PhD's?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:35

Gefeliciteerd Vientje! Hopelijk heb je het heel feestelijk gevierd! *\o/*

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:46

Van harte!

Ongeveer dezelfde snelheid als ik destijds haha

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:41

Dank jullie wel! Het is inderdaad stevig gevierd, inclusief heerlijk studentikoos (nou ja, burger-wannabe-student :') ) een kater van 2 dagen _O- :D

We zijn heel gemiddeld dan Troi :))

Afbeelding

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:18

Gefeliciteerd Vientje! En dat plaatje heb ik even gedeeld met de PhD's van mijn afdeling xD

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:19

Haha dr. Vientje *\o/*
Goed te horen dat het gelukt (en goed gevierd) is.
Een last die van je af valt?

En nu verder in de baan die je al had of wil je nu iets anders gaan doen?

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:52

Een beetje laat...maar gefeliciteerd Vientje! Dat is echt super!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:39

Ook een beetje laat... maar gefeliciteerd!!!

KLein updateje van mijn kant. Ik heb nog 1 jaar te gaan. En vandaag kregen we te horen dat het paper van ons hele project (ik ben 2e auteur) geaccepteerd is! Inmiddels mijn eigen 1e manuscript bijna klaar om te versturen. En eigenlijk zit al het praktisch werk er nu ook op. Nu dus analyseren en schrijven, schrijven en schrijven...

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:46

Dat schiet ook op JewEmm, gefeliciteerd met je publicatie! *\o/*

Dank jullie wel :) Nog steeds op een roze wolk hier, ook al moet ik hard aan de bak voor mijn huidige baan. Vorige week gepresenteerd op een congres in Boedapest :D

Ik blijf bij mijn huidige werk, bevalt erg goed :) wat weinig echt hardcore wetenschap en schrijven en vooral veel doe-werk, maar dat is juist wat ik zoek. Ben wel eventjes klaar met de wetenschap, nu heerlijk praktisch bezig met onderzoek uitvoeren. Multicenter onderzoek waaraan ziekenhuizen over de hele wereld aan mee doen, zo boeiend qua IRB / MEC aanvragen en algehele verschillen in research cultuur, echt leuk en leerzaam :)

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:16

Gefeliciteerd doctor en gefeliciteerd met de publicaties!! Zo fijn altijd :D.

Ik was het topic helemaal uit het oog verloren... druk geweest met promoveren en remigreren :D. Ik ben afgelopen oktober gepromoveerd! Het is bizar snel gegaan allemaal (3,5 jaar...).
Had al een nieuwe baan voor ik promoveerde, dus ook dat verliep heel soepel. Ben weer terug in Nederland, werk als onderzoeker bij een veevoeder fabrikant. Heel anders dan werken als PhDer. Soms verlang ik stiekem er naar terug :P.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:50

Het is weer lang stil geweest hier!
Hoe gaat het bij iedereen?

Ik heb net mijn eerste grote internationale conferentie achter de rug. Super leuk, interessante discussies gehad, nieuwe mensen ontmoet, oude bekenden sinds lange tijd weer gesproken... Mijn presentatie ging ook lekker! De data daarvan is nu bijna gepubliceerd. Nou ja, Revision is af, co-authors moeten er nog even naar kijken. Dus dat is hoofdstuk 1 klaar.
Verder ben ik ook bijna klaar met hoofdstuk 2 en ben ik ook goed op weg met hoofdstuk 5. De rest moet nog allemaal, maar ik ga met een heel lekker gevoel de kerstvakantie in.

Hebben jullie wel een schrijfweken gedaan? Ik vind ze ideaal!
Een week ergens weg van de uni verblijven met een aantal collega's en met maar in doel: schrijven! OP een of andere manier gaat het daar efficiënter. En als je 's avonds niet aan het werk bent heb je wel interessante discussie of kan je lekker met z'n allen een boswandeling maken.
In Januari staan er voor mij nu 2 gepland. Maar ik was deze week zo hard op weg dat ik maar de analyse van hoofdstuk 5 ben gaan doen, anders heb ik niets te schrijven op de schrijfweek _O-

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:34

Hoe is het hier met iedereen? Nog steeds in de wetenschap? :D

Wordt zelf een beetje moe van het aanschrijven van meerdere beurzen (met kleine slagingskans) combineren met onderwijstaken en natuurlijk onderzoek!

