Motivatie topic; studeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:46

ryukapple schreef:
Loolotte schreef:
Lekker toiletpapier aanvullen Fira? := Of valt de gekte weer mee?
Ik heb 'geluk' dat ik de komende 7 weken enkel nog een consultancy vak heb, dus ik moet elke dag Skypen met nog 5 anderen om een project te maken, maar colleges of tentamens had ik toch al niet.. En daarna begin ik voor 8 maanden aan mijn eerste scriptie, dus ik merk niet bijzonder veel van de consequenties. Maar ik begrijp dat de houvast enigszins weg is Marjon! Misschien kun je toch voor jezelf deadlines of doelen stellen? Wat je in een week geleerd wilt hebben o.i.d. Ik zou anders ook gewoon de docent mailen dat dit lastig is. Misschien kunnen die extra opdrachten of deadlines implementeren, zodat je thuis toch bezig blijft?


Jij volgt ook ACT? Hier is de impact daardoor ook niet zo groot al hoor ik dat sommige act projecten door corona gecanceld zijn. Hier er verder ook niet superveel last van moet alleen wel volgende week donderdag online mijn thesis presenteren en verdedigen dus dat wordt wel wat apart. Ook zou ik nu eigenlijk opzoek moeten gaan naar een stage maar dat gaat ook niet echt makkelijk...

Jep, en ik geniet er ontzettend van (niet dus). Thesis presentaties hoor ik inderdaad meer om me heen nu dat die online zijn. Succes morgen!

Hier is de focus in combinatie met het lekkere weer buiten ook ver te zoeken :o

Doedatje
Berichten: 621
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:56

MonteKarlo schreef:
Doedatje schreef:
Hoe gaat het met de motivatie bij jullie? Ik merk dat het best moeilijk is om thuis te blijven leren, nu we thuis moeten blijven. De hogeschool heeft net aangekondigd tot 1 juni geen fysiek onderwijs meer te geven, behalve als er eerder mogelijkheden zijn om weer wat fysieke lessen te geven..... nog meer dan 2 maand. :(


Oh wow... welke school studeer je?


De hanzehogeschool. Ze zijn nu aan het kijken hoe bepaalde praktijk vakken online door kunnen gaan.

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:54

Nou MarJon, ik hoop toch heel hard voor je dat ze iets alternatiefs verzinnen want 8 tentamens in 1 blok is ook niet te doen -O- Snap dat het voor scholen ook allemaal niet makkelijk is, maar dat lijkt me niet echt een oplossing. Die onzekerheid is idd echt moordend, hopelijk heb je snel duidelijkheid!

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:20

Mijn school ligt ook plat tot 18 mei, ja waren 18 & 19 mei toch wel net mijn twee laatste schooldagen. _O-
Ik weet ook echt nog niet wat ik moet, dit semester was al ongelofelijk zwaar en er was sprake dat ze dan een van de vakken al naar volgend jaar verplaatsen bovenop de andere vakken (wat ook al veels te zwaar zal zijn). Ik had enkel nog praktijk en 2 theorievakken, maar dat valt nu ook allemaal het water in.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:34

Hier hebben we nog niets gehoord, maar ik verwacht niet dat we voor de zomervakantie nog naar school moeten. Het lukt mij gelukkig nog wel aardig om in ieder geval iedere dag iets te doen, dat biedt ook een beetje structuur. Ik merk alleen om mij heen dat het voor veel leerlingen/studenten wel echt heel erg lastig is. Ik geef ook huiswerkbegeleiding en merk dat sommige kinderen echt volledig het spoor bijster zijn.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 01:05

BlijNijn schreef:
Hier hebben we nog niets gehoord, maar ik verwacht niet dat we voor de zomervakantie nog naar school moeten. Het lukt mij gelukkig nog wel aardig om in ieder geval iedere dag iets te doen, dat biedt ook een beetje structuur. Ik merk alleen om mij heen dat het voor veel leerlingen/studenten wel echt heel erg lastig is. Ik geef ook huiswerkbegeleiding en merk dat sommige kinderen echt volledig het spoor bijster zijn.

