Werken als consultant - wil ik dit wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:33

Hier ook wat ervaring mee en vond de reistijd ook niks. Maar het ligt er maar helemaal aan waar je opdrachtgever zit.. Ik zou gewoon lekker met je baan beginnen en het bijv. 3 maanden proberen voor jezelf.

Je zegt dat er een kans is dat een opdrachtgever je ooit kan 'overkopen' als jij dat ook wilt.. Ik kreeg op den duur een opdracht met maar 20 min reistijd van m'n huis, heel dichtbij dus. Na een paar maanden ben ik toen van baan geswitcht naar een ander vakgebied, maar eigenlijk wilde die klant me graag overkopen en dan had ik gewoon een vast contract gehad op maar 20 min reistijd van deur tot deur. Dus geluk hebben kan zeker :)

Daarentegen ook verhalen van collega's die inderdaad (tijdelijke) opdrachten in Groningen hadden. Die sliepen dan 2-3 nachten per week in een hotel, probeerden de avonden als thuiswerktijd te rekenen en hadden dan bijv 0,5-1 dag per week vrij. Wellicht valt er wat te regelen met je baas of met de opdrachtgever om alles wat flexibeler in te delen :)

Mocht je het uiteindelijk toch niks vinden kan je altijd nog stoppen, en is zoveel reistijd zeker een legitieme reden. Persoonlijk is reistijd (en weinig zeggenschap bij welke klanten je terechtkomt) ook wel een reden voor mij om niet meer de consultancy in te gaan. Maar dat hangt natuurlijk erg af van de detacheerder waar je zit.

_mexx_lady_ schreef:
Gini. Wat jij zegt 'werken om te leven', die insteek heb ik ook. En wat je beschrijft zit niet in mijn mening.
Ook als het binnen reistijd is vindt ik 3 uur naar een afspraak rijden eigenlijk van de zotte.

Wat ik wellicht ben vergeten te schrijven maar wel belangrijk is...
Het contract beschrijft dus dat ik een maand proefperiode heb, en als ik bv achter 6 maanden wil stoppen dan moet ik het opleidingsbedrag (50.000 euro) terugbetalen.
Het is dus niet zomaar even tussentijds stoppen...


Edit: lees nu het bovenstaande, dan zou ik wel erg twijfelen ook. Zo'n opleidingsbedrag is niet niks. Ik had ook zo'n boeteclausule (wel voor minder geld, ongv. 5000) maar dit heeft mij er wel van weerhouden om eerder een andere baan te zoeken. De clausule geldt niet voor je proeftijd toch?

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋


Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:02

Goed dat je het contract laat nakijken bij het juridisch loket. :)

Bij mijn consultancy traineeship was het zo dat we de 'studieschuld' (5.000 euro) alleen hoefden terug te betalen als we echt zelf besloten om vroegtijdig weg te gaan. Tijdens het jaar heeft het bedrijf bij één collega het contract beëindigd na een lange periode van burn out en zij hoefde uiteraard geen studieschuld te betalen.

Achteraf gezien was de studieschuld van 5000 erg laag voor wat wij ervoor terugkregen. Veel goede trainingen van externe trainers, zelfs een weekend weg met intensieve persoonlijke trainingen etc. Het werk bij de klanten zelf daarentegen vond ik totaal niet uitdagend, ik had al werkervaring en die opdrachten bij klanten zat echt weinig uitdaging in. Een jaar na ons traineeship (groep van 10 personen), werkte er nog 1 trainee bij het bedrijf. Zij was de enige die wel heel enthousiast was. De meeste anderen zijn overgekocht door een klant waar ze intern wel snel verder hebben kunnen groeien naar posities met meer uitdaging :)

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:17

poes schreef:
Art_ofLiving schreef:
Goed dat je het contract laat nakijken bij het juridisch loket. :)

Bij mijn consultancy traineeship was het zo dat we de 'studieschuld' (5.000 euro) alleen hoefden terug te betalen als we echt zelf besloten om vroegtijdig weg te gaan. Tijdens het jaar heeft het bedrijf bij één collega het contract beëindigd na een lange periode van burn out en zij hoefde uiteraard geen studieschuld te betalen.

Achteraf gezien was de studieschuld van 5000 erg laag voor wat wij ervoor terugkregen. Veel goede trainingen van externe trainers, zelfs een weekend weg met intensieve persoonlijke trainingen etc. Het werk bij de klanten zelf daarentegen vond ik totaal niet uitdagend, ik had al werkervaring en die opdrachten bij klanten zat echt weinig uitdaging in. Een jaar na ons traineeship (groep van 10 personen), werkte er nog 1 trainee bij het bedrijf. Zij was de enige die wel heel enthousiast was. De meeste anderen zijn overgekocht door een klant waar ze intern wel snel verder hebben kunnen groeien naar posities met meer uitdaging :)



Ik heb in mijn loopbaan zeker voor een veelvoud van dat bedrag aan Opleiding en coaching gehad zonder ooit iets te moeten mogelijk terugbetalen... het is toch maar normaal dat er in je geïnvesteerd wordt?


Zeker, maar voor een (in mijn geval) 1 jarig traineeship waarvoor je geen diploma in dat vakgebied nodig hebt, snap ik wel dat een bedrijf dan de zekerheid wil hebben dat je dat jaar ook echt afmaakt en daarmee de investeringskosten voor het bedrijf terugverdient. Zo'n traineeship is vooral bedoeld voor mensen die een vakgebied in willen waarvoor ze zelf de kwalificaties nog niet hebben. Ik had bijv. iemand in de groep die geschiedenis had gestudeerd en nu dus de IT in ging.

Ik heb in dat jaar heel veel geleerd, vooral op persoonlijk vlak en hoe je je verhoudt met andere persoonlijkheden en in teams etc. Echter was de uitdaging in het werk zelf bij klanten ver te zoeken, al hing dat erg af van welke klant ze voor je konden vinden.

Verder vind ik het wel normaal dat gedurende je loopbaan je werkgever in je investeert ja.. :D

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋


Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:48

_mexx_lady_ schreef:
Ik word nu nog niet betaald, de uren die ik nu spendeer worden verrekend wanneer het contact ingaat. Dat is gewoon afgesproken en staat ook op mail.
Ik kan tot 1 december kosteloos stoppen, dat valt binnen mijn proefperiode.

Een hele lieve bokker en het juridisch loket hebben me wel wat zaken duidelijk gemaakt omtrent het contract.


Begrijp ik hieruit trouwens dat als je besluit te stoppen in je proefperiode, je ook geen salaris krijgt over je gewerkte dagen t/m nu? Gezien je volgens mij toch wel twijfelt zou ik daar persoonlijk wel moeite mee hebben.. of begrijp ik het verkeerd? :)

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:11

_mexx_lady_ schreef:
Heb zwart op wit op mail staan dat proefperiode start bij aanvang contract, dus da mogen ze hun eigen woorden gaan tegen spreken.


Op mail, en staat dat ook zo in het contract? Zou je contract aanhouden over juridische afspraken. :)

Ik zou zeker niet later dan 3 dagen voor het aflopen van je proefperiode schriftelijk opzeggen. En er gelijk bij vragen of ze ontvangst van de mail willen bevestigen. :)

Succes met je keuze!

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:58

Dat had ik inderdaad ook toen ik in de consultancy zat (met een andere ervaren consultant op een project worden gezet). Maar soms ook niet, en moest je alleen, ook al had je geen intensieve training daarvoor gehad. De accountmanagers van het bedrijf waar ik voor werkte, zette ook gerust op jouw CV dat je 2 jaar ervaring met programma X had, terwijl je de software nog nooit had aangeraakt :+ Tot grote ergernis van ons als trainee consultants, omdat je dan ergens terecht kwam waar iedereen verwachtte dat je al iets kon. En dat in werkelijkheid niet zo was. Nu was ons werk bij de klant niet altijd super uitdagend en heb ik technische dingen wel snel door, maar het is niet leuk als je er later achterkomt dat de accountmanager random dingen op je CV zet. (Was een CV format van het bedrijf wat ze moesten opsturen).

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:57

TS, het is ook je goed recht om wel te blijven bij dit bedrijf, zeker als je het werk inhoudelijk leuk vindt. Uiteindelijk gaan de 22 maanden ook weer voorbij, al is het best een lange tijd, maar nog wel te overzien. Als je echt deze kant op wilt en er andere dingen voor wilt opgeven is dat natuurlijk prima! Verder heb je denk ik genoeg tips gehad over het tijdig opzeggen als je dat wilt etc. Succes met je keuze! :D

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:07

Het klinkt inderdaad alsof dit dan niet de baan is, wel goed dat je je proefperiode hebt geprobeerd. Als ze ook veel sociale engagement verwachten (naast je reistijd?!) gaat dit wel een groot deel van je leven opslokken de komende jaren.. Succes met je uiteindelijke keuze!

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:46

Goede keus hoor, je mag trots zijn op jezelf! Je hebt het geprobeerd, zelfs extra proeftijd gekregen en tot de conclusie gekomen dat het niet echt bij je past qua reistijd, prima toch? :) Succes met het vinden van een nieuwe uitdaging!

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carolinelady en 84 bezoekers