Leerdipje, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-14 21:46

Hoihoi,

Om dit topic te openen, heb ik wel enigszins lopen nadenken. Misschien iets teveel. :=
Om even een beeld te schetsen zal ik de situatie uitleggen. Ik zit nu in 5 havo, 2 studies op het oog die mij erg aanspreken. Door wat 'luiheid' van vroeger (oftewel, typisch pubergedrag over het algemeen) weinig voor school gedaan en daardoor geen VWO kunnen doen. Zonde, maar je moet verder. Met havo mag ik ook niet klagen. Al heel wat weken ben ik actief bezig met school. Verslagen schrijven, beginnen met samenvattingen, leren, huiswerk etc. Vaak zit ik dan tot 4 uur op school (ook als ik half 1 of eerder vrij ben) om voor school bezig te gaan voor school. Thuis doe ik ook nog vaak het eea. Kortom, naast de usual things ben ik zeker bezig voor school.

Echter, waar ik nu tegenaan loop is het probleem dat (ik het gevoel heb dat) er niks blijft hangen in mijn hoofd. Maandag begint mijn toetsweek en ik heb daar nu al een vreselijk gevoel over. Sowieso over dit hele jaar al. Iets in mij zegt dat het mij niet gaat lukken. Nu wil ik dit jaar natuurlijk met vlag en wimpel gaan slagen, maar daar moeten wel goede prestaties voor geleverd worden. Wie o wie kan mij verder helpen?

Groetjes!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:52

Waar ben je bang voor, hoe leer je en hoe sta je er nu in? Toen ik in het eindexamenjaar zat had ik echt het gevoel dat dit het was, nu moest ik presteren of anders zou ik nergens komen. Gevolg: met de hakken over de sloot dankzij faalangst en na een complete HBO studie dacht ik F*ck it, ik stop en ga doen wat ik wel leuk vind. Broertje heeft op de middelbare school er met de pet naar gegooid en is door het vmbo gefladderd maar heeft zich uiteindelijk wel opgewerkt en doet nu een leuke HBOstudie.

Moraal: Je komt er wel. Je kunt twee dingen doen: Of er dit weekend nog vol voor gaan, keihard leren en maandag knallen op je tentamenweek. Of jezelf de kans geven te ontspannen morgen en zien wat de tentamens je gaan brengen. Uitgerust aan een examen beginnen is ook wat waard. In een dag ga je geen bergen meer verzetten als je dat niet wilt. En zonder achten en negens heb je nog steeds een toekomst.

Vandaar dus: Hoe sta je er in en hoe sta je er voor?

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-14 22:00

Met de cijfers van vorig jaar die meetellen voor het eindrapport, staat dat nog (totaal) niet helemaal op orde. Qua leren, ik leer in gedeeltes per vak. Ik krijg hulp voor plannen. Ook met tijden anders ga ik zelf een hele andere volgorde aanhouden en het gevolg is dat ik andere dingen voor school ga doen van school dan dat ik eigenlijk had willen doen.
Ik weet, als ik morgen een rustdag heb, dat ik een ongelooflijk schuldig gevoel krijg over dat ik niets gedaan heb, voor iets wat wel had gemoeten.

Dit is het rooster/planning van afgelopen dagen.
http://imgur.com/My5ufK7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:07

Als ik het rooster zie ben je dus donderdag begonnen met een planning terwijl je volgende week toetsweek hebt? :o Terwijl je herfstvakantie had? Plan je niet alles te kort op elkaar waardoor je gestrest raakt en gedemotiveerd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:08

Als je bijvoorbeeld morgen alleen van alles snel een samenvatten doorleest. Ga je dan kunnen ontspannen?

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-14 22:10

Bizzybijtje schreef:
Als ik het rooster zie ben je dus donderdag begonnen met een planning terwijl je volgende week toetsweek hebt? :o Terwijl je herfstvakantie had? Plan je niet alles te kort op elkaar waardoor je gestrest raakt en gedemotiveerd wordt?

Nee hoor, ik ben al weken van te voren begonnen, dit staat alleen niet op deze planning. Die andere planning is van 4/5 week geleden. :)

Judith_ schreef:
Als je bijvoorbeeld morgen alleen van alles snel een samenvatten doorleest. Ga je dan kunnen ontspannen?

Ik ben bang van niet, maar scheikunde blijf ik niet snappen, ook al heb ik daar samenvattingen van gemaakt. Ik dacht, met meerdere samenvattingen ga ik het snappen, maar dat blijkt dus niet op te gaan.

elenaMM77
Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:13

ik heb even je rooster bekeken.

maar met dit leerschema ga je regelrecht af op een burnout..
zoals je nu al aangeeft wordt je onzeker en stresserig..

probeer aan te houden om van ieder uur 10 minuten pauze te nemen..

dus 50 minuten leren, 10 minuten pauze.. niets afmaken, die pauze echt nemen.
even uit de kamer weg, toilet, glaasje drinken, 5 minuten frisse lucht happen.

je stints zijn echt veel te lang om effectief te kunnen leren..

micropauzes werken beter dan langere pauzes..

verder valt het mij ook op dat je vrij laat leert s avonds.. op zich geen probleem om dat als 'extra' te doen als je je planning niet haalt.. maar in principe zijn uren die je na 22.00h maakt met wat dan ook bijna 50% minder effectief dan de uren ervoor. je kunt nog beter om 6.00 uur opstaan en tot 7.30h leren.. dan van 23.00-3.00 s nachts bijvoorbeeld.

niet alleen heb je dan de 'dag' om je hoofd weer vrij te maken en de nacht om het geleerde op te slaan op je harde schijf.. maar als je savonds en snachts leert, ga je onrustig in je hoofd naar bed en werkt het overschrijven naar die harde schijf ook minder effectief. waardoor je dus letterlijk wakker wordt met het (terechte!) gevoel dat je een fiks deel weer vergeten bent. je moet rust inbouwen tussen het leren en het gaan slapen (tenminste een half uur)

hopelijk heb je hier iets aan.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 25-10-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:14

Nayomie schreef:
Bizzybijtje schreef:
Als ik het rooster zie ben je dus donderdag begonnen met een planning terwijl je volgende week toetsweek hebt? :o Terwijl je herfstvakantie had? Plan je niet alles te kort op elkaar waardoor je gestrest raakt en gedemotiveerd wordt?

Nee hoor, ik ben al weken van te voren begonnen, dit staat alleen niet op deze planning. Die andere planning is van 4/5 week geleden. :)

Judith_ schreef:
Als je bijvoorbeeld morgen alleen van alles snel een samenvatten doorleest. Ga je dan kunnen ontspannen?

Ik ben bang van niet, maar scheikunde blijf ik niet snappen, ook al heb ik daar samenvattingen van gemaakt. Ik dacht, met meerdere samenvattingen ga ik het snappen, maar dat blijkt dus niet op te gaan.


Is er iets specifieks wat je niet snapt? Ik heb ook havo gedaan (NG/NT) dus misschien kan ik je helpen. Mits ik het allemaal nog weet uiteraard :D

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-14 22:18

Hmm. Ik heb wel af en toe een pauze, maar dat is pas na 2 uur en ja, ik maak het wel af. Misschien inderdaad te weinig pauzes en te lang door aan het werken.

@Bizzybijtje, rekenen met mol begin ik eindelijk te snappen, maar gedeelte 'reactiesnelheid' snap ik de ballen van. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:19

Ook ik snap chemie behoorlijk (hoewel het even terug is) en zou je willen helpen.

Je hebt een zwaar schema. Wel erg knap trouwens dat je een planning maakt en ook volhoudt. Dat zijn er niet veel. Morgen vol houden en vanaf dan ook echt ontspanning in plannen?

Uren achter een leren is niet bevorderlijk en erg zwaar.

elenaMM77
Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:21

Nayomie schreef:
Hmm. Ik heb wel af en toe een pauze, maar dat is pas na 2 uur en ja, ik maak het wel af. Misschien inderdaad te weinig pauzes en te lang door aan het werken.

@Bizzybijtje, rekenen met mol begin ik eindelijk te snappen, maar gedeelte 'reactiesnelheid' snap ik de ballen van. :=



'dat af en toe' is ook je issue..

je houd je wel netjes aan het schema maar 'rotzooit' met je rust..
het moet echt een ritme worden, ook als je denkt dat je het niet nodig hebt.. gewoon nemen en om niet 'schuldig' te voelen of teveel tijd te nemen, vast aantal minuutjes..

als je pauze neemt zodra je 'moe' wordt of je wazig gaat zien, ben je eigenlijk al te laat en helpt de pauze niet meer voldoende ;)

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-14 22:28

Dank je. :) Vanaf dinsdag is er ruimte voor rust. Of in ieder geval, meer rust dan deze dagen. Vrijdag nog een toets voor Aardrijkskunde waar ik enigszins wat van begrijp. Maar daar heb ik dinsdag, woensdag en donderdag voor dus dat heeft over het algemeen niet zeer veel haast, ook omdat ik afgelopen weken ook met stukjes bezig ben geweest. :)

Ja, soms moet ik mezelf dan tot orde roepen. Ik snap dat het niet goed is, dus voortaan wat vaker pauzes inplannen. :)

elenaMM77 schreef:
Nayomie schreef:
Hmm. Ik heb wel af en toe een pauze, maar dat is pas na 2 uur en ja, ik maak het wel af. Misschien inderdaad te weinig pauzes en te lang door aan het werken.

@Bizzybijtje, rekenen met mol begin ik eindelijk te snappen, maar gedeelte 'reactiesnelheid' snap ik de ballen van. :=



'dat af en toe' is ook je issue..

je houd je wel netjes aan het schema maar 'rotzooit' met je rust..
het moet echt een ritme worden, ook als je denkt dat je het niet nodig hebt.. gewoon nemen en om niet 'schuldig' te voelen of teveel tijd te nemen, vast aantal minuutjes..

als je pauze neemt zodra je 'moe' wordt of je wazig gaat zien, ben je eigenlijk al te laat en helpt de pauze niet meer voldoende ;)

Dat 'niet schuldig' voelen is makkelijker gezegd dan gedaan, vrees ik.
Dus kortom, na 10 uur niet meer leren en met regelmaat pauzes inplannen? :)

Anoniem

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:34

Ik snap je heel goed wat betreft het niet schuldig voelen hoor. Heb daar zelf ook last van!

Zelf hou ik elk uur altijd een minuut of tien pauze. Vraag bijvoorbeeld of iemand mij dan thee wil brengen, ga even snel onder de douche e.d. en dan toch wel elke drie uur een langere pauze waarbij ik het liefst naar buiten ga en ga bewegen. Heb dan voor mijzelf een deadline van 20:00, na die tijd komt er geen leerboek meer te voorschijn en mag ik mijzelf echt even belonen met een lekker bad, een goed boek e.d. Dat maakt ook dat ik beter slaap en meer rust heb.
Na een bepaalde tijd nemen je hersenen ook gewoon geen leerstof op. Regelmatig iets anders doen is dan ook erg belangrijk! En écht ontspannen. Je hebt nu schema's van in de ochtend tot in de avond, dat is erg knap maar gewoon te veel.

Verona2000
Berichten: 527
Geregistreerd: 13-08-13
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:39

Wat een planning zeg! :wow: Zelf zit ik in havo 3, en leer niet zo veel haha. Maar moet er niet aan denken dat ik om 2 uur snachts nog zou dopmoeren leren! Na 9/10 uur savonds ben ik het zat. Heb ook nog een leven haha

~ Sluypenberg's Verona ~ Lucky Lady ~ KHS Cherokee ~
Verona : dressuur M2+2 L-springen+4 L-cross

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:52

ik herken dit zo erg. denken het wel aan te kunnen om tot 2 uur door te leren. en dan ook gelijk dezelfde dag om 5 uur opstaan om het voor mijn toets nog een keertje door te kijken. uiteindelijk ging het bij mij ok niet meer. ik zet nu mijn wekker om goede tijden en stop ook echt wanneer mijn planning stopt. ook al heb ik het dan nog niet af. maar, hen dan wel speciale 'werk dat nog niet af is' uurtjes waar ik al het werk doe wat nog niet af is. leren gaat nu veel makkelijker dan aan het begin. maar wat ik uit jou verhaal opmaakt is dat je het ook echt niet snapt. kijk dat is een heel ander probleem. dat is al eerder adequaat reageren op de moment dat je de stof op school niet meer snapt.. eerder meden bij de docent. voor de les al je huiswerk voor die les afmaken en dan in de les vragen stellen wat je nog niet snapt.

voor nu: je hebt er hard genoeg aan gewerkt zo slapen morgen nog rustig bezig. nog een paar keer je stof doorkijken maar niet teveel. misschien aan iemand uit je klas vragen of je maandag eerder op school af kunt spreken om de stof, of datgene wat je nog niet snapt dan even door te nemen. (ik weet niet hoe laat je toets begint) morgen op tijd gaan slapen en niet teveel stressen je komt er wel. of je nu een 10 haalt of een 1. je leven hangt niet van de cijfers van deze toetsweek af.

Badeendje
Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:57

I.p.v. pas zo laat beginnen met leren lekker om 9 uur ofzo opstaan, eerst een uurtje niks doen of lekker naar buiten ofzo en dan beginnen. Driekwartier leren en dan een kwartiertje pauze nemen ofzo, en dan niet op de pc gaan (want dan neem je nog steeds info op) maar gewoon echt even niks doen. Geef je dieren te eten, loop een rondje buiten of iets dergelijks. Zorg ervoor dat je weinig afleiding om je heen hebt en als iets niet meteen lukt, probeer het dan nog een keer. lukt het nog steeds niet? Laat het dan even liggen en probeer het na de pauze weer.
Je kunt het :)

Elk bad heeft er eendje.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-14 23:02

Wat betreft scheikunde. Ik hoorde donderdag pas het feit dat het PTA niet klopt en het SE deels over een hele andere stof gaat dan was aangegeven. Dus ik moet van 2 hoofdstukken het nog gaan leren, want dat deel is niet besproken tijdens de les. (wij doen iedere les practicum dus we komen weinig toe aan theorie.)

De toets begint om half 11.
Dinsdag zal ik een nieuwe planning maken, die wat meer rust zal geven. :)

Op zaterdag ochtend is mijn routine dat ik om 9 uur opsta, dieren eten geven, konijnenhok schoonmaak, keuken schoonmaak. Daarna lunch en dan eten. Vandaar dat ik vandaag later begon met leren. :)

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:17

oke. HO dit klopt niet. kijk even bij de examen-regels. je mag volgens mij geen toets hebben over stof dat niet in het pta staat. in andere woorden als jij dit voor je toets meld(en ook goed meld echt er mee bezig gaat met dat ik (volgen mij) niet mag) kan je daarna 2 dingen doen. 1.) risico nemen de toets niet maken 2.)toets maken en maar kijken wat eruit komt. wat betreft de practica in de les, dat is de reden dat je voor de les al je hw die in je studiewijzer staat moet maken. en dan tussen de practica door even vragen stellen als je het echt niet begrijpt.
half 11. tijd zat om daarvoor nog wat te doen. wat doet je leeraar tot half 11. is hij op school? heeft hij tussenuur. is er op een een of andere reden een manier mogelijk om van hem nog wat uitleg te krijgen? een maitje naar hem sturen?

ga ook eens kijken naar een echt goede persoon die helpt met plannen. eentje die ook echt grensen stelt aan je studietijd. misschien helpt dat. (ook kijkend naar je examens)
wat betreft je routine op zaterdag: sta half 9 op. eet wat. ga een uurtje leren. geef je dieren eten. ga weer leren. ga middag eten. ga leren ga je konijnenhok schoon maken ga leren. enz. ga in je pauzen dit soort dingen doen. geen tv of computer in de pauzes. ban jezelf een paar dagen van bokt. zet een tijdalijk slot op fb oid. enz.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-14 23:53

Het kan zijn dat hij het eerder gemeldt heeft, maar ik heb het via een andere leerling moeten horen dat het daar over zou gaan. Hoe zijn rooster is, weet ik niet.

laraxXxemma
Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:59

Kan je dat niet gewoon eens navragen?
Mocht de leraar zelf niet van veel nut zijn, anders misschien een decaan, mentor oid navragen?
Volgens mij mag je inderdaad geen toetsen hebben die niet in je PTA staan, tenzij ze niet meetellen.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

amyyy55
Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:01

Ahh ik ken je pijn. Hier ook een 5havo'er. Ik ben echter iemand die het ontzettend uitstelt en ook alles tegelijk moet doen nu en me nooit exact aan planningen kan houden.
gelukkig is mijn toetsweek pas over twee weken. Jij hebt ook scheikunde?als je het snapt help me haha. Het youtube account scheikundelessen is ook erg handig!

Vergeet geen pauzes te nemen van het leren anders ga je overleren.

verder lees ik even mee om te kijken of ik er wat aan heb.

elenaMM77
Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:21

Nayomie schreef:
Dat 'niet schuldig' voelen is makkelijker gezegd dan gedaan, vrees ik.
Dus kortom, na 10 uur niet meer leren en met regelmaat pauzes inplannen? :)



na tien uur mag je nog best leren hoor, vooral als je daardoor jezelf 'zekerder voelt'..
maar gebruik het vooral als 'extra' leertijd, zodat je kunt stoppen wanneer je wilt ipv laat beginnen en lang doortrekken.. zolang je je er van bewust bent dat je minder opneemt zul je er ook minder gebruik van maken denk ik en er eerder induiken

dancer_
Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:11

Om op die tijden te leren zoals donderdag dan onthoud je niet veel tot niks meer. Stop op tijd 's avonds en ga op tijd slapen, dan kun je s morgens vroeg nog even leren mocht je dat willen. Dan onthoud je iig meer. Verder inderdaad veel pauzes nemen en zeker niet op het laatste moment beginnen met leren. Je hebt ook veel minder stress als je een week van tevoren alleen alles nog moet herhalen en niks meer hoeft te leren.
Ik heb altijd motivatie gehad om te leren. Meer omdat ik dan een studie kon doen die ik leuk vond. Nu doe ik rechten en ben ik als 16 jarige de jongste. Maar omdat ik altijd heb geknokt voor hetgeen ik wilde heb ik dit bereikt. Als je een doel voor ogen hebt wordt het leren een heel stuk makkelijker. Succes! Denk aan je lange vakantie straks, met het geweldige papiertje op zak :)


Act like a lady, think like a boss.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:18

Auwch. Zelfs op unief zagen mijn uren een veel mooier uit dan dit, terwijl ik toch echt veel blokte.

Door planningen als deze ben je gewoon echt niet efficient bezig. De dingen die je tussen 00.00 en 02.00 leert, daar blijft echt heel weinig van hangen hoor.

Wat deed ik? Wekker om 6u (nee dat is niet leuk, maar ook zeker niet onoverkomelijk), sportkleren aan, 20 minuten gaan hardlopen, douchen en ontbijten. Om 7uur begon ik dan te studeren, in blokken van 45 minuten. In die 45 minuten geen facebook, geen bokt, geen gsm. Dan 15 minuten naar buiten, eventjes spelen met de hond, snel even naar de winkel wandelen. Om 1u: 1uur lunchpauze. Vanaf 2uur terug hetzelfde stramien. Om 7uur avondeten, en daarna gewoon ontspannen. Tegen dan heb je al 7,5 uur effectief en efficient gestudeerd.
Op de dag voor je examen gebruik je na je avondeten gewoon nog 1 uurtje om je samenvattingen door te lezen. Op de ochtend van je examen gebruik je weer een uurtje om je samenvattingen door te lezen.

Doe de noodzakelijke dingen (dieren eten geven, hokken schoonmaken) in je pauzes, maar niet voordat je gestudeerd hebt. Met een "normaal" schema (normale uren) kom je al ver hoor....

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Leerdipje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-14 21:58

In de ochtend heb ik daar geen tijd voor. Ik moet normaal al 6 uur uit bed. :)
Helaas lig ik nu weer stil omdat ik ziek ben. Dat wordt straks nog even extra blokken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 20 bezoekers