Werken als consultant - wil ik dit wel?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:37

En hoe lang moet je daar dan blijven werken voor je die kosten niet meer hoeft terug te betalen?


LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:10

En als je bijvoorbeeld na een jaar weg wilt? Dan heb je de opleiding nog maar half gedaan. Hoef je dan 'maar' €25.000 terug te betalen?

Ik zou dat persoonlijk een verschrikkelijk idee vinden, dat je niet weg kunt wanneer je weg zou willen. Of je moet ondertussen een spaarpot aanleggen zodat je het bedrag makkelijker terug kunt betalen wanneer je dat zou willen.

Maar pfoe, dat is nogal wat. Je moet dus binnen een maand beslissen of je deze gigantische financiële verplichting aan wilt gaan en of je het drie jaar vol kunt houden. Het zou mijn keuze niet zijn, maar het is dan ook totaal niet mijn wereld.

EDIT: Ik vraag me trouwens af of dit echt de kosten van de opleiding zijn of dat het gewoon een absurd hoog bedrag is zodat ze iedereen in ieder geval 3 jaar bij zich kunnen houden. Ik vraag me ook af in hoeverre het legaal is. Dat bedrijf mag wel eens aantonen dat de kosten van de opleiding inderdaad zo hoog zijn.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:06

Het woord wurgcontract was ook al in mij opgekomen inderdaad.

Je kunt je ook afvragen waarom het bedrijf met zo'n absurde boete zijn mensen binnen moet houden. Dat is vast niet omdat mensen het daar zo ontzettend naar hun zin hebben. Of inderdaad nog erger, dat het gewoon een bron van inkomsten is. Had ik nog niet eens aan gedacht.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:51

Ik wilde schrijven dat het het meest voordelig is voor het bedrijf als je de 3 jaar net niet vol maakt, want dan krijgen ze nog een smak geld toe. Ze zullen er dus alles aan doen om je die 3 jaar net niet vol te laten maken.

Maar het is nog makkelijker. Je hebt maar een contract van 22 maanden. Ze hoeven dus niet eens hun best te doen om je eruit te werken, want je ligt er automatisch al uit. En denk maar niet dat je makkelijk bij een zusterbedrijf wordt aangenomen als dat het moederbedrijf 48.000 euro gaat kosten. Ja, misschien als de 3 jaar zijn verstreken en jij sowieso al 48.000 euro armer bent.

Echt, deze constructie deugt van geen kanten.

"Ja maar in het begin was iedereen zo aardig..." Aan aardige mensen heb je niks als jij straks met een schuld van 48.000 euro en een burn-out thuis op de bank zit, als je nog een huis hebt tenminste...

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:35

Niwla schreef:
Edit; die kosten zijn toch alleen als TS besluit te stoppen. Niet als het initiatief bij de werkgever ligt hierin?

Misschien, maar dat heb ik nog nergens gelezen. Dat zijn juist de dingen waar TS haar contract op moet controleren. En je moet je er sowieso bewust van zijn dat bedrijven altijd kunnen zorgen dat jij ontslag neemt.

Het kan best dat het allemaal wel goed in elkaar zit, maar met name die idioot hoge opleidingskosten doen vermoeden dat er ergens een addertje onder het gras zit, of zeg maar gerust een boa constrictor.
En ook al is het wel allemaal correct en te goeder trouw opgezet, dan nog kun je je afvragen of je jezelf wil blootstellen aan zo'n groot risico. Maar dat is uiteraard aan de TS zelf.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 04-10-19 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:53

TS, heb je je contract al nagekeken? Ik ben zo benieuwd of het echt zo'n wurgcontract is of dat het meevalt.
Of ligt het al bij een jurist? Zo niet dan zou ik daar niet te lang meer mee wachten. Zo'n jurist heeft ook niet altijd meteen tijd. Voor je het weet is je proeftijd voorbij en zit je eraan vast.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:34

Beter even zonder werk dan zo'n schuldbekentenis tekenen dat als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangt de komende 3 jaar. Of eigenlijk heb je al getekend, maar je kunt er nu nog onderuit. Ze zijn gewoon wettelijk verplicht je een maand proeftijd te geven waarin je nog kosteloos kunt stoppen, ook als zij al kosten voor jou gemaakt hebben. Dat geldt voor elke baan.

Maar ook al zou je over een jaar stoppen en dan 'maar' 25.000 euro hoeven te betalen... Maakt dat echt iets uit? Ik neem aan dat je dat ook niet op de plank hebt liggen. Ik zou me daar op dit moment niet zo druk over maken, hoeveel je nou precies op welk moment moet betalen. Het is gewoon ontzettend veel. Je moet vooral jezelf de vraag stellen of je een dergelijk contract wilt dienen en dat financiële risico wilt dragen. Als je er zelf van overtuigd bent dat je de drie jaar vol gaat maken dan kun je het doen, maar daar twijfel je zelf al aan.


LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:15

Denk er dan wel aan dat je voor het einde van je proefperiode opzegt. Die eindigt vaak stilzwijgend, en als je een dag, of zelfs maar een uur te laat bent met opzeggen kan dat je in dit geval veel geld gaan kosten. Houd dus heel scherp in de gaten op welk moment je uiterlijk nog op kunt zeggen.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:48

Ik begrijp niet waarom je al dit risico zou willen lopen voor dat beetje ervaring. Het bedrijf zal het ook steeds minder grappig vinden als je uiteindelijk stopt, zeker als je zelf al wist dat je ging stoppen maar dat niet direct gedaan hebt. Dan kunnen ze je het nog wel eens moeilijk gaan maken als je uiteindelijk opzegt. En zie het dan maar eens te winnen van zo'n bedrijf. Dat kan een heel nare slepende procedure worden.

Dat weet je allemaal niet, het kan ook goed gaan, maar waarom zou je dat risico willen lopen voor een beetje ervaring? Als je daar niet wil werken voor dat contract zou ik gewoon zo snel mogelijk wegwezen. Dat is het veiligst.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:26

En ook al sta je in principe in je recht, als je dat bij de rechter moet gaan halen sta je altijd zwak tegenover een bedrijf. Zij hebben altijd een langere (financiële) adem.

Maar TS moet het inderdaad zelf weten. Als zij er vertrouwen in heeft dan hoop ik alleen maar dat dat vertrouwen niet beschaamd wordt.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:55

Tja, ik zou dat gewoon helemaal niet afwachten.

Want ook al zit het contract juridisch wel goed in elkaar, dan nog wil je daar niet werken onder dit contract toch? Je hebt toch al besloten om voor het einde van je proeftijd weg te gaan? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Wil je inderdaad niet werken onder dit contract, dan zou ik het einde van de proeftijd niet afwachten, om eerder genoemde redenen.

Twijfel je toch nog of je dit contract aan wilt gaan, probeer dan vooral zelf te bedenken of de voorwaarden die in het contract gesteld zijn voor jou werkbaar zijn. Of het juridisch mag doet er niet zo heel veel toe. Jij hebt zelf je handtekening eronder gezet. Het gaat erom of jij onder deze voorwaarden wilt werken.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:14

Ik begrijp ook niet waar toch dat blinde vertrouwen in dit bedrijf vandaan komt.

Alsof je je doodvonnis tekent en daarna eens gaat kijken of het behangetje van je cel wel jouw kleur is, want anders zie je toch liever vanaf. En dan hier op Bokt een topic openen dat je twijfelt omdat je blauw best wel een mooie kleur vindt, maar het moet niet té blauw worden, want dat doet zeer aan je ogen.

Het enige wat er steeds bij mij (en veel andere Bokkers) opkomt is: Ren nu het nog kan!

'Ja, nee, maar voor nu lijkt het behang best wel oké te worden, en ik heb nog tijd om te beslissen.'


