Assesments

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 17:29

Voor een lopende sollicitatie moet ik begin juni assesments maken.
Via Google komt er heel veel naar voren.
Weten jullie wellicht goede sites waar ik kan gaan oefenen?

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:59

Dat is zo ontzettend verschillend dat je je er moeilijk op kan voorbereiden. Het verschilt heel erg per functie en dus wat ze willen testen. Soms zijn het intelligentie testen, maar soms ook testen om te kijken hoe je reageert op situaties en mensen.

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 19:39

Het gaat er voor deze functie om dat je kan aantonen dat je HBO niveau hebt.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:10

Weet je bij welk assessment centrum je straks moet zijn? Deze hebben namelijk vaak relevante voorbeelden op de site staan

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:37

Renske_W schreef:
Het gaat er voor deze functie om dat je kan aantonen dat je HBO niveau hebt.


Dan zal je wat inzicht vragen krijgen en vragen waarbij je kennis moet toepassen in voorbeeld praktijksituaties.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:43

Renske_W schreef:
Het gaat er voor deze functie om dat je kan aantonen dat je HBO niveau hebt.


Dan ligt het nog steeds aan de functie die je straks gaat uitvoeren.

Ik heb al een paar keer een assesmentcenter test gedaan...maar wel voor salesfuncties.

Wat wel vaak terug komt zijn cappiciteitentest. Cijferreeksen en verzamelingen en dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:58

Het boek van Bloemers kopen.

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 21:30


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:43


_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:05

Dit kun je niet oefenen. Wij houden op ons werk ook assessments om te kijken hoe hoog iemands leervermogen is. En wees er ook niet bang voor, je krijgt zo alleen maar een baan die beter bij je past.

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 21:07

Toch is mij aangegeven dat ik mij zeker kan voorbereiden voor de assessments.
Maar ik zoek rustig verder. Heb een paar gratis oefeningen gevonden.
Merendeel is alleen betaald en ik weet zo niet wat betrouwbaar is en wat niet.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:16

Ik heb toevallig gisteren een assessment gemaakt als onderdeel van een sollicitatie, ook bedoelt om HBO niveau aan te toetsen.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:33

Ik zou het wel zeker aanraden om assessments te oefenen. De eerste keer dat ik het tegenkwam in een sollicitatieprocedure was ik totaal verrast, en heb ik hem heel slecht gemaakt. Oefenen zorgt ervoor dat je meerdere dingen al in de gaten kunt houden zoals je tijdsplanning. Ook is er bij iedere assessment een andere strategie, zoals eerst naar de vraag of eerst naar de antwoorden kijken. Bij mijn laatste sollicitatie (waarbij ik wel door ben naar de volgende ronde) heb ik hem heel erg goed gemaakt. Omdat ik precies wist wat ik kon verwachten.

Weet je bij welk bureau? Zoja, zoek die dan op. Weet je op welke punten je wordt getoetst? Bij mij was dat logisch-redeneren, figuurreeksen en numeriek redeneren. Een andere sollicitatie krijg ik juist weer cijferreeksen. Ga dan specifiek die dingen oefenen, weet waar je minder goed in bent en waar je wel goed in bent.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:50

_Reneee schreef:
Dit kun je niet oefenen. Wij houden op ons werk ook assessments om te kijken hoe hoog iemands leervermogen is. En wees er ook niet bang voor, je krijgt zo alleen maar een baan die beter bij je past.


Kleine nuancering: je KUNT het wel oefenen, maar je moet het NIET WILLEN oefenen.

Je moet dat HBO-nivo niet alleen aantonen tijdens die test maar ook in de komende jaren in het werk dat je gaat doen. En als je het nivo eigenlijk niet of nauwelijks hebt dan worden de komende jaren op je werk een hel als je dagelijks aangesproken gaat worden op HBO-nivo. Als je het nivo wel hebt hoef je niet te oefenen. Dus linksom of rechtsom: niet oefenen.

