[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:00

Nou, binnenkort mogen we weer voor herexamen. Eerste examen zonder geldige reden gezakt, ik snap ondertussen ineens waarom mensen zo'n hekel aan het CBR hebben :')

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:37

Waarom was je gezakt dan? Wat was er geen gebeurt?

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:51

Klassiek voorbeeld van; geen gun-factor en externe factoren. Route die gereden zou worden was niet beschikbaar (groot ongeluk), dus er moest ineens een andere route gereden worden. Hele smalle landweg, advies was 40km p/u (60 weg) wat ik ook aanhield. Het was zonnig, veel bomen, wegmarkering zodat de weg smaller leek en veel bochten. Dus ik vond 40 meer verantwoord dan 60. Geen achterliggers ook, dus qua doorstroming ook geen enkel probleem. Het is geen examen route (word nooit gebruikt) en puur een 'alternatief', maar ik heb eigenlijk van de .. 45 min ongeveer 40 minuten op die weg gereden (dus qua inzicht echt .. niks kunnen laten zien).

Daarna een stuk waar het 60 was (weg stuk breder) waar ik stabiel 63 heb gereden. Rotonde over en toen waren we alweer bij het CBR. Geen ingrepen gehad, geen 'stomme' fouten gemaakt. Heeft 'ie mij laten zakken op doorstroming (welke doorstroming? :') ). Vervolgens heeft 'ie ook nog een ander verhaal staan afsteken wat niet klopt, maar door corona is het mijn woord tegen dat van hem; rijleraar mag niet mee met het examen. Omdat ik het niet eens was met zijn verhaal heb ik heel rustig wel mijn tegenwoord gedaan waarom ik de keuze had gemaakt advies snelheid aan te houden (want dat had ik bewust gedaan, met bovenstaande redenen). Werd ik afgekapt met 'Ik ga hier geen woorden meer aan vuil maken, je luistert toch niet'. Mijn rijleraar stond wel bij het 'eindgesprek' en die zei zelf op gegeven moment 'Joh, heb je nog wat positiefs te melden? Want ik heb géén positief geluid gehoord'.

Dus ja. Lang verhaal kort; Sloeg echt nergens op, ik in de stress (merk het nu al) en nu moet ik dus opnieuw die hele cirkel door.

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:25

Courses schreef:
Klassiek voorbeeld van; geen gun-factor en externe factoren. Route die gereden zou worden was niet beschikbaar (groot ongeluk), dus er moest ineens een andere route gereden worden. Hele smalle landweg, advies was 40km p/u (60 weg) wat ik ook aanhield. Het was zonnig, veel bomen, wegmarkering zodat de weg smaller leek en veel bochten. Dus ik vond 40 meer verantwoord dan 60. Geen achterliggers ook, dus qua doorstroming ook geen enkel probleem. Het is geen examen route (word nooit gebruikt) en puur een 'alternatief', maar ik heb eigenlijk van de .. 45 min ongeveer 40 minuten op die weg gereden (dus qua inzicht echt .. niks kunnen laten zien).

Daarna een stuk waar het 60 was (weg stuk breder) waar ik stabiel 63 heb gereden. Rotonde over en toen waren we alweer bij het CBR. Geen ingrepen gehad, geen 'stomme' fouten gemaakt. Heeft 'ie mij laten zakken op doorstroming (welke doorstroming? :') ). Vervolgens heeft 'ie ook nog een ander verhaal staan afsteken wat niet klopt, maar door corona is het mijn woord tegen dat van hem; rijleraar mag niet mee met het examen. Omdat ik het niet eens was met zijn verhaal heb ik heel rustig wel mijn tegenwoord gedaan waarom ik de keuze had gemaakt advies snelheid aan te houden (want dat had ik bewust gedaan, met bovenstaande redenen). Werd ik afgekapt met 'Ik ga hier geen woorden meer aan vuil maken, je luistert toch niet'. Mijn rijleraar stond wel bij het 'eindgesprek' en die zei zelf op gegeven moment 'Joh, heb je nog wat positiefs te melden? Want ik heb géén positief geluid gehoord'.

Dus ja. Lang verhaal kort; Sloeg echt nergens op, ik in de stress (merk het nu al) en nu moet ik dus opnieuw die hele cirkel door.

Dat klinkt echt naar :/ Maar zijn ze zo niet creatief dan? Tenzij er een examencentrum in een gehucht zit zou je toch zeggen dat je als er op punt A een ongeluk is je toch minstens 4 andere routes kan bedenken...

Bij mij gaat lessen de laatste tijd echt lekker! Eind oktober ttt en begin november examen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:40

Hi allemaal :wave:
Mijn theorie certificaat is helaas bijna verlopen, maar ik zou toch het autorijden willen oppakken. Tijdens de lessen kwam ik er achter dat ik op het autisme spectrum zat, erg veel moeite met multitasken, overzicht houden. Ik voelde me onveilig achter het stuur en had me al neergelegd bij een toekomst zonder rijbewijs.
Mijn vraag is eigenlijk, zijn er in dit topic meer mensen met ASS (of instructeurs met ervaring) en is autorijden voor jou haalbaar?

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:44

Ik heb zelf ASS, en wat voor mij helpt, zelfs nu ik mijn rijbewijs heb, is alles te benoemen wat ik zie en wat ik ga doen. Daarmee heb ik het niet onoverzichtelijk in mijn hoofd, maar heb ik alles hardop benoemd en dat geeft voor mij rust. :j

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:45

Oke, goede tip. Wel goed om te lezen dat je dus wel kunt autorijden. Naar mijn idee ben ik zwaar ongeschikt maar ik hoor toch om me heen veel mensen met ASS die wel kunnen autorijden. Dat wil ik eigenlijk ook wel graag, mits het natuurlijk wel echt veilig kan.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:49

Ik vind het heel knap dat je er zelf zo goed over na denkt. Is een instructeur die ook kennis heeft van faalangst niet wat voor je? Daarmee kun je waarschijnlijk ook je problemen mee aan kaarten en kan die wellicht nog wat meer tips geven om je er doorheen te slepen. Ikzelf had zo'n instructeur en die kon mij goede tips geven om dingen een overzicht te geven.

Inmiddels rij ik sinds februari op dagelijkse basis auto, en hoe stom mijn bijrijders het ook vinden, ik zeg alles lekker hardop, want dat geeft mij rust en steun. Dat was echt de beste tip die ik kreeg tijdens mijn rijlessen. Wordt overigens door het CBR ook gewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:53

Ik heb alleen les gehad zonder de kennis dat ik op het spectrum zit. Mijn instructeur en ik wisten dit allebei nog niet. Het rijden ging niet goed en ik ben gestopt omdat er geen vooruitgang in zat. Misschien dat ik het met wat handvatten wel kan leren.. Dat hoop ik dan.
Een faalangst instructeur is een fijne tip, dank je!

En knap zeg dat je dagelijks rijdt nu! Geeft mij hoop.

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:01

Vanochtend geslaagd :) Na bijna 2 jaar kan ik dit eindelijk afsluiten. Man, wat een gedoe.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:03

Courses schreef:
Vanochtend geslaagd :) Na bijna 2 jaar kan ik dit eindelijk afsluiten. Man, wat een gedoe.

Wat fijn!! Gefeliciteerd!!

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:55

Een collega van mij met ASS en mijn neefje is geadviseerd om te lessen in een automaat. Dat is toch iets overzichtelijker, al ken ik ook wel mensen met ASS die in schakelauto's rijden.

Gefeliciteerd Courses!

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:59

Van harte gefeliciteerd Courses! Fijn dat het na 2 jaar nu een afgesloten hoofdstuk is *\o/*

@zonnebloem, dat klikt goed. Ik heb zelf alleen nog maar schakel gereden maar ga de eerst volgende proefles eens in een automaat proberen.

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:22

Nou ik heb eindelijk bijna het geld bij mekaar om een rijles pakket te kunnen betalen. Stoute schoenen aangetrokken en komende dinsdag eerste proefles ingepland staan !

Heb het al meerdere keren uit gesteld maar nu weet ik het zeker ben er klaar voor en heb er echt zin in. Wat kan ik verwachten tijdens zo’n proefles ?

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:14

Hai! Via de zoekfunctie kwam ik bij dit topic uit :) Morgen heb ik rijezamen, maar ik twijfel nu wanneer je je richtingaanwijzer aan moet hebben bij vakparkeren. In ieder geval als je remt om bij de vakken stil te gaan staan. Het lijkt mij bij vooruit vakparkeren ook dat je dan de richtingaanwijzer aandoet als je richting het vak instuurt. Het gevaar zit dan immers naast je. Maar moet hij bij achteruit ook aan blijven?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 03:02

In principe mag hij uit als je achteruit gaat rijden maar het is niet fout als je hem aan laat staan
Succes!

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 07:19

Aah, dus wel! Twee keer dankjewel :D

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:57

Niet gezakt op het parkeren :D Maar helaas wel gezakt... Terecht wel. Ik had twee kleine foutjes gemaakt, en toen was ik er af. Niet scherp meer en daardoor ook minder vooruit gekeken waardoor ik meer foutjes maakte.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:57

Jammer. Tja dat vooruitkijken en plannen is een heel belangrijk iets.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:26

Daarom inderdaad terecht dat ik het weer over mag doen. Leuk die 'stress'!
Konden ze maar een camera in de lesauto ophangen en een sensor bij de pedalen van de instructeur tijdens een 'rijles' :P

zonnet50

Berichten: 141
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:46

Afgelopen zomer geslaagd. Het blijft lastig dat lessen in Corona tijd..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:11

voor alle partijen helaas, fijn dat er weer gereden mag worden maar ik ben oprecht blij dat ik niet meer hoef.
Ik ben de laatste maanden diverse keren gevraagd om in te vallen bij rijscholen omdat er instructeurs in quarantaine moesten maar ik heb steeds vriendelijk bedankt, ik werk nu in de zorg en kan het me niet veroorloven om dit erbij te doen met alle risico's van dien.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:11

Kleine update.
Helaas 3 weken geleden ook mijn tweede praktijkexamen niet gehaald. Ik weet ook precies waar het mis gaat, en dat is het vervelende. Ik ben steeds te bang voor wat de examinator vindt. Ik maak het mijzelf dus te lastig. Zucht. Poging 3 staat nog niet gepland, daar had het CBR nog geen plekken voor open staan.

En het meest nare... Ik heb het trieste nieuws gekregen dat mijn rijinstructeur onverwachts is overleden. ;( Dus het is nu even een rollercoaster.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:21

Wat heftig als je dat hoort Kookaburra! Dat is even andere koek zeg, pff. Ook jij sterkte, het zal je vast wat doen gok ik. Was het je huidige instructeur waar je nu bij lest?

En vervelend dat je ook weer gezakt bent. Is een faalangst examen niets voor je ?

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:30

Dankjewel. Het was inderdaad mijn vaste instructeur.
Het is even heel onwerkelijk. Vanochtend was ik onderweg naar het werk. Dan kom ik ook langs het centrale punt waar je altijd in de lesauto stapt. En ik heb toch zitten zoeken naar de lesauto. Al wist ik dat hij er niet stond, je kijkt toch.

Ik had een faalangstexamen. En dat doe ik de volgende keer weer. Het is een stuk fijner.