Ervaring cursus spreken voor een groep?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Ervaring cursus spreken voor een groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 07:29

Goedemorgen,

Altijd al heb ik moeite met spreken voor groepen. Vooral als ik weet dat ik misschien niet 100% van de antwoorden weet en je weet eigenlijk ook nooit wat voor vragen er komen. Daarbij gewoon het all eyes on me. Toch nu ik misschien een carrière switch moet maken merk ik dat mijn voorkeur uit gaat naar beroepen waarbij dat nodig is, soms 1 op 1,soms voor een groepje. Nu vroeg ik me af of iemand hier een cursus of een workshop van bijvoorbeeld een dag voor heeft gevolgd waardoor het makkelijker ging? Ik zie best veel aanbod, maar werkt het ook? Ik vind de prijzen namelijk nogal hoog, maar als dat het waard is zou ik het wel overwegen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


DGL
Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:00

Een beetje anders maar ik heb op mijn universiteit een keuzevak gevolgd over presenteren. Hier heb ik super veel aan gehad, zowel bruikbare tips als een soort exposure therapie omdat we bijna elke dag wel een presentatie moesten geven. En dat dan twee weken lang. Is al 10 jaar geleden maar ik denk nog steeds regelmatig aan de tips die ik toen gekregen heb.

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:00

Goh de trainingen die ik heb gehad zijn al best lang geleden. Toch heb ik er een paar tips aan over gehouden die me wel hielpen.

Controle over je ademhaling is zo iets wat je kan oefenen. Wanneer je je daar op kan concentreren voor je effectief begint, kan je daar wel een stukje rust in vinden.
Wat mij ook hielp, was het “terug kijken”. Wanneer je voor een groep of zelfs zaal staat, voel je je enorm bekeken. Dan voel je je klein worden. Maar, jij kan óók kijken! Je neemt een persoon uit de groep en begint hem/haar voor jezelf te analyseren: hoe is zijn/haar haar, bril, kleding, ...? Heel gek maar op dat moment voel je je niet meer weg gedrukt door de kijkende ogen . Wanneer je zo enkele mensen uit de groep in je opneemt, stá je er ook op dat moment (de anderen zien jou rustig de groep inkijken) en geef je ook een zelfzekere indruk.
En bovendien ook in je achterhoofd houden dat niemand daar je op je bek wil zien gaan.

Succes!

Don't take anything for granted

Sabbientje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:10

Ik heb zelf ooit een cursus gevolgd die heette "Communiceren met durf en daadkracht"
Was niet alleen het spreken in een groep, maar communicatie op alle vlakken.
Was er door mijn baas naartoe gestuurd omdat ik problemen had met het opnemen van de telefoon.
Altijd bang was voor moeilijke vragen enzo.

Heeft mij erg goed geholpen. Ook het spreken voor een groep werd behandeld.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 08:32

Het geeft in ieder geval hoop dat ik van jullie allemaal lees dat het wel nut heeft gehad.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:37

Ik heb dat soort cursussen meer uit het oogpunt onderwijzen gehad (leren doceren aan het hoger onderwijs) en dat was zeker zinvol. Je wordt je bewuster hoe informatie overkomt, contact zoeken met je publiek etc. is voor mij wel al ruim 15 jaar geleden en dat waren interne cursussen aan de uni.

xIrlijn
Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:21

Oh herkenbaar! Heel anders, maar ik heb voor mijn opleiding een cursus academisch schrijven in het Engels moeten volgen waarvoor we ineens in het Engels moesten presenteren. Het was vreselijk, want mijn Engels is niet best, maar sindsdien vind ik presenteren en spreken in groepen in het Nederlands niet eng meer.

Ik geloof dus zeker dat een cursus gericht op communiceren van een dag kan helpen om gemakkelijker voor groepen te spreken. Ik vind het in elk geval al heel goed dat je hierover nadenkt.

callippo
Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ervaring cursus spreken voor een groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:00

Tip: probeer een toastmaster groep te vinden bij je in de buurt. Dat is niet duur, kun je regelmatig oefenen en dat helpt m.i. beter dan 1x een dagcursus.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaring cursus spreken voor een groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:03

Inderdaad is 1 dag niet zinvol, je wil wel mogenlijkheden hebben voor een leercurve en geen crash-course.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 11:09

callippo schreef:
Tip: probeer een toastmaster groep te vinden bij je in de buurt. Dat is niet duur, kun je regelmatig oefenen en dat helpt m.i. beter dan 1x een dagcursus.


Bedankt voor deze tip, ik heb gezocht en het zit ook nog in de buurt! Weet je een beetje van de invulling van zo'n avond? En wat een lidmaatschap kost? Ik heb ze ook gemaild.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Yasmine
Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:08

Ik heb een aantal dagcursussen over presenteren gevolgd en ik vond het heel nuttig :j Ze waren allemaal door mijn werkgever georganiseerd, waar ik soms voor grote groepen (100-200) potentiële klanten moest presenteren. Mijn tip is om een cursus te zoeken die heel interactief is en waar je ook zelf veel moet oefenen voor de groep. De meest nuttige cursus die ik ivm presentatieskills gevolgd heb, was in een groepje met 5 collega-managers waar we steeds een stukje theorie zagen en vervolgens heel snel en kort iets moesten presenteren en die info verwerken. Door zelf ook veel te spreken/presenteren tijdens de cursus heb ik veel bijgeleerd over dingen die ik doe als ik presenteer of nerveus ben (bv. bepaalde gebaren met mijn handen, lichaamstaal, stopwoorden). In theorie is het gemakkelijk om het te leren maar het is vooral in de praktijk dat je er echt van leert.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ervaring cursus spreken voor een groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:22