Net als het gastje dat ooit naast me zat tijdens een persoonlijkheidstests. Die wilde zo graag bij de RABO bank werken dat hij niet invulde wat hij vond, maar wat hij dacht dat de RABO zou willen dat hij zou vinden. Kun je je de ellende voorstellen voor die jongeman als het hem als door een Godswonder lukt om door de test te komen en hij dan ook nog aangenomen wordt? Een leven lang je anders voordoen dan je bent.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:55

Cowboy55 schreef:
_Reneee schreef:
Dit kun je niet oefenen. Wij houden op ons werk ook assessments om te kijken hoe hoog iemands leervermogen is. En wees er ook niet bang voor, je krijgt zo alleen maar een baan die beter bij je past.


Kleine nuancering: je KUNT het wel oefenen, maar je moet het NIET WILLEN oefenen.

Je moet dat HBO-nivo niet alleen aantonen tijdens die test maar ook in de komende jaren in het werk dat je gaat doen. En als je het nivo eigenlijk niet of nauwelijks hebt dan worden de komende jaren op je werk een hel als je dagelijks aangesproken gaat worden op HBO-nivo. Als je het nivo wel hebt hoef je niet te oefenen. Dus linksom of rechtsom: niet oefenen.

Net als het gastje dat ooit naast me zat tijdens een persoonlijkheidstests. Die wilde zo graag bij de RABO bank werken dat hij niet invulde wat hij vond, maar wat hij dacht dat de RABO zou willen dat hij zou vinden. Kun je je de ellende voorstellen voor die jongeman als het hem als door een Godswonder lukt om door de test te komen en hij dan ook nog aangenomen wordt? Een leven lang je anders voordoen dan je bent.....


Wat een hoop onzin.
Je moet een assessment zeker oefenen en willen oefenen :) Nogmaals, dat oranje boek van Bloemers. Beste oefenmateriaal!

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:08

Cowboy55 schreef:
_Reneee schreef:
Dit kun je niet oefenen. Wij houden op ons werk ook assessments om te kijken hoe hoog iemands leervermogen is. En wees er ook niet bang voor, je krijgt zo alleen maar een baan die beter bij je past.


Kleine nuancering: je KUNT het wel oefenen, maar je moet het NIET WILLEN oefenen.

Je moet dat HBO-nivo niet alleen aantonen tijdens die test maar ook in de komende jaren in het werk dat je gaat doen. En als je het nivo eigenlijk niet of nauwelijks hebt dan worden de komende jaren op je werk een hel als je dagelijks aangesproken gaat worden op HBO-nivo. Als je het nivo wel hebt hoef je niet te oefenen. Dus linksom of rechtsom: niet oefenen.

Net als het gastje dat ooit naast me zat tijdens een persoonlijkheidstests. Die wilde zo graag bij de RABO bank werken dat hij niet invulde wat hij vond, maar wat hij dacht dat de RABO zou willen dat hij zou vinden. Kun je je de ellende voorstellen voor die jongeman als het hem als door een Godswonder lukt om door de test te komen en hij dan ook nog aangenomen wordt? Een leven lang je anders voordoen dan je bent.....


Eens met mijn voorganger, persoonlijkheidstests moet je niet willen oefenen/invullen wat je denkt dat ze willen horen. Echter zijn assessments iets heel anders. Veelal geven ze je juist wat oefenmateriaal, en willen ze toetsen hoe jij met de druk van zo'n assessment en presteren omgaat. Als je je voorbereid geef je naar mijn mening aan dat je het serieus neemt, en de uitdaging aangaat. Als je dan erg slecht scoort omdat je niet voldoet aan het gevraagde niveau is het iets anders. Maar als je HBO hebt gedaan voldoe je daar normaal gesproken wel aan.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:43

Joman schreef:
Wat een hoop onzin.
Je moet een assessment zeker oefenen en willen oefenen :) Nogmaals, dat oranje boek van Bloemers. Beste oefenmateriaal!


