Assesments

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-19 14:48

Zo wat een reacties ineens. :D

Ik krijg bij mijn assesments een gesprek met een psycholoog, een intelligentie test en rollenspel.

Mij hebben ze dus wel aangegeven zeker oefenassesments te maken.
Ik kan wel eens kijken of ik kan achterhalen wat er onder de intelligentie test valt.
De rest is natuurlijk niet voor te bereiden.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand


_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:01

Ik heb er ook 1 moeten doen op HBO niveau 3 jaar terug. Ik zou zeker wel oefenen. Op internet staat veel oefen materiaal als het goed is.
Als ik niet had geoefend en er blanco in was gegaan had ik denk ik echt geen goede score gehad. :')

Tieneke
Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:07

Of het wel of niet oefenen een goed idee is... Ik denk dat dat helemaal afhangt van de combinatie assessment+jezelf.

Ik heb het enkele keren gedaan, heel uitgebreid: persoonlijkheidstesten, begrijpend lezen, rollenspel (telefonie), planningstest, interview, getallen-/figurenreeksen, ..., op één dag.

Ik was ergens wel blij om een beetje te weten aan wat ik me kon verwachten. Een paar tips hier en daar kunnen zeker helpen wanneer de zenuwen de kop opsteken.

Ik ken meerdere collega's die compleet tilt sloegen door de veelheid aan wat er op hen af kwam en de setting, terwijl hun werk op de vloer absoluut toonde dat ze zeker het nodige niveau hadden. En als dat gebeurt is dat zonde (zeker omdat je dan bij ons de komende twee jaar niet meer kan herkansen en dus ook niet kan doorgroeien, met tijdelijke contracten ben je er dan dus aan voor de moeite). En ok, tijdsdruk en spanning, je moet er ook mee om kunnen en het is één van de vele dingen die getest wordt, maar een goed assessment moet daar ook doorheen kunnen prikken.

Ik had er veel aan om de figurenreeksen op voorhand te oefenen. Niet omdat het zo moeilijk was, maar wel om 'er in te komen', de manier van kijken was voor mij even aanpassen. Online vond ik hier en daar wel wat testjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:17

Cowboy55 schreef:
Joman schreef:
Wat een hoop onzin.
Je moet een assessment zeker oefenen en willen oefenen :) Nogmaals, dat oranje boek van Bloemers. Beste oefenmateriaal!


Altijd fijn, iemand die zijn mening onderbouwt. Volgende keer minder Facebook-niveau en meer HBO-niveau graag. Dank.


Buitenom dat ik geen Facebook heb, ben ik WO geschoold, met een WO baan. Waarvoor ik dus een assessment heb moeten maken. Dus wellicht kun je de volgende keer je ongefundeerde uitspraken, waar niemand iets aan heeft, beter achterwege laten.

Vrijwel alle (toekomstige) werkgevers van een beetje niveau zullen je aanraden om een assessment te oefenen. Sterker nog, oefenvragen zullen veelal meegestuurd worden.
Ze testen namelijk niet of je 'blanco' het assessment goed kunt maken. Ze testen een bepaald niveau van intelligentie. Iets wat je niet kunt faken op een assessment, ook al oefen je jezelf een slag in de rondte. Assessments oefenen zodat je weet hoe bijvoorbeeld figuurreeksen eruit zien, en hoe je bijvoorbeeld analogieën moet lezen, strekt wel degelijk tot aanbeveling.
Zelfs goede, erkende en veelgebruikte assessment bureaus bevelen aan om vooraf te oefenen. Zie o.a.
https://www.ltp.nl/kandidaten/faq-online/

Uit de reacties van iig Cowboy, kun je opmaken dat er te weinig kennis is van een assessment en het idee en de strekking ervan. Gevaarlijke adviezen worden er gegeven wanneer iemand voor een baan gaat solliciteren, en deze wellicht misloopt vanwege domme en ongefundeerde uitspraken in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-19 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
Berichten: 10379
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:25

Ik denk dat het alleen al nuttig is om te oefenen, zodat je een beetje weet wat je kunt verwachten. Dat was voor mijn zoon althans geruststellend. Die heeft vorige week de 21+ toets gedaan. Wat hij echt niet kan is rekenen, daar heeft het oefenen dan ook niet bij geholpen. Maar doordat de andere onderdelen in de capaciteitentest hem gemakkelijk afgingen, had hij er wat meer vertrouwen in.

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:41

Joman schreef:
Buitenom dat ik geen Facebook heb, ben ik WO geschoold, met een WO baan. Waarvoor ik dus een assessment heb moeten maken. Dus wellicht kun je de volgende keer je ongefundeerde uitspraken, waar niemand iets aan heeft, beter achterwege laten.


