Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 11:21

Wat een regels zeg, ik vind het knap dat je er wijs uit komt :D
Maar wat fijn dat de huurinkomsten vrijgesteld zijn van belasting als je het slim aanpakt! Dat wist ik niet.

Och ja, die bouw, daar krijg je dan ook natuurlijk mee van doen. Ik hoop dat zo'n kleine projecten binnenkort weer gewoon verder mogen zonder al te veel gedoe.
Ik ben benieuwd naar je hennep projectje! Daar heb ik nooit van gehoord.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:43

8nnemiek: waarom verkoop je de aandelen niet met die winst?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 11:59

Eigenlijk vooral omdat we zo veel verschillende bedrijven hebben, ik denk misschien wel een stuk of 20, die allemaal 'maar' een paar honderd tot duizend euro in de plus staan. Voor elke transactie betaal je weer kosten. En je krijgt geen dividend meer.
Van de beste hebben we wel een deel verkocht. Als het aan mij lag dan zouden we nog wat meer verkopen, degene die echt hoog staan, maar mijn vriend houdt ze toch liever aan.
In principe loop je ook geen risico, tenzij een bedrijf echt failliet gaat.
Stel er komt een crisis, dan blijven we gewoon even veel dividend ontvangen, en houden we de aandelen aan totdat ze weer op het oude niveau staan, en heb je nog steeds niets verloren.
Zou je nu alles verkopen, dan krijg je dat dividend niet meer, en dan moet je wachten tot een dip of crisis voordat je nieuwe aandelen kan aankopen, en dat kan een maand duren, maar kan ook een paar jaar duren. Dat is het lastige..

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:01

Ja maar 10.000 euro winst zijn heeeeel wat maanden dividend. Ik zou de winst pakken maar goed, dat is ieder zijn afweging.
Ik doe met de Bitcoins ook steeds kleine beetjes winst pakken. Geen enorme bedragen maar ik koop als hij zakt en verkoop weer als hij wat stijgt. Je kan wel wachten tot hij sky high gaat maar steeds kleine beetjes loopt ook op.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 12:15

Het is geen 10.000 winst helaas, alleen waardetoename dit jaar. Afgelopen winter zijn de aandelen flink gekelderd, dus gingen we dit jaar in terwijl alles flink in de min stond, zo'n 10%. Inmiddels staan we gemiddeld 10% in de plus. De echte winst zal dus 'maar' zo'n 5000 euro zijn.
Als je alles zou verkopen dan zou daar ook nog een paar honderd euro aan transactiekosten vanaf gaan.

Ik ben de laatste weken vooral aan het zeggen dat mijn vriend de beleggingen van de Rabobank eens moet verkopen. Die reageren veel sterker op de markt en doen het wat minder goed, dus nu zou wel een mooie tijd zijn om te verkopen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:21

ik heb een bedrag staan bij robeco-one.. kijk ik heel af en toe op. vandaag het rendement op
defensief: 10,65%
Neutraal: 15,15%
offensief: 19,87%

Ik heb mijn spaar/pensioengeld hierover verdeeld. Het is natuurlijk maar een momentopname en hier ook de verwachting dat het weer gaat zakken (of kelderen)... maar goed. Dit is op zich wel even fijn. :)

Ik heb ook weinig verstand van beleggen, maar op deze manier vind ik het wel makkelijk. Opdrachten kosten vrij weinig.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 09:18

En we zijn weer een paar maanden verder..

Juval, netjes zeg, dat rendement!

Wij hebben afgelopen week alles van 2019 afgesloten en ingevuld op onze balans.
Mijn vriend kwam ook op een leuk rendement uit, van gemiddeld zo'n 20% := Het jaar ervoor is hij in de min geëindigd door die dip toen, maar gemiddeld staan we toch leuk in de plus nu.
Apple gaat echt hard, inmiddels boven de 100% sinds het begin van de inleg :wow:
En ook Alfen (die doen oa laadpalen voor elektrische auto's) staat belachelijk hoog!
Nu is het inderdaad afwachten wanneer de volgende dip/crash komt. Ik had zelf waarschijnlijk al maanden geleden verkocht als ik alles moest regelen, daarom laat ik het liever aan mijn vriend over, die heeft zich er wat meer in verdiept :))

Inmiddels hebben we ruim anderhalf jaar onze inkomsten en uitgaves bijgehouden, en dat blijft erg interessant om terug te zien, en nu wordt het ook steeds leuker om ermee te gaan rekenen en om te voorspellen wanneer we helemaal financieel onafhankelijk kunnen zijn.
Onze uitgaven-grafiek:
We hebben afgelopen jaar dubbel havengeld moeten betalen, dus dat is aardig goed te zien :=
Afbeelding
De meeste kosten zijn aardig gelijk gebleven.
Ik denk dat ik af en toe nog eens zo'n no-spend month moet inlassen :))
We zijn nu zo veel aan de boot aan het klussen dat die kosten nog wel een aantal jaren hoog blijven, maar hopelijk zakken die daarna enorm, en als we aan boord gaan wonen en stoppen met werken dan vallen ook de kosten voor inwoning, energie, abcreatief/werk, brandstof en autokosten weg. Dan komt de financiële onafhankelijkheid weer een flinke stap dichterbij.
Met het rendement van afgelopen jaar zouden we al bijna kunnen stoppen, maar ik ga er vanuit dat dat niet blijft doorzetten.
Het dividend op de aandelen is ook leuk meegenomen, dat verlies je niet meer, maar is nog geen 10% van ons doel, dus daar redden we het niet mee helaas :+

Hoe gaat het met de rest van de bokkende spaarders/investeerders?

flooooo
Berichten: 2563
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:00

Hier gaat het ook goed, huis verkocht dus nu even bedenken wat ik met het geld ga doen! Zit te denken aan beleggingen maar moet mij nog even verder verdiepen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:24

ik heb volgende week mijn eerste pre-pensioen gesprek met personeelszaken.
Het begint nu dichterbij te komen, nog een paar maanden doorbijten op het werk hier.....

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 12:56

Proficiat met de verkoop, floooo!
Nu dat de economie zo goed draait is het best lastig om geld goed te investeren volgens mij. De aandelen staan allemaal érg hoog, dus het is niet de ideale tijd om te beginnen met beleggen.. en hetzelfde geldt voor huizen, en andere manieren van investeren.
Investeren in zonne- en windenergie vind ik zelf dan wel weer interessant in deze tijd. Stroom blijven mensen nodig hebben, maar ik heb me er nooit in verdiept verder.

Morrie, wat fijn zeg! Die laatste loodjes he.. Heb je al plannen voor als je gestopt bent met werken?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:23

8nnemiek schreef:
Morrie, wat fijn zeg! Die laatste loodjes he.. Heb je al plannen voor als je gestopt bent met werken?


ontstressen en met vakantie gaan buiten de schoolvakantie, een keer geen gillende kinderen op de camping..... en daarna zie ik wel, misschien weer iets met paarden doen.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:02

Gefeliciteerd floooooooo (ik weet niet hoeveel oooo's ik moet typen :') ) met de verkoop :) Waar ga je nu wonen?

Morrie, spannend :) Hoe oud ben je nu als ik vragen mag?


Ik heb mijn overzicht voor 2020 gemaakt qua inkomsten en uitgaven, en moet alweer bijstellen :') Toch wat meer uitgaven als gedacht (energie vakantiehuisje bijvoorbeeld) en onze huurders hebben opgezegd dus op zoek naar nieuwe. We hebben al potentieel nieuwe huurders gevonden, die laten woensdag weten of ze het kunnen betalen of niet. En anders gaan we toch eens kijken voor verkoop, het is gewoon net te ver en het wordt ook zeker niet meer waard, eerder minder op een gegeven moment, terwijl de jaarlijkse kosten wel flink stijgen. Dan kopen we liever een normaal huis voor de verhuur.

