Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Hutcherson
Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 11:39

Mist schreef:
Dat was voor mij reden om terug te verhuizen naar NL. Wilde niet aan de bedelstaf zitten van de Belgische ao ' vangnet ' en wilde al helemaal geen bedrijf in België oprichten. Belastingdienst daar is nog erger dan NL


Ja? Is dat erger daar?
Ik vind NL belastingdienst al een kriem. Maar goed ik heb ook nogweer te maken met bemoeizucht vanuit zorgverzekeraars voor mijn werk


Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:31

Hutcherson schreef:
Zijn er hier mensen met eigen bedrijf die in ander land wonen, maar wel werken in Nederland die eeb arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben?
Ik probeerde een premie te berekenen en had wat vragen, maar in NL willen ze me niet verzekeren omdat ik niet in NL woon op termijn. En in het woonland willen ze me niet verzekeren omdat ik er niet werk :+


Ik neem aan dat je bedrijf geregistreerd is in het land waar je woont en niet in NL? Aangezien je een NL adres moet hebben voor een KvK-inschrijving? Dan werk je toch in principe in het land waar je woont, alleen dan voor NL klanten? Want je betaald daar ook je belasting etc. Vanuit die situatie zou je een AOV moeten kunnen regelen in het land waar je bedrijf gevestigd is.

Mist
Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:23

De Belgische belastingdienst gaat rustig 2 dagen bij je op bezoek om je te helpen een bonnetje van 5 euro te vinden. Denk dat ik dan toch mijn zelfbeheersing zou verliezen om het maar zacht uit te drukken....
Je kunt wel iets meer met kosten, bv gedeelte energie rekening als je thuis ook werkt etc, maar ze leggen ook zomaar aanslagen op die geen grond hebben. Heb 25 jr in hoofdzakelijk België gewerkt en had vele zelfstandige collega's waar ik die verhalen van hoorde

Mist
Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:24

Dubbel

Hutcherson
Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 01:24

Nado schreef:
Hutcherson schreef:
Zijn er hier mensen met eigen bedrijf die in ander land wonen, maar wel werken in Nederland die eeb arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben?
Ik probeerde een premie te berekenen en had wat vragen, maar in NL willen ze me niet verzekeren omdat ik niet in NL woon op termijn. En in het woonland willen ze me niet verzekeren omdat ik er niet werk :+


Ik neem aan dat je bedrijf geregistreerd is in het land waar je woont en niet in NL? Aangezien je een NL adres moet hebben voor een KvK-inschrijving? Dan werk je toch in principe in het land waar je woont, alleen dan voor NL klanten? Want je betaald daar ook je belasting etc. Vanuit die situatie zou je een AOV moeten kunnen regelen in het land waar je bedrijf gevestigd is.


Ik woon nu in NL, mijn bedrijf zit hier uiteraard ook. Ik ga naar Belgie verhuizen en mn bedrijf blijft hier (ik kom 2x per week over) en blijf in NL werken. Ga voorlopig geen inkomen genereren in Belgie, dus inkomstenbelasting wordt in NL gedaan. Dat doe je in je werkland en niet in woonland als je daar niet werkt. Maar AOV in NL zegt: je moet in NL wonen EN werken. En België zegt: we kunnen je niet verzekeren als je hier niet werkt...

@mist oh horror.
Ik heb voor nu geen ambitie om in Belgie te werken. Voor mijn beroep lopen ze toch wel 10jaar achter en is het in Nl wel echt veel beter geregeld en ik heb overal in NL contracten dus denk ook dat ik net over de grens (dus in NL) een tweede locatie start als dat lukt qua drukte in bedrijf nu.

Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 11:14

Maar hou je dan een NL adres voor je KvK inschrijving? Ik moest mij bij de KvK uitschrijven toen ik mij uitschreef uit het BSA. Maar ik heb geen BV en jij misschien wel? Qua wonen/werken en IB betalen heb ik iets anders begrepen als jij. Je betaald IB in het land waar je relatief gezien de meeste dagen van het jaar verblijft - de zoveel (ik vergeet hoeveel precies) dagen regel. Je ‘geniet’ namelijk de voordelen van dat land die betaald worden door de belastingbetalers van dat land: zorg, onderwijs, etc. De belastingtelefoon buitenland is een hele goede bron van informatie vond ik.

Xyris
Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 11:49

Misschien denk ik wel heel krom hoor. Ik ga werken in het buitenland vanuit Nederland. Ik woon dus in Nederland en betaal ook belasting in Nederland. Zover ik weet is daar ook geen andere oplossing voor, juist inderdaad ook omdat je van de voordelen van het land geniet.

Ik denk dat als je naar Belgie gaat je het beste je bedrijf vanuit Belgie in Nederland kan runnen (ik krijg de indruk dat dat ook is wat ze je proberen te vertellen). Je bent niet verplicht om in uitsluitend Belgie je bedrijf te runnen of dit uberhaupt te doen. Maar ik denk niet dat je er onderuit gaat komen om in Belgie je bedrijf te registreren.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 12:55

Xyris schreef:
Misschien denk ik wel heel krom hoor. Ik ga werken in het buitenland vanuit Nederland. Ik woon dus in Nederland en betaal ook belasting in Nederland. Zover ik weet is daar ook geen andere oplossing voor, juist inderdaad ook omdat je van de voordelen van het land geniet.

Ik denk dat als je naar Belgie gaat je het beste je bedrijf vanuit Belgie in Nederland kan runnen (ik krijg de indruk dat dat ook is wat ze je proberen te vertellen). Je bent niet verplicht om in uitsluitend Belgie je bedrijf te runnen of dit uberhaupt te doen. Maar ik denk niet dat je er onderuit gaat komen om in Belgie je bedrijf te registreren.


Ja, idd. Mijn bedrijf is gevestigd in mijn woonland en al heb ik slechts NL klanten, ik betaal hier IB en BTW.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:03

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 03-07-23 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Sluikreclame

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Xyris
Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:03

Ik krijg juist de indruk dat dat booming business is, hebben jullie geen contacten of linkedin waar jullie dit via kunnen aanbieden? Ik bied het bouwen van websites niet eens aan, maar ze weten me wel altijd te vinden.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:32

yarkayunda schreef:
Mijn vriend is namelijk pas een bedrijfje begonnen dat websites maakt.

Wat is zijn specialiteit? WordPress? Shopify? Lightspeed?

Hutcherson
Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:41

Nado schreef:
Maar hou je dan een NL adres voor je KvK inschrijving? Ik moest mij bij de KvK uitschrijven toen ik mij uitschreef uit het BSA. Maar ik heb geen BV en jij misschien wel? Qua wonen/werken en IB betalen heb ik iets anders begrepen als jij. Je betaald IB in het land waar je relatief gezien de meeste dagen van het jaar verblijft - de zoveel (ik vergeet hoeveel precies) dagen regel. Je ‘geniet’ namelijk de voordelen van dat land die betaald worden door de belastingbetalers van dat land: zorg, onderwijs, etc. De belastingtelefoon buitenland is een hele goede bron van informatie vond ik.


Ik heb een eenmanszaak met eigen pand. Dus dat adres blijft gewoon van mn bedrijf en dus ook bekend bij kvk. Je betaald belasting in het werkland. ('Het verdrag voorkomt dat u dubbel belasting betaalt, maar óók dat u in beide landen geen belasting betaalt. U betaalt dus óf in België óf in Nederland belasting over uw inkomen. De hoofdregel is dat u belasting betaalt in het land waar u werkt (uw werkland). ') bron: belastingdienst.nl
Ik moet in NL verzekerd zijn voor zorg (dus 'geniet' niet van de zorg in Belgie). We hebben geen kinderen dus geen school of kinderopvang.

Mijn bedrijf wordt niet in Belgie geregistreerd aangezien ik een beroep heb die in mijn vorm van uitvoering niet bekend is in Belgie. En tevens zit het HEEL anders qua declaraties en regels. Ik heb in NL contracten en kan alleen Nederlanders helpen.

Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:31

Hutcherson schreef:
Nado schreef:
Maar hou je dan een NL adres voor je KvK inschrijving? Ik moest mij bij de KvK uitschrijven toen ik mij uitschreef uit het BSA. Maar ik heb geen BV en jij misschien wel? Qua wonen/werken en IB betalen heb ik iets anders begrepen als jij. Je betaald IB in het land waar je relatief gezien de meeste dagen van het jaar verblijft - de zoveel (ik vergeet hoeveel precies) dagen regel. Je ‘geniet’ namelijk de voordelen van dat land die betaald worden door de belastingbetalers van dat land: zorg, onderwijs, etc. De belastingtelefoon buitenland is een hele goede bron van informatie vond ik.


Ik heb een eenmanszaak met eigen pand. Dus dat adres blijft gewoon van mn bedrijf en dus ook bekend bij kvk. Je betaald belasting in het werkland. ('Het verdrag voorkomt dat u dubbel belasting betaalt, maar óók dat u in beide landen geen belasting betaalt. U betaalt dus óf in België óf in Nederland belasting over uw inkomen. De hoofdregel is dat u belasting betaalt in het land waar u werkt (uw werkland). ') bron: belastingdienst.nl
Ik moet in NL verzekerd zijn voor zorg (dus 'geniet' niet van de zorg in Belgie). We hebben geen kinderen dus geen school of kinderopvang.

Mijn bedrijf wordt niet in Belgie geregistreerd aangezien ik een beroep heb die in mijn vorm van uitvoering niet bekend is in Belgie. En tevens zit het HEEL anders qua declaraties en regels. Ik heb in NL contracten en kan alleen Nederlanders helpen.


Aha, dan is jouw situatie geheel anders dan dat van mij. Wel ook zzp’er, maar geen bedrijfspand dus woonadres was bedrijfsadres, niet in de zorg maar een ‘vrij’ beroep, en een ander EU-land dan buurland van NL. Ik weet dat NL en BE nog extra aparte verdragen hebben. En ten slotte werk jij fysiek in NL (wat ook geldt als verblijven) terwijl ik, op een paar dagen per jaar na, remote werk vanuit het land waar ik woon. Kon bijna niet meer verschillend zijn dus.

Wel interessant vind ik, zonder die extra informatie zou je denken dat het antwoord op de eerste vraag voor beide hetzelfde zou moeten zijn (wonen in EU land en werken in NL) maar met de details erbij kom je op een heel ander antwoord.

Hutcherson
Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:52

Jaa dan is het inderdaad heel anders. Nee zou willen dat ik remote kon werken, lijkt me echt veel praktischer maar goed helaas is dat in mijn beroep niet efficiënt (is gebleken uit het zoom/team tijdperk tijdens de pandemie). Ik heb ook collegas bij mij in loondienst die ik graag wil blijven zien dus ik blijf echt fysiek op en neer klepperen (niet elke dag hoor). Wel fijn. Hoef ik niet helemaal afscheid te nemen van overburen, fijne clienten, collega's, vriendinnen, eettentjes etc :)

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:42

Rex_Rolfo schreef:
yarkayunda schreef:
Mijn vriend is namelijk pas een bedrijfje begonnen dat websites maakt.

Wat is zijn specialiteit? WordPress? Shopify? Lightspeed?

Wordpress volgensmij.
Via linkedin heeft hij al geprobeerd.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

SpikkelFire
Berichten: 6695
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:44

Een bedrijf hebben en klanten werven betekent hard werken aan je marketing: maak een goede portfolio (eigen website in dit geval), profileer jezelf online, ga netwerken, etc.
Met alleen zitten en afwachten red je het niet.

Heeft hij al een sterke eigen website?

Timeless design for horse and rider >> https://www.equitare.nl

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:41

Is bij jullie dat buisness gedeelte van facebook ook zo traag? Gebruiken jullie hier naast analytics nog wat anders voor?

Instagram:suena_ suus & levenvancapo

SpikkelFire
Berichten: 6695
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:48

Hier niet traag en ik werk er dagelijks in. Naast Analytics gebruik ik ook nog Search Console om de organische resultaten te checken.

Timeless design for horse and rider >> https://www.equitare.nl

Dagmar80
Berichten: 1848
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:43

Even een vraagje voor de ondernemers hier. Ik wil in het nieuwe jaar naar een andere hosting overstappen voor mijn website(s). Mijn huidige hosting is enorm veel duurder geworden en nog kan ik geen gebruikmaken van de sitebuilder die de hosting waarmee ze samengingen wel zegt aan te bieden (Versio).

Ik wil twee nieuwe sites maken in het nieuwe jaar voor mijn fotografie, maar ik heb dus geen kennis van het maken van websites. Waar kan dit betaalbaar met een sitebuilder?

Ik betaal nu bijna €260 euro per jaar voor een hosting waar ik 3 sites onder kan brengen, maar geen gebruik kan maken van een sitebuilder... Ik heb er nu 2 websites ondergebracht, waarvan eentje offline gaat.

In het nieuwe jaar wil ik alleen voor mijn fotografie 2 websites online hebben en ik wil deze dus zelf kunnen bouwen op een simpele plak en knip manier a la Facebook zeg maar :D

Ik hoop dat jullie goede tips hebben, ik zie door de bomen (vele aanbieders) het bos niet meer.... :')

chanelle14
Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:04

Een sitebuilder hoeft niet perse samen te hangen met je hosting :-).
Alhoewel sommige bedrijven wel een functie hebben waarmee je bijvoorbeeld Wordpress makkelijk kunt installeren.

Ik zou aanraden om een Wordpress website te maken, dit kan bijvoorbeeld in combinatie met de Elementor theme builder + een thema.
Er zijn veel thema's te vinden die vooraf ingestelde pagina's aanbieden die je in kunt stellen.

Thema's voor Wordpress kun je vinden op Themeforest: https://themeforest.net/category/wordpress/creative
Een voorbeeld van een thema dat gemaakt is voor Elementor is dit: https://themeforest.net/item/the7-respo ... me/5556590
Je kunt bij de live preview al wat demo sites zien die ermee gemaakt zijn :-).

Ponderosa Stable's Dara Z1+2
Instagram account DaraTheShire

Xyris
Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:54

chanelle14 schreef:
Een sitebuilder hoeft niet perse samen te hangen met je hosting :-).
Alhoewel sommige bedrijven wel een functie hebben waarmee je bijvoorbeeld Wordpress makkelijk kunt installeren.

Ik zou aanraden om een Wordpress website te maken, dit kan bijvoorbeeld in combinatie met de Elementor theme builder + een thema.
Er zijn veel thema's te vinden die vooraf ingestelde pagina's aanbieden die je in kunt stellen.

Thema's voor Wordpress kun je vinden op Themeforest: https://themeforest.net/category/wordpress/creative
Een voorbeeld van een thema dat gemaakt is voor Elementor is dit: https://themeforest.net/item/the7-respo ... me/5556590
Je kunt bij de live preview al wat demo sites zien die ermee gemaakt zijn :-).


Ik ga met Chanelle mee. Ik gebruik ook The7 template van Themeforest (voor Wordpress) heel veel keuze en works like a charm. Wordpress is wel iets complexer als een Wixx site oid, maar je kan er 10x zo veel mee. En voor puur fotografie zal het echt niet zo moeilijk zijn.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:32

Strato! Echt ideaal en voordelig

Xyris
Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 17:04

Xyris schreef:
chanelle14 schreef:
Een sitebuilder hoeft niet perse samen te hangen met je hosting :-).
Alhoewel sommige bedrijven wel een functie hebben waarmee je bijvoorbeeld Wordpress makkelijk kunt installeren.

Ik zou aanraden om een Wordpress website te maken, dit kan bijvoorbeeld in combinatie met de Elementor theme builder + een thema.
Er zijn veel thema's te vinden die vooraf ingestelde pagina's aanbieden die je in kunt stellen.

Thema's voor Wordpress kun je vinden op Themeforest: https://themeforest.net/category/wordpress/creative
Een voorbeeld van een thema dat gemaakt is voor Elementor is dit: https://themeforest.net/item/the7-respo ... me/5556590
Je kunt bij de live preview al wat demo sites zien die ermee gemaakt zijn :-).


Ik ga met Chanelle mee. Ik gebruik ook The7 template van Themeforest (voor Wordpress) heel veel keuze en works like a charm. Wordpress is wel iets complexer als een Wixx site oid, maar je kan er 10x zo veel mee. En voor puur fotografie zal het echt niet zo moeilijk zijn.


Oh, en Vimexx hier als host. Als er iets is staan ze altijd klaar.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Dagmar80
Berichten: 1848
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:12

Iedereen bedankt voor de antwoorden tot zo ver! Daar kan ik wat mee, ik ga het allemaal eens bekijken en overdenken.

@Baloedebeer: Wat betaal je bij Strato? En makkelijk om daar iets te maken?

Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:26

Zijn er mensen die een bureau inschakelen om de Meta (Facebook / Instagram) advertenties te optimaliseren? We gooien er elke maand een redelijk bedrag tegenaan maar hebben het idee dat de resultaten beter moeten kunnen.

Alleen hoe selecteer je een goed bureau? De meesten hebben een grote mond hoe fantastisch dat ze wel niet zijn maar als het puntje bij paaltje komt zit er toch heel veel gebakken lucht tussen. Of iemand die bij elk advies eerst aan zijn eigen portemonnee dacht in plaats van het belang van zijn klant (en daardoor op langere termijn zichzelf tekort deed want toen we dat in de gaten kregen hebben we hem het gat van de deur gewezen).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers