WO Engelse taal en cultuur 2019

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 19:48

Hallo allemaal! :)

Het leek mij een leuk idee om een topic te starten waarin alle studenten die Engelse taal en cultuur studeren of gaan studeren hun ervaringen kunnen delen en gewoon gezellig kunnen kletsen.

Zijn er hier mensen die Engelse taal en cultuur studeren? Of die aankomend jaar gaan beginnen? Zoja, op welke universiteit?

(Ik heb een ander topic gevonden maar die is uit 2014 en te oud om weer omhoog te halen.)

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:03

Hey, leuk om dit topic tegen te komen! Ik heb de bachelor Engelse taal en cutuur behaald en ben nu op het moment bezig met het afronden van mijn eindscriptie van de master Engelse Literatuur en Cultuur. Het lijkt me leuk om ervaringen te lezen en motivatie om voor de opleiding te kiezen. Heb je vragen, stel die dan gerust. Dan doe ik mijn best ze te beantwoorden.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 20:18

Leuk! Heel veel succes met het afronden van je eindscriptie!

Ik ga in september beginnen met de opleiding in Leiden. Voorheen studeerde ik Chinees maar dit bleek uiteindelijk niks voor mij te zijn. Ik ben heel benieuwd hoe deze opleiding is! Tot nu toe ben ik naar alle open dagen geweest en heb ik ook een dag meegelopen en vond ik het heel erg leuk. Ik zag dat je in het derde jaar zelf veel mag samenstellen. Mij lijkt het leuk om de kant van de uitgeverij op te gaan.

Ik heb vooral gekozen voor deze opleiding voor het literatuur gedeelte. Daar ben ik heel erg in geïnteresseerd. En mij lijkt filologie ook heel erg leuk.

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:23

Ik heb zelf ook in Leiden gestudeerd. Wat leuk! Je woont in Zuid-Holland, zie ik. Als je eens zin hebt om wat studieboeken in te zien, waarschijnlijk woon ik niet ver van je vandaan.

Je hebt om dezelfde reden als ik gekozen voor de studie. Mijn grootste reden wat ook dat ik de Engelse literatuur ontzettend interessant vind.

Philology is leuk en interessant, maar ook lastig. Veel met klanken bezig zijn, vooral in het eerste semester. En History of the English Language, het philology vak uit het derde semester, is ook vrij pittig; veel feitjes leren.

Ik ben heel benieuwd wat je van de opleiding gaat vinden.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 22:11

Ja leuk! Ik woon in de buurt van Rotterdam.

Ik ben ook echt super benieuwd. Ik heb er wel echt heel veel zin in. Een half jaartje thuis zitten is lekker, maar op een gegeven moment ben ik toch het naar school gaan en gewoon het studentenleven gaan missen.

Volgende week donderdag heb ik een kennismakingsdag van 10 tot 5. We krijgen 2 lectures en 2 workshops van Albion (?) en nog iets. En dan een lunch en een borrel erbij :)

Ik moet wel de 22e het IELTS exam opnieuw maken want ik heb hem gemaakt in 2012 en hij mag maar twee jaar oud zijn. Daar maak ik me wel een beetje zorgen over want ik wil hem toch wel heel graag halen. De vorige keer heb ik 93 gescoord (dat was Cambridge) dus ik kan het wel maar het is toch spannend. En ik moet helemaal naar Amsterdam om van 8 tot 5 examens te maken.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:30

Ik vraag het dan nog maar even hier O:) hebben jullie tips om nog beter Engels te leren? Ik dacht eerst om een thuis cursus tolken te volgen was volgens mij van LOI of NTI, maar daarvoor moet je een HBO toets maken en qua talen lukt dat prima, maar de rest niet :roll: ik werk ook al een paar jaar dus een echte opleiding is geen optie, maar ik wil misschien ooit nog in het buitenland gaan wonen/werken en dan moet je voor sommige landen ook de ielts test of oefl goed afleggen.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 05:43

Kwa opleidingen of cursussen zou ik het niet zo snel weten, maar wat ik altijd doe is series en films zonder ondertiteling kijken en ik lees al mijn boeken alleen maar in het Engels. Als ik bijvoorbeeld een woord tegen kom dat ik niet begrijp of alleen begrijp in de context dan schrijf ik het op en zoek ik daarvan de betekenis op. Zo breid ik mijn vocab ook alleen maar uit.