Verder zijn we lekker bezig met opruimen en ik heb al een paar dingetjes verkocht op marktplaats. Vind het alleen zo irritant om elke keer naar het postkantoor te moeten gaan om een pakket te versturen :+ Ook ben ik nog lekker bezig met mysteryshoppen en af en toe een marktonderzoekje.

Maar het geld gaat er nog steeds met bakken tegelijk uit nu met de aanleg van ons voedselbos en dat blijft dit en volgend jaar nog wel even zo. Daarna toch echt flink gaan sparen voor ons nieuwe huis :D
Laatst bijgewerkt door Prairy op 28-01-20 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:04

Prairy schreef:
Morrie, spannend :) Hoe oud ben je nu als ik vragen mag?

nu nog 61, als ik ga stoppen, ben ik 62. Dan heb ik 40 dienstjaren (onderwijs), dat vind ik genoeg

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:09

Iedereen weer lekker bezig. Ik heb net mjjn depositorekening weer voor een jaar vastgelegd. Kreeg op jaarbasis 8,oo rente. :+ . Zet nog niet echt zoden aan de dijk, maar ach, het begin is er. Was ook een vrij laag bedrag.

Verder vind ik het interessant om te lezen dat het nog steeds niet de tijd is voor beginners om te beginnen met beleggen. Ik hoor graag wanneer de tijd beter is. Vind het nog steeds een eng idee om mijn geld kwijt te raken, en ook vind ik het nog steeds best ingewikkeld, dat beleggen, maar ik vind het ook wel erg interessant.

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:37

fohadie schreef:
Iedereen weer lekker bezig. Ik heb net mjjn depositorekening weer voor een jaar vastgelegd. Kreeg op jaarbasis 8,oo rente. :+ . Zet nog niet echt zoden aan de dijk, maar ach, het begin is er. Was ook een vrij laag bedrag.

Verder vind ik het interessant om te lezen dat het nog steeds niet de tijd is voor beginners om te beginnen met beleggen. Ik hoor graag wanneer de tijd beter is. Vind het nog steeds een eng idee om mijn geld kwijt te raken, en ook vind ik het nog steeds best ingewikkeld, dat beleggen, maar ik vind het ook wel erg interessant.


8 euro of 8%?
Dat laatste vind ik wel veel eigenlijk

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:52

Ik neem aan € 8,-? Anders wil ik heeeel graag weten waar je 8% krijgt voor één jaar vastzetten :Y)

Ik beleg nu met kleine bedragen (maar ook wel met het idee: het geld heb ik de komende 30 jaar niet nodig). Omdat de bedragen klein zijn, ik leg nu 25,- per maand in, mis ik het niet. Het bedrag kan altijd nog omhoog. Ik kijk er ook niet zoveel naar. Hoop op een verrassing over 30 jaar haha.

Fijn Morrie, dat je de mogelijkheid hebt net wat eerder van je pensioen te gaan genieten!

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:21

Oeps, euroteken vergeten. €8,00 dus. 8%krijg je nergens meer in Nederland.

Anoniem

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 01:01

Knap hoor van iedereen! Wij hebben er zelf ook vaak aan gedacht om te gaan beleggen en dan sparen voor een vroeg pensioen.
Maar we hebben het afgekapt. Mijn zus, met altijd plannen voor later, is op 52 jarige leeftijd aan kanker overleden. Van al die plannen is niets terecht gekomen.
Dat was voor mij een realiteitscheck. Later is er heel vaak niet, dus wij hebben alle plannen overboord gegooid en leven nu.
Dus vergeet ook niet om in het heden alles eruit te halen en niet te veel focussen op later!
In ieder geval veel succes iedereen met jullie beleggingen, verkopen en sparen! :)

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:53

Leuke ontwikkelingen hier allemaal!

Mijn zwangerschapsverlof zit er vanaf maandag weer op, ik ga dan wel een dag minder werken per week. Wordt dus ook wat minder sparen :+

In oktober heeft mijn man een spaarrekening in Turkije geopend en geld op gestort. Rente is geloof ik 15%. Geld wat we hier toch niet nodig hebben, en kan daar lekker oplopen. Uiteindelijk met als doel daar een huis/appartement te kopen.

Zijn er hier mensen met een 2e huis in het buitenland die het verhuren?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:03

Heftig Mindim! Gecondoleerd..
Wat ga je nu anders/meer doen dan eerst? Meer vakantie/minder werken?
Ik wil ook meer nu leven en tot aow/pensioen zo weinig mogelijk werken en zoveel mogelijk genieten. In die twintig jaar kan nog zoveel gebeuren.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:12

Ik doe beide, spaar veel voor mijn pensioen, heb een koophuis wat helpt voor de toekomst, en ik leef nu maar wel vooral door te reizen en bucketlist dingen af te strepen. Geen kinderen en fulltime werken helpen er wel bij. Daarbij leef ik qua spullen kopen en boodschappen heel zuinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:51

Ik vind het best lastig om een balans te vinden tussen sparen voor later en nu. Ik heb geen goed pensioen, dus wil graag wat regelen. Maar aan de andere kant hebben mijn beide ouders hun pensioen niet gehaald. Dus dan denk ik: vooral nu leven en nu zoveel mogelijk uit mijn geld halen ook. Maar ja, ik wil ook niet straks als ik wel 75 word op de houtje moeten bijten...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:55

Jaaaa... die balans is lastig. Maar ik merk ook dat mijn bucketlist vanzelf anders wordt. Lichter vooral. Met het wegvallen van mensen van mijn eigen leeftijd krijg ik niet de neiging om zoveel mogelijk dingen nu te doen, maar te genieten van de dagelijkse dingen. Van de contacten met de mensen die er nog wel zijn. Ik hoef niet per se het noorderlicht meer te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:12

Amalarab schreef:
Heftig Mindim! Gecondoleerd..
Wat ga je nu anders/meer doen dan eerst? Meer vakantie/minder werken?
Ik wil ook meer nu leven en tot aow/pensioen zo weinig mogelijk werken en zoveel mogelijk genieten. In die twintig jaar kan nog zoveel gebeuren.


Dank!
wat heb ik veranderd, ik was altijd aan het sparen, mijn spaarrekening was super belangrijk. Ik leefde heel erg zuinig en ontzei mezelf daarmee wel een hoop plezier. Budget vakanties of helemaal niet, alles ging op de spaarrekening. Kringloop en de lidl en verder kocht ik niets. Niet even ergens koffie drinken, gewoon de thermoskan mee en een rugzak vol eten. Mijn zus deed dat ook altijd, zij hadden een goed lopend bedrijf en het meeste werd aan de kant gezet, zodat mijn zwager eerder met het bedrijf kon stoppen en ook werd er een rekening aangelegd voor hun droomreis om een jaar te gaan trekken door noord en zuid amerika. Nou het werd uiteindelijk Ameland en mijn zwager heeft nu maar een restaurant erbij gekocht op zijn 55e, omdat hij liever nu niet stopt met werken, want dan komen de muren op hem af.

Dus we gaan nu op heerlijke vakanties (Ik ben na de crematie gelijk naar Bali gevlogen om mee te beginnen), eten vaker buiten de deur, kopen wat we leuk vinden en op de spaarrekening staat genoeg om calamiteiten op te vangen, maar niet meer genoeg om te stoppen met werken. We genieten nu van het leven. Ik doe niet meer zuinig. We hebben een koophuis en anders verkopen we dat tegen de tijd dat we met pensioen gaan. Het staat aan het bos in Drenthe, dus dat is zo verkocht. En we hebben een erg goed pensioen, dat scheelt natuurlijk wel.

Het is een giga eye opener geweest. Zo zonde als je zo met de toekomst bezig bent, dat je in het hier en nu niet volop leeft.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 12:32

Jee wat heftig, Mindim!

