Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 22:58

Laat ik voorop stellen schuldenvrij te zijn 8-)

In een ander topic lees ik veel 'ik heb een studieschuld van ruim 30(of 40 of 50)k'
En 'Dat is logisch want mijn studie is zo zwaar, werken is onmogelijk'.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Ik heb altijd gewerkt naast mijn hbo studies, ik had paarden, handelde en werkte in de horeca zo'n 20 uur per week.
Prima te doen.
In mijn optiek is een studie die je zoveel moeite en tijd kost te hoog gegrepen.
Niet alleen tijdens je studie maar ook daarna, als je al binnen dat werkveld blijft, is de werkdruk vaak te hoog.
Niet voor niets schieten de cijfers van wo studenten en starters op de arbeidsmarkt welke een burn out krijgen omhoog.
Waarom niet een stapje terug, een relaxter leven, geen grote schuld die je beperkt?

Ik zeg altijd maar "Beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven".
Hoe kijkt bokt hier tegenaan?

Edit: enige verduidelijking, ik heb het niet over de dierenartsen, medicijnen studenten of advocaten. Die hebben nl een bepaalde zekerheid qua terug kunnen betalen.

Ik heb het over de mensen die studies volgen zonder een (goed betaalde) baangarantie. Over de mensen die niet weten wat ze willen dus dan maar wat kiezen.
Over de mensen die op voorhand al weten dat 50k studieschuld wel eens een probleem voor ze kan worden.
In mijn optiek zijn dat 2 verschillende doelgroepen.
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 13-05-19 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Berichten: 8481
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:02

Ik lees een boel aannames :D van plan een flinke discussie te starten of kijk je er echt zo tegen aan?

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:05

Nouja, daar zit je zo aan met een 4 jarige studie, op een redelijk aangeschreven school, aan de andere kant van het land, zonder dat je ouders ergens wat aan bij willen dragen.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:07

Wat wil je bereiken, een pluimpje omdat je geen studieschuld hebt? Wat een raar topic, vooral de zin waarmee je start

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:07

Naast co-schappen lopen en studeren nog werken was voor mij vrij onmogelijk ja. Helaas wordt je niet betaald voor stages of co-schappen.

Dus je aanname klopt niet. Ja ik heb ook vrienden die andere studies deden en veel thuisstudie hadden. Die konden er inderdaad wel makkelijk een bijbaan bij hebben. Maar alsnog, als je uitwonend bent zijn de kosten wel erg hoog hoor ket de huidige huren.

Ik heb het zoveel mogelijk wel geprobeerd en in de bachelor ging het wel maar de laatste 3 jaar van mijn master opleiding kon dat niet meer.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:09

Nee, je denkt er echt veel te makkelijk over. Lekker veel aannames ook. 'Beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven', nou meid, dan voor jou nog 10 andere... Daar kom je er bij mijn werkveld echt niet mee.

Mijn studie was gewoon minimaal 40 uur per week werk, met uitschieters van 70 uur per week, minimaal 50% van de tijd. Waarvan heel veel verplichte lessen en daarnaast thuis nog veel werk. Ik werkte er ook niet naast, mede omdat ik al zo weinig tijd had, die tijd stopte ik liever in mijn paard en leuke dingen.

Dat heeft niks te maken met het niveau niet aan kunnen. In het werkveld is de werkdruk, voor mij, gelukkig heel anders.
Nu heb ik een goede baan, 30k studieschuld zou ik met 4 jaar makkelijk af kunnen betalen, dus waarom zou ik tijdens mijn studie me in allerlei moeilijke bochten wringen, terwijl werken altijd nog kan?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:11

Steeph schreef:
Nouja, daar zit je zo aan met een 4 jarige studie, op een redelijk aangeschreven school, aan de andere kant van het land, zonder dat je ouders ergens wat aan bij willen dragen.

Waarom zou aan ander kant van het land moeten studeren?
Je kunt ook in je eigen omgeving opzoek gaan naar een school in de buurt.

Toen studeerde had ik geen paard of auto. Hier was zo eerst studie en pas wanneer je goed betaald baan hebt kan er een paard en auto komen.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 13-05-19 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 23:12

Doubtless schreef:
Ik lees een boel aannames :D van plan een flinke discussie te starten of kijk je er echt zo tegen aan?

En ik heb nog zo geprobeerd niet teveel aannames te doen :D

Nee zonder gekheid, ik vraag me oprecht af wat iemand beweegt hiervoor te kiezen.
Kijk, dat je als piloot 2 ton schuld hebt, dat weet je. Je weet ook dat je deze binnen een paar jaar kunt afbetalen maar...de gemiddelde HBO student die na zijn studie voor laten we zeggen 2500 bruto per maand ad slag gaat, dan zijn dit soort bedragen qua schuld toch bizar?
Helemaal als je ook nog graag een huis wilt kopen etc

Amyyy, kijk maar jouw verhaal is anders. Jou lukt het om die schuld binnen afzienbare tijd in te lossen.
Ik heb het over de mensen die van te voren al weten dat ze dit niet gaan kunnen...

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:12

Blussem schreef:
Steeph schreef:
Nouja, daar zit je zo aan met een 4 jarige studie, op een redelijk aangeschreven school, aan de andere kant van het land, zonder dat je ouders ergens wat aan bij willen dragen.

Waarom zou aan ander kant van het land moeten studeren?
Je kunt ook in je eigen omgeving opzoek gaan naar een school in de buurt.


Niet alle opleidingen worden overal aangeboden?

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:13

Blussem schreef:
Steeph schreef:
Nouja, daar zit je zo aan met een 4 jarige studie, op een redelijk aangeschreven school, aan de andere kant van het land, zonder dat je ouders ergens wat aan bij willen dragen.

Waarom zou aan ander kant van het land moeten studeren?
Je kunt ook in je eigen omgeving opzoek gaan naar een school in de buurt.

Moet dat natuurlijk wel net mogelijk zijn.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:13

Wildgirl schreef:
Ik heb altijd gewerkt naast mijn hbo studies, ik had paarden, handelde en werkte in de horeca zo'n 20 uur per week.
Prima te doen.


Voor jou prima te doen, dat kan voor een ander anders zijn. Wil je nu een sticker om hoe jij dingen hebt aangepakt?Er kunnen 1001 redenen zijn waarom de studie langer duurde of de kosten hoger oplopen dan verwacht.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:14

Wildgirl schreef:
Ik zeg altijd maar "Beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven".


Tja dat ligt aan je ambitie, met zo’n houding ga je niet door voor de gouden medaille op de OS, om maar in bokt-termen te blijven...

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:14

Uiteindelijk doe je een studie om je levenlang in dat beroep te blijven werken. Dan doe ik liever een studie die ik graag doe maar waar ik een studieschuld bij opbouw dan eentje die ik niet graag doe zonder schuld.

Ik woon ook ver weg op kamers (4u met de trein) en bouw dus ook een flinke schuld op. Daarbij werk ik gemiddeld 25u in de maand en in de zomer 75u per week. Ik eindig wel met een baan waar ik de rest van mijn leven van ga genieten.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:17

Je realiseert je dat sommige studies zwaarder zijn qua hoeveelheid en meer contacturen hebben dan anderen? Dat heeft niets te maken met te hoog gegrepen. Ik moet inderdaad bijv de eerste coassistent nog ontmoeten die daarnaast nog 20 uur in de horeca werkt. Maar ook voor veel andere studies geldt dat je tijdens stages of soms ook tijdens gewone blokken 40+ uur bezig bent. Moet je dan maar je droombaan opgeven vanwege een mogelijke schuld?

Ik kom nog uit de tijd dat je 250 euro per maand kreeg als je op kamers woonde, dat was een stuk duurder dan het huidige stelsel (waar ik tegen ben). Kortom, ik betaal met alle liefde wat extra belasting voor die mensen waarvan hun schuld om wat voor reden dan ook kwijtgescholden wordt :)

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:20

Blussem schreef:
Steeph schreef:
Nouja, daar zit je zo aan met een 4 jarige studie, op een redelijk aangeschreven school, aan de andere kant van het land, zonder dat je ouders ergens wat aan bij willen dragen.

Waarom zou aan ander kant van het land moeten studeren?
Je kunt ook in je eigen omgeving opzoek gaan naar een school in de buurt.

Omdat mijn ouders in een gat wonen waar waarschijnlijk binnenkort de buslijn richting de enige grote stad in de buurt opgeheven gaat worden. Omdat als ik thuis was blijven wonen en ik moest om 8:45 op school zijn, ik de avond van tevoren kon vertrekken. Omdat ik makkelijk (verplichte!) lessen kan hebben waarbij ik tot 7 uur 's avonds of later op het laboratorium sta, en dan dus gewoon niet meer thuis zou komen.
Daarom.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:21

Wildgirl schreef:
Amyyy, kijk maar jouw verhaal is anders. Jou lukt het om die schuld binnen afzienbare tijd in te lossen.
Ik heb het over de mensen die van te voren al weten dat ze dit niet gaan kunnen...