Grappig! Ook WO geschoold met een WO baan en als we dan toch een wedstrijdje verpissen gaan doen: als de leeftijd in jouw profiel klopt deed ik mijn eerste assessment ergens rond dat tijd dat jij je eerste fruithapje at. Misschien net iets daarvoor. Mijn eerste assessment voor potentiele medewerkers dat ik afriep (zal bij GITP zijn geweest denk ik) zal zijn geweest rond de tijd dat je in groep 5 of 6 zat.

Maar doe vooral je ding joh en blaat erop los. Wat weet ik er nou helemaal van af.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Judass
Berichten: 4823
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:43

Als je dit soort tactieken moet toepassen om 'je wedstrijdje verpisssen' te winnen wordt het moeilijk om je serieus te nemen ;).

Anoeska
Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:52

Cowboy55 schreef:
Grappig! Ook WO geschoold met een WO baan en als we dan toch een wedstrijdje verpissen gaan doen: als de leeftijd in jouw profiel klopt deed ik mijn eerste assessment ergens rond dat tijd dat jij je eerste fruithapje at. Misschien net iets daarvoor. Mijn eerste assessment voor potentiele medewerkers dat ik afriep (zal bij GITP zijn geweest denk ik) zal zijn geweest rond de tijd dat je in groep 5 of 6 zat.

Maar doe vooral je ding joh en blaat erop los. Wat weet ik er nou helemaal van af.


Toen had GITP zeker deze pagina nog niet online staan? https://gitp.nl/deelnemer/Assessment-vo ... nt-oefenen

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:56

Anoeska schreef:
Cowboy55 schreef:
Grappig! Ook WO geschoold met een WO baan en als we dan toch een wedstrijdje verpissen gaan doen: als de leeftijd in jouw profiel klopt deed ik mijn eerste assessment ergens rond dat tijd dat jij je eerste fruithapje at. Misschien net iets daarvoor. Mijn eerste assessment voor potentiele medewerkers dat ik afriep (zal bij GITP zijn geweest denk ik) zal zijn geweest rond de tijd dat je in groep 5 of 6 zat.

Maar doe vooral je ding joh en blaat erop los. Wat weet ik er nou helemaal van af.


Toen had GITP zeker deze pagina nog niet online staan? https://gitp.nl/deelnemer/Assessment-vo ... nt-oefenen



In die tijd bestond er waarschijnlijk nog geen internet. }> De vraag is ook of je nog adequate adviezen kunt geven wanneer je een assessment 20 tot 30 jaar geleden hebt gemaakt.
Laten we vooral niet ingaan op het kinderachtige gedrag van Cowboy en ts helpen met zn allen :)

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:24

Judass schreef:
Als je dit soort tactieken moet toepassen om 'je wedstrijdje verpisssen' te winnen wordt het moeilijk om je serieus te nemen ;).


Nou zeg dat.

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 13:17

Nou even een upje.

Vandaag mijn assessments gehad en het ging goed. *\o/*
Het voorbereiden heeft mij zeker geholpen omdat ik wist wat mij te wachten stond.

De uitslag zelf was ik lichtelijk verbaasd over. Ik heb hem namelijk meer dan goed gemaakt. :D
Ik heb bovengemiddeld gescoord. :)

Mochten er meer mensen zijn die assessments moeten maken ik heb geoefend via.
Www.oefenassessment.nl

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

mysa
Berichten: 10379
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:44

Zie je wel, gefeliciteerd! Mijn zoon idem. Ook geoefend. Moest 75% halen en had 83,ondanks het feit dat hij niet kan rekenen.

simongek
Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:55

Judass schreef:
Als je dit soort tactieken moet toepassen om 'je wedstrijdje verpisssen' te winnen wordt het moeilijk om je serieus te nemen ;).



Nou idd. Wedstrijdje wie heeft de grootste. :j

Komt nu meer over als wie heeft het grootste ego. Man man wat een arrogantie laten sommige mensen hier zien.

simongek
Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:56

Renske_W schreef:
Nou even een upje.

Vandaag mijn assessments gehad en het ging goed. *\o/*
Het voorbereiden heeft mij zeker geholpen omdat ik wist wat mij te wachten stond.

De uitslag zelf was ik lichtelijk verbaasd over. Ik heb hem namelijk meer dan goed gemaakt. :D
Ik heb bovengemiddeld gescoord. :)

Mochten er meer mensen zijn die assessments moeten maken ik heb geoefend via.
http://Www.oefenassessment.nl


Wat goed. *\o/*

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 14:59

Ik moest HBO niveau aantonen en zit er dik boven. :=
Verklaard misschien ook wel waarom ik mij snel verveel in een baan. :')
Wellicht iets te weinig uitdaging gehad. :+

Kreeg ook de test sociaal quotiënt
En ook daar goed op gescoord. :)

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:54

Super voor je.

Ben je nu een stap dichter bij een nieuwe baan?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 16:19

Jazeker. :D

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monica73, xAlice en 18 bezoekers