Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Solistar
Berichten: 766
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:13

Ik zou het alleen doen als onderzoek echt je passie is. Het is zeker geen 9 tot 17 baan (of in de alfawetenschappen wel?). Als het dan als je begint niet je grootste interesse/ hobby is, zou ik er niet aan beginnen. Het bedrijfsleven is een andere richting, en zeker geen minderwaardige optie.

In mijn vakgebied kan een PhD zeker grote meerwaarde hebben, maar ik ben geen alfa. Degene die bij ons doorgingen als PhDs waren zeg maar de 'nerds' die het alleen uit interesse deden. En vaak moet je inderdaad na 4 jaar onbetaald door.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:17

Nala schreef:
culaccino schreef:
Je huidige uni is in Duitsland, toch? Ik weet niet hoe het met jouw vakgebied zit, maar in mijn richting zijn de salarissen van PhD'ers in Duitsland wel lager. En inderdaad, velen doen er zeker 5 jaar over, maar je contract (en dus salaris) is maar voor 4 jaar. Je ziet veel mensen uitlopen, maar die moeten vaak erbij gaan werken en die combi is echt killing. Ik zou het alleen doen als je onderzoek doen écht leuk vindt. :)

Ik wilde eerst ook promoveren, maar ik denk dat het niet bij me past. Teveel onzekerheid, druk, onrust en ellebogenwerk in mijn sector. Sowieso kom je er in mijn sector moeilijk tussen zonder cum laude, goed CV, goede referenties en liefst al wat publicaties.

Nu werk ik in het bedrijfsleven, wel aansluitend op mijn studie. Soms mis ik wel tijd om ergens in te duiken, maar ik vind het wel erg fijn dat weekend weekend is, en vrij is vrij! {:} Dat verschil vond ik bij de uni soms lastig, werk vs privé.


Klopt, in Duitsland inderdaad! Het lagere salaris is inderdaad een dingetje vergeleken met mensen die "gewoon" 40 uur per week gaan werken.

Ik ben het nog volop tegen elkaar aan het afwegen, en weet nog niet zeker wat ik ermee wil.
Luisteren naar de mensen die hier al meer van gezien hebben. :)) Wat culaccino zegt moet je niet onderschatten, het ís veel onzekerheid, druk, onrust, ellebogenwerk, hoge werkdruk, véél werken in je vrije tijd, veel netwerken, conferenties etc. voorbereiden. Daarom zeggen een aantal anderen en ik: tenzij je dit echt 100% zeker weten wilt doen, doe het niet. Zelfs voor de mensen die er écht voor gaan en bijna alles ervoor opgeven, is het zwaar en voor de mensen die dit niet zagen als hun toekomstdroom, is het nóg zwaarder en ik heb zoveel mensen gezien die er mentaal bijna aan onderdoor zijn gegaan. :o Je studie is echt niets vergeleken met een promotietraject. :)

En het klinkt nu allemaal wel heel negatief, maar daarom is het juist zo belangrijk dat dit echt is waar je de komende vier jaar of langer letterlijk al je ziel en zaligheid win wilt leggen, want daar komt het op neer.

Solistar schreef:
Ik zou het alleen doen als onderzoek echt je passie is. Het is zeker geen 9 tot 17 baan (of in de alfawetenschappen wel?). Als het dan als je begint niet je grootste interesse/ hobby is, zou ik er niet aan beginnen. Het bedrijfsleven is een andere richting, en zeker geen minderwaardige optie.

In mijn vakgebied kan een PhD zeker grote meerwaarde hebben, maar ik ben geen alfa. Degene die bij ons doorgingen als PhDs waren zeg maar de 'nerds' die het alleen uit interesse deden. En vaak moet je inderdaad na 4 jaar onbetaald door.
Ook in de Geesteswetenschappen is het geen kattenpis. := Tenzij je heel streng van fluit tot fluit werkt, maar dan ben je ook wel klaar na die vier jaar, zelfs al zou je door willen.

Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:23

Mkango schreef:
]Haha, nee, twee of drie of vier jaar uitloop of 'wordt nooit afgemaakt' zijn ook geen uitzondering. :+ Je moet het dan alleen in je vrije tijd, onbetaald afmaken.


Oh dan ken ik toevallig de snelle promovendi :D En een niet-afmaker inderdaad..

