Op eigen houtje een taal leren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:34

Ik ben ook bezig met Frans maar ben geen autodidact. Ik doe nu even een cursusje bij de Alliance Francaise, zit momenteel in Nice om mijn Frans te perfectioneren. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:53

Dat is wel luxe zeg :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:01

Ja het is zeker een leuke vakantiebesteding!
Op een gegeven moment kom je zelf niet meer verder, dan heb je toch de hulp nodig van wat experts.

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:51

Oh leuk dit!! Ik woon sinds een maand of 9 in Spanje. Eigenlijk voor 5 weken vrijwilligerswerk bij een hondenopvang, maar lang verhaal kort: ik ben er nog steeds. ;) Totaal niet voorbereid op het spreken van de Spaanse taal. Kende enkel Sí en No. Maar door te willen leren, luisteren en het niet erg vinden om fouten te maken, leer je de taal ook. Vind het een prachtige taal en wil het toch wel vloeiend spreken voordat ik weer een keer richting Nederland terug verhuis... :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:12

Dag 45 alweer :) ik heb nu ook een schrift waarin ik grammatica en woordenschat noteer :) erg ontspannend!

Domi_94

Berichten: 2047
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:45

Cześć :)

Mag ik me ook melden in dit topic? Ik wil graag de Poolse taal beter onder de knie krijgen. Doordat ik half Pools ben, spreek ik het wel redelijk. Maar in geschrift is het gewoon een drama. Ik wil het niet alleen beter leren spreken en schrijven vanwege mijn achtergrond, maar ook vanuit carrièreperspectief. Ik worstel mij momenteel door een Engelstalig boekje van 0 tot A1 en daarna heb ik nog twee boekjes van A1 tot B1, deze sluiten mooi op elkaar aan. Daarnaast vraag ik mijn moeder zo nu en dan om hulp of schrijf ik wat dingen die ze kan nakijken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:09

Leuk hoor! Gebruik je ook duolingo of is dat te eenvoudig voor jullie?

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:41

Dobryden !

Ik ben Tsjechisch aan het leren , wij hebben vrienden daar wonen en wil de taal graag gaan begrijpen. Daarnaast vind ik het ook een hele mooie taal en een mooi land

Ben nu bezig via duolingo , maar ik denk dat ik binnenkort is opzoek ga naar lesmateriaal want ik vind het toch wel heel erg leuk !

Domi_94

Berichten: 2047
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 18:38

poes schreef:
Leuk hoor! Gebruik je ook duolingo of is dat te eenvoudig voor jullie?


Ik gebruik die app niet. Niet omdat het te makkelijk/moeilijk is, maar omdat ik woorden beter onthoud door ze op te schrijven :)

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:59

Ik weet niet of ik me al eerder gemeld heb in het topic, maar ik ben een tijd terug begonnen met IJslands leren. Daar ben ik vanwege tijdgebrek snel weer mee gestopt, maar ik wil nu graag wel weer beginnen met het leren van een taal. Ik weet alleen niet of ik weer IJslands wil doen, wel wil ik een Scandinavische taal. Maar ik twijfel heel erg, welke taal is relatief het makkelijkst om zelf te leren? Welke taal heeft bijvoorbeeld het meest een standaardtaal en het minst afwijkende gesproken taal van geschreven taal? Kortom, wat zouden jullie aanraden?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:10

Zijn er hier ook mensen die Grieks via Duolingo leren?
Ik ben sinds februari bezig hiermee en doe iedere dag minimaal 3 lessen. Ik vind het erg leuk moet ik zeggen. Wel jammer dat het alleen vanuit het Engels is. Soms maak ik daardoor hele domme fouten :+

Bestaan er nog andere leuke apps a la Duolingo en dan Grieks-Nl.?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:03

Domi: ik hou naast duolingo een schrift bij met grammatica en woordjes.

Withinyuuri: ik denk dat Zweeds de makkelijkste Scandinavische taal is?

Fitzroy: geen idee. Mijn Engels is zeer vloeiend dus dat vormt geen barrière bij mij gelukkig.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:01

Het is bij mij ook geen barrière, het is meer dat ik soms dingen automatisch in het Nl. vertaal en dan daarmee mijn credits verspeel :+ Dat vind ik wat jammer.
En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de les met al de taaltermen wel lastig vond. Dus dingen als lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp, bijvoeglijk naamwoord enz. en dan in het Grieks- Engels. Maar goed, dat was ook maar 1 les.

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:49

Ik vind het soms ook wel lastig dat je van de vreemde taal naar het Engels moet vertalen. Dat kan ik best(gediplomeerd vertaler) maar als mijn zin een beetje afwijkt, wordt die fout gerekend,ook als mijn zin gewoon grammaticaal juist is.

RenskeFrea

Berichten: 866
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:56

Fitzroy schreef:
Zijn er hier ook mensen die Grieks via Duolingo leren?
Ik ben sinds februari bezig hiermee en doe iedere dag minimaal 3 lessen. Ik vind het erg leuk moet ik zeggen. Wel jammer dat het alleen vanuit het Engels is. Soms maak ik daardoor hele domme fouten :+

Bestaan er nog andere leuke apps a la Duolingo en dan Grieks-Nl.?


Ik heb tijdens mijn vakantie in Griekenland wat lesjes Grieks geprobeerd. Maar na 4 jaar vakantie kende ik wel de meeste letters al, dat is wel een pré, want ik vind het supermoeilijk om met griekse letters in de weer te zijn. Dat maakt het leren extra moeilijk want ik vergat steeds wat sommige dingen betekende en de helft van de tijd zei die vrouw een woord en had ik zoiets van ja maar dat staat er helemaal niet :P

Dat terugvertalen naar Engels is meestal voor mij ook geen probleem, maar soms wel, en dat is idd erg zonde want dan weet je het wel maar maak je gewoon een foutje. Of het accepteert ineens een typfoutje niet. Soms accepteert ie woorden wel als je ze verkeerd schrijft, of andere zinsopbouw, en soms niet. En in mijn ogen volstrekt willekeurig :')

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:16

Precies, dat dus, RenskeFrea. Ik kende al wat Grieks en dat maakt het wel wat makkelijker. Enige manco van Duolingo vind ik dat je het niet hoeft te spreken en daar gaat het juist om in het buitenland.

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:08

Even topic omhoog schoppen *\o/*

Nog mensen bezig met Duolingo? Ik doe al een tijdje Spaans, maar merk dat ik in het Engels soms wat foutjes maak dus dat is jammer. :')

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:10

Ja ik, Russisch. Om het een beetje bij te houden. Niet heel intensief. Het Engels is niet altijd even logisch hoor, volgens mij afhankelijk van de voorkeur van de maker van de betreffende test.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:15

Ja, ik ook nog. Maar ik vind het echt een manco dat je het niet echt leert spreken imo. Heb een tijdje Nemo gedaan tot ik moest betalen, maar dat vind ik toch wel handiger met die opnamemogelijkheid.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:33

Ik ga ook meevolgen, had nog aan het topic gedacht recent. Bezig met Zweeds leren hier. Via duolingo, drops en youtube.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 23:09

WithinYuuri schreef:
Ik weet niet of ik me al eerder gemeld heb in het topic, maar ik ben een tijd terug begonnen met IJslands leren. Daar ben ik vanwege tijdgebrek snel weer mee gestopt, maar ik wil nu graag wel weer beginnen met het leren van een taal. Ik weet alleen niet of ik weer IJslands wil doen, wel wil ik een Scandinavische taal. Maar ik twijfel heel erg, welke taal is relatief het makkelijkst om zelf te leren? Welke taal heeft bijvoorbeeld het meest een standaardtaal en het minst afwijkende gesproken taal van geschreven taal? Kortom, wat zouden jullie aanraden?

Zweeds. Het Noors kent geen standaardtaal en Deens is qua uitspraak een heel andere wereld dan geschreven Deens. Ook voor de Denen zelf trouwens. Het Zweeds heeft ook nog eens de eenvoudigste grammatica en klankleer.

Overigens is IJslands geen Scandinavische taal, evenmin als Faeroers. Het zijn wel allebei Noordgermaanse talen, net als de Scandinavische talen (Noors, Zweeds en Deens).

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:06

Als iemand nog geïnteresseerd is in woordenlijst Spaans Nederlands Engels Frans heb ik die eventueel!

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:28

Koper schreef:
WithinYuuri schreef:
Ik weet niet of ik me al eerder gemeld heb in het topic, maar ik ben een tijd terug begonnen met IJslands leren. Daar ben ik vanwege tijdgebrek snel weer mee gestopt, maar ik wil nu graag wel weer beginnen met het leren van een taal. Ik weet alleen niet of ik weer IJslands wil doen, wel wil ik een Scandinavische taal. Maar ik twijfel heel erg, welke taal is relatief het makkelijkst om zelf te leren? Welke taal heeft bijvoorbeeld het meest een standaardtaal en het minst afwijkende gesproken taal van geschreven taal? Kortom, wat zouden jullie aanraden?

Zweeds. Het Noors kent geen standaardtaal en Deens is qua uitspraak een heel andere wereld dan geschreven Deens. Ook voor de Denen zelf trouwens. Het Zweeds heeft ook nog eens de eenvoudigste grammatica en klankleer.

Overigens is IJslands geen Scandinavische taal, evenmin als Faeroers. Het zijn wel allebei Noordgermaanse talen, net als de Scandinavische talen (Noors, Zweeds en Deens).

Dit inderdaad. :') Ik had best wat Deens geleerd via Duolingo voor we op vakantie gingen, maar qua spreken heb ik er nul van kunnen gebruiken haha. Ja behalve hallo en dag. :+ Ik zou qua volledigheid eerder voor een andere Scandinavische taal gaan.

Ik ben momenteel erg fanatiek met Frans op Duolingo. Op de middelbare school 5 jaar gehad en erg leuk om weer beetje op te vijzelen. Zit nu op zo'n 16.000 punten en op ronde 3/4. Maar idd soms wel moeite met Frans-Engels. :j

Wendy15

Berichten: 11097
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:49

Leuk dit topic! Ben vandaag begonnen met Frans via duolingo. En wil ook nog graag wat Spaans leren. Maar niet tegelijk want denk dat ik het dan door elkaar ga halen.
Spreek al wel redelijk wat Engels en Duits.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:51

Ik heb heel lang erg veel Portugees gedaan maar idd het gevoel dat je niet veel vooruitkomt...