Achteruit in salaris

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Judith

Berichten: 3943
Geregistreerd: 09-05-06

Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 14:56

Hi allemaal,

Ik heb even advies nodig vanuit een ander perspectief :o

Afgelopen september heb ik mijn werk (via een uitzendbureau) opgezegd omdat ik dit niet meer trok, veel te veel overuren en ongunstige werktijden. Nu heb ik een tijdje rust gehad en ben ik weer begonnen met solliciteren.

Nu is er een vacature voor eigenlijk precies hetzelfde werk (ook uitzendbureau), maar met gunstigere voorwaarden (werktijden zijn normale kantooruren en het is slechts 10 km van mijn woonplaats)

Maar nu het punt, bij mijn vorige werk ben ik geëindigd op 13 euro bruto per uur (wat door toeslagen wegens overuren/late diensten ook nog eens standaard meer was), en deze functie bied 11,75 bruto per uur (wat ook niet zal veranderen omdat het normale kantoortijden zijn) zonder onderhandelingsmogelijkheid (dit heb ik nagevraagd). Wel is er op termijn groei mogelijk.

Wat te doen? Natuurlijk wil ik graag hetzelfde salaris krijgen, anderzijds heb ik natuurlijk zelf mijn baan opgezegd en snap ik dat ik nu niet de beste onderhandelingspositie heb.

Of toch maar verder zoeken?

Alvast bedankt!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:59

Tja, dat hangt van zoveel dingen af... Kun je makkelijk een andere baan (met hoger salaris) vinden? Wat zijn de perspectieven bij deze baan, bv kun je over een jaar wel 13 euro verdienen? Kun je rondkomen van het salaris dat ze bieden? Is meer rust en regelmaat je het verschil in salaris waard? Etc...

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:01

Wat Ir111 zegt, kun je een prijskaartje aan rust en regelmaat hangen?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:09

Als je het verder gewoon rond kan breien qua financiën, zou ik zeker deze stap wagen. Rust en regelmaat boven alles. En zeker als je verder kan doorgroeien en je vindt het werk super leuk.

Soms moet je even een stapje terug, als het verder mogelijk is qua kosten.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:30

Even heel flauw samenvatten:
Je wilt dus eigenlijk wel hetzelfde als toen krijgen, maar er minder voor geven.

Dat gaat bij de bakker ook niet op. En in werk meestal ook niet.

Wat het allerbelangrijkst is: kun je er van leven, en is het salaris fatsoenlijk voor wat je er voor moet doen?

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:36

Het is toch niet of/of?
Je kan dit toch ook accepteren (er vanuit gaande dat het meer verdient dan wanneer je nu thuis zit) en van daaruit verder kijken? Dan is je onderhandelingspositie ook beter.

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:38

Normale werktijden zijn belangrijk voor je, geef je aan. En dichterbij werken is ook fijn. Daarnaast zijn er doorgroeimogelijkheden. Als je van het nieuwe salaris kan rondkomen, lijkt het me het zeker een overweging waard.

Ik ben alleen benieuwd waarom je via een uitzendbureau gaat werken. Want er is zo'n enorme behoefte aan nieuwe mensen overal.. Dat hangt misscbien van de sector af hoor, maar zou je qua salaris niet beter af zijn als je rechtstreeks bij een dergelijk bedrijf solliciteert?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:52

Gewoon aankaarten, het is vrij gebruikelijk dat je voor hetzelfde werk eerder iets zal stijgen in het basissalaris dan dalen. Zeker omdat je dus ervaring hebt in dergelijke functie.

Bovendien is in deze tijd je positie op de arbeidsmarkt waarschijnlijk gunstig (vraag en aanbod, beetje afhankelijk van de functie uiteraard).

Dus ik zou gewoon het uurloon vragen wat je bij de vorige functie ook kreeg.

ORT of de afwezigheid ervan staat hier buiten. Dat jij je baan destijds hebt opgezegd staat er ook buiten.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 16:04

Heb je meerdere opties en heb je dan ook een optie waar je wel die 13 per uur krijgt? Zo ja: als financiën het belangrijkst zijn voor die 13 euro gaan. Zo niet: elke kans grijpen die je krijgt.
Uiteindelijk is werk plezier het belangrijkste.
Ik werk in een branche waar de banen niet voor het op rapen liggen. Heb een baan bij een gemeente waardoor ik relatief veel verdien. Toch ga ik solliciteren voor een baan waar de arbeidsvoorwaarden een stuk minder zijn. Het is dichter bij huis en zoveel leuker werk... als ik die baan kan krijgen heb ik weer mijn droombaan en mij kun je niet gelukkiger krijgen dan dat weer te mogen doen... dan maar wat minder verdienen

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:28

Eatshay schreef:
Even heel flauw samenvatten:
Je wilt dus eigenlijk wel hetzelfde als toen krijgen, maar er minder voor geven.

Dat gaat bij de bakker ook niet op. En in werk meestal ook niet.

Wat het allerbelangrijkst is: kun je er van leven, en is het salaris fatsoenlijk voor wat je er voor moet doen?


Daar ga ik zo n beetje in mee.
Maar wat ook belangrijk is : wat zat er al bij jou eerste baan in die 13 Euro bij in ?
Was dat helemaal kaal of zaten er bvb al vast bepaalde toeslagen erin ?
En nu... hoe zit het daarmee?
Wat hield je (zonder overuren, toeslagen) netto per uur over bij nr 1
Wat zal het bij de nieuwe zijn?

Plus : reiskosten
-hoe ver moest je bij nr 1 rijden?
En nu heb je alleen 10 km

Zo of zo ga je achteruit omdat er overuren en ongunstige tijden wegvallen.

Maar zoals al gevraagd : wat is je rust, regelmaat en vaste uren waard ?

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:49

Ik zou het doen als het werk je leuk lijkt!

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:24

Salaris is vaak gebaseerd op vraag en aanbod. Bij ons mijn vrouw doet administratief werk en ik werk als gepensioneerd in de techniek. Beiden zitten op bruto € 18,- oost Nederland. Ik denk dat ik ook wel € 20 zou kunnen vragen omdat er veel vacatures bij het bedrijf zijn en niemand is geïnteresseerd. Omscholen een optie?????

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:43

Doen en desnoods vanuit werk naar ander werk solliciteren. Maar voor hetzelfde geld voel je je zo lekker daar dat het verschil in brutoloon gauw vergeten is.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:55

Werk is werk. Van niet-werken word je echt niet beter.
Dus hop, gewoon aanpakken en dan vanuit een betaalde werksituatie rustig doorsolliciteren.
Het verschil tussen 11,75 en 13 euro bruto is netto praktisch te verwaardelozen.

Het is heel normaal dat een baantje met reguliere (kantoor-) uren lager betaald dan een baantje met ongunstige werktijden. Het maken van overuren ben je zelf bij, daar hoef je niet vaker dan incidenteel eens aan mee te werken.

Dus hop, aan de slag!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 00:42

Nico12 schreef:
Salaris is vaak gebaseerd op vraag en aanbod. Bij ons mijn vrouw doet administratief werk en ik werk als gepensioneerd in de techniek. Beiden zitten op bruto € 18,- oost Nederland. Ik denk dat ik ook wel € 20 zou kunnen vragen omdat er veel vacatures bij het bedrijf zijn en niemand is geïnteresseerd. Omscholen een optie?????


Nee, salaris is vaak gebaseerd op een functiewaarderings systeem zoals Orba of Hay (geldt voor ongeveer 85% van alle functies in Nederland).

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 00:52

Eatshay schreef:
Even heel flauw samenvatten:
Je wilt dus eigenlijk wel hetzelfde als toen krijgen, maar er minder voor geven.

Dat gaat bij de bakker ook niet op. En in werk meestal ook niet.

Wat het allerbelangrijkst is: kun je er van leven, en is het salaris fatsoenlijk voor wat je er voor moet doen?

Niet? Ik ben er tot nu toe in elke baan op vooruit gegaan. Bij mijn laatste baan zelfs meer salaris voor minder uur in een soortgelijke functie.

Dus TS mijn advies is kijk nog even verder als je nog niet direct aan de bak hoeft. De arbeidsmarkt is gunstig dus ik altijd proberen of je er ook financieel beter van wordt. Minder verdienen zou ik accepteren voor een functie die ik verder helemaal geweldig vind of omdat ik financieel moet.

Veel succes!

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 02:21

Als je full time werkt, scheelt het zo'n 200 euro bruto in de maand, zeg maar iets van 120 euro netto (zonder de ORT ed meegerekend) Werk je parttime is het verschil wat kleiner. Nu heb je niets? Dus iets is altijd beter natuurlijk dan de situatie waar je nu in zit.
Misschien bespaar je nu op reiskosten, waardoor het verschil al een heel eind weg kan vallen. Ik zou voor dit verschil deze baan niet laten lopen.
Bereken even wat je per maand gaat verdienen en wat je kosten zijn. Kom je makkelijk rond? Verder is het inderdaad keuzes maken, wil je onregelmatig werken, krijg je natuurlijk meer salaris, maar heeft het wel invloed op je privéeleven. De een zal prioriteit geven aan de rust privee, de ander aan het salaris. Die keus moet je zelf maken. Je kunt ook vanuit deze baan verder solliciteren, mocht je het salaris toch erg tegen vinden vallen. Dan heb je voorlopig in elk geval inkomen.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 04:50

Niqui schreef:
Normale werktijden zijn belangrijk voor je, geef je aan. En dichterbij werken is ook fijn. Daarnaast zijn er doorgroeimogelijkheden. Als je van het nieuwe salaris kan rondkomen, lijkt het me het zeker een overweging waard.

Ik ben alleen benieuwd waarom je via een uitzendbureau gaat werken. Want er is zo'n enorme behoefte aan nieuwe mensen overal.. Dat hangt misscbien van de sector af hoor, maar zou je qua salaris niet beter af zijn als je rechtstreeks bij een dergelijk bedrijf solliciteert?


De meeste vacatures gaan meestal via een uitzendburo

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 07:37

Maar wat zijn de doorgroeimogelijkheden dan? Is het een bedrijf dat regelmatig mensen laat doorgroeien naar een hogere functie of gebeurd dat zeer zelden en is het een bedrijf van 500 man?
En welke skills moet je hebben om door te mogen groeien?

Misschien niet kijken naar wat je ‘nu’ kunt krijgen, maar naar de toekomst.

Mij werd na 4 maanden uitzendkracht gevraagd of ik door wilde groeien binnen het bedrijf + contract erbij. Dus afhankelijk per bedrijf, misschien je daar meer in focussen als dat loon zo belangrijk is voor je. Kijken naar de manier hoe je er ook kunt komen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 08:00

Er zijn al een heleboel goeie punten aangedragen. Ik begrijp je punt ook wel dat dit verschil in salaris misschien niet goed voelt. En juist op deze bedragen kan juist dat het verschil maken. Wel of niet de krant houden of je Netflix abonnement bijvoorbeeld. Maar de baan past je en er zijn groei mogelijkheden. Zijn er ook schooling’s mogelijkheden? En wanneer komt die mogelijkheid om te groeien? En ben jij wel geschikt voor die groei optie?
Want als je met een jaar weer in dit dilemma zit zou ik verder zoeken.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 08:33

In banen waar heel veel flexibiliteit van de werknemers wordt gevraagd t.a.v. werktijden wordt vaak een hoger loon ter compensatie aangeboden. Hetzelfde soort werk maar met vaste werktijden wordt minder beloond. Zo werkt het gewoon in de arbeidsmarkt. Een internationale vrachtwagen chauffeur verdiend meer dan eentje die enkel overdag ritjes maakt. Een arts in het ziekenhuis met flexibele diensten verdiend meer dan een arts bij de arbodienst met vaste werktijden. Het is aan jou om de keuze te maken wat beter bij je past. Al denk ik dat je stiekem al weet waar je naar op zoek bent.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:23

TS heeft vast geen tijd om te reageren, die is aan hopelijk het werk gegaan :D

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:26

Dees schreef:
Werk is werk. Van niet-werken word je echt niet beter.
Dus hop, gewoon aanpakken en dan vanuit een betaalde werksituatie rustig doorsolliciteren.
Het verschil tussen 11,75 en 13 euro bruto is netto praktisch te verwaardelozen.

Het is heel normaal dat een baantje met reguliere (kantoor-) uren lager betaald dan een baantje met ongunstige werktijden. Het maken van overuren ben je zelf bij, daar hoef je niet vaker dan incidenteel eens aan mee te werken.

Dus hop, aan de slag!

Dit..!! *\o/*

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:28

Onderhandelingsmogelijkheid heb je altijd. Ik zou gewoon aangeven dat je niet daar komt werken als je minder verdient dan voorheen. Als ze verlegen zitten om personeel is er altijd een onderhandelingsmogelijkheid ;)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:28

Het is toch logisch dat je meer verdient als je uren draait buiten kantooruren?
Ik wil ook wel ort zonder dat ik onregelmatig draai!

Aanpakken en evt doorzoeken! Succes!