Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 05:09

BillyJ schreef:
Wij hebben een soort basis marktonderzoeken gedaan.

1 Hoeveel soortgelijke bedrijven/diensten liggen er in de buurt?
2 Wat zijn hun tarieven?
3 Wat zijn hun aanbiedingen?
4 Wat verwachten de klanten?
5Is er vraag naar een extra bedrijf in onze sector?
.....

Wij zijn vooral veel langsgegaan bij bedrijven die de activiteiten uitvoeren en bij mensen/firma's waar iemand al dan niet de diensten al levert.

Tegenwoordig kan je het ook heel makkelijk online zoals je zelf al zegt.
Maar ga zeker ook langs op de locaties waar jij je diensten zou willen uitvoeren. Zo krijg je een beter beeld van de wensen van de klant. En probeer mensen te vinden die al iets soortgelijks doen en vraag hun voor advies.

Dat heb ik inderdaad ook gedaan :j
1 Nul (alleen de dierenbescherming werkt met positieve bekrachtiging en daar heb ik dan ook voor gewerkt)
2 nvt
3 nvt
4 Klanten verwachten resultaten te behalen met NH/dwang/traditionele cowboy methoden :+
5 Nee, daarom ben ik online gegaan en met mijn voormalige Nederlandse en Belgische klanten gaan werken

Als iemand nog andere benaderingen heeft om marktonderzoek te doen hoor ik het graag.

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 23:39

Haaai!

Ik wil mezelf ook even voorstellen in dit topic.

Mijn man en ik zijn allebei ondernemer, en het is altijd goed om nieuwe inspiratie op te doen of tips en trucs op te doen.

Mijn man had een bedrijf wat woonaccessoires en brocante handelde en verkocht aan bedrijven en in ‘onze’ eigen winkel.
maar omdat dit enorm veel tijd kost, (zoeken en maken van producten, leveren aan winkels en ook nog eens een eigen winkel draaien) , er een enorme terugloop kwam in de omzet van de verkoop van brocante, en ik ook voor mezelf ben begonnen, heeft hij een enorme stap gezet.
Hij is sinds april begonnen met een fietsverhuur. Ontzettend leuk! Er zat eigenlijk nog niks in de buurt, en we hebben vandaag van de eerste maand omzet weer 10 fietsen erbij gekocht.
Zijn website is http://www.vlissingenfietsverhuur.nl

Daarnaast ben ik dus ook voor mezelf begonnen. Na 13 jaar trouwe dienst in de detailhandel, heb ik (na 1.5 jaar leren naast mijn fulltime baan en helpen bij mijn man) mijn ontslag genomen en werk ik nu zelfstandig als tattooartiest.
Ik wil mijzelf in juli gaan inschrijven bij de kvk.

Ik moet zeggen dat het wel heel spannend was om beiden als ondernemer aan de slag te gaan en geen ‘steady’ inkomen vanuit een werkgever meer te hebben, maar we gaan er gewoon voor. Mijn motto? Schoonmaken kan altijd nog. :D

Mijn werk vind je op https://www.tattooshopwalktheline.nl/artiesten/jolijn of via mijn onderschrift.

Waarschijnlijk blijf ik voornamelijk in meeleesstand, maar mochten jullie meer willen weten, mag dat altijd natuurlijk!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 12:32

Blijft leuk om hier mee te lezen :D

Mijn webshop draait ont-zet-tend goed momenteel. Ben veel meer actief op social media (waar mijn doelgroep ook zit), ben nauwer samen gaan werken, heb twee mensen die me nu met kleine dingen erbij helpen en dat maakt het draaglijk naast een fulltime job :D

Wel een vraag, ik las iets over de nieuwe kleinondernemersregeling.
Nu gaat dat over het bedrag wat je afdraagt aan de Belastingdienst, die mocht niet hoger dan 1300zoveel zijn. De nieuwe regeling kijkt puur naar de omzet, 20k per jaar. Dat is toch super krom? Dan worden toch de kosten helemaal niet meegeteld??

Ik krijg van vorig jaar waarschijnlijk alles terug (zit onder de 1300), maar heb dit jaar wel al een omzet van 14k en we zitten in mei... van alles naar niks? dat is toch heel vreemd?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:25

Sterker nog, je kan geen terugvordering meer vragen, alleen een totale vrijstelling en dan mag je helemaal geen btw rekenen of vermelden op je facturen. Dus die hele terugvorderingsregeling vervalt. Wel pas per 2020 zag ik, dus van dit jaar kan je het volgens mij nog wél (deels) terugvorderen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:00

Dani schreef:
Sterker nog, je kan geen terugvordering meer vragen, alleen een totale vrijstelling en dan mag je helemaal geen btw rekenen of vermelden op je facturen. Dus die hele terugvorderingsregeling vervalt. Wel pas per 2020 zag ik, dus van dit jaar kan je het volgens mij nog wél (deels) terugvorderen.


Maar dat... is toch niet logisch?
1 Wat als je net over die 20k komt, dat weet je toch niet van tevoren? Hoe weet je dan of je vrij moet stellen of niet?
2 Waarom wordt er niks meegenomen over kosten en alleen omzet? eerder betaalde ik btw over het verschil verkoop-inkoop, met die vrijstelling kijk je alleen naar het eindbedrag.. Ik heb hoge kosten en weinig winst, dus betaalde weinig btw, maar met deze regeling zou ik er waarschijnlijk boven komen

Misschien is het de grens waarvan ik denk "huh"? Wat als ik 1 product per jaar verkoop en die kost 19.990. Verkoop ik die lekker zonder btw en alles is voor mij. Verkoop ik hem voor 20.010, moet ik ineens 21% afdragen -> 4.000 euro?

Omdat je geen btw meer in rekening mag brengen, betekent dat niet automatisch dat kleine bedrijfjes veel goedkoper zijn dan iets grotere? Naast belastingvoordeel dus ook nog concurrentievoordeel?

Wordt het dan niet gunstiger om twee bedrijfjes op te richten zodat je 2 x onder die 20k grens kan blijven? :+

Of ik snap hier iets niet aan, of het is compleet krom?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:11

Die vrijstelling is niet verplicht, daar mag je voor kiezen als je onder de 20k omzet blijft. Dus boven de 20k móet je btw vorderen en ook afdragen, ongeacht hoeveel btw het is, en onder die grens beslis je zelf of je wel of niet btw-plichtig wil zijn. Zoals ik 't begrijp.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:14

Nirvana_ schreef:
Dani schreef:
Sterker nog, je kan geen terugvordering meer vragen, alleen een totale vrijstelling en dan mag je helemaal geen btw rekenen of vermelden op je facturen. Dus die hele terugvorderingsregeling vervalt. Wel pas per 2020 zag ik, dus van dit jaar kan je het volgens mij nog wél (deels) terugvorderen.


Maar dat... is toch niet logisch?
1 Wat als je net over die 20k komt, dat weet je toch niet van tevoren? Hoe weet je dan of je vrij moet stellen of niet?
2 Waarom wordt er niks meegenomen over kosten en alleen omzet? eerder betaalde ik btw over het verschil verkoop-inkoop, met die vrijstelling kijk je alleen naar het eindbedrag.. Ik heb hoge kosten en weinig winst, dus betaalde weinig btw, maar met deze regeling zou ik er waarschijnlijk boven komen

Misschien is het de grens waarvan ik denk "huh"? Wat als ik 1 product per jaar verkoop en die kost 19.990. Verkoop ik die lekker zonder btw en alles is voor mij. Verkoop ik hem voor 20.010, moet ik ineens 21% afdragen -> 4.000 euro?

Omdat je geen btw meer in rekening mag brengen, betekent dat niet automatisch dat kleine bedrijfjes veel goedkoper zijn dan iets grotere? Naast belastingvoordeel dus ook nog concurrentievoordeel?

Wordt het dan niet gunstiger om twee bedrijfjes op te richten zodat je 2 x onder die 20k grens kan blijven? :+

Of ik snap hier iets niet aan, of het is compleet krom?


Niet helemaal. Dan verkoop je dat product voor € 20.010,-- + 21% BTW. Die BTW draag je dan weer af. De € 20.010,-- is voor jou.

Het wordt wel "een dingetje" om maar populair te zeggen. Per 1 juni staat er meer informatie op de site van de belastingdienst. Je hebt dan tot 1 november tijd om je wel of niet aan te melden voor deze regeling. Fiscalisten gaan het druk krijgen :D in die periode.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:15

Dani schreef:
Die vrijstelling is niet verplicht, daar mag je voor kiezen als je onder de 20k omzet blijft. Dus boven de 20k móet je btw vorderen en ook afdragen, ongeacht hoeveel btw het is, en onder die grens beslis je zelf of je wel of niet btw-plichtig wil zijn. Zoals ik 't begrijp.


Ja, klopt. De aanvraag blijft 3 jaar geldig. Na 3 jaar dien je dus te heroverwegen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 28-05-19 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:19

Oke.. Dus dan komt de productprijs op 24.000. Maar stel er zijn meer mensen op de markt, en een ander kan hem wel verkopen net onder de regeling. Dan zit je toch met een giga concurrentieding..

Buiten dat. Wat gebeurd er als ik aangeef dat ik onder de 20k blijf, en ships, eind van het jaar kom ik er toch boven? Ik kan niet met terugwerkende kracht btw gaan vragen bij mijn klanten

Je weet toch nooit in hoeverre je bedrijf groeit of niet in een jaar? of erger nog, drie jaar?

Ik krijg nu waarschijnlijk 1300 euro terug van 2018, als ik niks terug zou krijgen... daar gaat m'n echte winst :+

Ik wacht inderdaad 1 juni wel af voordat ik me er echt zorgen over ga maken, maar het klinkt nog steeds heel krom.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:23

Per 1 juni komt er meer info beschikbaar. Ik denk dat er dan ook antwoorden zullen komen op de vragen die jij nu stelt. Ik weet het in ieder geval niet.

Lever jij aan particulieren of aan bedrijven?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:42

Ik weet in ieder geval nu dat ik het niet compleet verkeerd had opgevat! En wacht inderdaad even af. Ik lever enkel aan particulieren.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:48

OK, dus de BTW voorbelasting kwestie speelt bij jouw leveringen aan jouw klanten niet. Immers, zij zijn particulieren en kunnen geen voorbelasting claimen.

Ik ga me er na 1 juni -beroepsmatig- maar eens flink in verdiepen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:28

Nu ben je me weer even kwijt :') maar klopt. Ik lever nu gewoon altijd de producten incl btw.

Succes! Lijkt me beroepsmatig een aardige uitdaging. Leuk, die wetsveranderingen :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:08

rien10 schreef:
Niet helemaal. Dan verkoop je dat product voor € 20.010,-- + 21% BTW. Die BTW draag je dan weer af. De € 20.010,-- is voor jou.

Was het maar zo makkelijk, als ik een product voor € 24.212 kan verkopen zal ik het niet laten, btw of niet. Maar vaak ben je dan te duur en verkoop je niets.

Toch zal bij verkoop van een product het verschil kleiner zijn, immers als je geen btw hoeft af te dragen kun je meestal ook geen btw terugvorderen. Het verschil is dan "alleen maar" de btw over de marge. Iets anders is natuurlijk als je diensten levert, dan heb je nauwelijks voorbelasting.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:10

Toch werkt het principe wel zo Rex_Rolfo.
Het zal in de praktijk wel vaak anders uitpakken. Maar verkoopprijs is verkoopprijs. En daaroverheen komt de BTW. 0, 9 of 21%
Hoewel particulieren dit niet zien, is het wel degelijk het geval.
Particulieren merken allen op of iets bij Pietje duurder is dan bij Jantje.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:31

Theorie is leuk, maar ik vind vooral de praktijk waardeloos klinken. Diensten vs producten, verschillende markten.. Het lijkt op een systeem dat voor de 1 gigantisch veel voordeel biedt en dat de ander er zwaar op achteruit gaat, het één of het ander, geen middenweg...

Nado
Berichten: 3350
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:34

Hmm, ik verkoop mijn diensten gemengd. Een groot deel is vrijgesteld van btw en een klein deel niet (klant/dienst afhankelijk). Doordat ik in totaal weinig btw vorder hoef ik ook weinig af te dragen en krijg ik altijd een deel terug onder de huidige regeling. Kosten maak ik altijd wel incl btw, maar die kan ik dus nagenoeg niet wegstrepen tegen gevorderde btw. Ik verdien wel meer dan 20K per jaar. Als ik het goed begrijp zal de nieuwe regeling dus ongunstig uitpakken voor mij?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:14

Sparen jullie je pensioen in een pensioenfonds, of gewoon op een spaarrekening of anders?
Met de huidige markt twijfel ik of het niet beter is om op dit moment te richten op het aflossen van mijn hypotheek als zijnde pensioen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:20

Als je (hypotheek)schulden hebt is aflossen bijna altijd een goed idee. Verder zoveel mogelijk in de zaak laten zitten, dat valt namelijk niet onder box 3.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:29

Rex_Rolfo schreef:
Als je (hypotheek)schulden hebt is aflossen bijna altijd een goed idee. Verder zoveel mogelijk in de zaak laten zitten, dat valt namelijk niet onder box 3.


Dat wist ik niet. Ben nog niet zo lang ZZP'er. Sparen kan dus het beste op een zakelijke rekening?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:41

Matheno schreef:
Dat wist ik niet. Ben nog niet zo lang ZZP'er. Sparen kan dus het beste op een zakelijke rekening?

Zolang het een zakelijk doel heeft wel. Kwam recent in een mailing van de KNAB voorbij:
Helaas is het bedrag dat je zakelijk kunt sparen niet onbeperkt. Het spaargeld mag namelijk alleen op een zakelijke rekening staan wanneer daar ‘zakelijke overwegingen’ voor zijn. Dus bijvoorbeeld wanneer je geld opzij zet voor investeringen of om te kunnen voldoen aan toekomstige betalingen.

Ik vind sparen voor mogelijke toekomstige investeringen en/of pensioen een erg zakelijk doel O:)
Wel zorg ik dat ik het niet al te bont maak, dus geen geld van privé naar zakelijk maar wel zo weinig mogelijk van zakelijk naar privé.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:44

Rex_Rolfo schreef:
Matheno schreef:
Dat wist ik niet. Ben nog niet zo lang ZZP'er. Sparen kan dus het beste op een zakelijke rekening?

Zolang het een zakelijk doel heeft wel. Kwam recent in een mailing van de KNAB voorbij:
Helaas is het bedrag dat je zakelijk kunt sparen niet onbeperkt. Het spaargeld mag namelijk alleen op een zakelijke rekening staan wanneer daar ‘zakelijke overwegingen’ voor zijn. Dus bijvoorbeeld wanneer je geld opzij zet voor investeringen of om te kunnen voldoen aan toekomstige betalingen.

Ik vind sparen voor mogelijke toekomstige investeringen en/of pensioen een erg zakelijk doel O:)
Wel zorg ik dat ik het niet al te bont maak, dus geen geld van privé naar zakelijk maar wel zo weinig mogelijk van zakelijk naar privé.


Hm, de helft van de inkomsten heb ik apart staan voor de belasting, een deel betaal ik mijzelf uit als loon vanaf de zakelijke rekening, en het overige geld splits ik voor aflossing hypotheek en een deel als buffer, voor als ik een keer zonder opdracht zit.

Dus alleen het deel buffer is dus niet in box 3 denk ik. Nu heb ik dat op mijn particuliere spaarrekening staan omdat daar nog enigzins rente op is, maar dat zou dus beter op mijn zakelijke spaarrekening kunnen staan? De rente is daar 0,00. :-(

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:49

Het deel dat apart staat voor belastingen kan ook op een zakelijke rekening staan lijkt me. Komt door het jaar heen niet zo kritiek, voor box 3 gelden de saldi op 1 januari. Dus wel handig als het geld op die dag een beetje strategisch is verdeeld.

Voor de rest: bij twijfel je boekhouder raadplegen. Die kent de details van jouw situatie.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:51

Ik zet alleen de reservering voor de btw afdracht op m’n zakelijke spaarrekening. Sparen doe ik op mijn privé spaarrekening.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:56

Maltheno pensioen en oude dag potje doen wij via goudplakken.