PhD's?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:50

MacavityL schreef:
Even een schop in het topic; mocht iemand een enthousiaste student weten voor een PhD project op het grensvlak van MRI en pathologie bij neurologische ziekten, heb ik een vacature open :)

Graag wel met een goede motivatiebrief, want tot dusver is het om te huilen }:0

(vacature link per PB)


Wellicht gewoon eens wat gesprekken plannen..in het gesprek kom je veel meer te weten dan zo'n afgezaagde (sociaal wenselijke antwoorden) brief.


MacavityL
Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:04

Helemaal mee eens hoor, maar de vacature staat nog geen week online en er zijn al 20+ aanmeldingen. Dus na drie weken selecteer ik graag op mensen waarvan ik het idee heb dat ze de vacature tekst hebben gelezen, maar helaas...

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:33

Wellicht is de vacature toch niet zo duidelijk.

Ik heb vaal zat vacatures gezien waarbij alles heel mooi (rooskleurig) werd voorgespiegeld maar dit in werkelijkheid toch niet zo mooi en leuk bleek te zijn(waar je tijdens het gesprek dan achter komt). Bv dat er 0 practisch werk bij kwam kijken...terwijl de vacature toch iets heel anders door liet schijnen.

Ik zelf vind enthousiasme nog wel het belangrijkste. (en het klik met de persoon).

Moon_light94
Berichten: 3425
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:40

Ben ik het ook mee eens. Soms is de tekst zo summier dat het bijna gokken is wat het daadwerkelijke onderwerp nou is.

Al zeg ik niet dat dit bij jou ook het geval is hoor! En zijn ook gewoon een boel mensen die niet zo goed zijn in brieven schrijven :D Maar als de advertentie er nog geen week staat komt er hopelijk gewoon nog iets goeds voorbij straks. Er zal heus iemand tussen zitten :)

MacavityL
Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:51

Volgens mij is de vacature wel prima, er staan oa onderzoeksvragen in waaraan ze kunnen denken bij het uitvoeren van het project. Ook staat er een contact nummer in voor meer informatie als er iets onduidelijk is. Bij elke andere baan geef je toch ook aan waarom die baan/werkgever je aanspreekt, dus het verbaasde me een beetje, meer niet. Wilde hier alleen delen dat er een vacature is, mocht er iemand geïnteresseerd zijn of iemand weten die op zoek is naar een biomedische PhD plek. Het is een super leuk project in een gezellig team! :j

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Moon_light94
Berichten: 3425
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:59

MacavityL schreef:
Volgens mij is de vacature wel prima, er staan oa onderzoeksvragen in waaraan ze kunnen denken bij het uitvoeren van het project. Ook staat er een contact nummer in voor meer informatie als er iets onduidelijk is. Bij elke andere baan geef je toch ook aan waarom die baan/werkgever je aanspreekt, dus het verbaasde me een beetje, meer niet. Wilde hier alleen delen dat er een vacature is, mocht er iemand geïnteresseerd zijn of iemand weten die op zoek is naar een biomedische PhD plek. Het is een super leuk project in een gezellig team! :j


Ah ok, als het zover gaat begrijp ik zeker je frustratie. Dat lijkt me standaard info die je in je brief vermeldt idd.

Hopelijk vinden jullie een passende kandidaat! :)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:04

Haha ik weet er 1 maar die houden we zelf.

Ow zelfs onderzoeks vragen erbij..nice. Soms zijn vacatures echt heel cryptisch vandaar dat ik het aanstipte.

(ik ben zelf ook geen super ster in sollicitatie brieven.. maar de keren dat ik voor een phd plek ging werd ik altijd 2de..tot ik uiteraard ook een x 1ste werd).

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:13

Op bepaalde vacatutes worden hoe dan ook brieven geschreven, ook door ongeschikte mensen en ook door mensen die je vacaturetekst niet eens gelezen hebben. Daar moet je niet langer dan een minuut aan besteden... de rest van de reacties zal bestaan uit gerichtere sollicitaties, hopelijk zit er wat tussen.

Margoooo
Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:34

MacavityL ik zal mijn ogen open houden, maar heb het idee dat de meeste mensen in mijn omgeving net voorzien zijn.

Ik zit inmiddels op 6 maanden, heb soms echt het gevoel dat ik nog niets gedaan heb.. Maar das niet helemaal waar haha. Moet wel echt nog beginnen met experimenten uitvoeren, maar al wel super veel analyses gerund, van mijn fMRI project en van mijn afgelopen stage. Heb daar een techniek gedaan die ik waars nog wel een keer ga gebruiken dus alle script kan ik dan weer hergebruiken enzo. Dus niet helemaal nutteloos ofzo.

En vorige week voor het eerst zelf operaties geoefend, dus binnenkort ook mijn eigen experimenten hier opzetten.

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Margoooo
Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:34

Schopje! Zijn er nog mensen bezig met promoveren?

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Moon_light94
Berichten: 3425
Geregistreerd: 10-03-10

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:03

Ja, ik!

Inmiddels 2,5 jaar bezig, nog 2 te gaan. Oorspronkelijk zou het 4 jaar zijn, maar nu door Corona kunnen we geen data verzamelen en loopt alles lekker uit, dus heb ik iets verlenging gehad.

Jij veel last van corona qua onderzoek?

Margoooo
Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:22

Leuk! Wat voor gebied/onderwerp doe je?

Ik ben nu net 1,5 jaar bezig, dus nog 2,5 jaar te gaan. Heb een enorme motivatie dip en het gevoel dat ik te weinig begeleiding krijg, maar vind het mega lastig om dit aan te kaarten... Helpt ook niet dat al mijn vriendinnen die Phd's doen allemaal tegenovergestelde problemen hebben...

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Moon_light94
Berichten: 3425
Geregistreerd: 10-03-10

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:47

Psychologie, specifieke focus op de meer medische/gezondheidspsychologie. Ikzelf door onderzoek naar placebo- en nocebo-effecten (waarbij die 2e dus de negatieve tegenhanger van placebo effecten is).

Wat doe jij? :) Zag in een oud bericht iets over fmri, maar dat kan veel kanten op natuurlijk haha!

Qua begeleiding; ik zou dat zeker aankaarten. Begeleiding is zo belangrijk bij je promotietraject. Mijn promotor is heel druk, maar heb wel een copromotor waar ik wekelijks overleg mee heb en die snel reageert op mails. En dan dus ook hulp bied waar nodig :j

Margoooo
Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:55

Dat klinkt als een leuk onderwerp! Gaat het goed?

Nja dat is ook een beetje het probleem; mijn onderzoeksvoorstel waar ik een beurs mee heb gekregen gaat over hoe een bepaald hersen gebied betrokken is bij (de ontwikkeling van) obesitas. Maar er is zoveel onduidelijk nog, mijn PI wil geen dingen voor me uitstippelen/bedenken want ze vind dat het mijn phd moet zijn ipv dat ik haar ideeën uitvoer maar het voelt voor mij niet realistisch om alles zelf te bedenken.. Ik loop helemaal vast...

Ben nu bezig met een fMRI studie met data uit een database, en een preklinische studie heb ik zelf opgezet en druk mee. Maar ik moet/wil nog veel meer experimenten doen, en vind alles veel te langzaam gaan. Heb zelf ook altijd niet ideeën, want soms lijken dingen te groot voor me en doe ik dan maar helemaal niets. Ik heb iets meer druk vanuit mijn PI nodig, hebben wel veel (en ook goed) contact. Heb dit ook aangegeven bij mijn jaargesprek maar er is niets veranderd...

Dusja, even niet zo goed..

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Jettie
Berichten: 5569
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:14

Wat balen dat je een dipje hebt in je onderzoek Margoooo. Heb je wel andere collega's met wie je af en toe even kan sparren? Dat helpt mij altijd als ik even vastloop met m'n eigen begeleider(s). Of een PhD council of PhD mentor vanuit de faculteit bijvoorbeeld bij wie je terecht kunt met deze struggles? Je bent zeker weten niet de enige!

