Als je 'stil' komt te staan, wat doe je dan en hoe?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Leo
Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Als je 'stil' komt te staan, wat doe je dan en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 11:54

Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen, mensen met goede ideeën, allicht zijn er ook meer mensen met hetzelfde gevoel.

Lang verhaal kort: ik ben vrij eenzijdig opgeleid. HBO opleiding direct na mijn Havo. Ik wist niet goed wat ik wilde gaan doen, na veel oriëntatie voor een opleiding gekozen omdat die "wel leuk leek". Achteraf spijt gehad dat ik niet heb gekozen voor een tussenjaar ter oriëntatie, maar ik werd erg richting een opleiding gedrukt door school en thuis.
Ik ben dit jaar tien jaar geleden afgestudeerd en heb een redelijk pad doorlopen. Geen heel ambitieus pad, maar ik ben goed in wat ik doe, mijn werk is afwisselend en bevredigend, ik heb de leukste werkplek die ik mezelf binnen mijn vakgebied kan voorstellen met veel verantwoordelijkheid.
Al met al: op mijn werk en de werkplek inhoudelijk geen klachten.

Maar dit jaar betekend ook dat ik de top van de salarisschaal bereik binnen de CAO. Trap 10/10. Nu is dat niet persé belangrijk, want inhoudelijk verandert mijn werk niet en ik heb het naar mijn zin.
Maar de mijlpaal doet me wel verder aan het denken zetten: ik word dit jaar 32. Ik zou nu niet weer voor dezelfde opleiding kiezen als ik het over mocht doen, ik weet niet eens of ik nogmaals voor de zorg zou kiezen.
Ik ben geneigd om veilige keuzes te maken in mijn leven, wat ik doe is leuk, ik heb prima uren, genoeg vrije tijd, ik neem de file voor lief, ik verdien prima, ik doe zo nu en dan een cursus om scherp te blijven en te blijven leren. Maar ga ik er blij van worden als ik tot mijn 67e hetzelfde moet blijven doen?

Met de jaarwisseling en het besef waar ik sta is dit zaadje in mijn hoofd gekomen en ben ik af en toe wat aan het Googlen. Aanvullende cursussen of opleidingen, op eigen vakgebied of iets totaal anders. Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen. Het zaadje zit er en misschien gaat het niet verder groeien, maar het broeit wel. De vraag is wat en hoe ik daar iets mee ga doen. Ik hoor graag van anderen hoe zij het hebben aangepakt of er mee om zouden gaan.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:06

Bij mij is het zo dat ik een hele tijd over zoiets kan nadenken. Dat heeft ook tijd nodig.
(zowel keuzes qua studie als qua werk)
Mijn strategie:
Ogen en oren goed openhouden, en het bespreken met anderen.
Goed 'voelen'. Bezoek een cursus of een open dag, lees een boek, knoop met iemand een gesprek aan, Google.. .
En dan is opeens het moment daar dat je iets vindt wat past.
Vaak heel wat anders dan wat je in eerste instantie had bedacht.

Wat zou je nu kiezen als je net van de HAVO zou komen?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Felien_Kyra
Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:08

Geen ervaringsdeskundige, maar heb je even een pb gestuurd :)
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 24-01-20 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elaya

Puchje
Berichten: 5319
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:09

Mijn tip is; laat los.
Laat alles los wat je hebt geleerd, wat je mee hebt genomen de afgelopen 10-15 jaar aan opleiding en werkervaring.
Ga in plaats daarvan eens nadenken wat je ECHT leuk vindt, maak een lijstje van dingen waar je blij van wordt.
Ga aan andere mensen vragen waar jij goed in bent, wat jij leuk vindt, dat kan heel leuk en verhelderend zijn.

Ga ook nadenken over wat je nog wilt in je leven. Wat je wil doen, wat je wil beleven, wat je wil hebben.
Op basis daarvan kun je een route uitstippelen.
Blijf niet hangen in wat je nu doet en wat je nu gewend bent.

Als je wilt brainstormen, stuur me gerust een PB ;)

If it doesn't make you smile, CHANGE IT!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Als je 'stil' komt te staan, wat doe je dan en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:14

Ik volg even. Zelfde leeftijd, en in hetzelfde schuitje ;)

smurffie
Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:16

Super mooi dat je het al 10 jaar naar je zin hebt. Dat was de opleiding opzich al waard. Waarom zou je nu niet verder kunnen?
Welke richting zit je nu en waar zou je heen willen?
Het is niet erg om even stil te staan, maar zodra dat besef komt is het vaak tijd om verder te kijken wat mogelijk is.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:16


∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:18


Tieneke
Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:21

Heel herkenbaar, beetje hetzelfde pad en dezelfde leeftijd ook.

Mijn tip zou zijn om op zoek te gaan naar een echt goede (loopbaan)coach die met dat zaadje aan de slag kan gaan en genoeg onderlegd is om met jou op zoek te gaan wat jou echt gelukkig maakt en wat echt het vuur in je zou aanwakkeren.

En je zit daarbij in een luxepositie, want niks moet en alles kan, je beslist zelf wat je ermee doet...maar anderzijds kan die luxepositie je tegenhouden om echt ergens voor te gaan, want de zekerheden die je nu hebt zal je mogelijk moeten loslaten om echt te kunnen doen waar je plezier uit haalt.

Niet gemakkelijk, maar je bent zeker niet alleen.


Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:28

Skippy01 schreef:
Daihyo schreef:
Dertigersdilemma noemen ze dit :D
Ik heb precies hetzelfde: [STW] Welke baan past bij mij?


Gaat dan ook vanzelf weer over? :Y)

Ik mag hopen van wel :D

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Ibbel
Berichten: 48933
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Als je 'stil' komt te staan, wat doe je dan en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:14

Je zou eens kunnen gaan praten met een (loopbaan-)coach. Dan kun je gestructureerd bekijken wat je sterke en minder sterke punten zijn, en samen kijken naar hoe je die mindere punten eventueel zou kunnen verbeteren (je moet overigens niet alles willen proberen te verbeteren, want dat gaat vaak ten koste van je goede punten), en waar je je sterke punten zou kunnen gebruiken. Je zult dan eerder naar hele andere dingen kijken dan wanneer je dit in je eentje gaat aanpakken.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Als je 'stil' komt te staan, wat doe je dan en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:17

Als het zaadje er zit gaat het hoe dan ook groeien.als ik jouw hoor is het daar al mee bezig. Zoeken naar cursussen ed.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:25

Heel veel mensen hebben dit gevoel. Ik denk dat het ook eigen is aan deze tijd. Een tijd waarin alles moet kunnen, alles mogelijk is en mensen dat ook via social media constant in je gezicht wrijven.

Wat ik zou doen?
Qua werk het allemaal nog zo laten hoe het nu is, want ok, er is wel een zaadje, maar het is niet dat er echt specifiek iets anders is dat je heel erg trekt. Je twijfelt gewoon over het nu, maar je weet niet wat dan wel. Dat is niet voldoende reden om het 'nu' op te geven of een radicale omslag te maken.
Wat ik dan wel zou doen, is buiten jouw werk om dingen gaan doen die je leuk lijken. En daar mag je een stuk uit je comfortzone gaan. Een avond in de week bloemschikken, een cursus tot instructeur, een proefles kickboksen, een weekend gaan kamperen en daarover een dagboekje schrijven, gaan bloggen over weet ik veel wat, fotografiecursus doen. Sommige dingen zul je al snel laten vallen omdat je het daar helemaal niet voelt en andere dingen zullen wel je hart sneller doen slaan. Grijp hierin dan ook alle kansen aan. En wie weet geef je binnen 10 jaar wel zelf kickbokstrainingen. ;)

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:32

Geen 30, maar ik denk hetzelfde. Ik werk nu 10 jaar binnen een bedrijf, sinds enkele jaren ook als leidinggevende. Maar wil ik dit blijven doen tot mijn pensioen? Op dit moment heb ik geen lol meer in mijn werk, en dat is jammer, want ik was altijd 'trots' op onze werkgever.

Nu doet er zich een kans voor dat ik als DA aan het werk zou kunnen? Maar durf ik die stap te maken? Nee, niet perse. Heb nu een vast contract, weet wat ik verdien, het ia vijf minuten van ons huis en hele flexibele uren...

Ik vind het altijd knap als mensen zon sprong in het diepe durven te wagen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Ferera
Berichten: 451
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Als je 'stil' komt te staan, wat doe je dan en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:16

Kan je niet intern solliciteren op een functie die je leuk lijkt zodat je wel een nieuwe uitdaging krijgt zonder het "veilige" nest te verlaten?

Ik weet niet wat voor functie je hebt in de zorg? Misschien dat je bijvoorbeeld kan switchen van het primaire proces naar een ondersteunende dienst?

Misschien dat ze bij jouw werkgever ook wel een loopbaancoach in dienst hebben waarmee je eens een afspraak kunt maken? Het gras lijkt altijd groener aan de overkant maar zoals ik het lees heb je het prima naar je zin bij je huidige werkgever.

Fleur Nola

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:26

Dertigersdilemma ja. Na veel snel wisselende levensfasen ben je nu in een fase die al even duurt, en je kijkt vooruit en je ziet de volgende nieuwe levensfase pas komen over een jaar of 35. En dan komt de 'paniek'. Mijn oplossing was kinderen krijgen, heeft geholpen (want: ineens weer heel veel nieuwe fases en vooruitzichten), maar is niet voor iedereen en in alle situaties het antwoord uiteraard :D.

Edit: een verandering van baan of functie leek mij niet 'groot' genoeg. Ik had behoefte aan meer verandering. En ik wilde nou ook weer niet direct mijn man buiten de deur gooien of zo :P.

moonsparkle
Berichten: 21658
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:30

Ik wil met tien jaar emigreren :+ geeft ook een soort van houvast

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

justkid
Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Als je 'stil' komt te staan, wat doe je dan en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:41

Ik heb dit ook gehad nog niet eens zo lang geleden, dus geen dertigers dilemma :')
Het lastige is dat ik heel specifiek ben opgeleid net als jij, dus wil je echt wat anders dan moet je ook echt omscholen en weer onderaan beginnen.

"Gooi het in de lucht"

Klinkt heel raar maar het werkt. Gooi je vraag in de lucht, dan gaat er iets veranderen, het kan even duren maar omdat je de vraag echt eruit gooit ga je openstaan voor dingen en dan volgt er vanzelf wat.

Bij ons werd het uiteindelijk een verhuizing naar de Veluwe waarna alles op zijn plek viel, echt geen toeval gewoon. Ik woon nu letterlijk op afstand van mijn werk (dat helpt enorm voor de relativering) en mijn jeugddroom om boswachter te worden is in een andere vorm toch helemaal tot zijn recht gekomen. Ik ben dus niet van baan veranderd maar van omgeving.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:43

Eigenlijk vind ik het ook een soort van "fout" dat jouw werkgever hier niet met jou mee aan de slag is gegaan. Die moet er voor zorgen dat jij jezelf kan blijven ontwikkelen, doorgroeien, toekomst perspectief bieden. Omdat je werkgever zou moeten weten dat je anders op een gegeven moment vertrekt. En goede medewerkers wil je niet kwijt. Heb je dit al eens met je leidinggevende besproken?

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:51

Herkenbaar in de zorg. Ik werk nu 12.5 jaar bij dezelfde werkgever. Ik lees graag mee voor inspiratie.

Stef_Diva
Berichten: 159
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:19

Ik volg.. hier hetzelfde. Al 10 jaar aan het werk in de zorg. Op zich prima naar mijn zin. En dan komt het gevoel van “diep in mijn hart zou ik om/bijscholen”. Wat na een paar weken weer over waait, en zo eens in de paar maanden komt het weer langs. Dit maal heb ik het wel voor het eerst uitgesproken naar mijn vriend. Als de kinderen straks naar school gaan, wil ik bij/omscholen.
Edit: wat ik zou willen is ook “zorg” maar nu werk ik als SPW’er en zou graag richting obstetrie verpleegkundige of misschien uiteindelijk wel verloskundige willen omscholen.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:38

Ik heb precies dit ook. Al tien jaar aan het werk in mijn vakgebied maar wil eigenlijk wat anders. Maar weet niks beters en heb het op zich wel erg naar mijn zin op mijn werk dus blijf gewoon doorwerken :')
Volgens mij heet dit idd dertigersdilemma/quarterlife crisis, dus het is iig iets bekends. Net als veerledec heb ik ook maar kinderen gekregen :+

[o]

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:04

verootjoo schreef:
/quarterlife crisis


Ja joh bestaat die ook al :')

Leo
Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 16:10

Wat een hoop reacties en herkenning, 'fijn' te lezen dat ik niet alleen sta.

Het geopperde idee een loopbaancoach in de arm te nemen vind ik goed en leuk. Wie weet wat daar uit kan komen inderdaad. Daar ga ik me eens op inlezen!
Bedankt voor alle reacties hier en per PB, ik ga alles even op me in laten werken.


blue_sky schreef:
Eigenlijk vind ik het ook een soort van "fout" dat jouw werkgever hier niet met jou mee aan de slag is gegaan. Die moet er voor zorgen dat jij jezelf kan blijven ontwikkelen, doorgroeien, toekomst perspectief bieden. Omdat je werkgever zou moeten weten dat je anders op een gegeven moment vertrekt. En goede medewerkers wil je niet kwijt. Heb je dit al eens met je leidinggevende besproken?


Nee dat vind ik niet.
Het is 'pas' een gevoel, ik heb het nog niet zo lang, af en toe steekt het de kop eens op. Ik heb het gister voor het eerst thuis eens uitgesproken.
Ik heb een vaste, specifieke functie gezien ik een specifiek beroep heb (ik ben een therapeut) met een specifieke doelgroep. Ik heb de functie binnen de organisatie ook op de andere doelgroepen / werkplekken kunnen uitproberen maar ik heb gewoon écht de leukste werkplek binnen mijn functie. :D Ik werk hier nu 5 jaar, in de jaren er voor heb ik het beroep ook op diverse werkplekken en doelgroepen kunnen 'proeven'.

Dus als ik al wat anders zou gaan doen, zou ik buiten de zorg willen stappen. Binnen mijn beroep heb ik vind ik écht het leukste werk wat ik kan hebben. Ik zou nog adviseur kunnen worden, zelfs specifiek op mijn doelgroep, maar dat trekt me toch minder aan.
Het gevoel, echt alleen een gevoel en weinig concreets, is puur gebaseerd op de realisatie dat ik, als ik het over zou kunnen doen, niet voor de opleiding had gekozen die ik op mijn 17e heb gekozen. Hoe leuk ik het (dit!) werk ook vind.




Kinderen krijgen is niet echt een optie. :D
Dan zie ik me eerder verhuizen naar een boerderijtje op de Veluwe om een pensionstalletje te beginnen of emigreren :+

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:08

Ibbel schreef:
Je zou eens kunnen gaan praten met een (loopbaan-)coach. Dan kun je gestructureerd bekijken wat je sterke en minder sterke punten zijn, en samen kijken naar hoe je die mindere punten eventueel zou kunnen verbeteren (je moet overigens niet alles willen proberen te verbeteren, want dat gaat vaak ten koste van je goede punten), en waar je je sterke punten zou kunnen gebruiken. Je zult dan eerder naar hele andere dingen kijken dan wanneer je dit in je eentje gaat aanpakken.

De tip die ik ook zou geven. Zelf ook gedaan met verbluffend resultaat. En de opgedane kennis is iets dat je altijd met je meedraagt en mij ook helpt bij het maken van beslissingen op andere vlakken dan werk.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers