Zoektocht naar een poortschool

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 13:38

Wie zoekt en denkt er mee?

Onze zoon is 16 jaar oud en zit in het laatste (examen) jaar van een vmbo school. Hij wil graag wiskunde docent worden.

Er zijn 2 manieren voor hem om wiskundedocent te worden,
of via de mbo onderwijsassistent, echter deze heeft als nadeel dat daar geen verdieping zit in de wiskunde materie (wiskunde komt dan 3 jaar op een zeer laag pitje :( ) of via de havo, wat ook aangeraden wordt door de leraren opleiding.

Nu wil hij, logischerwijs en zoals aanbevolen, middels de havo naar de opleiding wiskunde docent.

Hij wil graag de havo afronden middels de VAVO.
De voordelen voor hem zijn, dat de VAVO - havo een één-jarig-traject is, daar ckv vakken en lo uitvallen en de vavo een kleinere school, klas is.

Bovendien was hij een vroege leerling en heeft destijds een jaar extra moeten kleuteren. Bij plaatsing in een “reguliere” havo klas, zou hij ook weer een 4e klas moeten doen.
Het leeftijdsverschil zal ten opzichte van klasgenoten al snel 2 jaar zijn. Hij wordt redelijk snel na komende zomervakantie 17 jaar.

Gezien het feit dat hij behoorlijk zelfstandig, gemotiveerd en volwassen gedrag en inzicht heeft, is de reguliere havo hem niet passend en zou hij zich meer thuis voelen in een volwassener leeromgeving.

Nu zijn wij op zoek naar een poort school, om zo middels de Rutte Regeling als 18-minner naar de vavo te kunnen.
Helaas heeft zijn huidige school, geen havo licentie, waardoor wij dus op zoek moeten naar een andere school met havo, die hem uit wil besteden naar de vavo.

Het klinkt zo makkelijk, maar in de praktijk is het heel erg moeilijk en lopen we continue tegen afwijzingen aan. Scholen hebben aanvullende regels en willen uitsluitend leerlingen uit besteden aan de vavo die al ononderbroken een schoolcarrière op diens school hebben gevolgd.
Daar hij nu op een school zit met uitsluitend vmbo (zonder havo licentie), is het op deze wijze onmogelijk om een poortschool te vinden om naar de vavo te gaan.

Omdat ik al heel wat scholen gebeld en gemaild heb, zonder resultaat, ga ik nu toch maar de paardenkracht van Bokt gebruiken. :D
Ik hoop dat er hier bokkers zijn, die als docent op een (havo) school zitten, die kansen geven aan leerlingen van buiten af en die wel willen functioneren als poortschool voor onze zoon.
Het maakt daarbij niet uit, of het een school is, ergens in een grote stad of in een kleine uithoek in Nederland.

Wie o wie maakt onze zoektocht ten einde en kan ons helpen?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:54

Heel eerlijk? 17 is echt geen rare leeftijd om naar 4 havo te gaan en ik zou dit altijd aanraden. Hij voelt zichzelf vast al heel groot en oud maar er zijn er genoeg op die leeftijd. Ik ken er meerdere in 5 havo die 18 zijn dus dat komt op hetzelfde neer. Als hij 21 was zou ik zeggen dat je gelijk hebt maar ik zou nu dit traject zeker niet ingaan en gewoon Havo gaan doen volgend jaar. En geef hem een compliment voor zijn doorzettingsvermogen! Topper is hij dat hij doorgaat en Wiskunde docent wil worden!

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:02

Ik denk dat jullie op deze manier geen poortschool zullen vinden. Ik denk dat de enige manier is om via zijn huidige vmbo een traject op te starten met behulp van het lokale samenwerkingsverband, waarbij leerling, ouders en vmbo aangeven waarom de Vavo zoveel beter zou zijn dan de reguliere havo. 17 is idd geen reden om geen aansluiting te vinden in havo 4. Daar zullen per klas toch al snel 4 andere leerlingen ook 17 jaar oud zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:10

Eens met bovenstaande posters :j Met 17 jaar in 4 havo ben je maar een jaartje ouder dan de rest, dat valt echt niet op. Wat adviseert zijn eigen school hierin?

Ik zie op de website van de rijksoverheid overigens ook dit:
"Je kan vanaf je 16e ook naar het vavo als je dreigt uit te vallen op de middelbare school, of daar niet meer ingeschreven staat. Misschien past het volwassenenonderwijs dan beter bij je. "

Hij staat dadelijk op zijn 16e nergens meer ingeschreven toch? En hij "dreigt uit te vallen", of minstens kan je het zo verwoorden. Dan lijkt het me afgaand op bovenstaande tekst dat de VAVO hem alsnog kan accepteren zonder poortschool.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:17

Route VMBO-HAVO als 16/17 jarige is geen vreemde. Sterker nog, in havo 4 zitten genoeg zittenblijvers vaak van dezelfde leeftijd. Dus de leeftijd zou imo geen issue moeten zijn. Punt is wel dat je op de havo een vakkenpakket kiest waarin de verschillende soorten wiskunde zijn verdeeld (tenminste, bij mijn weten heb je nu Wiskunde A B en C? Weet niet of dat klopt).

Toelatingseisen reguliere VAVO (vaak aangeboden via MBO-opleidingen):
Havo in 1 jaar: gezakt voor het havo-examen op maximaal vier vakken
Met een overgangsbewijs naar havo 5 of naar vwo 5 met voldoende afgeronde onderdelen
Als certificaatleerling voor een of enkele vakken.

Havo in 2 jaar: met een diploma vmbo-tl met een 7.0 gemiddeld

Als je bent blijven zitten in havo 4 of vwo 4 (afhankelijk van schooladvies, cijfers en vakkenpakket)
Als havoleerling met een volledig vakkenpakket is soms een tweejarig traject beter.


--> Dus, ik neem aan dat hij nu TL doet. Wat is zijn gemiddelde?

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 14:32

Zijn gemiddelde is nu 7,8.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:50

Lijkt mij dat hij prima naar havo 4 kan. Ik had destijds ook echt wel wat mensen in de klas die een paar jaar ouder waren dan ik. Merkte zelf weinig verschil in zelfstandigheid of volwassenheid. Je zit toch nog in dezelfde levensfase. Tevens herinner ik me nog dat er vaak best een verschil was tussen de vmbo-cultuur en havo-cultuur. Op havo waren leerlingen vaak wel een stuk serieuzer en zelfstandiger. Dus misschien dat je zoon daar juist wel goed tussen past. Dikke kans dat hij juist als jonkie wordt gezien op de vavo, aangezien daar ook volwassenen zitten die weer in een hele andere levensfase dan jouw zoon zitten.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:03

Citaat:
Het leeftijdsverschil zal ten opzichte van klasgenoten al snel 2 jaar zijn. Hij wordt redelijk snel na komende zomervakantie 17 jaar.

Gezien het feit dat hij behoorlijk zelfstandig, gemotiveerd en volwassen gedrag en inzicht heeft, is de reguliere havo hem niet passend en zou hij zich meer thuis voelen in een volwassener leeromgeving.

Reguliere kinderen die gelijk havo zijn gestart zijn 16 in de 4de klas.. maar daarnaast zijn er genoeg die eerst MAVO (vmbo-T) doen en daarna HAVO, dus genoeg die 17(+) zijn.
Of late leerlingen zoals mijn oudste dochter die 17 werd na de zomervakantie.
Bij mijn dochter zat er iemand die 20 was toen zij haar HAVO diploma haalde, mavo-havo en een x blijven zitten.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:07

Geen adviezen m.b.t. de poortschool, alleen dat hij qua leeftijd "niet uit de toon zal vallen" op de havo

Wel de tip om je oproep ook op het forum van Ouders Online te plaatsen. Wellicht vind je daar meer "ervaringsdeskundigen".

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:15

En ik wil juist weer delen dat ik de vavo enorm fijn vond! Veel vrijheid en lekker efficiënt zonder stomme vakken zoals CKV en gym.

Ik had wel gewoon een school met havo licentie dus ik kan je niet echt helpen.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:17

Suzanne F. schreef:
Heel eerlijk? 17 is echt geen rare leeftijd om naar 4 havo te gaan en ik zou dit altijd aanraden. Hij voelt zichzelf vast al heel groot en oud maar er zijn er genoeg op die leeftijd. Ik ken er meerdere in 5 havo die 18 zijn dus dat komt op hetzelfde neer. Als hij 21 was zou ik zeggen dat je gelijk hebt maar ik zou nu dit traject zeker niet ingaan en gewoon Havo gaan doen volgend jaar. En geef hem een compliment voor zijn doorzettingsvermogen! Topper is hij dat hij doorgaat en Wiskunde docent wil worden!


Hier ben ik het mee eens. Ook ik ken er genoeg van 18 in Havo 5, dat is geen uitzondering.

Daarbij denk ik dat het helemaal niet zo'n gek idee is om dat jaartje extra te doen, omdat de afgelopen twee jaar behoorlijk hectisch zijn geweest door alle lockdowns. Een jaartje extra basis voor het HBO is alleen maar mooi meegenomen.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:19

Ik kan je niet helpen aan een poortschool.

Wel kan ik mijn ervaring delen.
Ik ben ook van vmbo naar havo gegaan.
Ik was 15 toen ik vmbo examen deed, de jongste in mijn jaar. School waar ik examen deed had ook geen havo, dus ook ik moest naar een andere school.
Ik ben niet naar het vavo gegaan, maar naar een reguliere school. Daar was ik nog steeds een van de jongste, ondanks dat ik daar naar 4 havo ging. Veel waren er 17, sommige werden 18 dat school jaar. Er zijn op 4 havo al veel mensen die zijn blijven zitten, of die zelf ook de overstap van vmbo naar havo hebben gemaakt.
Leeftijds verschil maakt daar ook niet meer uit.

Let wel op dat je naar een school gaat waar je keus hebt welke wiskunde je gaat doen. Zo mocht ik alleen wiskunde A doen (anders zou het te moeilijk zijn), terwijl ik een 9 had voor m'n examen op vmbo.
Uiteindelijk mezelf maar wiskunde B geleerd.

Ook met HBO na de havo maakt de leeftijd niet uit. Ook daar was ik (net 18) een van de jongste. De meeste hadden al een andere studie gedaan, waren via het MBO gekomen, tussen jaar gehad of wat dan ook.


Succes voor je zoon alvast met examens!
Laat je niet afschrikken als ze zeggen dat de overgang vmbo havo groot is, dit valt heel erg mee. De leerlingen die van 3 naar 4 havo gingen hadden het moeilijker dan de gene die van vmbo naar 4 havo gingen.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:21

Qua leeftijd zou ik gewoon voor de normale havo gaan. Ik was zelf ook 20 toen ik mijn havo diploma haalde (blijven zitten in vwo 4 en vwo 5 en toen naar havo 5 gegaan) en viel totaal niet op tussen de rest (veel meer van dezelfde leeftijd). Denk dat het juist fijn is om op een "normale" school te zitten.

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:30

Je kan ook contact opnemen met het RMC, die kunnen je adviseren en helpen ook mee zoeken naar voor jullie passend traject/school

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:36

Ik ben van mavo naar havo gegaan, en werd 17 in havo 4. Nooit spijt van gehad en zou dat ook echt aanraden.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:41

Ik was een vroege leerling, maar wel altijd over gegaan. Uiteindelijk van 4 vwo naar 4 havo, omdat ik daar bleef zitten. Op mijn 17e klaar met havo en naar het HBO.. daar was ik alsnog een van de jongste. Met 21 klaar voor het werkende leven, tot mij 72e… ik denk echt niet dat 2 jaar havo misstaat, er zullen ook leerlingen zijn die blijven zitten en net zo oud zullen zijn.
Mocht je toch oriënteren op Vavo, zie bovenstaande Posts. Je mag ook altijd een samenwerkingsverband, rmc of leerplichtambtenaar betrekken om mee te denken.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:50

De Leijgraaf in Oss heeft dit ook altijd aangeboden, weet niet of ze het nog aanbieden, maar ik hoor hier hele goede ervaringen over.

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:16

Dit zou de huidige school toch moeten kunnen aangeven vanuit een samenwerkingsverband? Lijkt me ook dat zij dan een positieve ‘beoordeling’ richting de poortschool kunnen geven. Of denkt de school niet dat dit hem gaat lukken?

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Zoektocht naar een poortschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 18:08

Het is ineens heel snel gegaan, zo ben je weken bezig om moedeloos van te worden en is het ineens binnen 2 dagen gevonden en geregeld.
Iedereen bedankt voor de tips en meedenken.