Ik weet wel dat ze bij de IELTS van die dagcurssusen hebben die je kunt doen om de toets te halen. Misschien is dat iets?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 06:53

Daar ga ik naar kijken, dankje. Ik gebruik alleen ondertiteling bij GOT verder lees ik ook al Engelse boeken, maar bijvoorbeeld met zelf zinnen uitschrijven of een tekst correct vertalen wil ik verbeteren. Maar ja als je niemand hebt om het na te kijken of geen site of app waar dat op gericht is wordt dat lastig te controleren.

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:22

Zo'n meeloopdag is wel leuk om te doen. Het was wel grappig dat ik dus het jaar erop inderdaad diezelfde lecture en tutorial kreeg die ik ook al tijdens de meeloopdag heb gelopen.

Albion is de studievereniging van de afdeling Engels. Daar kun je vaak met wat korting boeken kopen. Het kan echter voorkomen dat ze de boeken die je nodig hebt nog niet. hebben. Ik heb wel eens boeken pas in de tweede of derde week gekregen. dat kan erg vervelend zijn omdat je dan soms de tutorial niet kan voorbereiden en je het leeswerk nog niet kunt doen.

Het IELTS exam zegt me niets. Ik kan me niet herinneren dat gedaan te moeten hebben om toegelaten te worden.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 12:05

Moonsparkle - Ik zou best wel een paar teksten voor je willen controleren. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar misschien zie ik net foutjes die je zelf niet ziet? Zo controleren we elkaars essay’s ook altijd. Misschien iets van duolingo? Of is dat echt alleen maar woordjes leren?

Nienmoon - Dan ga ik aantekeningen maken haha!

Ik heb het even opgezocht. Het ziet er wel leuk uit! Alleen ik heb echt geen tijd om bij een studievereniging te zitten of hoef je daar niet verplicht aan activiteiten mee te doen? Ik reis 2 uur heen en dan weer 2 uur terug en ik heb een paard dus dat is altijd lastig om daarnaast nog wat te doen.

Ik heb op de middelbare mijn HAVO TTO diploma gehaald en ben daarna International Business and Languages gaan studeren op het HBO (volledig in het Engels), maar omdat ik geen VWO diploma heb word ik niet toegelaten zonder de IELTS te maken. Ik heb daar best wel veel discussies over gehad omdat mijn niveau veel hoger ligt dan het “Engels” wat je hebt geleerd als je vanaf VWO komt, maarja ik moet het toch maken.

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:21

Je hoeft niet per se mee te doen aan de activiteiten, nee. Ik zat er voornamelijk bij vanwege de (kleine) korting die je op de boeken krijgt. Heb ik alleen niet lang gedaan omdat voor mij de korting niet hoog genoeg was om de onhandigheid van een boek dat ik pas krijg als de lessen al twee of drie weken bezig zijn op te hefften.

En dat verklaart wel iets, ja. Ik heb eerst een propedeuse van een HBO-opleiding gehaald en ben toen pas naar de universiteit gegaan.De ironie is dat die HBO gewoon Nederlands was en we daar helemaal niets in het Engels kregen behalve af en toe eens een studieboek. Maar hopelijk komt die test gewoon goed en wordt je toegelaten tot de opleiding.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 16:58

Ja dat vond ik ook van het SVS van Chinastudies. Het duurde zo lang voordat mijn medestudenten hun boeken kregen. Ik ben daar toen niet bij gegaan. Ik ga eens kijken waar ik de boeken beter kan bestellen en misschien al een paar weken van te voren zodat ik het ook op tijd binnen heb. Weet jij misschien nog welke boeken je echt nodig hebt en welke je amper gebruikt hebt?

Ja ik ook! Alleen nu moet je er een examen voor maken om toegelaten te worden. Best wel krom, maar ik ben al begonnen met leren. Ik weet gewoon niet echt wat ik kan verwachten en daardoor is het toch wel spannend. Er staat gewoon een druk achter dat ik hem moet halen met een bepaald percentage en dat is echt waardeloos. Maar ik ga gewoon mijn best doen, meer kan ik niet doen

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 21:24

Vandaag was de pre-union day. Het was echt super leuk! Leuk begin van de opleiding :) Nu hoop ik nog meer dat ik de toets haal en in september kan starten.

Ik heb zojuist de laatste aflevering (tot nu toe) van the Handmaid’s Tale gekeken en ik hoorde vandaag dat het boek besproken wordt. Ik ben zo blij!!