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:31

Hier alles ok, nog steeds bezig mijn laatste artikel te publiceren van mijn proefschrift -O- Schiet niet op! Schrijfweken heb ik nooit gedaan, kennissen wel en die waren er erg positief over.

Verder nog steeds bij hetzelfde werk aan de gang, inmiddels met onze arts-onderzoekers in netwerk bezig te publiceren en daarnaast nieuwe onderzoeken aan het runnen en opzetten, supertof! Momenteel in Boston op congres 8-) Behoorlijk internationaal werk, vooral Europa en VS. Mag zeker niet klagen, bevalt nog steeds super :) En PhD titel komt ook zeker van pas :)

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:30

Ik ben nog bezig. Ondertussen ruim een half jaar "over tijd" (over de 4 jaar heen) :+

Gedurende het proces ben ik er achter gekomen dat ik niet verder wil in de wetenschap, het gaat me op de lange termijn te veel energie kosten vs wat ik er terug van krijg. En toen kwam er in ons onderzoeksinstituut een baan vrij als management assistant en dat doe ik nu parttime.
Ik doe een beetje van alles (communicatie & outreach, bedrijfsvoering, stukje secretariaat, facilitaire ondersteuning...) en dat bevalt goed.
Alleen het afmaken van een experimentele PhD terwijl je ook een andere baan hebt is nogal een uitdaging. Maar dat komt ook ooit wel weer goed. Hoop ik :')

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:12

Ik kabbel ook rustig voort. Het ging het afgelopen jaar allemaal niet heel erg van een leien dakje (iets met veel analyses gedaan die telkens niet vonden wat we verwachtten) dus ik loop best wel achter. Ben nu 2 jaar bezig en ben nu pas echt concreet bezig met paper 1 opschrijven. Gelukkig heb ik iets langer de tijd (nu nog 2,75 jaar) aangezien ik nu .8 FTE werk. Moet eerlijk toegeven dat bij mij de moed om door te gaan af en toe ver te zoeken is...

@JewEmm, ja ik ben vorig jaar voor het eerst op schrijfweek gegaan, vond het erg leuk en ook productief. In oktober gaan we weer =)

Ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om je PhD af te maken als je al een nieuwe baan hebt. Mag je nog wel op je PhD afdeling komen werken? Ik merk dat dat bij (oud) collega's wel hielp. Die kwamen dan 1 dag in de week bij ons op een flexplek zitten en dan konden ze ook even echt 100% bezig zijn met het afmaken van bepaalde stukken.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:58

Hier nog druk aan het postdoc-en. Toevallig op congres nu :)

Gister nog geinterviewd over leuk projectje https://vimeo.com/290133777

Schrijfweek nog nooit gedaan maar ik vind het wel een erg goed idee! Zal het binnenkort eens uitwerken, dank voor de tip!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:52

Hoe lang ben je al post-doc Troi? En moet je ook veel beurzen aanschrijven?

Schrijfweek klinkt leuk, maar niet echt haalbaar om te combinen met andere (onderwijs)taken.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:15

Wij organiseren de schrijfweek meestal tijdens een onderwijsvrije periode. Dat is bij ons makkelijker denk ik, omdat de schrijfweek voor PhD's van de afdeling is en we dus alleen rekening hoeven te houden met de vakanties van "onze" studenten (niet over de gehele universiteit dus).

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:51

Hier net terug van congres. Echt mijn beste congres ooit! Super veel (voor mij) relevante en interessante presentaties. Veel contact met mensen, misschien een optie voor een post-doc. Veel ideeën op gedaan, discussies gehad en ook gewoon plezier gehad.
Ik ben wel weer toe aan een schrijfweek, maar ik denk dat dat er niet meer van gaat komen.
Mijn realistisch plan is om in december mijn doctoraat in te dienen!

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:11

MacavityL schreef:
Hoe lang ben je al post-doc Troi? En moet je ook veel beurzen aanschrijven?.


8 jaar alweer. En idd veel grants indienen. Moet mezelf, en collega’s (we ondersteunen elkaar), in de lucht houden.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:35

AlphaDaemon schreef:
Ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om je PhD af te maken als je al een nieuwe baan hebt. Mag je nog wel op je PhD afdeling komen werken? Ik merk dat dat bij (oud) collega's wel hielp. Die kwamen dan 1 dag in de week bij ons op een flexplek zitten en dan konden ze ook even echt 100% bezig zijn met het afmaken van bepaalde stukken.


Ik heb mijn oude werkplek nog gehouden, maar die is toevallig zo'n 3 meter van mijn nieuwe kantoor én de oude plek heeft geen deur. Resultaat: iedereen loopt op mijn "science-day" naar het nieuwe kantoor, vindt me niet, draait om en ziet me alsnog zitten. Ik word dus constant gestoord.
Ik ben nog aan het zoeken wat wel werkt, thuis schrijven betekent waarschijnlijk "lekker boodschappen doen en het huis eindelijk eens schoonmaken" ipv doorwerken dus ik ben nog op zoek naar een plek waar ik meer verstopt zit. Maar ik spendeer ook nog wel wat tijd in het lab, voornamelijk in de avonduren lekker rustig :+

In december indienen, dan is het einde echt al in zicht JewEmm *\o/*

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:42

M'n contract is inmiddels ook al een paar maanden afgelopen, dus het wordt tijd _O-

Werkplekken blijven lastig. Ik kan thuis meestal vrij slecht werken. In de trein zitten werkt voor mij dan wel weer echt heel goed, maar ja... Van treinreizen word je uiteindelijk ook heel gaar. Aan mijn eigen bureau werk ik echt het fijnste, maar toch ben ik met de aanwezigheid van mijn collega's vrij snel afgeleid. Inmiddels komt het er op neer dat ik het productiefste werk tussen 5 en 8 's avonds. Wanneer er niet veel mensen meer aanwezig zijn.
Maar vandaag lekker niet. Even prioriteit geven aan een foto-opdracht nabewerken!

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:41

Hoi allemaal! Ik schop dit topic weer even omhoog.

Aanstaande woensdag heb ik een sollicitatiegesprek voor een PhD traject. Hebben jullie misschien tips voor mij? Wat voor vragen kregen jullie tijdens de gesprekken? Waar moet ik (extra) op letten?

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:23

Allereerst heel veel succes!

Wat voor vakgebied is het? Is het een baan op een specifiek project of wordt dat later pas gedefinieerd?

Een belangrijke vraag aan jou zal zijn waarom je juist dit onderzoek/ondezoeksgroep interessant vindt. En wat zijn je kwaliteiten die bij het onderzoek van pas komen.

Voor jezelf: zorg dat je erachter komt of je klikt met je supervisor. Wat voor stijl van begeleiden heeft die: dagelijk contact of eens per week? Zijn er postdocs of andere studenten waar je mee samen kunt werken? Je gaat met deze persoon/mensen vier jaar samenwerken, het is heel belangrijk dat je hier goed tussen past!

Hoe zitten eventuele groepsmeetings eruit, hoe zijn de contacten met andere groepen bij andere universiteiten/buitenland? Is er genoeg geld voor conferentiebezoek etc?
Worden er naast je onderzoek ook andere taken van je verwacht, zoals onderwijs bijvoorbeeld? Is er ruimte voor outreach (als je dat leuk vindt)?

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:22

Ah, dankjewel gemske! Goede punten om over na te denken inderdaad.
Het is op een economische faculteit, op een specifiek project waar de financiering ook al van rond is, wat ik wel een prettig idee vind. Ik heb er eigenlijk vooral heel veel zin in, hoop echt dat het soepel gaat morgen!

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:23

Wat leuk Saleisha, heel veel succes! Gemske heeft al veel goede tips gegeven. Ik zou ook vragen wat voor type proefschrift je wordt geacht te schrijven (bijv. 4 losse artikelen of een "echt boek"?).

Het is alweer ruim 3 jaar geleden, maar ik kreeg tijdens mijn sollicatiegesprek volgens mij vooral vragen over mijn motivatie voor dit onderzoek en over mijn onderzoeksvaardigheden (ik had geen research master of student-assistentschap gedaan, dus volgens mij twijfelden ze een beetje of ik de statistische kant wel aan zou kunnen). Ook kreeg ik zo'n stomme 'waar denk je dat je over 10 jaar staat"-vraag :P