Op kamers in België, wat regelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 13:28

Hoi allemaal,

Ik ga volgend jaar in Brussel studeren en zal daar op kamers gaan. Nu vroeg ik mij af wat ik allemaal moet regelen qua inschrijvingen/verzekeringen ed.

Kamer is al geregeld.

Ik zal doordeweeks in Brussel verblijven en in de weekenden en vakanties naar huis (Nederland) gaan.

Moet ik mij in Brussel inschrijven? Hoe zit het met een auto. Waar moet ik belasting betalen en welke nummerplaat moet ik hebben? Hoe zit het met de zorgverzekering?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij tips kunnen geven, of eventueel instanties die kunnen helpen kunnen aanraden.

Andere dingen die ik absoluut niet moet vergeten zijn ook welkom!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:35

In België is het niet echt de standaard dat je je inschrijft op je kameradres. Bij veel kamers/koten(zoals we dat in België noemen :D ) gaat dat zelfs niet. Voor je auto veranderd er dan niks, die blijft met Nederlandse kentekenplaat, verzekerd bij Nederlandse maatschappij en belasting ook in Nederland.
Kwa zorgverzekering weet ik niet hoe het zit, wellicht kun je bij je huidige zorgverzekeraar blijven maar hun wel vermelden dat je in België zit door de week.
Ik zou eerder gaan nadenken over, waar ga ik mijn auto parkeren. Zeker in Brussel zal dat niet zo gemakkelijk zijn.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:10

Ik heb alleen bij mijn zorgverzekering de buitenland dekking aangezet, ik kan in geval van nood altijd in het ziekenhuis terecht. Ik sta verder niet ingeschreven op mijn kotadres en ook niet in de gemeente. Ik rij met mijn NL auto heen en weer en hoef daar verder niks voor te regelen, ik kan mijn auto gratis parkeren en heb dus geen parkeervergunning oid nodig.

Anoniem

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:53

Ik heb destijds ook enkel mijn verzekering moeten aanpassen naar buitenland dekking. Inschrijven hoeft niet, en zou dat eigenlijk ook niet doen voor zo'n korte tijd. Daarvoor moet je je namelijk uitschrijven uit Nederland, bovendien laten de meeste huis bazen dat ook niet toe.

Auto had ik destijds niet, je kunt een keer bellen naar je verzekeringsmaatschappij van de auto over wat zij aanraden. Mogelijk een keer bekijken hoe en waar je je auto kan en mag parkeren? Brussel is niet altijd erg makkelijk met de auto.

Voor de rest hoeft er niet veel geregeld te worden. :)

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:53

Hier ook iemand die inmiddels 3 jaar in België studeert. Als je op kot gaat hoef je je niet in te schrijven in België en kan je gewoon bij je ouders ingeschreven blijven. Hierdoor verandert er niks aan je auto en belastingen.

-Zorgverzekering: je moet even kijken of je verzekering ook dekt in het buitenland. Die van mij doet dat dus ik ben niet gewisseld van verzekering. Doet je verzekering dat niet dan kan je het beste even kijken naar eentje die dat wel doet. Want zodra je eentje in België neemt ipv Nederland dan verlies je ook je zorgtoeslag wat best zonde is.
- Verzekering kamer: dit hangt af van wat de afspraak is. Vaak moet je wel je eigen inboedel verzekeren en een soort WA.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:20

Brussel met een auto zou ik niet echt aanraden. Als je je niet inschrijft (wat de meeste studenten niet doen), heb je geen recht op een parkeer/bewonerskaart en zal je je niet gratis kunnen parkeren. Dan moet je al een garageplaats huren of een abonnement nemen op een parking.

Let er ook goed op dat niet alle wagens nog binnen mogen in Brussel omdat ze een lage-emissiezone hebben: https://www.brussel.be/lez

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 19:52

Bedankt voor alle reacties! Ik ga er van de week goed naar kijken.

Over de auto, ik snap dat dit niet ideaal is. Zal ook goed alles op een rijtje zetten (heb momenteel nog geen eigen auto). Maar eigenlijk is het met het openbaar vervoer te ver om naar huis te gaan. Dit ligt uiteraard ook een beetje aan hoe laat ik naar huis/terug naar Brussel moet vertrekken. Ik ga alles even op een rijtje zetten en daarna beslissen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:21

Er bestaat een facebook groep genaamd ik ga naar Nederland en ik neem mee. Je kan vaak een goedkoop ritje scoren daar.

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:30

Toen ik op kot zat, ging ik ook altijd met de auto. Ik heb op 2 verschillende koten gezeten en telkens was er staanplaats van het kot beschikbaar. Het kan dus wel, maar als je het niet via je kot kan regelen, zal het niet zo goedkoop zijn

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:37

Ik heb ook op kamers gezeten in België, in Antwerpen :) Ik heb me niet ingeschreven, voor zo'n korte tijd is dat niet nodig. Qua auto weet ik verder niet hoe dat zit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:56

Heeft Brussel niet die lage emissie zone ook? Dat je auto een Euro 5 oid moet zijn eer ie de binnenstad in mag of je moet bij betalen? Of was dat Antwerpen?
Gezien ik vermoed dat je in de binnenstad gaat zitten is dat ook wel iets om even op te letten als je nog een auto gaat aan kopen.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:43

Brussel en Antwerpen (en binnenkort Gent) hebben een LEZ. Zie de link hierboven :)

Anoniem

Re: Op kamers in België, wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:18

Je kan ook gewoon je auto (gratis) parkeren aan een randgemeente van Brussel, en dan verder gaan met het openbaar vervoer. Niet ideaal maar allicht beter dan niets :)