Altijd fijn, iemand die zijn mening onderbouwt. Volgende keer minder Facebook-niveau en meer HBO-niveau graag. Dank.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:56

Gaat er gezellig aan toe hier :+

Assessments kan je gewoon oefenen, dat wordt op veel plekken ook aangeraden.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:06

Judass schreef:
Gaat er gezellig aan toe hier :+

Assessments kan je gewoon oefenen, dat wordt op veel plekken ook aangeraden.

Ik ben er twee keer tegenaan gelopen en beide partijen gaven niet alleen info vooraf maar ook de mogelijkheid om oefensessies te doen met soortgelijke assessments, zodat je inderdaad een beeld had bij wat er op je af komt. Beide partijen gaven ook aan dat het maken van die oefensessies zinvol was en dat heb ik ook zo ervaren.

Cowboy55 schreef:
Altijd fijn, iemand die zijn mening onderbouwt. Volgende keer minder Facebook-niveau en meer HBO-niveau graag. Dank.

Daar heb je onderbouwing.

Beetje nuance zou ik eigenlijk wel verwachten van een HBO-er.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:10

Als je geen HBO-niveau hebt ga je dat door te oefenen niet ineens halen hoor. Dadelijk ga je in je werk lekker hard op je bek, dat moet je ook niet willen.

Je bent wie je bent.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:14

_Reneee schreef:
Als je geen HBO-niveau hebt ga je dat door te oefenen niet ineens halen hoor. Dadelijk ga je in je werk lekker hard op je bek, dat moet je ook niet willen.

Je bent wie je bent.


Nee precies mijn punt om het wél te oefenen. Je gaat het niet halen door heel veel te oefenen, maar je gaat er wel beter voorbereidt in. En dan kan (zeker bij vacatures waar veel sollicitanten op af komen) misschien nét het verschil maken. Als er puur op assessment wordt geselecteerd, dan wil je toch het uiterste van jezelf laten zien? Door te oefenen kun je je maximale input-output laten zien in een assessment naar mijn mening.

Sassenach

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-02-18
Woonplaats: Stiensgea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:14

Ik heb persoonlijk ook niet echt het idee dat het iets is wat je kan oefenen. Want ze gaan ook echt kijken naar jouw handeling en of binnen de organisatie past. Dat is niet echt iets wat je kan oefenen.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:17

Dat ligt er natuurlijk aan wat voor assessment je hebt.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:26

Aight schreef:
_Reneee schreef:
Als je geen HBO-niveau hebt ga je dat door te oefenen niet ineens halen hoor. Dadelijk ga je in je werk lekker hard op je bek, dat moet je ook niet willen.

Je bent wie je bent.


Nee precies mijn punt om het wél te oefenen. Je gaat het niet halen door heel veel te oefenen, maar je gaat er wel beter voorbereidt in. En dan kan (zeker bij vacatures waar veel sollicitanten op af komen) misschien nét het verschil maken. Als er puur op assessment wordt geselecteerd, dan wil je toch het uiterste van jezelf laten zien? Door te oefenen kun je je maximale input-output laten zien in een assessment naar mijn mening.


En dan laat je het uiterste van jezelf zien. Het maximale, beter kun je echt niet. Goed nieuws, daardoor heb je de baan.

En wat je op het assessment hebt gepresteerd, jouw 'maximale', is de nieuwe baseline waaraan we jouw presteren de komende 5-10 jaar gaan meten. Elke dag weer. Succes!

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Assesments

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:34

Je kunt heel veel verschillende assessments krijgen. Hebben ze niet aangegeven waarop ze je allemaal gaan testen.

Een tijd terug heb ik een Q1000 test moeten doen. Deze bekijken je IQ, werk, denkniveau en persoonlijke kenmerken allemaal met behulp van verschillende testen. Wellicht heb je hier iets aan :
https://www.google.nl/amp/s/capaciteite ... -test/amp/