Vrouwelijke leidinggevende

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:22

Overigens om in te gaan op de OP, ik heb helaas toch wel de minst leuke werk ervaringen gehad met vrouwelijke leidinggevenden.

Op een werkplek had ik echt een hele onsympathieke leidinggevende, die vrouw kon alleen maar streng en gemeen zijn. Als ik een keer geen mascara op had naar het werk vroeg ze of ik ziek was. (Ik ben niet beeldig maar zonder mascara of make up ben ik ook absoluut geen monster)

Wat mij vooral opviel aan vrouwelijke leidinggevenden die ik had is dat ze erg weinig empathisch vermogen hadden en altijd vrij koud waren en weinig emotie toonden.
Maar het kan ook zijn dat ik die paar keer gewoon pech heb gehad met de persoon die ik voor me had.

Maar met de mannelijke leidinggevenden over het algemeen toch positievere ervaringen mee.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vrouwelijke leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:18

Het probleem is dat wanneer je als vrouw empathie en emotie toont, dat je snel gezien wordt als 'zwak'. Plus dat een bepaald soort mensen het leuk vindt om te proberen je te manipuleren. Van mannen wordt meer autoriteit geaccepteerd ook al zijn ze vriendelijk en zacht. Als vrouw moet je toch soms duidelijk zijn is dat wat er moet gebeuren, ook echt gedaan moet worden. Waarmee ik jouw ervaringen niet ontken, maar wel probeer uit te leggen waarom dat zo is.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vrouwelijke leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:31

Wat lekker krom was, was dat mijn team altijd zei dat ze mijn directheud, openheid en eerlijkheid zo waardeerde omdat er dan nooit onverwachte verrassingen waren.
Mijn baas zei standaard: je bent te direct, je moet dingen meer verpakken, meer politiek. Bovendien niet zo open zijn over plannen want dat is niet belangrijk voor de medewerkers op de vloer.

Kies maar.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:42

Ik heb zelf wat vervelende ervaringen opgedaan met vrouwelijke leidinggevenden. Hou meer van de directe aanpak van mannen.
Voorbeeld: ik had intern gesolliciteerd op een andere functie en kreeg te horen dat ik het niet geworden was. Ging om uitleg vragen want in mijn ogen voldeed ik aan alle voorwaarden.
Mevrouw de leidinggevende kon niet precies uitleggen waarom, maar het "voelde" voor haar niet goed.
Wat the F heb ik met haar gevoel te maken denk ik dan. Een man zal nooit zijn gevoel erbij halen lijkt mij.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:45

Wijsje schreef:
Ik heb zelf wat vervelende ervaringen opgedaan met vrouwelijke leidinggevenden. Hou meer van de directe aanpak van mannen.
Voorbeeld: ik had intern gesolliciteerd op een andere functie en kreeg te horen dat ik het niet geworden was. Ging om uitleg vragen want in mijn ogen voldeed ik aan alle voorwaarden.
Mevrouw de leidinggevende kon niet precies uitleggen waarom, maar het "voelde" voor haar niet goed.
Wat the F heb ik met haar gevoel te maken denk ik dan. Een man zal nooit zijn gevoel erbij halen lijkt mij.


Tuurlijk wel. Minder snel of vaak wellicht, maar nooit?!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:48

Mijn baas (man) deed alles op gevoel, vooral goed discrimineren.
Hij zei dan heel zachtjes, daar kunnen we (lees:ik) niets mee, die moet eruit, gewoon geen tijd in stoppen.
Ik heb 1 van die ‚daar kunnen we niets mee‘ een jaar later als talent voorgesteld, ze heeft daarna mijn positie over genomen en doet het verschrikkelijk goed.

Of ook geweldig. Iemand die niet voldoet maar wel talent heeft gewoon niets zeggen en aan het eind van het jaar geen bonus betalen zonder uitleg 8)7

Nee, mannen zijn echt per definitie zo veel beter daar kun je niet aan tippen als vrouw.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vrouwelijke leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:53

Maakt geen klap uit, mannen of vrouwen. Er wordt overal gekonkeld en politiek bedreven, er zijn er ook altijd die zich daar op de een of andere manier aan weten te onttrekken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:58

Wat ik echt heel erg vond en tegelijkertijd een compliment was toen 1 van mijn medewerkers mij zei dat ik haar eerste leidingevende was die haar motiveerde om door te ontwikkelen. Zij was 52.
Haar eerste!!!!!
De gene voor me sprak alleen maar Engels en zij niet zo goed dus gaf hij haar gewoon geen functioneringsgesprekken :n
Ze zit nu 2 salarisschalen hoger dan voorheen en is van ongelukkig naar stalend lampje gegaan.
Toen haar eindejaars beoordeling kwam moest ze huilen omdat het de eerste keer was dat haar gevoel precies overeen kwam met de beoordeling en dat was nog nooit eerder gebeurd.

Ik vind dat echt heel erg en dat geeft al aan dat je managers doorgaans beter kwijt dan rijk kunt zijn.
De selectie is gemiddeld gewoon bar slecht. Dat ligt niet aan het geslacht.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:17

Wijsje schreef:
Ik heb zelf wat vervelende ervaringen opgedaan met vrouwelijke leidinggevenden. Hou meer van de directe aanpak van mannen.
Voorbeeld: ik had intern gesolliciteerd op een andere functie en kreeg te horen dat ik het niet geworden was. Ging om uitleg vragen want in mijn ogen voldeed ik aan alle voorwaarden.
Mevrouw de leidinggevende kon niet precies uitleggen waarom, maar het "voelde" voor haar niet goed.
Wat the F heb ik met haar gevoel te maken denk ik dan. Een man zal nooit zijn gevoel erbij halen lijkt mij.

Nee, een man houdt dan een heel verhaal waarin hij je beschuldigt van allerlei eigenschappen die jij nog nooit bij jezelf hebt gezien, en als je dat dan niet herkent, zegt ie dat je gebrek hebt aan zelfkennis en dat je het daarom niet wordt.

Het is precies hetzelfde. Het enige verschil is dat zij er eerlijk over was.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:20

Avalanche81 schreef:
Het probleem is dat wanneer je als vrouw empathie en emotie toont, dat je snel gezien wordt als 'zwak'. Plus dat een bepaald soort mensen het leuk vindt om te proberen je te manipuleren. Van mannen wordt meer autoriteit geaccepteerd ook al zijn ze vriendelijk en zacht. Als vrouw moet je toch soms duidelijk zijn is dat wat er moet gebeuren, ook echt gedaan moet worden. Waarmee ik jouw ervaringen niet ontken, maar wel probeer uit te leggen waarom dat zo is.


Ja ik snap wat je bedoeld maar vind dat persoonlijk onzin. Mijn huidige werkgeefster is ook vrouw en zij is niet over emo heel de dag, maar reageert wel normaal aan de telefoon als je je ziekmeld. En toont interesse in je en hoe het met je gaat.

Maar zwak? Nee, dat is wel het laatste wat ik haar zou noemen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:33

Shaggy09 schreef:
Avalanche81 schreef:
Het probleem is dat wanneer je als vrouw empathie en emotie toont, dat je snel gezien wordt als 'zwak'. Plus dat een bepaald soort mensen het leuk vindt om te proberen je te manipuleren. Van mannen wordt meer autoriteit geaccepteerd ook al zijn ze vriendelijk en zacht. Als vrouw moet je toch soms duidelijk zijn is dat wat er moet gebeuren, ook echt gedaan moet worden. Waarmee ik jouw ervaringen niet ontken, maar wel probeer uit te leggen waarom dat zo is.


Ja ik snap wat je bedoeld maar vind dat persoonlijk onzin. Mijn huidige werkgeefster is ook vrouw en zij is niet over emo heel de dag, maar reageert wel normaal aan de telefoon als je je ziekmeld. En toont interesse in je en hoe het met je gaat.

Maar zwak? Nee, dat is wel het laatste wat ik haar zou noemen.

Ik vind het ook onzin, maar helaas nog wel een seksistisch vooroordeel bij heel veel mensen.

Wel fijn dat jij een fijne werkgeefster hebt! +:)+

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Vrouwelijke leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:39

Jammer dat er anno 2019 nog zulke vooroordelen zich voordoen.
Maar als leidinggevende bepaal je alsnog zelf hoe je je opstelt t.o.v je werknemers. Dus ik snap niet waarom je je dan zo hard en emotieloos zou opstellen. Of je nou man of vrouw bent.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:21

Niet zozeer man-vrouw maar wel een stukje leeftijd.

Ik heb een aantal dossiers op mijn naam staan en tijdens diverse intakes komt het voor dat cliënten zich richten tot mijn assistent omdat ze een aantal jaren ouder is. Dan ben ik aan het woord, en zoeken ze bij mijn assistent (notulist) naar een goedkeurend knikje :')

Ik was daar eerst vrij onzeker over, probeerde mijn kleding ook altijd aan te passen (zakelijk en haren in een knot, bril op), maar nu vind ik het wel grappig.

Soms verbaast het mij eigenlijk ook wel dat iemand die makkelijk mijn vader/moeder of soms zelfs opa/oma had kunnen zijn, bepaalde zaken gewoon van mij aanneemt. :+

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:37

Oh tuurlijk wel. Maar ik zit met mijn team samen in 1 kantoor, dus daar accepteer ik het niet. Omdat in ons bedrijf (en in welk bedrijf dan ook maar), de samenwerking tussen afdelingen heel belangrijk is, vind ik roddelen als teamding niet acceptabel. Over mensen (collega’s) praten gebeurt altijd, dat is niet te voorkomen. De insteek kan wel verschillen en dat maakt het negatief afbrekend of positief opbouwend.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:37

Ik was opzoek naar een topic met ervaringen van leidingevenden en kwam dit tegen.
Voor mij is het ‘avontuur ‘ net begonnen in ben leidinggevende van mijn oude collega’s geworden. Als jongste van het team en ook nog eens de enige leidinggevende vrouw in een organisatie van 150+ medewerkers.
Ik mag komend jaar een cursus of opleiding volgen, iemand nog tips? Ik werk in de industrie en ben leidinggevende van een sales team.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:44

Je bedoelt vast 'oudere' collega's, in plaats van 'oude'. :D

Maar om op je vraag terug te komen: wordt geen b*tch, zet jezelf niet op een voetstuk, blijf vooral in je achterhoofd houden dat ook jij aan het eind van de maand je hand moet ophouden voor salaris, dat je geen 'baas' bent, maar een collega die een tussenschakel is tussen hogerhand en de mensen op de werkvloer. Ik kan nu voor het eerst in jaren zeggen dat ik bij een bedrijf werk waar vrouwelijke leidinggevenden zichzelf niet al te serieus nemen en toch heel goed werk verrichten. Dat ze het werk wel serieus nemen, maar dondersgoed weten dat ze niet meer of minder zijn dan andere collega's. Dat werkt zó fijn! Eerder had ik in dit topic aangegeven dat mijn ervaring met vrouwelijke 'leidinggevenden' niet zo goed is, maar bij dit bedrijf heb ik het eindelijk anders mogen ervaren.
Blijf vooral mens, is mijn advies. ;)

Aanvulling: en kom regelmatig op de werkvloer om je gezicht te laten zien en interesse te tonen voor je collega's. Dat wordt erg gewaardeerd!

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Vrouwelijke leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:51

Bij mijn vorige baan konden de jongens ook wel eens uittesten. Door gewoon te zeggen nee dat doe ik niet. Ik was zelf toen nog aardig jong en groen, dat hadden ze natuurlijk door. Uiteindelijk was ik klaar met dat gedoe, nummer mijn van huidige baas ingetoetst, naar monteur gelopen, hier, leg jij maar uit waarom je dit of dat niet wilt doen. Ze hebben het nooit meer geflikt.

Bij mijn huidige baan ook wel wat opstart problemen gehad hierheen. Ook hier weer de eerste dame die rondloopt in dit bedrijf tussen de mannen. Vooral vertrouwen moeten kweken en laten zien dat je weet waar je het over hebt en mee aanpakken. Hierdoor kregen ze door dat ik geen kantoormeid was. Want dat dachten ze in het begin.

Ze proberen het nog wel eens, dan moet ik echt even boos worden, niet leuk, wel nodig.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:51

Oudere bedoel ik inderdaad ;). Leuk geschreven en ik denk dat ik me er wel in kan vinden.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:01

Ik vond het heel belangrijk om tussen mijn team te werken en niet in een eigen kantoor of zo. Zo kreeg ik veel beter mee of er ruzies waren, wat de sfeer was en of iemand misschien met gezondheid problemen had.
Laatst kreeg ik een berichtje van iemand die nu van baan wisselt en mij nog wilde bedanken dat ik hem destijds (bijna 2 jaar geleden) zo goed ingewerkt had waardoor hij snel had kunnen groeien, daar kreeg ik het helemaal warm van {:)

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:47

Sizzle schreef:
Ik vond het heel belangrijk om tussen mijn team te werken en niet in een eigen kantoor of zo. Zo kreeg ik veel beter mee of er ruzies waren, wat de sfeer was en of iemand misschien met gezondheid problemen had.
Laatst kreeg ik een berichtje van iemand die nu van baan wisselt en mij nog wilde bedanken dat ik hem destijds (bijna 2 jaar geleden) zo goed ingewerkt had waardoor hij snel had kunnen groeien, daar kreeg ik het helemaal warm van {:)



Dat inderdaad ook. Tussen de rest mee lopen. Krijg je inderdaad veel sneller mee als er iets is.