Waarom is mijn verhaal anders? Ik ben ook maar een 'gewone' hbo student en verdien 'maar' 2500 bruto per maand. Hoe weet je van te voren of je een schuld wel of niet kan af gaan lossen? De markt is nu goed, dus een baan is zo gevonden. Dat is wel mede door mijn vooropleiding. Maar toen ik 6 jaar geleden begon met mijn studie, was het nog crisis, banenkans was toen gewoon nihil. Toen ik afstudeerde (gewoon netjes binnen 4 jaar, maar ik was een van de weinige, dus degene die het echt niet aan kunnen studeren langer of vallen uit) lagen de banen voor het oprapen. Dus ja, studeren is ontzettend belangrijk, maar ook ontzettend duur. En daarnaast ook niet te voorspellen hoe het in de toekomst gaat verlopen. Maar dat zou voor mij nooit een reden zijn om dan niet te studeren/een makkelijkere studie te gaan doen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:22

Zoooo...
Maak jij even je ( beperkte!) blik tot universele wet...

Fijn dat het voor jou op deze manier zo goed werkte. Maar stel je heb geen steunende ouders (op geen enkele manier), bent uitwonend en moet naast zowel je collegegeld ook gewoon je eigen leven betalen EN je hebt de ambitie om qua studie/wek wél voor het optimale te gaan in plaats van voor het makkelijke..

Tja... dan ontkom je er soms niet aan om te lenen.

Gewoon niet.

Dus:
Fijn dat het voor jou zo gewerkt heeft. Maar íets breder ( leren) kijken is misschien toch ook handig

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:23

Los daarvan is het wonen in grote steden gewoon ontzettend duur. Als je ouders dan niet bijdragen zit je met maximaal lenen al best wel krap.

Voorbeeldje:

Amsterdam een kamer van 500 euro (is ongeveer gemiddeld). Studie kost elke maand in ieder geval 170 euro aan collegegeld, nog zonder extra boeken en dingen. Zit je dus op 670 euro. Eten ongeveer 200 in de maand, inclusief hier en daar een keer wat drinken oid. 870. Dan heb je nog dingen zoals telefoon, extra OV kosten, verzekering, gooi er nog maar 100 euro bovenop. Kom je op 970. Dan heb je dus nog maximaal 100 euro over om overige dingen van te doen. Heb je een beetje eigen risico, dan zit je er overheen. Is je kamer wat duurder? Pech, dan red je het dus niet. Is je moeder jarig? Dan maar niks kopen, want het geld is er niet. Om aan kleding nog maar niet te denken.

Er zijn écht studies waarnaast je in sommige periodes niet of niet makkelijk kan werken zonder echt in te leveren op cijfers. En laten de cijfers die je nodig hebt voor een beetje een goede masters vanaf de 7 gemiddeld starten, met competitieve masters op een 7.5.

Leuk dat sommigen het zo makkelijk af gaat, maar zo simpel is het allemaal niet. In dit voorbeeld ga ik er ook vanuit dat iemand niet chronisch ziek is, of andere redenen heeft waardoor er veel tijd kwijt is aan andere dingen. Oh, en hobbies zitten hier ook niet in berekend.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:25

Omdat sommige mensen geen andere keus hebben? :+ Studeren is iets voor de rijken geworden sinds het leenstelsel, en als je geen rijke ouders hebt die alles voor je betalen zit je zo aan een maximale lening. Nu zit ik ook nog eens met burn out klachten waardoor ik niet meer dan 6 uur per week naast mijn studie kan werken en hatsikidee 45.000 euro studieschuld!
MOEST ik persé gaan studeren? Nee, natuurlijk niet. Maar wat voor keus heb je nog tegenwoordig? MBO had ik al gedaan, dus was geen optie meer. De rest van mijn leven wegkwijnen in een supermarkt? Zwaar lichamelijk werk verdien je vaak het meest in, maar dat is ook maar voor weinig vrouwen weggelegd. Zelfs al heb je een HBO diploma dan ben je nog niks waard op de banenmarkt. Heb je net 4/5 jaar gestudeerd en mag je eerst een half jaar een traineeship (voor een slavenloontje) gaan doen omdat je niet gekwalificeerd bent.

Ik heb in mijn klas eens een enquête gedaan om te kijken hoe het met de financiën zat:
van de 18 moesten 3 hun eigen studie bekostigen, waarvan er slechts 1 op zichzelf woonde. De rest werd allemaal door mammie en pappie verzorgd en hebben dus ook 100% minder stress dan mensen die dag in dag uit hun eigen hachje moeten redden. Vaak hadden deze ouders ook bedrijven of connecties in deze sector waardoor het vinden van stageplekken en projecten erg gemakkelijk was.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:27

Er zijn inderdaad genoeg studies waar je naast kan werken, maar ik ken genoeg studies (voornamelijk die met stages), waarbij er weinig mogelijkheid is om ernaast te werken als je ook nog mentaal alles een beetje bij wilt houden. Als ik kijk naar mijn master ben ik 1,5 van de 2 fulltime aan het werk zonder vergoeding. Tuurlijk heb ik dan nog een vrij weekend, maar uit ervaring weet ik dat ik dat gewoon niet trek mentaal en fysiek en vele met mij. Ik werk er zoveel mogelijk naast als ik kan, maar helaas blijft studeren gewoon duur. Tevens vind ik het gezegde liever een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven echt onwijs raar. Dan heb je imo gewoon niet de juiste studie gekozen :'), omdat je niet wilt werken voor iets wat je leuk vindt. Afgezien van hele verhaal wel/niet op het goede niveau zitten. Tevens is het tegenwoordig heel normaal dat je een heel CV moet hebben met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of meer stages, dus minder ruimte voor betaald werk.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:27

Dus omdat iemand naast zijn studie geen tijd meer heeft om te werken en paarden te houden, moet de studie maar te hoog gegrepen zijn voor diegene? Wat een laf topic dit zeg.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:28

Wat een gelul studeren is iets voor de rijken... er zijn genoeg mensen die hun eigen studie bekostigen, op zichzelf wonen en dus erbij werken.

Ik kan me eigenlijk prima in de post van TS vinden, zélfs in de beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven. Ik heb daardoor altijd wel alle ballen in de lucht weten te houden en ervaar het als een luxe om te werken zonder huiswerk en studie ernaast.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:29

Witchcraft schreef:
Dus omdat iemand naast zijn studie geen tijd meer heeft om te werken en paarden te houden, moet de studie maar te hoog gegrepen zijn voor diegene? Wat een laf topic dit zeg.


Niemand zegt hier dat je paarden moet hebben toch?

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 23:29

Franciee schreef:
Uiteindelijk doe je een studie om je levenlang in dat beroep te blijven werken. Dan doe ik liever een studie die ik graag doe maar waar ik een studieschuld bij opbouw dan eentje die ik niet graag doe zonder schuld.

Ik woon ook ver weg op kamers (4u met de trein) en bouw dus ook een flinke schuld op. Daarbij werk ik gemiddeld 25u in de maand en in de zomer 75u per week. Ik eindig wel met een baan waar ik de rest van mijn leven van ga genieten.


En hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk binnen hun studie aan het werk, de rest van hun leven?
Ik ken ze praktisch niet.
Sowieso is het bizar om op zo'n jonge leeftijd al te moeten kiezen 'wat je wil worden' maargoed dat is een andere discussie.

@mars, natuurlijk hoef ik geen sticker. En ja, uiteraard kan er wat tegenzitten waardoor je vertraging of weet ik het wat oploopt.
Feit is dat ook de gemiddelde pabo student een forse schuld heeft. Én veel MBO studenten.
Terwijl je, je toch op voorhand kunt realiseren dat dit niet slim is?


Overigens, mijn ouders betaalden ook niet mee. Ik kreeg de uitwonende beurs en dat was het, voordat iedereen denkt dat ik het heel gemakkelijk had.
Sommigen voelen zich vreselijk aangevallen en dat is helemaal niet nodig.
Echter, ik ben opgevoed met....'Pas op dat je geen schulden maakt' en dat heb ik braaf gedaan. Ook al ging dat soms ten koste van hoe ik mij voelde of mijn studie.
In mijn studietijd waren er ook een hoop minder studieschulden dan tegenwoordig heb ik het idee. Al mijn klasgenoten werkten eigenlijk, de een meer als de ander maar dat was heel normaal.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:32

Wij zijn ongeveer even oud en komen nog uit de tijd dat je 250-450 euro gratis geld kreeg als je uitwonend was, collegegeld was 1500-ish euro en kamers 200 euro goedkoper dan nu. Het is echt niet meer te vergelijken helaas.