Ik heb er ook wel wat aan gehad dat dit in sommige cursussen / workshops aan bod kwam. Daarnaast is mijn ervaring dat als je thuis bent in een onderwerp, het spreken voor een groep ook gemakkelijker gaat.
Tijdens mijn lerarenopleiding (die ik moest volgen voor mijn werk) zei een docent tegen ons dat lesvoorbereidingen onzin zijn. Toch ben ik van mening dat een goede lesvoorbereiding vaak ook al een verschil maakt. Ja, je moet er uiteraard flexibel mee kunnen omspringen, maar mij hielp dat wel om 'de rode draad' aan te houden zeg maar, om op voorhand na te denken over wat ik zou zeggen en hoe ik dingen zou uitleggen, ... Flexibiliteit komt daarna, met meer ervaring.

callippo
Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:37

moonsparkle schreef:
Bedankt voor deze tip, ik heb gezocht en het zit ook nog in de buurt! Weet je een beetje van de invulling van zo'n avond? En wat een lidmaatschap kost? Ik heb ze ook gemaild.


Voor die info informeer je echt het beste bij de locale club. Je kunt ook een avond komen kijken. Misschien nu vanwege corona wat lastiger, maar ik zou het gewoon vragen.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Nado
Berichten: 3343
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:15

Sizzle schreef:
Ik heb dat soort cursussen meer uit het oogpunt onderwijzen gehad (leren doceren aan het hoger onderwijs) en dat was zeker zinvol. Je wordt je bewuster hoe informatie overkomt, contact zoeken met je publiek etc. is voor mij wel al ruim 15 jaar geleden en dat waren interne cursussen aan de uni.


Leuk, Sizzle. Ik geef dit soort trainingen op verschillende universiteiten. Goed om te horen dat je er nog steeds iets aan hebt.

@moonsparkle: je schrijft: ik ben bang dat ik niet 100% alles weet en voor de vragen die gaan komen. Dit hoor ik heel vaak. Het komt voort uit het idee dat jij als docent/presentator een absolute authoriteit moet zijn op dat gebied en dat is a. zelden mogelijk en b. niet nodig.

Ten eerste weet jij meestal nog altijd meer dan jouw ‘publiek’. Ten tweede is er niets mee om te zeggen: “goede vraag, dat ga ik voor je uitzoeken. Ik kom er op terug.” Of “ heeft iemand hier daar ook mee te maken gehad? Hoe heb je dat toen

1 tip die ik altijd aan mijn docenten geef, vanuit mijn eigen ervaring als docent in het voortgezet en hoger onderwijs is: laat je ego thuis. Daarmee bedoel ik dat je daar staat in de rol van docent. Jouw doel is studenten zo goed mogelijk iets te leren, niet om perfect te zijn. Als je een moeilijke vraag krijgt of een student wil iets niet aannemen, dan moet je dit niet persoonlijk (ego) opvatten, maar in het licht van de docent-student interactie. Als je het even niet meer weet kan je dit best benoemen, net als dat je iets spannend vindt omdat je het voor het eerst doet. Ik vraag ook vaak feedback als ik een nieuwe werkvorm heb: dit was de eerste keer dat ik dit ingezet heb, hoe hebben jullie het ervaren? Wat werkte en hoe zou iets beter kunnen werken?

Het delen van eigenaarschap, het zelf van het voetstuk van absolute authoriteit afstappen, zorgt voor een ander soort interactie. Hoe ver je hier in gaat is persoonlijk. Maar het zorgt wel dat je een stuk relaxter bent en dat heeft invloed op hoe jouw publiek ook met jou omgaat.

Verder zijn de vaardigheden die Sizzle noemt fijn om te hebben. En zoals eerder gezegd werd: veel kilometers maken. Gewoon doen. Het niet erg vinden om fouten te maken. Voor jezelf (of samen) evalueren, daar weer van leren en de volgende keer uit proberen. Zo vind je je eigen stijl en wat goed werkt voor jou.

Succes, je kunt dit :)

Vanillia
Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Ervaring cursus spreken voor een groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:21

Ik heb vanuit mijn werk 5 jaar geleden een 2 daagse presentation skills training gevolgd bij Peggy Richie (A Speech of Cake) en dat was echt wel heel waardevol. Mijn ervaring is dat (de juiste) korte training wel degelijk verschil kan maken. Mijn presentatie-skills zijn verbeterd en ik kan sinds die training presenteren zonder 'ehh' oid te zeggen.

Nado
Berichten: 3343
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:21

pateeke schreef:
Ik heb er ook wel wat aan gehad dat dit in sommige cursussen / workshops aan bod kwam. Daarnaast is mijn ervaring dat als je thuis bent in een onderwerp, het spreken voor een groep ook gemakkelijker gaat.
Tijdens mijn lerarenopleiding (die ik moest volgen voor mijn werk) zei een docent tegen ons dat lesvoorbereidingen onzin zijn. Toch ben ik van mening dat een goede lesvoorbereiding vaak ook al een verschil maakt. Ja, je moet er uiteraard flexibel mee kunnen omspringen, maar mij hielp dat wel om 'de rode draad' aan te houden zeg maar, om op voorhand na te denken over wat ik zou zeggen en hoe ik dingen zou uitleggen, ... Flexibiliteit komt daarna, met meer ervaring.


Dit ben ik helemaal met je eens! Ik maak nog steeds voor iedere training lesplannen. Goed nadenken over de organisatie en inhoud van tevoren is meer dan het halve werk en zorgt juist dat je meer ruimte hebt voor flexibiliteit dan als je denkt: het wordt ongeveer zo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, hel1 en 3 bezoekers