Wij staan ook een beetje op die manier in het leven; als in niet willen wachten totdat we oud zijn, maar nu (of binnen een paar jaar) al het meeste uit het leven halen. Alleen is de uitvoering bij ons iets anders; wij proberen om binnen een jaar of 5 te kunnen stoppen met werken, juist omdat we niet heel ons leven vast willen zitten aan een baan en niet ons hele leven willen sparen voor het pensioen om dan alsnog misschien het pensioen niet te halen.
De balans zit hier gelukkig wel goed, maar dat komt ook vooral door de manier waarop we in het leven staan. Wij geven niets om etentjes of vliegvakanties of dure kleding. Ik kan me heel goed voorstellen dat er heel veel mensen zijn die daar meer moeite mee hebben, en niet of minder gelukkig zijn zonder veel luxe.

Morrie, ik kan me voorstellen dat je na zo'n tijd in het onderwijs wel toe bent aan een tijdje lekker niksen en rustige vakanties, heerlijk!

Prairy, lastig hoor. Ik kan me goed voorstellen dat verkopen toch ook voordelen heeft in deze tijd. En als je dichter bij huis iets anders kan vinden.. ook fijn!
Pfoe zo'n voedselbos, dat zal inderdaad niet goedkoop zijn. Maar wel geweldig als het eenmaal af is. Een mooie investering! Gaan jullie een winkeltje beginnen zodra er echt volop geoogst kan worden? Zijn de bomen al wat ouder, of gaan daar nog wat jaren overheen voordat ze echt goed gaan dragen? Het lijkt me in ieder geval een prachtige plek om later oud te worden!

fohadie, ach, ik denk dat je zelfs met die 8 euro al een uitzondering bent :') De eerste banken staan al op 0% rente hoorde ik :=
Ik krijg nu maar liefst 0,03% rente op mijn gewone rekening :')
Maar vast zetten heeft dus ook geen zin meer.
Wat een enorm verschil met vroeger he.. toen was 8% rente echt niet abnormaal hoog :=

Pfoe, wanneer de tijd beter is om te beginnen met beleggen.. wisten we dat maar he! In of vlak na een echte crisis/crash is altijd het meest gunstig. Hier en daar roepen wat experts dat die in 2020 komt, maar dat riepen ze ook over 2018 en 2019.. is dus totaal niet te voorspellen. De beste tijd om te beginnen is wachten op een dip. Die komen regelmatig, meestal toch wel een keer per jaar. Vorig jaar was dat rond december 2018/januari 2019. Toen zijn een aantal bedrijven aardig gekelderd, en dan is een goede tijd om in te kopen. Mijn vriend heeft toen wat aandelen bij gekocht, en die staan inmiddels dus ook al heel hoog. Voor beginners is het denk ik het makkelijkst om gewoon bij je eigen bank een beleggingsrekening te openen en tijdens zo'n dip wat extra geld erin te stoppen.

Snorlex, goed bezig hoor! Zelfs 25 euro per maand kan over 30 jaar een heel leuk bedrag zijn inderdaad!
Het is altijd wel grappig om zo'n calculator in te vullen: https://www.calculator.net/investment-c ... &x=72&y=19
Dat moet je niet te serieus nemen, want het ene jaar kan het rendement 10% zijn en het volgende jaar -5%.. maar het is leuk om te zien wat zo'n klein bedrag kan doen. Alleen jammer dat er bij zo'n calculator geen bankkosten zijn mee berekend. Daar moet je zelf op letten. Sommige banken rekenen een vast bedrag per transactie, en als je dan op elke 25 euro weer 5 euro transactiekosten kwijt bent dan tikt dat ook weer hard aan.

Boooo, ik hoop dat het je gaat lukken, en de turkse banken betrouwbaar genoeg zijn! Ik zou het niet durven, maar ik hoop dat je er tegen die tijd een mooi huis van kan kopen!