Ik vind het salaris van een promovendus in NL al niet echt hoog eerlijk gezegd. Tenzij je arts bent, simpeler onderzoek en meer salaris.

Edit: maar ik ken het ook niet zo zwaar als jij omschrijft Mkango.. Wel als een intensieve baan, maar dat kan een functie in het bedrijfsleven ook zijn. Ik was soms zelfs weleens jaloers op de flexibiliteit die promoverende vriendinnetjes hadden in hun werk. En lekker de wereld over naar conferenties in luxe oorden {:}
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 16-06-21 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 21:24

Bedankt voor de tips allemaal! Ik wilde het eerst wel (onder het motto we knallen door en zien wel waar het schip strandt), las toen meer over wat het inhield en twijfelde, vooral omdat ik de kans kreeg ergens uit huis te gaan wonen waarvoor ik sowieso vrijwel meteen fulltime moest gaan werken vanuit mijn master. Dat viel weer weg, en nu begon ik weer te twijfelen, zou ik dan tóch een promotietraject proberen?

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Anoniem

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:34

Lastig, he! Hoe zit het dan in jouw studierichting, Nala? Moet je zelf een onderzoeksvoorstel schrijven? Of zijn er vacatures waarin het onderwerp al vast ligt?

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 21:38

culaccino schreef:
Lastig, he! Hoe zit het dan in jouw studierichting, Nala? Moet je zelf een onderzoeksvoorstel schrijven? Of zijn er vacatures waarin het onderwerp al vast ligt?


Geen flauw idee eigenlijk, dat is heel moeilijk te vinden :')

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:42

Je hoeft je ook niet tot één universiteit te beperken hè. Je kunt bijvoorbeeld ook bij een Nederlandse universiteit kijken. :)

Ik denk dat je er goed aan doet om twee dingen in het oog te houden:
1. Je gooit niets weg als je het niet doet.
2. Wat je nu besluit, is niet in steen gehouwen. Je kunt eraan beginnen, erachter komen dat het toch niets voor jou is en het bedrijfsleven in gaan, of je kunt het niet nu doen, over een paar jaar denken "had ik toch maar" en het dan wel gaan doen, in eender welke vorm.

Ik had dat eerste ook wel een beetje, dat ik dacht: ja, maar, die en die docent ziet me graag promoveren, gooi ik niet iets weg? Maar het past gewoon niet bij mij. Ik vond het als student soms al lastig om door de hoepeltjes van de academie te springen (daarom ben ik ook met een PGCert geëindigd in plaats van een volledige MA, want ik kreeg het mentaal gewoon niet meer voor elkaar), laat staan als je dan een PhD doet. Bovendien ben ik ook niet iemand die zich vier jaar lang kan richten op één onderwerp. Ik vond het zoeken en duiden van bronnen heel leuk, maar als ik er dan nog een paper over moest schrijven "die aansloot bij het wetenschappelijk debat," kwam het na 14 weken en 5000 of 6000 woorden m'n neus ook wel uit. :)) Dan moet ik ook gewoon eerlijk naar mezelf zijn.

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 21:50

Mkango schreef:
Je hoeft je ook niet tot één universiteit te beperken hè. Je kunt bijvoorbeeld ook bij een Nederlandse universiteit kijken. :)

Ik denk dat je er goed aan doet om twee dingen in het oog te houden:
1. Je gooit niets weg als je het niet doet.
2. Wat je nu besluit, is niet in steen gehouwen. Je kunt eraan beginnen, erachter komen dat het toch niets voor jou is en het bedrijfsleven in gaan, of je kunt het niet nu doen, over een paar jaar denken "had ik toch maar" en het dan wel gaan doen, in eender welke vorm.

Ik had dat eerste ook wel een beetje, dat ik dacht: ja, maar, die en die docent ziet me graag promoveren, gooi ik niet iets weg? Maar het past gewoon niet bij mij. Ik vond het als student soms al lastig om door de hoepeltjes van de academie te springen (daarom ben ik ook met een PGCert geëindigd in plaats van een volledige MA, want ik kreeg het mentaal gewoon niet meer voor elkaar), laat staan als je dan een PhD doet. Bovendien ben ik ook niet iemand die zich vier jaar lang kan richten op één onderwerp. Ik vond het zoeken en duiden van bronnen heel leuk, maar als ik er dan nog een paper over moest schrijven "die aansloot bij het wetenschappelijk debat," kwam het na 14 weken en 5000 of 6000 woorden m'n neus ook wel uit. :)) Dan moet ik ook gewoon eerlijk naar mezelf zijn.