Hier gaat het wel goed, echt de laatste loodjes... hoop in oktober m'n proefschrift in te dienen. Ook absoluut ups en downs gehad, maar nu gelukkig wel weer in een goede 'eindsprint-flow' :D

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:16

Margoooo schreef:
Leuk! Wat voor gebied/onderwerp doe je?

Ik ben nu net 1,5 jaar bezig, dus nog 2,5 jaar te gaan. Heb een enorme motivatie dip en het gevoel dat ik te weinig begeleiding krijg, maar vind het mega lastig om dit aan te kaarten... Helpt ook niet dat al mijn vriendinnen die Phd's doen allemaal tegenovergestelde problemen hebben...

Als ervaringsdeskundige op het gebied van gebrek aan begeleiding: bespreek dit echt met je promotor, en zoek eventueel een aanvullende dagelijks begeleider die wat laagdrempeliger is/wat meer tijd heeft. Zonder goede begeleiding lukt het niet, je moet ook gewoon nog veel leren, en daar mag iemand best z'n best voor doen. Dat doe jij ook tenslotte! :j

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:52

Margoooo, ik ben het zeker eens met Hilli. Hebben jullie net zoals wij 1 keer per jaar een progress meeting? We reflecteren dan vooral op de progressie van het project, maar er is ook ruimte om andere “gang van zaken” dingen te bespreken. En anders probeer zelf zo’n meeting te plannen (na de zomer vakantie is een mooi moment of bijvoorbeeld aan het einde van het kalender jaar). Hebben andere phds met dezelfde begeleider hetzelfde probleem? Dan zou ik zeker zoeken naar een meer dagelijkse begeleider die je ook kan helpen.

Als je 1 op 1 wilt kletsen over je motivatie dipje, mag je me een pb sturen. Ik heb er zelf genoeg ervaring mee gehad en inmiddels zit ik weer in beter vaarwater.

Margoooo
Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:40

Wat een fijne reacties allemaal, dankjulliewel :)

Ik heb opzich wel echt veel contact met mijn PI/begeleider, ze heeft ook voldoende tijd voor me, maar ze begeleid me gewoon erg weinig. Ze is zegmaar gewoon niet met mij bezig, heeft geen zicht op waar ik mee bezig ben, vraagt nooit hoe het gaat, initatief van overleggen komen altijd vanaf mijn kant.

Wij hebben 1x per jaar een gesprek, toen was het eigenlijk ook weer "oh ja alles is prima", ik heb haar zelfs om specifieke feedback gevraagd over mijn functioneren, maar weer "ja prima". Ik heb de laatse dagen ook wat nagedacht over wat ik al heb geleerd, en dat is eigenlijk echt bizar weinig. Dat wil ik ook aankaarten, want ik moet straks wel verder, en niets geleerd en gedaan hebben kan echt niet..

We hebben het wel echt te weinig over mijn project, ik ben nu bezig met een planning maken, wil die morgen met haar bespreken en dan later (na mijn vakantie) met mijn overige begeleiders.

Ik heb wel collega's, maar de meesten zitten in de laatste fase, en zijn nu druk aan het schrijven, thuis ivm corona, dus heb weinig momenten om lekker te sparren. Dat was voor de hele COVID situatie wel beter.

Ik merk dat ik wetenschap in algemene zin om ineens minder leuk vind, omdat iedereneen zo onwijs op zn eigen 'eilandje' zit. Mensen weten amper waar de ander mee bezig is, en echt samen naar dingen kijken gebeurd zo weinig. Als ik een bepaald patroon in mijn data niet zie, en het niet laat zien, dan kan je ook veel resultaten gewoon over het hoofd zien... Maar misschien moet ik gewoon proberen een samenwerking op te zetten..

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Moon_light94
Berichten: 3425
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:22

Margoooo schreef:
Wat een fijne reacties allemaal, dankjulliewel :)

Ik heb opzich wel echt veel contact met mijn PI/begeleider, ze heeft ook voldoende tijd voor me, maar ze begeleid me gewoon erg weinig. Ze is zegmaar gewoon niet met mij bezig, heeft geen zicht op waar ik mee bezig ben, vraagt nooit hoe het gaat, initatief van overleggen komen altijd vanaf mijn kant.

Wij hebben 1x per jaar een gesprek, toen was het eigenlijk ook weer "oh ja alles is prima", ik heb haar zelfs om specifieke feedback gevraagd over mijn functioneren, maar weer "ja prima". Ik heb de laatse dagen ook wat nagedacht over wat ik al heb geleerd, en dat is eigenlijk echt bizar weinig. Dat wil ik ook aankaarten, want ik moet straks wel verder, en niets geleerd en gedaan hebben kan echt niet..

We hebben het wel echt te weinig over mijn project, ik ben nu bezig met een planning maken, wil die morgen met haar bespreken en dan later (na mijn vakantie) met mijn overige begeleiders.

Ik heb wel collega's, maar de meesten zitten in de laatste fase, en zijn nu druk aan het schrijven, thuis ivm corona, dus heb weinig momenten om lekker te sparren. Dat was voor de hele COVID situatie wel beter.

Ik merk dat ik wetenschap in algemene zin om ineens minder leuk vind, omdat iedereneen zo onwijs op zn eigen 'eilandje' zit. Mensen weten amper waar de ander mee bezig is, en echt samen naar dingen kijken gebeurd zo weinig. Als ik een bepaald patroon in mijn data niet zie, en het niet laat zien, dan kan je ook veel resultaten gewoon over het hoofd zien... Maar misschien moet ik gewoon proberen een samenwerking op te zetten..


Dat eigen eilandje is volgens mij waar de meeste onderzoekers over vallen als ze het niet meer zien zitten. Het hangt van je vakgebied af natuurlijk, maar het is soms inderdaad echt zo dat je heel erg "alleen" bent.
Hebben jullie veel gezamelijke meetings met collega's? Wij hebben bv (behalve nu in de zomer) eens per 2 weken een research meeting, waarbij altijd iemand presenteert en een discussiepunt inbrengt. Zo denkt iedereen actief mee met elkaars onderzoek en je weet meteen waar iedereen mee bezig is.

Zonder zoiets wordt het al snel nog eenzamer ja. Een samenwerking opzetten is dan ook zeker een leuk idee :j Je kan daar echt heel veel uithalen. Ik en een collega zitten beide op soortgelijke projecten en wij doen dan ook heel veel samen. Natuurlijk blijft het altijd ons eigen onderzoek, maar het helpt onwijs als je met elkaar kunt overleggen over gezamelijke issues.

Lien_
Berichten: 2487
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:21

Hey :wave: Ik ben nu bijna drie jaar bezig, moet rond april volgend jaar klaar zijn.

Issues met begeleiding zou ik zeker aankaarten. Dat is voor iedereen makkelijker :j ik heb in het begin ook heel veel moeite gehad, met zowel mijn onderzoeksonderwerp als het onderzoek doen zelf en hoe met mijn begeleiders om te gaan. Als ik nu terugkijk, is mijn relatie met mijn begeleider ontzettend veranderd sinds toen, o.a. omdat we er zoveel over gepraat hebben, denk ik. Mijn begeleider is heel erg hands-off, maar ik kan nu wel makkelijk aangeven als ik even wat meer hulp nodig heb.

Overigens vind ik het niet heel raar als veel initiatief om te overleggen uit jou moet komen, ik zie het een beetje als deel van je training dat je proactief moet zijn en moet communiceren over wat je nodig hebt, ik zou me daar niet druk over maken als je wel tijd krijgt wanneer je erom vraagt. Als dat voor jou wel een issue is zou ik dat aangeven, elke PhD student is immers anders.

Het 'alleen' zijn herken ik wel. De groep waarin ik werk is normaal heel hecht, en omdat we elkaar met corona niet meer zien hebben we besloten wekelijkse journal clubs en seminars voort te zetten in de zomer (normaliter altijd een zomerpauze). Voor mij helpt het om met iedereen een beetje in contact te blijven. We hebben ook wekelijkse meetings met alleen de PhD studenten :)

:9k
By convention sweet, by convention bitter,
by convention hot, by convention cold,
by convention colour: but in reality atoms and void

MacavityL
Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:16

Ik ben benieuwd hoe het nu is met alle PhD studenten / onderzoeksprojecten?

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Blinnii
Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:49

Goedemorgen,
Ik kwam toevallig dit topic tegen en aangezien promoveren altijd mijn aandacht heeft gehad, dacht ik 'laat ik eens een berichtje plaatsen'. Op dit moment ben ik werkzaam in het onderwijs en ik heb o.a. een bachelor Pedagogische Wetenschappen. Ik zou over een aantal jaar via de OU graag psychologie gaan studeren en daarna misschien een PhD.

Nu mijn vraag aan jullie. Zien jullie ook 'oudere' studenten voor PhD plekken of is het gangbaarder om dat meteen aansluitend op je studententijd te doen? Ik ben nu 30 en verwacht niet voor de 40 klaar te zijn met psychologie, vandaar. :)

Vind het ook wel interessant om mee te lezen, dus hoop dat jullie het oke vinden als ik af en toe meeklets.

Coming together is a beginning, keeping together is progress, working together is success. [Henry Ford]
Gradon of Miracle Colors 'Ferro' || Australian Shepherd

    ♥ mama van : I. & M. & T.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:24

Blinnii schreef:
Goedemorgen,
Ik kwam toevallig dit topic tegen en aangezien promoveren altijd mijn aandacht heeft gehad, dacht ik 'laat ik eens een berichtje plaatsen'. Op dit moment ben ik werkzaam in het onderwijs en ik heb o.a. een bachelor Pedagogische Wetenschappen. Ik zou over een aantal jaar via de OU graag psychologie gaan studeren en daarna misschien een PhD.

Nu mijn vraag aan jullie. Zien jullie ook 'oudere' studenten voor PhD plekken of is het gangbaarder om dat meteen aansluitend op je studententijd te doen? Ik ben nu 30 en verwacht niet voor de 40 klaar te zijn met psychologie, vandaar. :)

Vind het ook wel interessant om mee te lezen, dus hoop dat jullie het oke vinden als ik af en toe meeklets.


Ik heb 3 phders begeleid als copromotor, 1 was 32, de volgende 45 en de laatste was 63. Maw leeftijd zegt weinig, willen werken en visie veel meer!

Ik moet wel zeggen dat ze allemaal heerlijk eigenzinnige mensen waren. Iets dat ik juist enorm leuk en motiverend vind maar ik weet dat er promotoren zijn die liever wat jongere en kneedbare promovendi hebben.

Blinnii
Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:56

Ja precies, ik kan me beide kanten ook goed voorstellen qua voorkeur. :) Achja, voorlopig is het een wens/droom en moet ik eerst dat psychologie-traject maar doorlopen haha. Vind het alleen gewoon zo leuk om me erin te verdiepen, uberhaupt in wetenschappelijk onderzoek.

Coming together is a beginning, keeping together is progress, working together is success. [Henry Ford]
Gradon of Miracle Colors 'Ferro' || Australian Shepherd

    ♥ mama van : I. & M. & T.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:47

Blinnii schreef:
Ja precies, ik kan me beide kanten ook goed voorstellen qua voorkeur. :) Achja, voorlopig is het een wens/droom en moet ik eerst dat psychologie-traject maar doorlopen haha. Vind het alleen gewoon zo leuk om me erin te verdiepen, uberhaupt in wetenschappelijk onderzoek.


Vooral je droom najagen hoor! Gedreven onderzoekers zijn altijd welkom!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers