Poetspullen bij manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12730
Geregistreerd: 27-09-05

Poetspullen bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-23 10:34

Hi :D

Ik was benieuwd hoe de poetspullen bij jullie geregeld zijn op de manege voor de manegepaarden?
Heeft bijvoorbeeld elk paard een eigen poetskist die in de zadelkamer staat, of hangt er een tasje met poetspullen bij de stal? Of niet per paard een eigen poetsset.

Mogelijk word ik nog geïnspireerd door dit topic :)


xPabloBokt
Berichten: 9367
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Poetspullen bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:39

Bij ons op de manege liggen alle borstels in een bak :')

Reden voor mij om denk ik binnenkort een eigen poets-set aan te gaan schaffen, want ik vind het maar goor en kan 9 van de 10 keer geen fatsoenlijke borstels vinden. Hoevenkrabbers verdwijnen gewoon, dus die liggen er eigenlijk nooit, en borstels die gebruikt zijn worden gewoon vol met haar terug in die bakken gemikt.

Vind sowieso dat mijn manege wel wat strenger mag zijn over de verzorging voor een les. Zie heel vaak stalgenoten die gewoon naar de bak lopen met paarden die nog overal niet uitgeborstelde poepvlekken hebben, hele staart nog vol met stro hangt etc. Zelfs als ik laat ben dan poets ik nog, dan ben ik maar 5 minuten later.

Op mijn vorige manege kreeg je op je falie als je zo met een paard de bak in kwam. Dan kon je omdraaien en opnieuw gaan poetsen voordat je de les in kon.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Enzo_Ollie
Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:45

Bij de manege van mijn familie moet je een halfuur van te voren aanwezig zijn om te poetsen en heeft ieder paard een eigen emmertje. Deze staan in de zadelkamer. Bij de manege waar ik heb 'leren' rijden idd gewoon een bak en had iedereen eigen poetspullen. Maar daar hoorde je soms ook 5 minuten voordat de les begon pas op welk paard je moest :')

got a dream, got a spark, got somewhere to be

Poekkie
Berichten: 7342
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:48

xPabloBokt schreef:
Bij ons op de manege liggen alle borstels in een bak :')

Reden voor mij om denk ik binnenkort een eigen poets-set aan te gaan schaffen, want ik vind het maar goor en kan 9 van de 10 keer geen fatsoenlijke borstels vinden. Hoevenkrabbers verdwijnen gewoon, dus die liggen er eigenlijk nooit, en borstels die gebruikt zijn worden gewoon vol met haar terug in die bakken gemikt.

Vind sowieso dat mijn manege wel wat strenger mag zijn over de verzorging voor een les. Zie heel vaak stalgenoten die gewoon naar de bak lopen met paarden die nog overal niet uitgeborstelde poepvlekken hebben, hele staart nog vol met stro hangt etc. Zelfs als ik laat ben dan poets ik nog, dan ben ik maar 5 minuten later.

Op mijn vorige manege kreeg je op je falie als je zo met een paard de bak in kwam. Dan kon je omdraaien en opnieuw gaan poetsen voordat je de les in kon.



Hahaha dan mag je mij ook wel op mijn falie geven hoor :+ Ik denk dat ik ongeveer 2 keer per jaar een staart borstel. Een keer zelfs voor een wedstrijd er gewoon het onderste stuk afgeknipt ipv hem te wassen haha. En poepvlekken maak ik mij ook niet druk om zolang ze niet onder zadel/singel plekken zitten. Wat maakt het uit?

@TS: meestal hebben maneges gezamelijke bakken en worden eigen borstels niet aangemoedigd ivm overbrengen ziektes / schimmels als de mensen die ook op andere plekken gebruiken. Het meest ideale zou zijn als er een poetsbakje is per paard of per groep paarden, welke dan om de week oid uitgespoeld wordt. Maar ik zie vanalles op maneges, en meestal absoluut geen controle.

Paardengek in hart en nieren!

JudithGigiJarig
Berichten: 4198
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Poetspullen bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:51

Op de manege waar ik vroeger reed hadden ze een poetstasje voor elk paard, maar dat ging precies zo goed als je je kunt voorstellen :')

xPabloBokt
Berichten: 9367
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:15

@Poekkie nouja, ik sta ook niet de complete staart uit te borstelen natuurlijk. Als iedereen dat zou doen elke dag dan houden ze geen staart meer over :+

Ik vind het persoonlijk gewoon netjes tegenover mijn paard om in ieder geval goed te rossen zodat al het zand weg is en om de echte "poepplakkaten" weg te halen. Mijn vaste paard (welke overigens in de bak tijdens het rijden als een prinsesje over/om de drollen heen huppelt) ligt altijd met beide kanten met haar billen in de stront in de stal, dus dat ros ik in ieder geval even los. Lijkt me wel zo fijn voor haar als we gaan rijden. Strootjes pluk in gewoon tussen de staart uit.

Op mijn vorige manege hadden ze een bord met haakjes waar voor elk paard een rosborstel, een zachte borstel en een hoefkrabber hing. Dat ging dan op stalnummer en die nam je dan voor de les mee.

Op mijn eerste manege waren helemaal geen poetsspullen, die moest je daar zelf meenemen.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Celebi
Berichten: 3614
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Poetspullen bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:31

@xPabloBokt Ik ben zo iemand die elke dag de staart van mijn paard uitborsteld. Met ontklittende spray overigens. Blijft daardoor heerlijk zacht en nooit klitten of plakkaten en nog steeds een volle staart. :+

Anyhow, wij hadden op de manage gewoon een kast met 2 planken vol met borstels. Pakken wat je wilde en daarna weer teruggooien. Hoevenkrabbers hingen eronder. Op de vakantiestalling net zo. Gewoon een paar kratten met borstels en hoevenkrabbers aan een touwtje aan de muur. Op die manege waren ze trouwens ook niet zo moeilijk met dekjes en onderleggers. Die hingen in een aparte stal over droogrekken te drogen en je moest er gewoon eentje van pakken. Ze stonden ook samen in een kudde, dus als er een schimmel of luis of wat dan ook zou zijn dan was dat toch wel in de hele kudde. Overigens nooit voorgekomen.

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:03

Op de stal waar ik kom hebben ze ook een hoop klanten met beperkingen waardoor het hele terrein grotendeels voorzien is van visuele aanwijzingen. De paarden hebben als gevolg daarvan dus allemaal hun eigen kleur, eigen poetsemmer in de eigen kleur, enz.
De poetsemmers hebben allemaal borstels, hoevekrabber, halster + touw en leadrope. En de emmers en borstels worden wekelijks ontsmet.

Oh, en de paarden staan 24/7 buiten, dus na een regenbui valt er wel het nodige zand weg te poetsen vaak :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar


Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Poetspullen bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:27

hier op de manege heeft elk paard/pony een eigen poetstasje. Die hangt onder het betreffende zadel in de zadelkamer. Aan de andere muur een rij hoofdstelhaken met hoofdstellen.
In het tasje zitten een rubber rosborstel, harde borstel, zachte borstel en een hoevenkrabber.
En in sommige tasjes een oornetje als dat paard dat nodig heeft.
Geen staartborstels dus, anders blijft er niks over van de staarten op den duur. Vaste verzorgers/leasers mogen wel de staart borstelen, gewone lesklanten niet.

MARenAMY
Berichten: 65
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:43

Bij ons op de manege hebben alle paarden een eigen poetsbak, die bij en bijbehorend zadel en hoofdstel staat. Ook hebben we nog een grote bak met reserve borstels staan.

Wanneer een paard zijn hart geeft, is het voor altijd!!❤️
Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.❤️
Not my pasture, Not my bullshit!
Amber - Beauty - Linda
Spoiler:
Als je toch zo nieuwsgierig bent, ga dan maar naar mijn profiel

prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:58

Toen ik nog op een manege werkte hadden we afwasteiltjes waar dan volledige sets met borstels in zaten. Vaak dubbele, zodat wel iedereen borstels had. Deze stonden dan voor de stalgangen verdeeld.

1x in de week verzamelde ik alles, maakte het schoon en zorgde er weer voor dat alles netjes verdeeld was over de bakjes. En elke dag even de losse borstels oprapen en in het dichts bijzijnde bakje gooien is natuurlijk geen moeite.

I am because you were

Shadow0
Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:03

Eigen poetstas per paard. Een paar vorige maneges hadden een grote bak.

gerlindie
Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Poetspullen bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:23

Alle paarden hebben een tasje met hun eigen borstels erin aan de stal hangen.
Op elke borstel staat naam van het paard en een cijfer
(rosborstel =1, plastic borstel = 2, harde borstel = 3, zachte borstel = 4, hoevenkrabber =5)

De deelnemers van de zorgmanege maken de borstels schoon.
Staarten en manen kammen mag alleen met toestemming (bijv wedstrijd of ponykamp), niet elke les.

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers