Op eigen houtje een taal leren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 18:20

Ik ben vast niet de enige. Waar zijn de bokkers die op eigen houtje (buiten school/universiteit/instituut om) een vreemde taal aan het leren zijn? Wie weet kunnen we elkaar motiveren en tips uitwisselen :)

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:31

Ik leer spaans met duolingo, telt dat?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 18:32

Voor mij wel (geen idee wat duolingo is?)

Ik ben opgegroeid in een spaanstalige omgeving. Als ik je ergens mee kan helpen: roep maar :)

lemonyellie
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Haps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:33

Ik heb ook duolingo, super leuk. Ik heb daar eerst een beetje spaans gedaan en ben nu portugees aan het doen, omdat ik naar portugal op vakantie ga.
Ik ben niet heel serieus bezig om die taal vloeiend te leren maar ik vind het wel leuk om bij te houden zo

Yunaa

Berichten: 2725
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:33

Ik leer ook Spaans :)! Zo'n drie jaar nu. Of heteen vreemde taal is, dat denk ik niet.

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:33

Ik leer Deens via Duolingo. Erg leuk en zeer leerzaam, daarnaast is het gratis en je krijgt dagelijks een herinneringsmailtje.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:35

Ik leerde Zweeds met Duolingo, maar na 3 dagen vond ik er echt niks meer aan. Zweeds is niks voor mij :') Ga zondag beginnen met Spaans op Duolingo want dat spreekt mij veel meer aan :)

Welke taal wil jij leren Koper?
Laatst bijgewerkt door Vero op 24-06-16 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:35

Er loopt nu ook een topic over duolingo. Ik vind het een leuke en leerzame manier om met taal bezig te zijn. Het heeft een beetje het gevoel van een spelletje. Best motiverend

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 18:43

Leuk, ook mensen met Zweeds en Deens :) Ooooh en Portugees <3
Ik ken dat hele duolingo niet, hebben ze daar elke taal?

Ik ben bezig met IJslands. Hou wel van een uitdaging :Y) Vandaag ben ik aan de slag geweest met verbuigingen van vragend voornaamwoorden (4 naamvallen en allemaal netjes mannelijk, vrouwelijk en onzijdig en in enkelvoud en meervoud) en met een onregelmatig werkwoord wat er nog niet helemaal goed in zit.

Yunaa schreef:
Ik leer ook Spaans :)! Zo'n drie jaar nu. Of heteen vreemde taal is, dat denk ik niet.

Onder vreemde taal wordt verstaan: een taal die niet je moedertaal is en die om je heen ook niet wordt gesproken. En een tweede taal is ook niet je moedertaal, maar dan woon je bij voorbeeld in een land of werk je bij een bedrijf waar die taal de voertaal is :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-06-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:54

Ik leer op volledig eigen houtje Russisch. Geen aanrader haha!
Ben al een heel tijdje on-and-off bezig, ik heb onderhand het alfabet goed onder de knie en wat basics. Ik hoop ooit op een dag een decent gesprek te kunnen volgen :+

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 18:57

Waaaauuuwww Russisch! Gaaafff! Op school heb ik een blauwe maandag Russisch gehad en inderdaad het alfabet is al een klus op zich. Wat voor methode gebruik je?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:07

Ik ben momenteel ook bezig met Russisch (heb IJslands en Spaans even geparkeerd want ik merkte dat ik teveel dingen door elkaar ging halen). Leer met name via apps, internet en ik spreek regelmatig met een aantal Russen via bijv. Skype.
Daarnaast lees ik ook regelmatig Russische artikelen (via internet), kijk ik films/series en luister ik Russische muziek.

Het alfabet is overigens verreweg het makkelijkst aan de taal imo :')

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:09

Ik speel een beetje vals want heb ervoor op school gezeten en de basis al onder de knie plus de nodige goede boeken maar ik studeer wel al jaren niet meer op school de taal + ben veel verleerd. Maar ben weer bezig mijn Japans op te pakken :) Als dat telt?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 19:10

Over Russisch zou ik dat niet willen zeggen maar ik heb inderdaad iets met een makkelijk alfabet. Welke methode heb jij voor IJslands gebruikt Fenrir?

Chimello je bent m'n heldin van de dag. Japans :wow: Volgens mij ben je dan nooit uitgeleerd.
Waarom Japans? :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-06-16 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:11

Leuk, duolingo kende ik nog niet, heb net even gekeken maar zie er leuk uit :j
Ik wil al een tijdje Portugees leren aangezien ik regelmatig naar Portugal ga, maar ik
zie dat er op de site een Braziliaans vlaggetje bij Portugees staat. Weet iemand of er erg veel verschil
zit tussen Braziliaans Portugees en 'Portugees' Portugees of is dit te verschil te verwaarlozen in de gewone spreektaal? Is zo vervelend als ik een hoop tijd steek in de 'verkeerde' taal :o

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 19:13

Beestenfreak ik heb alleen ervaring met Braziliaans Portugees. Van horen zeggen weet ik dat er wel wat kleine verschilletjes zijn met Iberisch Portugees. Maar wie weet worden die in de methode ook wel toegelicht?

Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:14

Ik zou ook graag IJslands leren. Maar het komt natuurlijk niet zo vaak voor, dus ben ook wel benieuwd waar ik het zou kunnen leren :) Lijkt me wel ontzettend gaaf

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:15

Ik lees even mee! Ik zou graag zelf ooit Spaans of Italiaans leren, maar ik heb geen idee hoe ik dat het zelf get beste aan kan pakken. Ben benieuwd naar ervaringen :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:16

Koper schreef:
Over Russisch zou ik dat niet willen zeggen maar ik heb inderdaad iets met een makkelijk alfabet. Welke methode heb jij voor IJslands gebruikt Fenrir?

Chimello je bent m'n heldin van de dag. Japans :wow: Volgens mij ben je dan nooit uitgeleerd.
Waarom Japans? :D


Ik bedoelde dat ik juist het Russische alfabet een van de makkelijkere dingen aan de taal vind, de grammatica is stukken lastiger imo. Het alfabet moet je even leren maar is eigenlijk heel erg simpel aangezien bijna alles fonetisch is. Binnen een dag heb je dat wel onder de knie.
Wbt IJslands, oa een beetje door mijn werk daar en via internet. Er is helaas niet zo heel veel qua IJslands te vinden maar er zijn wel een paar sites met oefeningen oa van de IJslandse uni.

beestenfreak schreef:
Leuk, duolingo kende ik nog niet, heb net even gekeken maar zie er leuk uit :j
Ik wil al een tijdje Portugees leren aangezien ik regelmatig naar Portugal ga, maar ik
zie dat er op de site een Braziliaans vlaggetje bij Portugees staat. Weet iemand of er erg veel verschil
zit tussen Braziliaans Portugees en 'Portugees' Portugees of is dit te verschil te verwaarlozen in de gewone spreektaal? Is zo vervelend als ik een hoop tijd steek in de 'verkeerde' taal :o


Zit best wat verschil tussen. Duolingo is idd meer Braziliaans Portugees (aldus mijn Portugese vriend). Het zal wss wel een beetje zijn zoals Vlaams en Nederlands.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-06-16 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 19:16

Falko_v ik gebruik onder ander Icelandic online (http://www.icelandiconline.is) en wat grammaticaoverzichten van de IJslandse overheid. In IJsland zijn ze erg pro IJslands toegankelijk maken :)

En verder veel lezen (krant) en luisteren (muziek/liedjes) :) Daar kun je véél uit opmaken welke naamval welk werkwoord regeert en dergelijke.

Veel mensen met Spaans zeg :) Ik ben opgegroeid in Zuid-Amerika (en dat Spaans is inderdaad her en der ook verschillend van Iberisch Spaans, maar ik kan de Europese Spanjaarden prima verstaan) en destijds was ik daar helemaal niet blij mee maar ik heb er toch maar mooi een taal aan overgehouden :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-06-16 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:17

Ik heb ooit een poging gedaan Fins te leren. Prachtige taal, maar geen touw aan vast te knopen. :+

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 19:18

Fins heb ik ook opgegeven -O-

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:19

Ja ik vind 't een hele toffe taal en ik heb een gigantische intresse om eens naar Rusland te gaan, dus tsja waarom niet :D Ik gebruik online courses van Memrise, ik vind hun systeem een stuk fijner werken dan duolingo qua het leren van nieuwe dingen en daarna de herhalingen er van. Ook heb ik laatst van Lonely Planet een phrases book/dictionary gekocht waar ook wat grammar in staat :)

Fins is inderdaad gruwelijk. Heb twee jaar terug in Estland gewoond wat qua taal erg gelijk is aan Fins. Na twee weken geprobeerd wat Ests te leren heb ik 't maar opgegeven :')
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 24-06-16 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:21

Ik ben bezig met Arabisch, maar we krijgen daar wel wekelijks les van in een groepje. Maar het is grotendeels zelfstudie :). Ik had het ook niet alleen gekund hoor!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:23

Ik gebruik idd ook Memrise voor Russisch. Duolingo heeft alleen nog maar een beta versie en die vond ik tot nu toe wat minder.
Maar het meeste leer ik nog wel van m'n gesprekken met Russische mensen, die kunnen je meteen mooi wat extra dingetjes uitleggen als het nodig is. Ik spreek ook met Russen die bijv. Nederlands willen leren (eentje woont in België) dus dan kunnen we mooi uitwisselen. Ik zit op http://www.interpals.net om taalmaatjes te leren kennen (wel even de rare huwelijksaanzoeken uit bepaalde Afrikaanse landen negeren, of ze gewoon blokkeren).