Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:19

Weet je zeker dat ze gedeeltelijk ziekgemeld kan worden? Mij is verteld dat als je niet in staat bent je normale uren te maken je ziekgemeld wordt. Deels ziek zou dus niet bestaan.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 19:42

Ik heb meerdere vriendinnen die tijdens hun zwangerschap minder gewerkt hebben dan hun contacturen en dus idd gedeeltelijk ziek werden gemeld.

Ze is prima in staat om te werken maar niet zulke lange dagen als de koopavond of zulke lange weken als ze nu voorstellen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:49

x_Anne_x schreef:
Ik heb meerdere vriendinnen die tijdens hun zwangerschap minder gewerkt hebben dan hun contacturen en dus idd gedeeltelijk ziek werden gemeld.

Ze is prima in staat om te werken maar niet zulke lange dagen als de koopavond of zulke lange weken als ze nu voorstellen.

Maar als ze op dinsdag zou gaan werken ipv de maandag dan hoeft ze toch geen zes dagen te draaien?

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 19:54

Maar zou ze wel meer gaan werken dan ze nu werkt. Lijkt me ook niet de bedoeling als ze het nu al zo zwaar heeft.

En dinsdag is onze enige vaste dag samen vrij. We willen elkaar ook nog wel eens zien ;)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:58

Ze gaat toch niet meer werken? Enkel anders verdeeld.
Ik zou zelf dan eerder meer dagen met minder uur gaan maken ipv lange dagen.
Uiteraard is het ook voor iedere zwangere anders.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:12

x_Anne_x schreef:
Ze gaan na overleg haar 2 uur ziekmelden per week omdat ze de koopavonden niet meer trekt. Maar vinden dat ze dan voor die andere 2 uur alsnog terug moet in contract. Maar dan kan ze daar toch ook gewoon voor ziek gemeld worden?



Voor welke zaak werkt zij in godsnaam? Wat houden die er voor rare praktijken aan over zeg...

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 20:27

nine1987 schreef:
x_Anne_x schreef:
Ze gaan na overleg haar 2 uur ziekmelden per week omdat ze de koopavonden niet meer trekt. Maar vinden dat ze dan voor die andere 2 uur alsnog terug moet in contract. Maar dan kan ze daar toch ook gewoon voor ziek gemeld worden?



Voor welke zaak werkt zij in godsnaam? Wat houden die er voor rare praktijken aan over zeg...


in welk opzicht bedoel je?

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:29

Ik zit zelf ook in de cao Retail non food.. 6e dag kan niet zomaar verwacht worden.. En als je twee uur op ziek staat, dan is 't niet de bedoeling dat je die uren ergens anders inhaalt..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:08

x_Anne_x schreef:
Maar zou ze wel meer gaan werken dan ze nu werkt. Lijkt me ook niet de bedoeling als ze het nu al zo zwaar heeft.

En dinsdag is onze enige vaste dag samen vrij. We willen elkaar ook nog wel eens zien ;)

Is die dinsdag contractueel vastgelegd? Zo nee dan is het niet onredelijk van de werkgever om een wisseling in dagen te verwachten, beetje vreemd om die uren ziek te melden terwijl je ze met een andere indeling wel kunt maken. Verwacht de werkgever (of bedrijfsarts) dat niet dan is dat heel coulant.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 22:11

werkgever heeft toch zelf aangegeven haar voor die koopavond ziek te willen melden?

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:27

Hou er wel rekening mee dat wanneer zij gedeeltelijk ziek gemeld staat vanwege zwangerschap, zij sowieso met 34 weken met verlof moet en niet tot 36 weken door mag werken. Hierdoor heeft ze dan na de bevalling weer 2 weken minder met de kleine.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 23:07

laura1987 schreef:
Hou er wel rekening mee dat wanneer zij gedeeltelijk ziek gemeld staat vanwege zwangerschap, zij sowieso met 34 weken met verlof moet en niet tot 36 weken door mag werken. Hierdoor heeft ze dan na de bevalling weer 2 weken minder met de kleine.


Indien mogelijk inderdaad proberen door te werken tot 36 weken. Die 2 weken na de bevalling heb je harder nodig dan 2 weken eerder eruit. Maar nogmaals, mits je lichamelijk dit volhoudt. Mijn baas was gelukkig een stuk schappelijke tijdens de zwangerschap. Ik liep of stond de hele dag. Maar richting de laatste weken mocht ik gewoon een kruk erbij pakken tijdens mijn werkzaamheden en hoefde niet meer zwaar te tillen. Gelukkig had ik een voorbeeldige zwangerschap waar ik me nooit voor ziek heb hoeven melden of me werk niet kon uitvoeren. Maar je hebt tijdens je zwangerschap zoveel meer rechten, en sommige werkgevers dwingen je deze opties optimaal te benutten omdat ze niet mee willen werken aan een goede onderlinge oplossing.