Oh en ik heb mezelf aangemeld voor Albion. Het lijkt me heel erg leuk om mee te doen aan de activiteiten en niks is verplicht. Ook ga ik mezelf aanmelden voor het Freshers’ weekend :)

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:50

Wat leuk dat jullie die studie doen/gaan doen. Ik houd ook van de Engelse taal en cultuur. (Ik houd sowieso van talen) Ik ben even benieuwd wat die IELTS-test precies inhoudt? Is het te vergelijken met de Cambridge levels? Of de Oxford placement test? Als je HBO international business & languages hebt, moet je welke test dan ook, makkelijk kunnen halen. Mijn zoon deed dezelfde opleiding op het MBO en heeft destijds al het Cambridge certificaat C1 gehaald. (Wel als enige van zijn afdeling) En nu moest hij voor de 21+ toets een Oxford placement test maken en haalde hij daar C2 niveau. Jij met HBO zult dan toch zeker slagen?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 22:03

IELTS is vergelijkbaar met Cambridge. Alleen zijn de onderdelen reading en writing moeilijker. En volgens mij is de puntentelling anders, maar om toe gelaten te worden maakt het niet uit welke van de twee je doet. IELTS of Cambridge. Ik heb mijn Cambridge al gehaald op C1 en C2 in 2012 en 2013 alleen omdat hij meer dan 2 jaar oud is telt hij niet meer. Ik heb ook mijn International Baccalaureate gehaald in 2016 met 93% (7 van de 8). Daar word ik ook niet mee toegelaten. Dus de enige optie is om de IELTS te doen.

Ik weet ook wel dat ik het makkelijk moet halen maar ik stress me gewoon heel erg als er een hoge druk achter ligt zoals dat ik anders weer een jaar thuis zit zonder studie als ik niet elk onderdeel boven de 65 scoor.

Super lief trouwens van je reactie! Wat doet je zoon nu?

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:12

Snap wel dat je die druk lastig vindt. En nog een jaar uitstellen is inderdaad heel vervelend. Daar was mijn zoon ook bang voor, hij is al 24 en toen hij besloten heeft weer te gaan studeren, zat hij hem ook te knijpen. Hij start in september met journalistiek en voelt het meest voor de schrijvende pers. Lijkt mij ook leuk. (Ik ben opgeleid tot tolk/vertaler Engels).

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 08:37

Leuk! Schrijvende pers vind ik ook leuk, maar ik neig meer naar de uitgeverij en alles daar omheen. Schrijven vind ik toch iets minder leuk dan scripties lezen en verbeteren.

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:14

Uitgeverij dan zit je bij deze opleiding goed. Er is daar zelfs een minor in: Boekhandel en Uitgeverij. Die zou ik je dan zeker aanraden. Ik heb hem zelf niet gedaan, maar een studiegenoot van me wel en die vond hem pittig maar leuk. Er hoort ook een stage bij, iets wat altijd wel gewaardeerd wordt op je CV.

Zelf heb ik de minoren Vertalen en Film & Theater gedaan die ook allebei leuk en interessant waren.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 14:05

Ik heb het even opgezocht. Het ziet er echt heel erg leuk uit en precies wat ik wil gaan doen. Stage lijkt mij ook leuk en eventueel een half jaar stage in het buitenland lijkt me ook erg leuk!

Gaaf!!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 17:01

Wat een lange dag! Ik heb vandaag de IELTS gemaakt. Het luistergedeelte en leesgedeelte ging heel erg goed. Ik denk dat ik bij beide maar 3/4 fouten heb. Het schrijfgedeelte ging erg slecht. De eerste opdracht ging heel erg goed, de tweede minder want achteraf denk ik dat ik de opdracht niet goed heb begrepen. Het spreek gedeelte ging daarentegen wel heel erg goed. Ik werd meerdere keren onderbroken omdat ik te lang praatte en op een gegeven moment week de discussie af. Bij de twee minuten praten over een onderwerp was ik nog geen eens op de helft van mijn verhaal toen de minuten al voorbij waren :+

Over 13 dagen is de uitslag. Ik ben wel benieuwd! Ik moet een gemiddelde halen van 6,5.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:00

Spannend, komt goed zo te horen. Ik moest vandaag met een Duitser appen, alles uit de kast gehaald aan m.t.'s maar alsnog entschuldigen für meines
slechtes Deutsch moeten maken, wat een drama!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 20:54

Oh vreselijk! Duits is ook echt niet mijn taal :+ . Gewoon hard Nederlands praten met een paar dein en mein’s erdoorheen en dan komt het wel goed denk ik altijd :')

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:31

Ha ha, zo ongeveer doe ik het ook.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 11:30

Ik heb de toets gehaald :D Nu is het zeker dat ik de studie mag doen!

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: WO Engelse taal en cultuur 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 19:47

Gefliciteerd! En veel plezier met de opleiding :D