Ik vind het zelf ook super moeilijk om alles bij te houden...

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:59

Nou, ik kan me heel goed voorstellen dat basisi- en middelbare school kinderen dit nu niet zo makkelijk oppakken. Vind het zelf ook lastig :=

Wat balen Calipso, dat die theorievakken nu niet 'gewoon' online verder kunnen..

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:00

Helpt het misschien om voor jezelf een (realistische) dag-tot-dag planning te maken, CalipsoLover? Of is het meer de motivatie vinden om echt aan het werk te gaan?

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:21

Ik vind het ook volkomen begrijpelijk dat het hen niet lukt hoor. Ineens dragen ze volledig de verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces, dat is best lastig.

Wat ik mijn leerlingen probeer mee te geven is om 's ochtends op een normale tijd op te staan en tijdens de normale schooluren tijd te besteden aan de opdrachten die je moet maken. Misschien helpt zoiets ook voor jou CalipsoLover? Dat je in de tijd dat je normaal college zou hebben tijd besteed aan het vak? Dan heb je een soort schema en is het misschien makkelijker om eraan te beginnen?

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:37

Hoi! Hoe gaat het nu met jullie?

Hier lopen de deadlines op en de examens zitten er aan te komen. Wat een ramp in corona tijden. Ik heb begrepen dat de examens voor sommige nederlanders zijn weggevallen. Helaas is dat in België niet het geval. Ik erger me er kapot aan dat er vrijwel geen begrip is voor studenten, en onze schreeuw voor hulp compleet genegeerd wordt.

Persoonlijk erger ik me het meeste aan het feit dat er voor de paasvakantie geen alternatieven werden voorzien, geen opdrachten etc, en na de paasvakantie er plots docenten boven water kwamen die we al in eeuwen niet gehoord hadden waardoor we nu verdrinken in de taken. En dat terwijl zelf de lessen verwerken en alles veel langer duurt dan normaal. Er zijn bij mij ook docenten die geen les geven of moeite doen om een alternatief te voorzien maar wel taken uitdelen. En wanneer je dan een vraag hebt of de opdracht niet goed begrijpt krijg je een snauw of antwoorden ze niet (ja, echt gebeurd). Zo is er ook een docent die nog steeds hetzelfde verwacht als voordien, maar geen lessen geeft, geen feed back geeft en niet antwoord op mails maar wel foto's deelt op facebook van zijn fietstochtjes, ijsjes gaat eten, cocktails in de tuin drinken etc...

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:00

Alleen de middelbare school examens zijn komen te vervallen. Hogescholen en universiteiten bieden zoveel mogelijk alternatieve vormen aan. Bijvoorbeeld een essay schijven ipv een examen. Ik heb zelf een thuistentamen gekregen, dus een soort open boek toets (eindelijk een examen in pjama kunnen maken!) om thuis te maken, waar dan ook meer gevraagd wordt dan normaal. Ik heb de rest van het academiejaar enkel nog mijn stage, dus ik weet niet hoe colleges opgelost worden.

Mooi balen dat jouw docenten zo ongemotiveerd zijn en er makkelijk af lijken te komen. Snap dat dat ook niet veel goeds doet voor je eigen motivatie :(:)

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:09

Wauw, hier heb ik dus een examen Spaans (gaat gewoon door) dat ik de afgelopen weken gewoon via zelfstudie heb moeten doen. Geen lessen, geen audiobestanden of video's, enkel een verbetersleutel...

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 10:05

Toch maar weer een flinke schop omhoog.

Hoe gaat het met iedereen? Allemaal online tentamens gemaakt?

Ik vind het wel prima zo. In mei drie tentamens gehaald en nu nog de laatste 2! Daarnaast mag je nu met 45EC naar de master die ik dus sowieso al mag gaan volgen. Stage wordt nog wel even spannend, aangezien er een tekort is aan plekken. Dus nog een paar spannende weken te gaan.

Vanavond het laatste tentamen mits ik geen herkansingen meer heb.

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:47

Wat fijn dat je in ieder geval aan je master kan beginnen! Ik ga voor je duimen dat je een stage vindt/krijgt!

Hier zijn alle tentamens uit blok 2 + 3 binnen. In verband met Covid-19 zijn twee tentamens digitaal afgenomen en eentje is een essay geworden. Volgend jaar nog een tentamen uit blok 1 opnieuw doen + thesis en dan heb ik mijn master hopelijk voor het nieuwe jaar binnen.
Daarnaast heb ik ervoor gekozen om twee deficiënties voor een eventuele postmaster eind augustus te gaan doen. Dus ik heb niet echt een spannende zomervakantie voor de boeg B-)

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 12:25

Dankjewel!

Ooh lekker, dat zijn er een heleboel dus! Heb je uit het laatste blok nog tentamens of niet?

Weten jullie al hoe aankomend jaar eruit gaat zien? Hier willen ze zoveel mogelijk digitaal blijven werken (hybride onderwijs). Ik gok dat de vakken dus digitaal blijven, maar ben wel benieuwd hoe ze dat gaan organiseren met stage (lijkt me niet mogelijk) en thesis..

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:07

Hier zeggen ze "waar kan op de campus, waar moet online" dus daar kunnen we nog helemaal niets mee..

Ik ben nu druk bezig met mijn interviews. Het transcriberen is echt heel stom (zeker als een interview minder lekker ging) maar het is wel fijn om een beetje praktisch(er) bezig te zijn en af en toe ergens anders te komen dan thuis of de supermarkt :+

Lien, fijn dat ze de harde knip loslaten! Dan kan je iig gewoon door.

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:31

LienC schreef:
Dankjewel!

Ooh lekker, dat zijn er een heleboel dus! Heb je uit het laatste blok nog tentamens of niet?

Weten jullie al hoe aankomend jaar eruit gaat zien? Hier willen ze zoveel mogelijk digitaal blijven werken (hybride onderwijs). Ik gok dat de vakken dus digitaal blijven, maar ben wel benieuwd hoe ze dat gaan organiseren met stage (lijkt me niet mogelijk) en thesis..


In blok 4 zijn geen tentamens/vakken ingeroosterd bij mijn master, zodat je je volledig kunt focussen op je thesis (of in mijn geval niks doen / werken).
Bij mijn studie hebben ze voor de thesisstudenten de licentie van een statistiekprogramma voor een gereduceerd tarief aangeboden, zodat je thuis verder kan werken. Daarnaast zijn veel meetings via Skype of bellen.

Eelmo schreef:
Hier zeggen ze "waar kan op de campus, waar moet online" dus daar kunnen we nog helemaal niets mee..

Ik ben nu druk bezig met mijn interviews. Het transcriberen is echt heel stom (zeker als een interview minder lekker ging) maar het is wel fijn om een beetje praktisch(er) bezig te zijn en af en toe ergens anders te komen dan thuis of de supermarkt :+

Lien, fijn dat ze de harde knip loslaten! Dan kan je iig gewoon door.


Succes met transcriberen, ik vind het altijd zo veel werk.
Dan zal bovenstaande ook wel voor mij van toepassing zijn (ook RU), heb me er nog niet echt in verdiept. Ik laat het wel over mij heen komen. Dat thuis onderwijs is voor mij lekker goedkoop ivm geen studentenreisproduct :') Maar dat vak wat ik nog moet inhalen is wel gericht op praktijklessen/ opdrachten, geen idee hoe ze dat willen doen.

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:45

Ik zal het ook allemaal wel zien na de zomer :j Ben ook wel benieuwd naar oplossingen voor de meer praktijk gerichte vakken, maar dat zien we dan wel weer. Voorlopig nog genoeg andere dingen te doen dan me druk maken om volgend academiejaar :+

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:33

Al die onzekerheid kan echt enorm vervelend zijn inderdaad, maar dat lijkt me een mooie insteek Eelmo :D

Juliette

Berichten: 1167
Geregistreerd: 29-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:53

Die onzekerheid is inderdaad zo vervelend.. :(

Ik heb woensdag mijn eerste tentamen weer sinds de corona, op school. Wat een stress heb ik (gehad) zeg, niet te doen. Ik wil na deze opleiding heel graag nog naar de Universiteit van Wageningen en daarvoor moet mijn gemiddelde van alle cijfers een 7 zijn. Hierdoor ligt de druk voor mij echt ontzettend hoog. Het idee dat ik een tentamen misschien niet zou halen, word ik spontaan misselijk van, ik kan het echt niet meer relativeren. Hoe gaan jullie daar mee om?

Verder deze week nog 4 deadlines en dan volgende week donderdag mijn allerlaatste tentamen, daarna eindelijk genieten van de vakantie. :D

Succes met leren allemaal! +:)+

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 22:33

Bij mij zit het erop! :)) en harde knip hadden ze losgelaten, maar alle 60 punten zijn binnen.
Nu alleen nog gesprek met toekomstige stageplaats en later nog thesis kiezen. En bedenken hoe ik dit alles ga doen qua werk, pfff. Ik ben er in ieder geval super blij mee, twee jaar over de pre-master gedaan en nu zit het erop!

Succes met de laatste loodjes :)

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:17

LienC schreef:
Bij mij zit het erop! :)) en harde knip hadden ze losgelaten, maar alle 60 punten zijn binnen.
Nu alleen nog gesprek met toekomstige stageplaats en later nog thesis kiezen. En bedenken hoe ik dit alles ga doen qua werk, pfff. Ik ben er in ieder geval super blij mee, twee jaar over de pre-master gedaan en nu zit het erop!

Succes met de laatste loodjes :)


Ah goed gedaan! Geniet van je zomervakantie!
Ik zit steeds duimen te draaien dat mijn verzoek bij de examencommissie wordt goedgekeurd (het was hun tegenvoorstel nadat ze mijn eerste hebben afgewezen).

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:40

LienC schreef:
Bij mij zit het erop! :)) en harde knip hadden ze losgelaten, maar alle 60 punten zijn binnen.
Nu alleen nog gesprek met toekomstige stageplaats en later nog thesis kiezen. En bedenken hoe ik dit alles ga doen qua werk, pfff. Ik ben er in ieder geval super blij mee, twee jaar over de pre-master gedaan en nu zit het erop!

Succes met de laatste loodjes :)


Wat fijn! Toch een soort rust dat de 60 punten binnen zijn denk ik? :D

Domi_94 schreef:
LienC schreef:
Bij mij zit het erop! :)) en harde knip hadden ze losgelaten, maar alle 60 punten zijn binnen.
Nu alleen nog gesprek met toekomstige stageplaats en later nog thesis kiezen. En bedenken hoe ik dit alles ga doen qua werk, pfff. Ik ben er in ieder geval super blij mee, twee jaar over de pre-master gedaan en nu zit het erop!

Succes met de laatste loodjes :)


Ah goed gedaan! Geniet van je zomervakantie!
Ik zit steeds duimen te draaien dat mijn verzoek bij de examencommissie wordt goedgekeurd (het was hun tegenvoorstel nadat ze mijn eerste hebben afgewezen).


Heb je al wat van de examencommissie gehoord?



Ik ben bezig met de laatste loodjes nu. Volgende week de laatste vijf hertentamens en ik moet hier eigenlijk sowieso 3 van halen. Ik ben zo gestresst ook, omdat er zoveel druk op ligt. Ben echt blij als het zo voorbij is.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 10:48

Ja, scheelt weer voor volgend jaar :)
Over 2.5 weken gesprek bij mijn masterstage, ben benieuwd hoe dat verloopt.

Succes Marjon! Heb je ze alle vijf in dezelfde week? Heftig! Hoop dat je ze gewoon alle vijf haalt :))

Fira

Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:09

Ik heb morgen mijn laatste tentamen en dan heb ik dit jaar erop zitten! Het is een P / F tentamen, en als ik die haal heb ik alle punten van het eerste jaar binnen.
Had ik echt nooit verwacht! Ben echt trots haha *\o/*
De laatste maanden waren wel zwaar, alle tentamens waren op een hoop gegooid en heb regelmatig gedacht: ik red dit écht niet meer.
Hebben jullie daar ook last van gehad?