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 23:11

Maar dat doorwerken tot 36 weken gaat dus bij voorbaat al niet lukken als zij gedeeltelijk ziek gemeld wordt.

Helaas heb ik mijzelf ook gedeeltelijk ziek moeten melden tijdens mijn zwangerschap.
Ik had lichamelijk zeer zwaar werk en dit was niet te veranderen in lichter werk. Hierdoor gedwongen kortere diensten moeten draaien en dus gedeeltelijk ziek. Na de zwangerschapsverlof een banen switch gedaan, dus kon alsnog langer bij de kleine meid blijven <3

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 23:25

Niet akkoord gaan met terug in contacturen. Dan krijg je ook minder betaald tijdens je zwangerschapsverlof.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 02:41

Ik zou zeggen probeer het, en lukt het niet omdat ze erg moe/ziek is, dan meld je je gewoon ziek. En dan kun je toch gewoon weer in overleg met de leidinggevende om te kijken wat wel werkt. Ik denk dat ze best bereid zijn mee te denken hoor, maar bij voorbaat roepen dat het niet lukt zal misschien wat weerstand geven. En werkt ook niet in het voordeel van je vriendin want aan de ene kant geeft ze aan dat ze moeite heeft met de lange dagen, maar aan de andere kant wil ze wel 2x in de week een uur langer werken. Misschien valt die extra dag wel mee nu ze de andere dagen korter mag werken.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 02:58

laura1987 schreef:
Hou er wel rekening mee dat wanneer zij gedeeltelijk ziek gemeld staat vanwege zwangerschap, zij sowieso met 34 weken met verlof moet en niet tot 36 weken door mag werken. Hierdoor heeft ze dan na de bevalling weer 2 weken minder met de kleine.


Dat lijkt me wel het laatste waar je je druk om zou moeten maken :=
Als jezelf koste wat kost naar de 36wkn moet slepen is dat ook niet erg gezond voor je zwangerschap. Tot 36 wkn werken is mi alleen weggelegd voor ongecompliceerde zwangerschappen en fysiek licht werk.
Die twee weken (of meer) kan je wel weer anders opvangen; vakantiedagen, onbetaald verlof, ouderschapsverlof oid.

Ik vind 6dagen ook veel. Als ze het fysiek niet trekt om zwangerschapsredenen zou ik idd gedeeltelijk ziekmelden. En anders terug in contracturen.

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 03:54

verootjoo schreef:
laura1987 schreef:
Hou er wel rekening mee dat wanneer zij gedeeltelijk ziek gemeld staat vanwege zwangerschap, zij sowieso met 34 weken met verlof moet en niet tot 36 weken door mag werken. Hierdoor heeft ze dan na de bevalling weer 2 weken minder met de kleine.


Dat lijkt me wel het laatste waar je je druk om zou moeten maken :=
Als jezelf koste wat kost naar de 36wkn moet slepen is dat ook niet erg gezond voor je zwangerschap. Tot 36 wkn werken is mi alleen weggelegd voor ongecompliceerde zwangerschappen en fysiek licht werk.
Die twee weken (of meer) kan je wel weer anders opvangen; vakantiedagen, onbetaald verlof, ouderschapsverlof oid.

Ik vind 6dagen ook veel. Als ze het fysiek niet trekt om zwangerschapsredenen zou ik idd gedeeltelijk ziekmelden. En anders terug in contracturen.


Tuurlijk, als het niet gaat gaat het niet, maar nu heeft de ts het volgens mij nog niet eens geprobeerd.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 06:40

Ze werkt nu al 1 keer per 4 weken 6 dagen omdat ze dan het hele weekend werkt. Dat is ook te veel. Ze wilde voor dit verhaal ook al gaan overleggen of ze in die week een extra door de weekse vrij kon krijgen en in de week van haar vrije weekend de dinsdag dan wel.
Maar zo komt er alsnog een 6e dag bij.

Dat extra uur op woensdag en vrijdag is het probleem niet.
Maar de donderdag is nu van 10.00 tot 21.00 dus gewoon echt een lange dag.

We hebben zo lang op deze zwangerschap moeten wachten. Dat begint bij beide ook zn tol te eisen inmiddels merken we.

Gelukkig hebben we bijna vakantie

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Verplicht 1 keer per maand een 6e dag werken. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 06:52

Ik lees hier wel veel niet kloppende antwoorden. De regels omtrent zwangerschapsverlof zijn gewijzigd, dus ze kan en mag prima doorwerken tot 36 weken met een gedeeltelijke ziekmelding (ja ook dat mag)!

Als je de juiste antwoorden wil zou ik mijn licht opsteken bij het UWV en niet op Bokt

Het UWV kan jou op alle vragen het passende antwoord verstrekken.