[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:44

Dan gaat dat goedkomen volgende week!

Nayomie, rotonde is er inderdaad ook 1. Dan sla je af, en de voetganger gaat rechtdoor. Dus rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.

Lara, dan ga ik daar nog even mijn theorieboek voor in duiken :D

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:50

Op https://www.theoriewereld.nl/theorie-le ... etgangers/ vind ik dit erover:

Artikel 49 van het RVV zegt dat bestuurders blinden die zijn voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen voor moeten laten gaan. Dit geldt overigens voor alle personen die zich moeilijk voortbewegen. Bij mensen die zich moeilijk voortbewegen kun je denken aan voetgangers met een stok, looprek of rollator. Bestuurders van gehandicaptenvoertuigen vallen hier dus niet onder!

Wees in gebieden waar zich veel voetgangers bevinden, bijvoorbeeld in of in de buurt van winkelcentra alert op mensen die blind zijn of zich moeilijk voortbewegen. Willen zij buiten een voetgangersoversteekplaats om oversteken of staan zij kennelijk op het punt om over te steken, laat ze dan gerust voor gaan.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:10

Jaa precies :j die had ik fout op mn theorie omdat die man gewoon over wilde steken midden op een weg maar blijkbaar heeft die dan dus voorrang.

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:44

Theorieboek (Vekabest) zegt inderdaad hetzelfde.
'Bestuurders moeten blinden herkenbaar aan een blindenstok en in het algemeen personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan'.

Ofwel, die fout ga ik denkzij Lara niet maken op de theorie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:52

Waah, maandag theorieexamen…
Ik denk dat kennis wel goed komt (Al moet ik de getallen nog even bijspijkeren, zoals de lengte van het uitsteken van lading, het aantal meter voor een afslag waar je je richting aan moet doen etc)

Ik vrees voor de gevaarherkenning. Bij elke oefentoets haal ik die net niet. (vaak rem/gas loslaten-foutjes) Het is zo anders dan dat je daadwerkelijk in de auto zit!

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:17

Bubblewrap schreef:
Waah, maandag theorieexamen…
Ik denk dat kennis wel goed komt (Al moet ik de getallen nog even bijspijkeren, zoals de lengte van het uitsteken van lading, het aantal meter voor een afslag waar je je richting aan moet doen etc)

Ik vrees voor de gevaarherkenning. Bij elke oefentoets haal ik die net niet. (vaak rem/gas loslaten-foutjes) Het is zo anders dan dat je daadwerkelijk in de auto zit!

Probeer te onthouden; remmen bij direct gevaar (zie je bvb een bal, kinderen, dieren op de rijbaan op de foto- dan moet je remmen), anders gas loslaten. Dat zei de instructeur van mijn theorie les dag. Bal, kinderen, dieren— rem. :j
Deze situaties zijn natuurlijk niet de enige, maar zullen hoogstwaarschijnlijk wel op je examen komen

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:09

En wat ik ergens leerde was bij gladde situaties niet remmen maar gas loslaten vaak. Weet niet of die heel correct is overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:17

E_J schreef:
Bubblewrap schreef:
Waah, maandag theorieexamen…
Ik denk dat kennis wel goed komt (Al moet ik de getallen nog even bijspijkeren, zoals de lengte van het uitsteken van lading, het aantal meter voor een afslag waar je je richting aan moet doen etc)

Ik vrees voor de gevaarherkenning. Bij elke oefentoets haal ik die net niet. (vaak rem/gas loslaten-foutjes) Het is zo anders dan dat je daadwerkelijk in de auto zit!

Probeer te onthouden; remmen bij direct gevaar (zie je bvb een bal, kinderen, dieren op de rijbaan op de foto- dan moet je remmen), anders gas loslaten. Dat zei de instructeur van mijn theorie les dag. Bal, kinderen, dieren— rem. :j
Deze situaties zijn natuurlijk niet de enige, maar zullen hoogstwaarschijnlijk wel op je examen komen

Een vriendin zei inderdaad ook, bij dieren en kids remmen! Al is dat ook logisch :)

Nayomie schreef:
En wat ik ergens leerde was bij gladde situaties niet remmen maar gas loslaten vaak. Weet niet of die heel correct is overigens.

Ah, dat is een handige! Bij gladheid ga je natuurlijk glibberen als je remt. Snelheid is ongetwijfeld al aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:13

D-day vandaag :=
Straks nog een paar gevaarherkenning-vraagjes, en onderweg naar het cbr nog maar wat lastige kennis/inzicht-onderdelen doorlezen, en dan moet het goed komen! -:)

Denk ik... :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-19 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:14

Heel veel succes gewenst! Je kan het. *\o/*

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:17

Heel veel succes!

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:39

Dankjullie!

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:44

En wederom gezakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:05

Courses schreef:
En wederom gezakt :)

Zuur zeg! Op de kennis/inzicht?



Hier de theorie gehaald! Ik had hele logische gevaarherkenningsvragen op mijn examen, en dat was het onderdeel wat ik het meeste vreesde := Maar ik had er slechts 4 fouten in. (Bedankt cbr!)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:14

Courses schreef:
En wederom gezakt :)

Ah jeetje wat prut zeg. :(:) En nu? Want je was al vaker gezakt toch en wilde niet meer verder?

Gefeliciteerd BW! Fijn dat het zo meeviel!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:43

Courses schreef:
En wederom gezakt :)


Heb Je al een faalangst examen gehad ? Zo heb ik mijn rijbewijs behaald ( na drie keer regulier examen niet behaald te hebben ).

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:34

Kennis/inzicht ja. Maar zaten aantal vragen bij die ik ook écht oprecht niet wist (afstand met het trekken van een auto, parkeren rondom bushalte qua meters). Ook een hele vage met een autosnelweg/autoweg en kruisend verkeer? Snapte de vraag oprecht niet, maar zal wel te maken hebben gehad dat je bij een autoweg kruisend (althans, naast elkaar) rijd? Geen idee, vaag verhaal allemaal weer. Had 4 fouten teveel op kennis/inzicht, vorige keer 1.

Beetje klaar mee ondertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:41

Wat ik heb gedaan om alles te leren is het theorieboek erbij pakken, en elk hoofdstuk opschrijven. Daarnaast schreef ik alle deelhoofdstukken van de borden/tekens op. (In mijn theorieboek waren dat dan hoofdstuk 14.1, 14.2, 14.3, 14.A, 14.B etc)

Daarna heb ik een leerplanning gemaakt, en de hoofdstukken/deelhoofdstukken die op elkaar lijken aan elkaar gekoppeld, met af en toe een dag 'herhaling'. (Zo leer je het hele boek in je eigen volgorde) Elke dag heb ik na het samenvatten van de hoofdstukken, en het leren daarvan, opgeschreven wat ik lastig vond. Op de 'herhaling'-dag heb ik alle hoofdstukken van de dagen ervoor weer doorgenomen, en de lastige punten extra herhaald.

Ik ben niet goed met cijfers, en heb deze elke keer als ik iets daarover tegenkwam opgeschreven. Op een gegeven moment zie je overeenkomsten. Zo mag je niet stilstaan binnen 5 meter van een zebrapad, maar dat geldt ook voor een kruispunt. "Maar waarom heeft de bushalte dan de gekke regel '12 meter'?" Waarschijnlijk omdat een bus langer is dan een auto, en daardoor meer ruimte nodig heeft. Zulke uitzonderingen ging ik steeds beredeneren, en dan leer je jezelf ezelsbruggen aan ;) Eventueel kun je zelf vragen bedenken, en deze vragen maken op bijvoorbeeld een 'herhaling'-dag.


Ik zie ook tips voorbij komen van een theoriedag en/of faalexamen, wie weet werkt dat voor jou! Kop op, je gaat het eens halen ;)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:53

Courses schreef:
Ook een hele vage met een autosnelweg/autoweg en kruisend verkeer? Snapte de vraag oprecht niet, maar zal wel te maken hebben gehad dat je bij een autoweg kruisend (althans, naast elkaar) rijd? Geen idee, vaag verhaal allemaal weer.



de theorievragen een beetje kennende zal het er wel mee te maken hebben dat bij autowegen en autosnelwegen het kruisende verkeer niet gelijkvloers kruist met de auto(snel)weg.
Ongelijkvloerse kruisingen (viaducten) zijn namelijk een van de herkenningspunten van die wegen.

De andere vragen die je noemt zijn idd cijfertjes die je moet stampen.

Wat waren de andere fouten? Dit zijn er 3 en volgens mij mag je er 5 of 6 fout hebben, als je er 4 teveel hebt zit je op 9 of 10 fouten totaal.

Balen dat het steeds niet lukt, al eens een theorie cursus gedaan? Mocht je dingen niet begrijpen uit vragen of uitleg van oefen examens mag je ook altijd een PB sturen hoor dan kijk ik even met je mee.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:06

Courses schreef:
Kennis/inzicht ja. Maar zaten aantal vragen bij die ik ook écht oprecht niet wist (afstand met het trekken van een auto, parkeren rondom bushalte qua meters). Ook een hele vage met een autosnelweg/autoweg en kruisend verkeer? Snapte de vraag oprecht niet, maar zal wel te maken hebben gehad dat je bij een autoweg kruisend (althans, naast elkaar) rijd? Geen idee, vaag verhaal allemaal weer. Had 4 fouten teveel op kennis/inzicht, vorige keer 1.

Beetje klaar mee ondertussen.


Ik ben de eerste keer 3 derde keer geslaagd.
Nog op de oude variant.
Helaas verliep deze
Daarna 6 keer en niet zozeer omdat ik het niet kon maar de vraag gewoon niet snapte.
Mijn spelling taal oliebol is dramatisch.
Reageer nooit maar wilde even een hart onder de riem steken.
Heel mijn rijbewijs konden we met 5 man een hele maand all inclusief kunnen zitten warm.
Heb hem nu iets meer dan een jaar.
Ben zo blij dat ik doorgezet heb.
Geen brokken gehad.
En zou nooit meer zonder kunnen.
(Praktijk 6 keer).

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 23:44

Niet opgeven mensen ik heb ook 3 keer over de theorie gedaan en ook met precies 35 goed om te kunnen slagen. Ik was daarna echt blij ook al was het nog maar de helft van het hele gebeuren. Tip om te oefenen ik heb er ook best wat geld in geïnvesteerd meer dan ik eigenlijk wou maar enorm goede site die best veel overeen komt met het echte theorie examen qua opstelling. De vragen zijn natuurlijk wel anders maar ik heb ontzettend veel van deze site geleerd: https://www.theorieexamen.nl/theorie-examens je moet er wel voor betalen maar dan kun je non stop oefenen met vragen maken. Ik heb er heel veel aan gehad.

Vandaag voor de 2de keer een praktijk examen gedaan en... GESLAAGD!!! had gisteren echt zo iets van nee dit gaat hem weer niet worden. Vanmorgen met rijles ook bah wat ging dat bagger en uur van te voren. Ik had mazzel een hele aardige examinator en echt een hele fijne route wat ook nog eens rustig was echt veel geluk gehad ook. En mensen niet alles hoeft perfect! ik heb ook 2 fouten gemaakt met achteruit parkeren vergeten te stoppen terwijl er een auto aankwam en de bocht achteruit ging echt alles behalve in een mooie lijn. Maar als je het maar netjes oplost en geen gevaar vormt straffen ze je daar echt niet teveel op. Eerste keer maakte ik er echt een potje van. De examinator was ook geen leuke man werd alleen maar zenuwachtig ervan. Maakte daardoor een fout door een auto van rechts over het hoofd te zien. En daarna wou het gewoon echt niet meer. Ook logisch dat ik toen gezakt was. Nou had ik mazzel met haast alleen maar 50 wegen en snelweg ook de dingen die ik gewoon goed en netjes kan rijden. Erg blij dat ik het eindelijk gehaald heb na bijna 50 lessen. Dus mensen geef niet op ik had er ook niet zoveel zin meer in maar nu ik hem heb ( en heel wat geld verder) ben ik toch wel erg blij!

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 06:25

AnnexUdith, praktijk in the pocket? Jihaa! Gefeliciteerd :D Gisteravond al gevierd met wat lekkers? :P

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:30

Bubblewrap schreef:
AnnexUdith, praktijk in the pocket? Jihaa! Gefeliciteerd :D Gisteravond al gevierd met wat lekkers? :P


Jaa! Dankjewel en natuurlijk al gisteren voorzien van taart. Als ik er nu zo over nadenk ben ik meer als een jaar bezig geweest met lessen. In het begin zei ik van ach binnen de kortste keren heb ik die wel binnen. Viel toch wel even vies tegen hoor. Maar ben nu blij dat ik het eindelijk gehaald heb. Nu alleen nog even wachten totdat het rijbewijs er echt is.... Ook al wil ik nu heel graag rijden

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:49

Hoe hebben jullie je eerste les voorbereid? Heb begin december mijn eerste les en maak het volgens mij echt stukken groter dan het is x)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:03

Kairos schreef:
Hoe hebben jullie je eerste les voorbereid? Heb begin december mijn eerste les en maak het volgens mij echt stukken groter dan het is x)

Ik belde, en kon direct de volgende dag. *slik*

Maar afijn, je instructeur of instructrice sleept je er wel doorheen ;) Want wat zou je kunnen voorbereiden? Je moet het autorijden nog leren :D

Misschien kan theorie zoals voorrangsregels wel fijn zijn om ietwat te weten. Maar til er inderdaad niet te zwaar aan, je hoeft niet direct goed te kunnen rijden. Het is niets voor niets rijLES :D