Dat is dus inderdaad ook precies waar ik nu midden in zit, haha. Dat debat met mezelf.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:56

Het klinkt niet echt alsof je ervan overtuigd bent. En een overtuiging heb je wel echt nodig anders red je het niet.
Het is toch geen kwestie van nu of nooit? Waarom niet gewoon werken en als de tijd rijp is alsnog promoveren. Of niet als je er geen drang naar krijgt.

[o]

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:59

Sowieso respect voor jou Nala! Is niet niks allemaal wat je al gedaan hebt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:04

Een promotie/ wetenschap is a way of life. Veel uren, weinig waardering, weinig geld. Je bent vaak ook echt op jezelf aangewezen.
Waarschijnlijk wel wat minder heftig in een alfa vak omdat je data kunt „opzoeken“ en niet zelf bij elkaar hoeft te experimenteren met cellen die ook op zaterdag en zondag zorg nodig hebben, of met apparaten die enkel nog op donderdagnacht nog beschikbaar zijn :+

Je moet wel echt een bepaalde richting opwillen en daar ook een passie voor hebben om er alles van te willen weten. Je prive leven en paard zullen er waarschijnlijk onder lijden. Stel je ook in op het schrijven van he boekje in onbetaalde tijd, want dat gebeurt nog altijd erg vaak als er een vertraging in zit. Is het dan niet je passie dan loopt het vast en hoor je mogenlijk bij de groep die het nooit meer zal gaan afmaken.

Als ik weer moest kiezen zou ik het weer doen, maar ik heb het dan ook echt ontzettend graag gedaan en heb het nooit erg gevonden dat ik 6/7 dagen per week tegen minimumloon werkte en regelmatig pas om 10 uur savonds op stal was :P
Nu was dat dus wel in de natuurwetenschappen en daarmee absoluut niet de beste condities.

Baankansen zijn heel wisselend per richting maar ik ken (natuurwetenschappen) bijna alleen maar mensen die eerst minimaal een jaar werkeloos geweest zijn (ik ook) voordat ze eindelijk een bedrijf vonden die ze een kans wilde geven.
Richtingen als klinisch onderzoek en farmacie is natuurlijk andere koek, die worden haast met een rode loper opgewacht.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:07

Goh, heb je geen promovendi in je netwerk? Een docent van je huidige opleiding bijvoorbeeld?

Mijn man heeft het gedaan, op technisch vlak (technische natuurkunde gestudeerd en PHD bij werktuigbouwkunde). Netjes in iets meer dan 4 jaar afgerond, leuke tijd gehad ook :j
Was het zwaar? Tja, wat is zwaar? De laatste maanden toen hij naar zijn proefschrift toe werkte wel, maar verder viel het eigenlijk wel mee.
Het heeft hem wel geholpen in het vinden van een baan, zijn huidige werkgever heeft veelal minimaal universitair opgeleid aan het werk, maar ook veel promovendi.
Een van zijn collega's destijds zit nu in een fast track om professor te worden, maar dat is zeker geen traject dat direct volgt op een promotietraject. Als je mazzel hebt krijg je na je promotie de kans om UD te worden, maar eerder nog krijg je vooral allerlei losse contracten aangeboden op diverse plekken zonder enige vorm van zekerheid. Veruit de meeste promovendi (zo goed als allemaal) gaan dan ook niet verder in de academische wereld, maar in het bedrijfsleven. Sommigen stromen op een later moment wel weer terug.

Zelf heb ik het nooit overwogen: ik zit in de gamma hoek. Ik merkte tijdens mijn afstuderen al dat ik veel te praktisch was voor de ivoren toren die promoveren in mijn vakgebied inhield. Dat werd bevestigd door een latere collega die wel gepromoveerd was: maatschappelijk irrelevant, slechte onderlinge sfeer, etc.

Een oud klasgenoot van me is gepromoveerd in de toegepaste taalwetenschappen. Zij heeft dat echt gedaan omdat ze het leuk vond, want ze werkt tegenwoordig gewoon als docent op het VWO. Niks mis mee, maar dat had ze ook gekund na afronding van haar master.
Voor mij was de conclusie destijds dat een promotie eigenlijk vooral interessant is voor de technische richtingen en de geneeskunde.

Qua salaris is het in Nederland eigenlijk heel luxe, in het buitenland wordt promotie gezien als een verlengd studietraject met eerder een bijdrage in de kosten die je zelf moet inleggen (vergelijkbaar met collegegeld) dan een salaris.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:14

Jup, in veel landen krijg je niets. Ik heb daarom ook een aanbod in Australie destijds afgeslagen, dat kon gewoon echt niet uit.
Ik had erg veel geluk dat ze in NL net een jaartje de „beursaal“ afgeschaft hadden (iets van 500-1000 gulden per maand en geen sociale verzekering). Bij mij zat het toen op minimuumloon voor 36 uur.
Ik denk/hoop dat het inmiddels wat beter is.

In mijn werk heb ik er nu inmiddels wel profijt van maar dat ging niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk ben je ook gewoon veel ouder (zeker als er nog een post-doc aan vast knoopt zoals ik) als je dan alsnog een commerciele carriere komt en heb je dus gewoon een duidelijke achterstand in salaris en pensioen opbouw.

Maar spijt heb ik niet!
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 16-06-21 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt


Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:18

Manlief zat destijds wel wat boven minimumloon, omdat hij promoveerde via een instituut waar geld zat, gesponsord vanuit het bedrijfsleven.
Ik meende dat er toen ook al een soort van CAO was, maar het is inmiddels alweer een tijd geleden, dus geen idee hoe dat op het moment zit.

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-21 06:46

Nogmaals bedankt voor de tips en ervaringen allemaal!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Ygritte
Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:32

De ervaringen die hier genoemd worden (zwaar, 10+ u per dag werken) bestaan zeker wel tijdens een promotie, maar er zijn zeker ook afdelingen en groepen waar dat niet de norm is voor promovendi! (Later in je carriere wordt dat vaak wel verwacht, maar ook daar ken ik mensen die een redelijk normaal werkschema kunnen aanhouden).

Ik had het geluk dat mijn promotie-plek in een groep is waar wordt aangehouden dat je 8u per dag werkt, en alleen meer als er bijv een deadline of iets is. Een van mijn promotoren is ook binnen 4 jaar gepromoveerd met een prima proefschrift en 'gewoon' 38u per week.

Mijn vakgebied is wel iets technischer en hip (gerelateerd aan AI), en ik zie veel promovendi van mijn lab ook in het bedrijfsleven terechtkomen.

De academie heeft nadelen (slecht betaald, veel onzekerheid), maar als je onderzoek en ook onderwijs op hoog niveau leuk vindt is het ook een heel leuke baan! Het grote voordeel (en nadeel) is de flexibiliteit. Niemand zegt mij direct waar ik aan moet werken, of hoeveel uur per dag ik moet werken. Van een heel gestructureerde studie is dat voor sommigen echt een grote overgang. Ik ken mensen die om die reden uit de academie stapten (in het bedrijfsleven plant en managed iemand anders voor je en zijn verwachtingen heel duidelijk), maar ook mensen die daarom juist vanuit het bedrijfsleven terugkwamen om die vrijheid en afwisseling. Er zitten dus niet alleen maar nadelen aan.

Over hoe goed je moet zijn: als je solliciteert op een project (tip: kijk op de website van academic transfer, voor Nederlandse vacatures) gaat het vooral over hoe goed je past in het project. Ik ken mensen die zonder research master en met niet zeer hoge cijfers zijn aangenomen omdat hun scriptie onderwerp zo goed paste en ze zo enthousiast waren over hun onderwerp. Ik zou dan goed kijken of de promovendi in die groep meestal binnen hun contract klaar zijn of niet, en als je kan een van de promovendi mailen en vragen om een (online) koffie zodat je kunt vragen of de supervisor bijvoorbeeld heel afwezig is, of juist heel veeleisend. Wat je fijn vindt hangt van jou af, maar ongelukkige promovendi zijn een slecht teken.

Als je verder in de academie wil, is ook resilience belangrijk (er komt nogal wat tegenslag bij kijken: 10% kans om een beurs te winnen, experimenten die mislukken, papers die keer op keer worden afgewezen) en flexibiliteit (in mijn vakgebied is een buitenlandse stage of postdoc na de PhD wel aan te raden, dat wil dus zeggen dat je veel moet verhuizen, en in het algemeen zijn er veel tijdelijke contracten).

Ik raad je aan het te doen als je echt enthousiast bent over een project en onderwerp, en het super leuk zou vinden 4 jaar betaald zou worden om dit verder uit te zoeken. Dan kan het echt een heel leuke baan zijn, en daarna kun je vaak altijd nog beslissen of je een postdoc gaat doen en dus verder gaat in het onderzoek, of juist iets heel anders wil.

Oeska
Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:55

Er zijn al heel goede tips en ervaringen gedeeld, daar sluit ik me eigenlijk volledig bij aan.

Nog een tip toe te voegen: praat met alumni van je studie die een PhD doen (of liever nog: al gedaan hebben) over hun ervaringen. Die zitten waarschijnlijk het dichtste bij het vakgebied waar jij eventueel voor zou kiezen, en zijn daardoor je beste bron over wat het nou echt inhoudt. Als je zelf niemand kent, vraag de studieadviseur eens, of een aantal van je universitaire docenten (die vaak promovendi begeleiden) of zij mensen kennen waar je eens een (digitaal) kopje koffie mee zou kunnen drinken om erover te praten. Of speur via LinkedIn mensen op en vraag het gewoon.

Zo'n aanpak heeft mij ontzettend geholpen met uitzoeken wat ik ná mijn PhD (in de biomedische wetenschappen) wilde gaan doen.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-21 15:30

Ik heb zojuist mijn twee favoriete docenten erop aangesproken, en zij zeiden beide zo ongeveer hetzelfde: Tenzij je echt een belachelijk grote passie ervoor hebt, niet doen. Onze uni biedt bijna nooit financiering, de kans om in de wetenschap in ons gebied ertussen te komen is klein, en heel vaak "more luck than skill". Ook is het een heel eenzame wereld volgens hen.

Dus ik ga waarschijnlijk verder met een andere master hierna, maar (nu nog) niet door tot dokter of iets dergelijks.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Anoniem

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 09:06

Goed dat je hen gevraagd hebt! Die andere master wordt een tweede master? Ook niet verkeerd!

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:39

Ik ben dit jaar cum laude gepromoveerd op een onderwerp in de langdurige psychiatrie en ik kan het alleen maar aanraden. Ja, het is bij tijd en wijle echt heel zwaar maar het is bovenal verschrikkelijk leuk en je ontwikkelt je er niet alleen mee binnen je vakgebied maar ook op persoonlijk gebied.

Binnen de alfawetenschappen is het misschien weer heel anders maar binnen mijn vakgebied is mijn cum laude dokterstitel echt een enorm voordeel. Zowel qua baanmogelijkheden als qua salaris.

Hel ellebogen wereldje herken ik zelf absoluut niet, bij de uni waar ik gepromoveerd ben, wordt juist heel veel samengewerkt en hing een enorm gezellige, motiverende sfeer. Maar ik hoor ook wel de horrorverhalen.

Ik sta nu voor de afweging of ik voor een Veni ga of niet, m.a.w. wil ik echt in het academische verder of liever als onderzoeker aan een niet-academische onderzoeksinstelling of ggz-organisatie verbonden blijven. De druk in de wetenschap is wel enorm hoog en je bent zo goed als je laatste publicatie. Dus dit dilemma blijf je ook na je promotie houden.

Voor nu zou ik als ik jou was vooral kijken of er een onderwerp is dat je heel erg interessant vindt en waar je alles over zou willen weten. Als dat zo is dan is promoveren echt een heel leuke baan. En de luxe om 4 jaar met 1 onderwerp bezig te zijn ga je echt nooit meer krijgen!

That which yields is not always weak

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:42

Sizzle schreef:
Een promotie/ wetenschap is a way of life. Veel uren, weinig waardering, weinig geld. Je bent vaak ook echt op jezelf aangewezen.
Waarschijnlijk wel wat minder heftig in een alfa vak omdat je data kunt „opzoeken“ en niet zelf bij elkaar hoeft te experimenteren met cellen die ook op zaterdag en zondag zorg nodig hebben, of met apparaten die enkel nog op donderdagnacht nog beschikbaar zijn :+


Of patiënten die halverwege bedenken: fiets jou en je onderzoek :D

That which yields is not always weak


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers