Onterecht loon terugvorderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:56

Benzz schreef:
Relaxed schreef:
Toen ze het ging nakijken zag ze het toch meteen? En het loon van april heeft ze daar misschien ook nog gehad? Of ze had geen loon meer omdat ze al uit dienst was, dan moet je je toch ook afvragen waarom je nog een keer loon krijgt?


Vakantiegeld? Vakantiedagen?


Ja kan, maar het gaat erom dat er in de link wordt genoemd dat iemand redelijkerwijs had moeten kunnen zien of het klopt. Sowieso was er geen passende loonstrook en heeft TS deze ook niet opgevraagd. TS had hier ook actie kunnen ondernemen.


xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:08

Relaxed schreef:
Toen ze het ging nakijken zag ze het toch meteen? En het loon van april heeft ze daar misschien ook nog gehad? Of ze had geen loon meer omdat ze al uit dienst was, dan moet je je toch ook afvragen waarom je nog een keer loon krijgt?


Bij terugkijken zag ze inderdaad twee keer hetzelfde bedrag, maar als ze niet gezegd hadden dat dit dubbel was dan was het dus niet opgevallen. En twee keer een zelfde bedrag krijgen wil ook niet zeggen dat het onjuist is, want als je 2 maanden dezelfde uren werkt kan dat ook. En dat er bij een keer overmaken 'excuses' staat zegt ook niks, kan excuses zijn omdat het te laat is, of te vroeg etc. Daarnaast zie ik ook pas omschrijvingen staan als ik erop klik en dat doe ik niet standaard bij salaris

Anoniem

Re: Onterecht loon terugvorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:12

Het gaat erom dat het gewoon terugmoet en dat ze volgens dat artikel echt niet zomaar het recht heeft om het niet terug te betalen.

Chiave
Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:15

Het gaat niet om een tientje. Het gaat om de 330 euro die twee keer gestort wordt. Dat valt op, al helemaal als je krap bij kas zit, zoals de meeste studenten en in dit geval ook TS. Je kijkt toch van wie je 660 (!) euro gestort krijgt, of dat klopt en hoe dat zit? Er bestaat ook nog zoiets als een redelijkerwijs vermoeden of een in het verkeer geldende opvatting.

M. 21-07-2017. <3

Esmee_RS
Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:19

Benzz schreef:
Relaxed schreef:
Toen ze het ging nakijken zag ze het toch meteen? En het loon van april heeft ze daar misschien ook nog gehad? Of ze had geen loon meer omdat ze al uit dienst was, dan moet je je toch ook afvragen waarom je nog een keer loon krijgt?


Vakantiegeld? Vakantiedagen?

Maar het lijkt me toch dat je dan in ieder geval een belletje naar HR eraan waagt, júist als het niet helemaal duidelijk is waar het vandaan komt..?

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:22

Relaxed schreef:
Het gaat erom dat het gewoon terugmoet en dat ze volgens dat artikel echt niet zomaar het recht heeft om het niet terug te betalen.


Ik zeg ook nergens dat ze zomaar het recht heeft niet terug te betalen. Alleen dat het niet áltijd hoeft. En dat kan zeker de moeite zijn om uit te zoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:41

xMalibu schreef:
Relaxed schreef:
Het gaat erom dat het gewoon terugmoet en dat ze volgens dat artikel echt niet zomaar het recht heeft om het niet terug te betalen.


Ik zeg ook nergens dat ze zomaar het recht heeft niet terug te betalen. Alleen dat het niet áltijd hoeft. En dat kan zeker de moeite zijn om uit te zoeken..


En daarop reageer ik dat er voor haar echt geen grond is obv waarop dit niet zou hoeven :n

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Onterecht loon terugvorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:55

Het is echt heel aannemelijk dat iemand dat niet ziet. Daarnaast is het niet zo relevant of iemand het had moeten zien: het gaat om de situatie nu. TS moet terugbetalen, wil dat ook voor zover ik kan lezen, maar kan dat niet op stel en sprong.

