Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 18:15

xKimss schreef:
Hey allemaal,

Hier ook een DGK student, ik zit nu in de 1e master in Gent. Diergeneeskunde is inderdaad heel veel stof, maar zonder latijn als voorkennis is het ook zeker mogelijk! Als iemand van jullie wat meer zou willen weten over Gent mag je altijd een berichtje sturen! Ik ben na 1j Gent ook toegelaten tot Utrecht maar ik ben in Gent doorgegaan. Wel komt daar binnenkort mogelijk een maximum op het aantal buitenlandse studenten dat toegelaten wordt. Maar ze zeggen al 20 jaar de instroom te willen beperken en tot noe toe is er nog niks gebeurd dus eerst zien en dan geloven..

Voor Utrecht is het denk ik goed om de stof goed te kennen, maar in het jaar dat ik meedeed hadden de meeste deelnemers daar de meeste/alle vragen goed. Toen zat het verschil in wel/niet binnen vooral in de redeneringstoetsen, middelbare school cijfers en vragen over karakter.

Leuk dat je je meldt! Zijn er in Gent ook drie stromingen master zegmaar? Zoja, welke doe je? Ik zou het wel snappen dat ze een limiet aan buitenlandse studenten instellen, maar daar mogen ze dan eventjes een paar jaartjes mee wachten :D

Spotje2 schreef:
Ik doe dit jaar ook weer mee. Heb vorig jaar ook meegedaan en ben toen helaas niet toegelaten. Doe nu animal sciences in Wageningen maar doe toch wel weer mee dit jaar.

Vervelend dat je al een keer bent uitgeloot... Dit jaar hopelijk beter! Doe je nu met dezelfde VWO cijfers mee? Ik ben inderdaad ook bij de open dag van Animal Science geweest, ook als eventuele tweede keuze. Denk dat het voor mij niet dé studie is omdat ik de indruk kreeg dat de nadruk vooral op de veehouderij ligt. Klopt dat ook van wat jij ervan ervaart?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:15

xKimss: Ik hou je in mijn achterhoofd voor als ik nog vragen heb over Gent! :)

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:31

@AnimalFriend In Gent kan je ook in een specifieke richting afstuderen, maar die opdeling is wel later dan in Utrecht. Ik leer nu in mijn eerste master en de helft van de het 2e masterjaar nog over alle diersoorten. De mogelijke richtingen in Gent zijn:
- Kleine huisdieren; de gezelschapsdieren
- Herkauwers
- Paard
- Varken en pluimvee; industrieel

@MoppieFilou Oke, ik hoor het wel :)

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:43

xKimss schreef:
@AnimalFriend In Gent kan je ook in een specifieke richting afstuderen, maar die opdeling is wel later dan in Utrecht. Ik leer nu in mijn eerste master en de helft van de het 2e masterjaar nog over alle diersoorten. De mogelijke richtingen in Gent zijn:
- Kleine huisdieren; de gezelschapsdieren
- Herkauwers
- Paard
- Varken en pluimvee; industrieel

@MoppieFilou Oke, ik hoor het wel :)

Vergeet onderzoek niet :')

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 23:19

Spotje2 schreef:
Ik doe dit jaar ook weer mee. Heb vorig jaar ook meegedaan en ben toen helaas niet toegelaten. Doe nu animal sciences in Wageningen maar doe toch wel weer mee dit jaar.

Vervelend dat je al een keer bent uitgeloot... Dit jaar hopelijk beter! Doe je nu met dezelfde VWO cijfers mee? Ik ben inderdaad ook bij de open dag van Animal Science geweest, ook als eventuele tweede keuze. Denk dat het voor mij niet dé studie is omdat ik de indruk kreeg dat de nadruk vooral op de veehouderij ligt. Klopt dat ook van wat jij ervan ervaart?[/quote]

Ik doe weer met dezelfde vwo cijfers mee ja. Die waren ook hoger. Probleem lag voor mij vooral bij de kenistoets.

De studie ligt volgens mij wel vooral op de veehouderij ja. Op dit moment heb ik er nog niet veel mee te maken omdat ik alleen vakken op celniveau heb gehad. En het introductievak wat voor mijn idee heel basis was maar wel over meer ging als alleen veehouderij.

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:14

emilyslaluna schreef:
xKimss schreef:
@AnimalFriend In Gent kan je ook in een specifieke richting afstuderen, maar die opdeling is wel later dan in Utrecht. Ik leer nu in mijn eerste master en de helft van de het 2e masterjaar nog over alle diersoorten. De mogelijke richtingen in Gent zijn:
- Kleine huisdieren; de gezelschapsdieren
- Herkauwers
- Paard
- Varken en pluimvee; industrieel

@MoppieFilou Oke, ik hoor het wel :)

Vergeet onderzoek niet :')


Onderzoek is er niet meer als afstudeerrichting

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:21

xKimss schreef:
Onderzoek is er niet meer als afstudeerrichting


Echt niet? Heb pas een brochure aangekregen over diergeneeskunde in UGent en het staat er toch nog zo in := .

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:43

xKimss schreef:
emilyslaluna schreef:
Vergeet onderzoek niet :')


Onderzoek is er niet meer als afstudeerrichting

Oh laat dan maar haha. Die van virale wil toch wel precies dat je die kant op gaat :')

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:32

MoppieFilou schreef:
xKimss schreef:
Onderzoek is er niet meer als afstudeerrichting


Echt niet? Heb pas een brochure aangekregen over diergeneeskunde in UGent en het staat er toch nog zo in := .


Vroeger was het echt een richting om te kiezen zoals de anderen, nu kan je nog steeds wel bv je stages in die richting kiezen en in je keuzevak bv voor proefdierkunde gaan. Ook is er gesproken over een extra jaar na je studie DGK voor onderzoek, maar ik heb daar verder niks meer over gehoord dus idk.. Dus ik vermoed dat of het boekje niet aangepast is, of ze beschrijven wat je nu kan doen op gebied van onderzoek zonder dat het een aparte richting is, off het is alweer veranderd en daarvan ben ik niet op de hoogte haha!

@Emily Haha ja idd! Maar die richting op kan dus nog steeds wel, alleen via een andere weg. Studenten van onderzoek weghouden zouden ze niet doen, ze willen juist studenten daarheen (soms nog wat extra aangedikt in niet nader te noemen lessen :P)

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 11:19

Iemand die as vrijdag toevallig met twee personen voor het mini college heeft opgegeven maar toch in z'n eentje gaat? :D Ben te laat met opgeven...

LGhorses
Berichten: 35
Geregistreerd: 20-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:22

Hoi!! Ik meld mij ook hier. Ik zit nu in 6V dus ik doe voor de eerste keer mee!

Is er al een app groep voor dit jaar? Anders wil ik er wel een aanmaken! Moet je alleen even je nummer sturen via pb. :)

LGhorses
Berichten: 35
Geregistreerd: 20-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:21

LGhorses schreef:
Hoi!! Ik meld mij ook hier. Ik zit nu in 6V dus ik doe voor de eerste keer mee!

Is er al een app groep voor dit jaar? Anders wil ik er wel een aanmaken! Moet je alleen even je nummer sturen via pb. :)


Ik heb al wat reacties gekregen en een whatsapp groep aangemaakt! Als je hierin wilt stuur even een pb :)

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 18:37

Leuk idee, ik heb je een PB gestuurd :)

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:59

Hallo allemaal! Leuk om te zien dat er al aardig wat mensen bezig zijn met de selectie. Ik ben zelf eerstejaars student in Utrecht en ook mij mag je vragen stellen als je ze hebt! Morgen en zaterdag zijn er toevallig open dagen in Utrecht, dus mochten jullie tijd en zin hebben om te komen (mits je er natuurlijk niks aan hebt), kom dan vooral langs. Er staan hier altijd genoeg studenten en docenten om je vragen te beantwoorden en je te helpen met je studiekeuzeproces. Ik ben erg benieuwd waar de studiestof dit jaar over gaat!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:02


noakim0203
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-07-15

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:19

Hallo allemaal! Ik meld me hier ook. Ik heb mij in het begin van oktober ingeschreven en de vragenlijst afgerond, dus ik zit vol verwachting op de studiestof te wachten :j ik vind het echt ontzettend spannend, ik weet namelijk ook echt niet wat ik anders zou willen doen. Hebben jullie een plan B wanneer jullie niet toegelaten worden? Zo ja, wat is dat dan?

bbd_lh
Berichten: 62
Geregistreerd: 21-05-18

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:46

Heyy, ook ik heb mij ingeschreven. Ik moet alleen nog mijn cijferlijst toevoegen. Ik vraag me alleen af of je daar de afgeronde of afgekapte cijfers in moet voeren, weet iemand dat?
Ik heb op bio bijvoorbeeld afgerond een 7.5 maar afgekapt een 7.4

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 00:05

noakim0203 schreef:
Hallo allemaal! Ik meld me hier ook. Ik heb mij in het begin van oktober ingeschreven en de vragenlijst afgerond, dus ik zit vol verwachting op de studiestof te wachten :j ik vind het echt ontzettend spannend, ik weet namelijk ook echt niet wat ik anders zou willen doen. Hebben jullie een plan B wanneer jullie niet toegelaten worden? Zo ja, wat is dat dan?

Welkom! Als ik word uitgeloot, ga ik een jaartje vavo doen en daarna nog eens proberen. Denk dat het voor jezelf idd prettig is als je een plan B hebt, dan is de druk voor de selectie alweer ietjes lager :)

bbd_lh schreef:
Heyy, ook ik heb mij ingeschreven. Ik moet alleen nog mijn cijferlijst toevoegen. Ik vraag me alleen af of je daar de afgeronde of afgekapte cijfers in moet voeren, weet iemand dat?
Ik heb op bio bijvoorbeeld afgerond een 7.5 maar afgekapt een 7.4

Ik snap niet helemaal wat je met afgekapt bedoelt. Als je een 7,4 staat is dat afgerond toch een 7 en bv een 7,6 is dan afgerond een 8? Zoals ik het heb begrepen moet je je cijfers met één decimaal invullen. Dus in jouw geval denk ik die 7,4.

bbd_lh
Berichten: 62
Geregistreerd: 21-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:09

AnimalFriend schreef:
noakim0203 schreef:
Hallo allemaal! Ik meld me hier ook. Ik heb mij in het begin van oktober ingeschreven en de vragenlijst afgerond, dus ik zit vol verwachting op de studiestof te wachten :j ik vind het echt ontzettend spannend, ik weet namelijk ook echt niet wat ik anders zou willen doen. Hebben jullie een plan B wanneer jullie niet toegelaten worden? Zo ja, wat is dat dan?

Welkom! Als ik word uitgeloot, ga ik een jaartje vavo doen en daarna nog eens proberen. Denk dat het voor jezelf idd prettig is als je een plan B hebt, dan is de druk voor de selectie alweer ietjes lager :)

bbd_lh schreef:
Heyy, ook ik heb mij ingeschreven. Ik moet alleen nog mijn cijferlijst toevoegen. Ik vraag me alleen af of je daar de afgeronde of afgekapte cijfers in moet voeren, weet iemand dat?
Ik heb op bio bijvoorbeeld afgerond een 7.5 maar afgekapt een 7.4

Ik snap niet helemaal wat je met afgekapt bedoelt. Als je een 7,4 staat is dat afgerond toch een 7 en bv een 7,6 is dan afgerond een 8? Zoals ik het heb begrepen moet je je cijfers met één decimaal invullen. Dus in jouw geval denk ik die 7,4.


In magister hebben wij 2 kolommen. Een met de cijfers afgerond op 1 decimaal en een met afgekapt op 1 decimaal. Als je cijfer dus zegmaar een 7.46 is, dan wordt het afgerond naar 7.5 en afgekapt is het een 7.4. Ik vind het zelf ook raar dat er 2 kolommen staan. Maar ik weet dus niet naar welke ik nu moet kijken :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:36

Je moet dan naar 7,5 afgerond naar boven kijken, dus is het een 7 en geen 8.

Lottehorse27

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:14

bbd_lh schreef:
Heyy, ook ik heb mij ingeschreven. Ik moet alleen nog mijn cijferlijst toevoegen. Ik vraag me alleen af of je daar de afgeronde of afgekapte cijfers in moet voeren, weet iemand dat?
Ik heb op bio bijvoorbeeld afgerond een 7.5 maar afgekapt een 7.4


Het handigste is als je even langs je decaan loopt denk ik, die weet het wel. Je moet je cijferlijst toch ook nog laten ondertekenen. :)

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:57

Hey,

Ik heb vorig jaar al een keer selectie gedaan en toen helaas niet binnen gekomen, maar had wel een hoge score voor kritisch redeneren. Alleen kennistoets was heel slecht omdat die periode niet zo lekker ging. Terwijl ik de vragen verder heel makkelijk vond (als ik beter geleerd had dan). Dus dat gaan we dit jaar beter doen :j . En nu ook 0,5 hoger op m'n cijfers dus dat helpt ook mee.

Is er trouwens interesse om weer een groepsapp te maken? Vorig jaar was dit heel gezellig en zeker tijdens het leren werd er veel gevraagd en geholpen.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 17:14

LaLune schreef:
Hey,

Ik heb vorig jaar al een keer selectie gedaan en toen helaas niet binnen gekomen, maar had wel een hoge score voor kritisch redeneren. Alleen kennistoets was heel slecht omdat die periode niet zo lekker ging. Terwijl ik de vragen verder heel makkelijk vond (als ik beter geleerd had dan). Dus dat gaan we dit jaar beter doen :j . En nu ook 0,5 hoger op m'n cijfers dus dat helpt ook mee.
De app groep is er al! Moet je even je nummer naar LGHorses PB'en :) Gaat zo te horen goed komen dit jaar! Hoe heb je je cijfers 0,5 omhoog gekregen? Zijn het dan je 6V cijfers of heb je nog vavo gedaan afgelopen jaar?
Is er trouwens interesse om weer een groepsapp te maken? Vorig jaar was dit heel gezellig en zeker tijdens het leren werd er veel gevraagd en geholpen.

De app groep is er al! Moet je even je nummer naar LGHorses PB'en :) Gaat zo te horen goed komen dit jaar! Hoe heb je je cijfers 0,5 omhoog gekregen? Zijn het dan je 6V cijfers of heb je nog vavo gedaan afgelopen jaar?

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:54

AnimalFriend schreef:
LaLune schreef:
Hey,

Ik heb vorig jaar al een keer selectie gedaan en toen helaas niet binnen gekomen, maar had wel een hoge score voor kritisch redeneren. Alleen kennistoets was heel slecht omdat die periode niet zo lekker ging. Terwijl ik de vragen verder heel makkelijk vond (als ik beter geleerd had dan). Dus dat gaan we dit jaar beter doen :j . En nu ook 0,5 hoger op m'n cijfers dus dat helpt ook mee.
De app groep is er al! Moet je even je nummer naar LGHorses PB'en :) Gaat zo te horen goed komen dit jaar! Hoe heb je je cijfers 0,5 omhoog gekregen? Zijn het dan je 6V cijfers of heb je nog vavo gedaan afgelopen jaar?
Is er trouwens interesse om weer een groepsapp te maken? Vorig jaar was dit heel gezellig en zeker tijdens het leren werd er veel gevraagd en geholpen.

De app groep is er al! Moet je even je nummer naar LGHorses PB'en :) Gaat zo te horen goed komen dit jaar! Hoe heb je je cijfers 0,5 omhoog gekregen? Zijn het dan je 6V cijfers of heb je nog vavo gedaan afgelopen jaar?


Ah thanks! Had ik gemist.

Zijn inderdaad mijn Eind-cijfers en vorig jaar waren het mijn overgangscijfers 5-6. Ik ben dit jaar gewoon bezig met mijn tweede keuze studie.

JolienHeidi

Berichten: 41
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:28

Hallo allemaal! Wat gezellig dat jullie ook de leukste studie van Nederland willen gaan doen. Ik ben zelf bezig met mijn vijfde jaar studie. God zij dank dat we nog geen selectie hoefde te doen. Vorig jaar heb ik samen met een collega student trainingen gegeven voor de selectie. Dit jaar gaan we dat weer doen, dus leuk om te horen waar jullie mee bezig zijn!
Algemene tips lijken mij inderdaad: schrijf je in voor de ssh, en bij die kennis toets: ja je moet echt alle details kennen hahaha. Ben benieuwd wat het onderwerp dit jaar wordt. Mochten jullie nog studie vragen oid hebben, voel je vooral vrij. Ik heb helemaal mijn droom beroep gevonden op deze opleiding en gun jullie hetzelfde!