Werken als consultant - wil ik dit wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 15:43

Hallo allemaal,

ik wil mijn verhaal even van me afschrijven... Ik ben ook al in gesprek met een vriendin, en morgen hopelijk een vertrouwenspersoon om hetzelfde voor te leggen, maar ik merk dat het aan me knaagt.

Per 1 november ga ik starten bij een nieuwe baan als IT consultant in de healtcare. Contract waarin staat dat ik per 1 november ga starten is getekend midden september en hierin staat dat ik een maand opzegtermijn heb.
Ik ben nu nog aan het uitwerken op mijn huidig werk, en op de dagen dat ik daar vrij heb probeer ik al een aantal kennismakingssessies bij bedrijven bij te wonen vanuit mijn nieuw werk.
Vanuit de functie zou ik 4 dagen werken, 1 dag interne scholing krijgen voor de komende 22 maanden.
Bij de sollicitatie is aangekaart dat we erg veel in de auto zullen zitten, tot 20u per week buiten de werkuren.
Ik heb daar goed over nagedacht (dacht ik) en ook aangegeven dat ik dat geen probleem vindt. Ik rij graag auto, kan goed lange afstanden rijden, etc.

Maar nu, vandaag, voor het eerst ver moeten rijden voor werk.
Een rit van normaal 1u50, google maps raadde al aan om 3u te rekenen gezien een druk kruispunt. Uiteindelijk dus net geen 3u in de auto gezeten vanochtend.
6u opstaan, 6u30 in de auto en 9u25s stond ik op mijn afspraak. Tijdens de rit heb ik meerdere keren gedacht ' wat doe ik hier, waar ben ik mee bezig, ik wil dit helemaal niet, ik wil niet dagelijks dit gedoe met files en drukke kruispunten die vaststaan.'.
Op mijn afspraak aangekomen een bijzonder leuke vergadering gehad, erg interessant. Ik vind het werk dus wel echt super leuk. Het werk heeft mijn humeur echt weer opgekrikt. En toen moest ik weer de auto in naar huis.
Volgens google maps geen bijzonderheden en een vlotte rit van 1u50 voor de boeg.
Maar ik merkte halverwege toch weer de tegenzin. Jeetje wat is dat een eind. Hier had ik geen zin in.
Lang eind rijden, veel tijd om na te denken.
Super leuke vergadering, erg leuk werk.
Wat een eind rijden man... wat een gedoe... en straks zou dit dan dagelijks moeten....
Altijd vroeg op, laat thuis... daar gaan de spontane uitstapjes in de avond met vriendlief...
Maar oef, het werk is zo een leuke kans/uitdaging.

en dit... 2u lang.

Het is werk als consultant. Super leuk en afwisselend werk, maar eerlijk? Ik weet niet hoe lang ik die reistijden ga volhouden. Het gaat me opbreken om gemiddeld 12 uur per dag met werk bezig te zijn.
Maar langs de andere kant voel ik me echt als een opgever... een slappe hap.
Het kan best goed zijn dat ik opdrachten krijg op max een uurtje rijden, het is ook heel erg goed mogelijk dat ik opdrachten krijg in Groningen/Friesland (2u30 of 3u enkele rit).

Er is in mijn verleden best veel gebeurd, waardoor ik gezegd heb dat ik dit juist niet wil.
Pap werkte altijd hard en lang. 7u30 vertrekken, 18u30/19u thuis.... Werk eiste zo veel van hem en uiteindelijk heeft hij er geen plezier van gehad. Geen tijd gehad om te leven.
En nu zit ik zelf in een situatie waarin ik dus gemiddeld 10-12 uur per dag voor werk weg ben.

Het klinkt helemaal helder. Je vindt het te lang rijden, dan doe je het niet.
Maar het werk is zo leuk! Mijn huidig werk maakte me totaal niet meer gelukkig, dit wel, enkel de reistijd niet.
Het wordt een uitdaging om met mijn diploma een soortgelijke baan te vinden die wel korter bij huis blijft.
En terug naar een functie vanuit mijn huidige baan, wil ik heel zeker niet.

Wat ik wil bereiken met dit topic? Het van me af kunnen schrijven.
Jullie kunnen de beslissing niet voor me maken, helemaal niet. Maar wellicht heeft iemand wel in een soortgelijke situatie gezeten en kunnen jullie me advies geven of jullie ervaring delen.

Dank je wel voor het lezen van mijn verhaal, ik merk dat het langer is geworden als ik wou, blijkbaar zit het dus wel echt dubbel...


_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 16:03

Sizzle, dat was inderdaad ook het plan. Maar ik moet even uitzoeken of die proeftijd loopt vanaf moment van 1 november of vanaf dat ik het contract heb getekend waarin staat dat ik per 1 november start.

Bling, ik luister naar muziek, maar zelfs dat begint me op een bepaald moment niet meer bezig houden...

Waves, ik ben inderdaad niet mijn vader. Ik heb het als kind ook nooit storend gevonden dat hij lang werkte, totaal niet. Wat ik met die alinea wil zeggen, ik dat hij veel heeft gewerkt en daardoor weinig tijd had voor andere leuke dingen. Uiteindelijk heeft hij na een leven hard werken, weinig vrije tijd, veel dingen moeten missen ( en ja dat is een keuze die hij heeft gemaakt!), zijn leven moeten afgeven op een moment dat hij besloten heeft om wel van het leven te genieten. Dat heeft mij doen besluiten niet te wachten tot ik oud ben en me als jong mens volop op werk te storten.

Vriend vindt trouwens alles prima, steunt me ook in wat ik doe, maar ik vindt het vervelend.

Ik zit momenteel nog niet bij een klant, maar als ik straks effectief start ga ik dus tijdelijke klanten krijgen (en het kan inderdaad dat een klant me dan vast in dienst wil nemen... maar ja.. dat ik geluk hebben gok ik dan).
Ik voel er ook weinig voor om 6 maanden lang 2 tot 3 keer per week op hotel te zitten.

Het bedrijf heeft klanten door heel nederland. En selecteert consultants niet op regio maar op ervaring en personaliteit. Als ze denken dat ik een meer geschikt karakter heb/ervaring met bepaald programma zetten ze mij daarop.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 16:04

Sizzle schreef:
Ik zie ook geen absurde lange dagen in die vader dagen, dat zijn heel normale dagen als je niet naast je werk woont.
Ik denk dat veel mensen maar wat graag pas om half 8 van huis zouden gaan :P

Echter is het niet relevant wat iemand andersclang of kort vind. Het is jouw leven ;)


Hij woonde dus wel naast de deur van zijn werk, 15 min reistijd. Maar moest gewoon veel daar zijn.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 16:08

Gini. Wat jij zegt 'werken om te leven', die insteek heb ik ook. En wat je beschrijft zit niet in mijn mening.
Ook als het binnen reistijd is vindt ik 3 uur naar een afspraak rijden eigenlijk van de zotte.

Wat ik wellicht ben vergeten te schrijven maar wel belangrijk is...
Het contract beschrijft dus dat ik een maand proefperiode heb, en als ik bv achter 6 maanden wil stoppen dan moet ik het opleidingsbedrag (50.000 euro) terugbetalen.
Het is dus niet zomaar even tussentijds stoppen...

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 16:10

MarliesV schreef:
Het reizen wordt denk ik wel interessanter als het werk meer eigen wordt, dan heb je tijd om over dingen na te denken ipv te doen zeg maar. Dus over vergaderingen of vraagstukken waar je in een vergadering of werkoverleg niet uitkomt, kan je in de auto lekker nadenken.

De vraag is alleen, staan de uren in de auto je tegen of het feit dat je veel van huis bent?


Beide.
Ik ben graag bezig, en ben ook niet gekluisterd aan huis. Totaal niet.
Maar ik vindt het wel fijn om langer als een uurtje per dag thuis te zijn. En ik reis graag, maar blijkbaar steekt 2-3u per rit me echt tegen.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 18:58

Ik hoef mijn opleiding niet in de proeftijd terug te betalen, wel als ik besluit halverwege of na proeftijd te stoppen.

Doubtless, klopt dat ik altijd veel twijfel, ik heb bevestiging nodig. Zit gewoon in me en ben nu ook hard aan het werk om daar wat mee te doen. Maar die aard maakt het me er niet gemakkelijk op.

Ik heb ondertussen besloten om gewoon de proeftijd aan te gaan straks, en dan heel kritisch ga kijken hoe ik dit verder wil.
Misschien went het wel, wellicht ook niet.
Ik durf niet te zeggen hoe flexibel ze zijn, wat ik tot nu toe heb ervaren is dat vrijwel alle consultants gewoon ‘normaal’ werken zonder al te veel flexibiliteit te vragen hieromtrent...
Ik denk dat ik gewoon heeeeeel erg moet wennen.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 20:13

Lindy, dat zou 2 jaar opleiding en 1 jaar bij dat bedrijf zijn of 1 jaar bij een bedrijf dat me ‘overkoopt’. In totaal dus 3 jaar.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 17:15

Dank jullie wel voor de antwoorden allemaal. Vandaag weer training gehad op locatie, en gewoon weer een top dag. De inhoud aan zich spreekt me dus wel erg aan.
Ik heb het contract even nagekeken.
Het gaat om een contract van 22 maanden, 48.000 aan opleidingskoste intern. Een fixed maandelijks bedrag voor de komende 2 jaar, reistijd wordt niet vergoed en voor zover ik vandaag even heb nagevraagd doen ze ook niet aan onderhandeling hierin. Dus half-half of een dag vrijaf om de reistijd te compenseren doen ze niet aan, althans niet voor trainee's.
Sociaal leven is een no-go. Aantal van mijn startende collega's geven het nu ook aan... Opstaan om 5 om de file voor te zijn, 3 uur rijden op de terugweg door drukte, etc.
Ik weet nu dus wel dat het werk mij wel enorm aanspreekt en ik het echt in die richting moet/wil zoeken.

Ik vind het lastig. Ik ben nu aan het uitwerken op mijn huidig werk, start per 1 nov en ga dan ook in die eerste maand proeftijd.
Ik heb wel besloten om mijn KVK als verpleegkundige nog niet op te zeggen, voor geval dat, dan kan ik alsnog aan de slag als ZZP.
Rekeningen moeten uiteindelijk ook betaald worden..

Ik vind het zo dubbel. Het team is geweldig, het werk is leuk, een uurtje in de auto vind ik goed te doen. 3 uur gaat me te ver, dat heb ik al gemerkt.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 17:56

Achterom, ik ben inderdaad verpleegkundige niveau 6, maar heb voor de verdere rest geen ICT achtergrond of diploma. Iets wat een functie zoals deze wel vereist. Ik heb vanuit mijn werkveld wel ervaring met 1 softwareprogramma, als gebruiker. That's it. Ik leer wel snel en ben wel technisch aangelegd, dat scheelt maar dat is vaak niet genoeg voor zo een functie.
Ik kom nu uit fysieke zorg, maar daar ligt mijn hart niet. Daar wil ik eigenlijk niet meer in terug.

Sakura, mag ik vragen hoe/wat jij googled?

Varekaj, laten we het erop houden dat het inderdaad mijn loon is op bijna anderhalf jaar.

En ik wil nog even zeggen dat ik jullie mening en advies echt waardeer. Het doet me zelf ook veel meer nadenken over wat er nu eigenlijk effectief op papier staat.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-19 15:08

Dank je wel Iris! Ik ga er straks even naar kijken.

Ik denk niet dat dit bedrijf opzettelijk beren op de weg legt, en dat het contract met voorbedachte rade is opgesteld maar ik ben me er nu wel van bewust dat ze behoorlijk wat eisen.
Inderdaad, binnen die 22 maanden + 1 jaar werken er niet onderuit kunnen. Een behoorlijk bedrag aan opleidingskosten die moeten voldaan worden wil ik toch wel.
Maar wat ik me dan afvraag. We zijn met een groep van 7 gestart in dit traineeship. Mensen die in mijn ogen minder 'naïef' zijn als ik, en ook meer ervaring hebben met contracten etc. Ook pas afgestudeerd en blij met een eerste baan. De personen met meer ervaring, zouden dan ook haken op de weg moeten zien?
Ik me er nu echt echt wel van bewust dat het echt een pittig contract is. En ik er nog zekerder van ben OF ik dit wel wil. Het werk, ja. Het reizen en de verantwoording, nee.

Ik krijg van jullie echt onwijs lieve tips, hier en per PB! Kan hier ook echt veel van leren ook.

Om snel wat vragen te beantwoorden.
- we reizen buiten werktijd, niet betaald
- krijgen een dienstauto met tankpas en alle kosten betreffende werk worden vergoed
- opleiding wordt op het einde wel gecertificeerd als consultant maar is inderdaad geen officiele opleiding zoals bv Fontys ICT of Vlerrick Business Hogeschool.

Nu ik het me bedenk is de constructie wel raar.
In mijn contract staat dat deze loopt over 22 maanden, wordt daarna niet automatisch verlengd MAAR we moeten wel nog een jaar daar werken om dus buiten die opleidingskosten te vallen.
Moet even goed de module nalezen waarin staat wat en of er moet worden terug betaald als zij MIJ ontslaan, maar daar moet ik even achteraan. Die weet ik niet zeker, maar staat me iets bij dat dit niet moet als zij me met gegronde reden ontslaan.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-19 15:16

Suzanne F. schreef:
Ze hoeven je niet eens te ontslaan. Je contract loopt af. Dus als ze je geen nieuw contract geven moet je de opleidingskosten al terugbetalen? Dat zou echt heel raar zijn. En zoals ik eerder vroeg: hoe zit dat met ziektewet? Wat als je ziek wordt?


Die moet ik even gaan nakijken!

Nog een vraag, kan ik met zoiets naar het juridisch loket gaan of moet ik hiervoor bij een jurist zelf aankloppen?

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 17:28

Ik ga morgen naar het juridisch loket in een gemeente, kijken of zij aanraden naar een arbeidsjurist te gaan. Maar wat ik van hun website lees zou ik er gewoon aan vast zitten. Het is een tijdelijk contact met einddatum, als er niet specifiek instaat dat je tussentijds kan opzeggen dan kan dat niet zonder schadevergoeding te betalen.
Ik ga hem alsnog laten nakijken, maar op basis van die info kan ik eigenlijk wel opmakend dat het alles of niets is.
Verder heb ik wel al met een advocaat hier in de buurt gebeld, uurkaartje van 262 euro inclusief schrok ik even van, dus eerst juridisch loket afwachten en dan eventueel door naar deze.
Verder heb ik werk een mail gestuurd, met de vraag of proefperiode dus pas inloopt van 1-11 omdat op mijn contract staat dat ik per die datum in dienst treedt. Heb er bij gezet dat me dit dus niet geheel duidelijk is omdat ik nu al trainingen volg.
Even in afwachting daarvan.

En wat jullie zeggen, 4 jaar deeltijd HBO ICT is 1/4de goedkoper... Met meer resultaat in the end I guess...

Sizzle, ik zie nu bijna wekelijks wat collega's, en die vinden het tot nu toe allemaal prima werken daar. Wij zijn de eerste klas trainee's dus helaas geen ervaringen van vorige trainee's, enkel van consulenten die per direct daar zijn gaan werken zonder voortraining. Er zijn in de afgelopen maanden 3 consulenten gestopt, eentje omdat die de reistijd niet aankon, ander omdat die een baan elders aangeboden heeft gekregen dichter bij huis en de ander omdat die ook ergens anders is gaan werken - geloof ook voor de reistijd.
OVer het traineeship kan ik dus niks vragen, als ik aan de collega's nu vraag hoe ze het werk vinden vinden ze het allemaal top, leuk en aardig.

Ik ben het gewoon om tussen 30-45 uur per week te werken, regelmatig overuren of dagje extra. Dat scheelt me niet zo veel. Maar effectief werken of deels besteden aan reizen is wat anders.

Verder liggen de banen wel voor het oprapen, maar als 'enkel' HBO-V verpleegkundige liggen die enkel in het zorgdomein voor het oprapen. Daarbuiten, bv meer de IT kant, mis ik gewoon echt de diploma's.
Heb een bedrijf aangeschreven die inderdaad traineeships aanbieden in SAPP, maar daar kreeg ik op terug dat ik echt niet de juiste achtergrond heb.
Een andere heb ik aangeschreven maar nog geen reactie, en vandaag ga ik nog een kleintje aanschrijven.
Zonder iets van informatiekunde in mijn CV kom ik bijna nergens.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 19:55

Die ga ik opschrijven Rina! Dank je!

Niwla, ik zit in noord Brabant, kort bij Eindhoven.

Helaas doen ze weinig via Skype omdat we best intensief samenwerken met bv ict en projectmanagement in de gezondheidsinstelling zelf. Kan wellicht wel maar niet vaak. Vaak gaan ze ook wel akkoord met 1x per week thuis werken op basis van 40u

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 12:05

Zojuist bij het juridisch loket geweest, ze vindt het opleidingsbedrag ook best hoog maar wil hier verder geen uitspraken over doen. Verder zegt ze inderdaad ook dat het een pittig contract is, met de komende 2 jaar geen uitweg.
Wat haar stoort is dat er geen specifieke clausule is opgenomen dat het studiebedrag al dan niet terugbetaald moet worden na die 2 jaar + 1 jaar werken. Er staat wel iets in, maar niet concreet en dat is volgens haar wel iets wat je bij een rechtbank kan aanhalen (moest dat van toepassing zijn).
Kortom, het is uiterst duidelijk dat ik een maand proeftijd heb, het bedrijf me tussentijds wel kosteloos kan ontslaan en ik dus niet hoef terug te betalen maar als ik tussentijds wil stoppen - dan moet ik wel betalen. Het staat niet schriftelijk dat dit het gehele bedrag is, of enkel het bedrag wat ik tot dan aan opleiding heb gehad.
Ze geeft aan dat het een veilig /goed contract is, maar wel een enorm pittig contract want ik kan er tussentijds dus niet onderuit zonder te betalen. Daarbij rekenen ze een fikse boete als ik een van de artikelen overschrijdt.
Ze raadde me ook aan om eens goed na te denken wat ik hiermee doe omdat het dus niet zomaar opzegbaar is.
Het contract zelf is verder niets raars aan, maar het is wel een pittige overeenkomst voor mezelf.


Art_ofLiving: mag ik vragen bij welk bedrijf jij dan traineeship hebt gedaan? Mag per PB.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 13:33

Dank je Pjer, niet bij nagedacht om het vanuit die hoek te gaan zoeken.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 16:26

Ik word nu nog niet betaald, de uren die ik nu spendeer worden verrekend wanneer het contact ingaat. Dat is gewoon afgesproken en staat ook op mail.
Ik kan tot 1 december kosteloos stoppen, dat valt binnen mijn proefperiode.

Een hele lieve bokker en het juridisch loket hebben me wel wat zaken duidelijk gemaakt omtrent het contract.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 17:34

Ook al tijdens de proefperiode!

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 19:14

Ik heb nog geen concrete besluiten genomen, wel een sollicitatie uitgestuurd naar een aantal kleinere bedrijven in dezelfde branche. Van 2 al terug gekregen dat ze mijn enthousiasme waarderen maar dat ik niet voldoe aan de eisen qua diploma of momenteel geen vacature hebben voor de branche gezondheidszorg.
Ik moet nog van een bedrijf een belletje krijgen, en nog van 3 bedrijven een antwoord.
Op een van de bedrijven heb ik ook gevraagd welke aanvulling van diploma zij graag zouden zien gecombineerd met een HBO-V diploma, zodat ik hier ook gerichter naar kan kijken. Ook daarvan moet ik nog antwoord krijgen.

Bedacht me vandaag ook heel stom dat ik eigenlijk wel op westernies wil, en weer wil gaan kickboksen. En dan ik gewoon niet weet hoe ik dat zou moeten gaan plannen :+ stom.

Ik heb dus niet opgezegd, ga ook echt mijn proefperiode doorlopen, tenzij ik tussentijds iets aangeboden krijg met betere voorwaarden.
Ik vermoed dat het reizen me echt tegen gaat staan, naar dan kan ik wel zeggen dat ik 3/4 weken echt geprobeerd heb.
Gisteren zijn 5 van de 7 proefperiodes afgelopen en niemand is gestopt, had ik ergens wel verwacht.

Plan is dus, verder zoeken, ook naar concrete VPK vacatures moest het allemaal niet uitdraaien. En wel mijn proefperiode doorlopen voor ervaring en echt te zeggen dat het me wel of niet tegen staat.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 20:50

Proefperiode start bij ingang contract dus per 1-11, ik moet dus ten laatste 30 nov opzeggen, maar ben van plan dat echt 2-3 dagen op voorhand te doen, moest dat het geval zijn.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 21:25

Ik ga je tip zeker meenemen, misshien zeg ik na een week al dat ik er klaar mee ben.
Misschien wil ik het toch echt ‘3 weken geven en dan heb ik nog een week opzeg.
Ga het ook persoonlijk en via mail doen dan kunnen ze niet zeggen dat ik het niet gemeld heb.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 08:23

Heb zwart op wit op mail staan dat proefperiode start bij aanvang contract, dus da mogen ze hun eigen woorden gaan tegen spreken.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 10:13

Die is slim, dank je wel.
In het contract staat bij aanvang contract start proefperiode. Dus dat staat er wel in

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 11:48

3 weken is kort, en het terug te betalen bedrag is enorm als het me niet bevalt. Dat geeft je de keuze om 3 jaar door te bikkelen of inderdaad maar 3 weken krijgen en daar alles uit te halen.
Ik heb nog geen progamma, maar het is wel duidelijk dat we de eerst komende weken samen met een ervaren consultant naar een bestaand project gaan.
Daarna wordt je met een ervaren consultant op een nieuw project gezet, of alsnog als 'enkeling' op een bestaand project waar al een consultant aanwezig is.
We worden dus niet los gelaten, maar komen wel vrij snel op een project. Het is een leren-werken constructie.

Je wordt, deels, inderdaad gedwongen.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 12:12

Nee. We lopen mee op een project van een ervaren consultant om kennis te maken etc. tot er voor ons een opdracht wordt toegewezen met een andere ervaren consultant.
Reden, de consultant waar me meelopen is vaak al een voltallige groep. En het is wel de bedoeling dat wij actief meewerken in het nieuwe project en niet als boventallig.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Werken als consultant - wil ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 20:19

Ik heb je link gelezen Boras, en snap je punt inderdaad! Schrik er ook wel weer van, waarom nemen ze dan ook niet een artikel op in het contract dat dit aan de orde is/zou zijn.

Langs de andere kant, ik vermoed niet dat ze er veel woorden aan vuilmaken als ik zou gaan. Voor mij weer 10 anderen, zonder gedoe en gezeik denk ik dan.

Langs de andere kant, moet ik ze dan maar op hun woord nemen en aannemen dat proeftijd ook effectief pas ingaat op 1-11.
Ik verricht namelijk nog geen werk voor hun (niet waar zij baat bij hebben) aangezien ik nog niet op een project tsta of taken uitvoer die voor hun bijdragen.
Ik volg enkel de scholingen vanuit het traineeship en heb 1x een kennismakingsdag meegemaakt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gigil en 75 bezoekers