Natuurlijk weet ik dat situaties voor een TS vaak toch net iets anders liggen dan de Bokkers in een topic denken. Een situatie kan nu eenmaal niet één op één via een beeldscherm overgebracht worden. Maar dat contract, daar is geen woord Spaans bij. En ik kan gewoon niet begrijpen dat TS daar zo luchthartig mee omgaat. Ik vraag me echt af welke informatie ik mis. Heeft TS die 48.000 gewoon op de plank liggen? Of haar ouders misschien? Want dan kan ik het wel begrijpen dat ze het risico zou willen nemen. Zit er mischien toch nog ergens een uitweg in het contract? Kent TS misschien mensen van het bedrijf ook op en andere manier, waardoor ze er meer vertrouwen in heeft dat het allemaal wel goed komt?
Want echt, ik begrijp het gewoon niet. Uiteraard is TS helemaal niet verplicht om dit soort infromatie te delen, maar ik zou het toch wel erg prettig vinden om enigszins gerustgesteld te worden, want ik maak me gewoon ernstig zorgen om de situatie. Voor mij lijkt het erop dat TS als een mak schaap naar de slachtbank wordt geleid. En ik sta erbij en kijk ernaar.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:57

Natuurlijk heeft ze recht op een proeftijd. Ik begrijp alleen niet waarom TS van dat recht gebruik zou willen maken bij dit bedrijf. Elke dag dat ze daar langer blijft zet ze (imo) een stapje dichter naar de slachtbank. Ze lijkt dan wel het recht te hebben vlak voor de slachtbank nog om te draaien, maar waarom zou je het daarop willen laten aankomen? Voor een maandje loon en ervaring? Je weet ook nooit zeker dat het bedrijf (en zeker zo'n soort bedrijf) je zomaar zal laten gaan. Als daar een rechter bij aan te pas moet komen heb je alsnog een probleem.

Als je straks ook in de schuldsanering zit met een burnout, dan zal je dat maandje inkomen en ervaring vervloeken.

Maar ik merk dat ik in herhaling val, dus ik ga mijn mond houden. Ik kan alleen maar hopen dat het allemaal goed gaat komen.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:31

Vumana89 schreef:
LindyH schreef:
Natuurlijk heeft ze recht op een proeftijd. Ik begrijp alleen niet waarom TS van dat recht gebruik zou willen maken bij dit bedrijf. Elke dag dat ze daar langer blijft zet ze (imo) een stapje dichter naar de slachtbank. Ze lijkt dan wel het recht te hebben vlak voor de slachtbank nog om te draaien, maar waarom zou je het daarop willen laten aankomen? Voor een maandje loon en ervaring? Je weet ook nooit zeker dat het bedrijf (en zeker zo'n soort bedrijf) je zomaar zal laten gaan. Als daar een rechter bij aan te pas moet komen heb je alsnog een probleem.

Als je straks ook in de schuldsanering zit met een burnout, dan zal je dat maandje inkomen en ervaring vervloeken.

Maar ik merk dat ik in herhaling val, dus ik ga mijn mond houden. Ik kan alleen maar hopen dat het allemaal goed gaat komen.


Dat denk ik niet, proeftijd is proeftijd. Die geldt zowel voor werkgever als werkgever.

In theorie ja. Maar als dit bedrijf niet helemaal koosjer is (en daar lijkt het imo wel op), dan kunnen ze als ze willen hun kont afvegen met die proeftijd, of de einddatum daarvan. Dan kan je het nog zo zwart op wit hebben staan, je zult je gelijk dan toch via de rechter moeten gaan halen. Er zijn zat bedrijven die het daarop laten aankomen in de hoop dat hun (ex)werknemer daar niet aan wil beginnen. Uiteindelijk zul je van de rechter dan je gelijk wel krijgen, maar dan ben je wel veel tijd, geld en stress verder.
En hoe langer je gebruik maakt van de proeftijd, des te groter de kans dat het bedrijf het je moeilijk gaat maken als je alsnog weg wil.

Hoeft allemaal niet, maar ik snap gewoon niet waarom je dat risico bij dit bedrijfzou willen lopen.

Oké, nu ga ik echt mijn mond houden. :x


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers