Onterecht loon terugvorderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sky
Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Onterecht loon terugvorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 14:06

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleem, ik werkte ergens behoorlijk wat uren in de week, maar het bedrijf werkte voornamelijk met vrijwilligers, ik was de enige met een contract. Hierdoor ging dit slordig, mijn loon werd vaak te laat of op rare momenten gestort. Soms na 3 weken en soms over 5 weken. Nu ben daar al enige tijd uitdienst. Ik kreeg een mail vandaag met de mededeling dat ze het loon van februari 2 keer hadden gestort, namelijk in februari en in april. Ik zag nu dat het inderdaad 2 keer precies hetzelfde bedrag is geweest en bij de tweede staat alleen ‘excuses’.

Nu ben ik een net persoon en het liefst zou in het meteen terugstorten, had ik het toentertijd doorgehad, dan had ik dat ook meteen gedaan. Nu heb ik twee issues, ten eerste vond ik de toon in de mail heel vervelend, ze zeggen eigenlijk dat ik het sowieso door heb gehad en het dus een fout van mij is. Tweede issue, belangrijkste is dat ik het bedrag nu op het moment gewoon niet heb. Ik ben maar een student.. Ik heb gemaild dat ik er even naar ging kijken, maar toen kreeg ik een mail terug dat ze dit nú opgelost willen hebben.

Het gaat om een bedrag van 330 euro, ik weet dat het een laag bedrag is om moeilijk over te doen, maar ik heb nu even geen baan en daarom dit niet 1,2,3 bij elkaar, of in ieder geval niet ‘over’.

Wat zouden jullie doen? Ik dacht aan een betalingsregeling, maar hier staan ze dus niet echt voor open!


Schuur_
Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Onterecht loon terugvorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:09

Tja, je had er geen recht op en is teveel betaald.

Kan je niet bellen voor een afbetalungsplan?

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:10

Ga sowieso ff info inwinnen bij het juridisch loket. Ze zullen er vast recht op hebben maar hoe en wat en op welk termijn... zou ik mij even goed over laten informeren.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110637
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Onterecht loon terugvorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:11

Hoezo is het onterecht volgens je titel? Het was te veel en dan moet het gewoon terug.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:12

Hebben ze bij uit dienst wel je vakantiedagen en vakantiegeld uitbetaald wat je nog open had staan?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:12

Als ze u te weinig hadden betaald, zou je dat ook niet graag recht gezet zien worden?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:13

Cayenne schreef:
Hoezo is het onterecht volgens je titel? Het was te veel en dan moet het gewoon terug.


Ze bedoelt natuurlijk dat het loon onterecht is, niet het terugvorderen :P neem ik aan iig.

Tja wel balen... kan je niet lenen van je ouders oid en die terugbetalen in termijnen?

[o]

_Roxanne
Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:14

Cayenne schreef:
Hoezo is het onterecht volgens je titel? Het was te veel en dan moet het gewoon terug.


Ze heeft onterecht loon gekregen, loon waar ze dus geen recht op had. Jij leest 'm andersom.

TS, ik ga mee met het advies om info in te winnen bij het juridisch loket. Het zal inderdaad terug moeten, en zij kunnen je vast vertellen wat een manier is die voor beide partijen werkt.

Succes!

Carly-Reina (elite v. Dayano x Sultan) drachtig van Fürst Dior voor mei '24
Ninevanck (elite v. For Romace x Münchhausen) drachtig van Nashville Star voor juni '24
Elbria (elite v. Uphill x Ferro)

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:14

Cayenne schreef:
Hoezo is het onterecht volgens je titel? Het was te veel en dan moet het gewoon terug.


Denk eerder dat TS bedoelt dat er loon terug wordt gevorderd wat ze onterecht ontvangen heeft, niet dat ze het onterecht terugvorderen.

TS volgens mij is het zo dat als jij kan aantonen dat je niet wist dat het onjuist was, je het mag houden. Maar ik weet niet precies hoe en wat dus het verstandigste lijkt mij om contact op te nemen met het juridisch loket.

Misty12
Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:17

uiteraard had je er geen recht op, dat weet je zelf ook. Maar het is hun fout. Ik zou rustig zeggen dat je het nu niet hebt en dat je het via een regeling terug wilt betalen.

Gaan ze daar niet mee akkoord, kan je het dan van iemand (lieve papa of mama, broer/zus) lenen en dan in delen terugbetalen?

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Sky
Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 14:21

Cayenne schreef:
Hoezo is het onterecht volgens je titel? Het was te veel en dan moet het gewoon terug.


Ik bedoel inderdaad dat het onterecht loon is. Het stomme is dus dat ik het wel gewoon terug wil betalen, maar de vraag is meer of zij nu kunnen eisen dat het bedrag in één keer nu teruggestort wordt. De fout ligt hier neem ik aan bij beide partijen..

eva1969
Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Onterecht loon terugvorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:23

Wij kunnen er wel allemaal iets van vinden, maar dat is totaal niet relevant. Even contact opnemen met het juridisch loket brengt je veel meer denk ik.

Insta: ArtbyEvaRoeters

Chiave
Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:23

Je bent verplicht een onverschuldigde betaling terug te storten en op zijn beurt mag de andere partij deze 'terughalen'. Het voordeel wat je erover gekregen hebt (rente bijvoorbeeld), moet ook terug naar de andere partij. Er is dus niets onrechtmatigs aan het terugvorderen van de andere partij. Wat xMalibu zegt over houden van het bedrag, klopt niet. Je werkgever mag inderdaad eisen om het hele bedrag in een keer terug over te maken. :j

Echter... Had je het verschil niet gemerkt op je rekening? Nu zit je wel met de gebakken peren... Ik zou even informeren bij de werkgever of er een betalingsregeling aangegaan kan worden. En ik noem even een dwarsstraat: je uitkering van DUO eenmalig verhogen zodat je met dat geld je schuld af kan lossen? Anders even peilen in je omgeving of iemand voor kan schieten.

M. 21-07-2017. <3

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:26

Heb je alle andere zaken wel gekregen, vakantiegeld, vrije dagen? Ben je voor jezelf nagegaan of je alle uren hebt gehad? En ze kunnen wel eisen maar ik vind het een prima oplossing dat je dit in termijnen betaald.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:28

Je moet het terug betalen, je hebt er geen recht op.

Gewoon even bellen en je excuses aanbieden vanwege het feit dat het je niet opgevallen is. Daarbij ook aangeven dat er zeker geen kwaad opzet in het spel is. Je kunt daarna aangeven dat je het geld nu even niet hebt en vragen of je het in termijnen terug mag betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:33

friendly schreef:
Ga sowieso ff info inwinnen bij het juridisch loket. Ze zullen er vast recht op hebben maar hoe en wat en op welk termijn... zou ik mij even goed over laten informeren.


Termijn? TS heeft gewoon teveel loon gehad, dit moet terug.. Dan is het coulance van de werkgever om met een betalingsregeling te komen, maar dat hoeft niet..

Altijd zo raar om ineens veeleisend te gaan worden op het moment dat onterecht ontvangen geld terug moet :+

TS, ik zou even in overleg gaan, vragen om een betalingsregeling.. In overleg is er vaak wel wat mogelijk.

juval
Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:33

als je nu zonder werk zit, kan je dan niet afspreken dat je daar weer een aantal weken terug gaat werken om dat loon weer te 'verdienen" ?

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:35

Relaxed schreef:
Altijd zo raar om ineens veeleisend te gaan worden op het moment dat onterecht ontvangen geld terug moet :+

.

Dat ben ik in dit geval toch niet helemaal met je eens. Ze betaalden zelf ook vaak te laat en daar heeft TS ook geen rente rekening achteraan gestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:37

Benzz schreef:
Relaxed schreef:
Altijd zo raar om ineens veeleisend te gaan worden op het moment dat onterecht ontvangen geld terug moet :+

.

Dat ben ik in dit geval toch niet helemaal met je eens. Ze betaalden zelf ook vaak te laat en daar heeft TS ook geen rente rekening achteraan gestuurd.


Euh er staat soms 3 weken en soms 5 weken, dus ze betaalden ook gewoon te vroeg ;)

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:37


xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:42

TS dit bedoelde ik. En als jij dus je loon op hele onregelmatige momenten ontvangt, dan weet je niet of het wel of niet klopt..

'Vaak hebben werknemers niet door dat of zij maandelijks het correcte loon ontvangen. In principe kan de werkgever het teveel betaalde loon terugvorderen omdat het onverschuldigd is betaald. Maar als de werknemer aannemelijk kan maken dat hij volstrekt niet wist dat de loonbetaling niet klopte dat kan de werkgever in redelijkheid niet het teveel betaalde loon van de werknemer terugvorderen. De werkgever handelt dan in strijd met het goed werkgeverschap door het teveel betaalde loon terug te vorderen op grond van onverschuldigde betaling.'
https://www.intermediair.nl/personal-fi ... gle.com%2F

Edit; inderdaad hetzelfde als de link van Benzz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:43

Benzz schreef:
Chiave schreef:
Wat xMalibu zegt over houden van het bedrag, klopt niet. Je werkgever mag inderdaad eisen om het hele bedrag in een keer terug over te maken. :j

.

Niet helemaal waar:
https://www.vandersluisvanderzeekalmijn ... n-of-niet/


En dit is allemaal totaal niet van toepassing op TS, zij had redelijkerwijs kunnen zien dat het loon in april niet klopte en de werkgever heeft op tijd aan de bel getrokken.
Dus het is een coulance van de werkgever als TS een betalingsregeling kan krijgen, maar ze hoeven dit niet te doen.

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:47

Relaxed schreef:
Benzz schreef:


En dit is allemaal totaal niet van toepassing op TS, zij had redelijkerwijs kunnen zien dat het loon in april niet klopte en de werkgever heeft op tijd aan de bel getrokken.
Dus het is een coulance van de werkgever als TS een betalingsregeling kan krijgen, maar ze hoeven dit niet te doen.


Hoe had ze dan redelijkerwijs kunnen zien dat het niet klopte? Het is niet vreemd om 2 keer een zelfde bedrag te krijgen als je ongeveer dezelfde uren werkt.

Anoniem

Re: Onterecht loon terugvorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:52

Toen ze het ging nakijken zag ze het toch meteen? En het loon van april heeft ze daar misschien ook nog gehad? Of ze had geen loon meer omdat ze al uit dienst was, dan moet je je toch ook afvragen waarom je nog een keer loon krijgt?

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:54

Relaxed schreef:
Toen ze het ging nakijken zag ze het toch meteen? En het loon van april heeft ze daar misschien ook nog gehad? Of ze had geen loon meer omdat ze al uit dienst was, dan moet je je toch ook afvragen waarom je nog een keer loon krijgt?


Vakantiegeld? Vakantiedagen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: C_estmoi, flooooo en 58 bezoekers