TS: dat de organisatie zo stellig en beschuldigend is, is ontzettend flauw (hallo, zij maken zelf een rommeltje van de administratie!) maar ik zou het maar zo veel mogelijk negeren, je wint er niks mee om dat in de discussie mee te nemen.
Dus ik zou vooral focussen op een redelijk voorstel: hoe zou jij dit kunnen betalen, op een manier die niet betekent dat je niks te eten hebt. Kun je een deel nu betalen? Hoeveel zou je komende maanden kunnen missen? Dan dat in een net voorstel gieten en aan hen laten weten, inclusief email (die je bewaart) of papieren afschrift.

In principe zou dat genoeg moeten zijn: jullie komen dat overeen, jij betaalt terug, probleem opgelost.

Maar de organisatie klinkt niet erg redelijk en dat betekent dat ze het idee zouden kunnen hebben om een incassotraject op te starten. Volgens mij is dat niet terecht (want je wilt het terugbetalen en hebt een concreet voorstel, en verder zijn er nog een redelijke termijn en de beslagvrije voet en zaken die maken dat een organisatie niet zomaar op de stoep kan staan om te eisen dat je vandaag nog alles uit je handen laat vallen om terug te betalen)... maar het geeft wel een hoop gedoe.

In dat geval is er nog een alternatief dat misschien ook werkt: is er een mogelijkheid waarop je het wel kunt betalen door het geld te lenen van je ouders of een voorschot te vragen bij je huidige werkgever (als je die hebt?) (Rood staan kan ik niet aanbevelen, dat is ontzettend duur.)
Dit is echt zo'n situatie die het niet verdient om uit de hand te lopen, en dan kan het makkelijker zijn om de betaalregeling te treffen met een ander dan de organisatie die al tijden zo'n puinhoop van de administratie maakt en nu zo bot uit de hoek komt.

Sky
Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 21:21

Bedankt voor al jullie reacties, zeker nuttig. Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om het geld te houden, maar mede doordat zij er altijd zo’n rommel van maken is het niet opgevallen. Het is een uren contract, maar een normaal bedrijf betaald dan altijd de 24ste, of elke 4 weken, maar hier was meer wanneer de notaris er zin in had. Vaak ging dit ook mis en zo kreeg ik rustig tussendoor even grote bedragen als deze 300 een paar maanden later nog overgemaakt. Daarom ben ik er gewoon van uitgegaan dat dit weer een correctie was. Ik heb het bedrag gewoon niet vergeleken met een storting van 2 maanden daarvoor.

Ik heb nu een mail opgesteld om te vragen of ze mij tot het eind van de maand te geven in ieder geval. Hopelijk gaan ze daar mee akkoord :) .

Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onterecht loon terugvorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 20:01

is alles wel financieel correct afgehandeld bij het beëindigen van je contract TS?


sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 20:20

https://www.vandersluisvanderzeekalmijn ... n-of-niet/

Citaat:
Van der Sluis, Van der Zee & Kalmijn Advocaten
058-2121464

Te veel loon ontvangen: terugbetalen of niet?


Uitzonderingen op de hoofdregel
De hoofdregel is dus dat te veel ontvangen loon moet worden terugbetaald (of kan worden verrekend). Maar in rechterlijke uitspraken zijn uitzonderingen op de hoofdregel bepaald. Zo hoeft er soms niet terugbetaald te worden als de werknemer niet weet dat hij te veel heeft ontvangen en dit ook niet hoefde te weten. Van de werknemer wordt wel verwacht dat hij af en toe zijn salarisspecificaties controleert en onregelmatigheden meldt bij de werkgever.



Terugvordering niet mogelijk door strijd met goed werkgeverschap
Ook voor de werkgever geldt hij de salarisspecificaties moet controleren. Als de werkgever ontdekt dat er te veel salaris wordt betaald dan moet dit direct worden gecorrigeerd en aan de werknemer worden doorgegeven. Wacht de werkgever te lang dan is de kans groot dat het salaris niet meer kan worden teruggevorderd. Terugvordering kan dan in strijd zijn met goed werkgeverschap.


Er zijn blijkbaar nogal wat regels voor dat teveel aan ontvangen salaris.
Raad je aan om alles goed na te kijken en naar het juridisch loket te gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 65 bezoekers