel) over- en weekendwerk. Daar kom je dan helaas niet onderuit. Bijna niemand wil graag in het weekend werken, maar om het zo eerlijk mogelijk te houden voor iedereen, zal toch iedereen een keer aan de beurt moeten komen, dus niet altijd maar Pietje en nooit Jantje, bij wijze van spreken.

Vrij vragen moet bij alle bedrijven op tijd. Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar je zo kort van te voren vrij kon vragen en het ook kreeg...
Ga erover in gesprek en vraag wanneer het wel kan, zoals hierboven genoemd. Of probeer met iemand te ruilen, als dat mag.