Twijfels over huidige manege

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-22 19:40

Zoals de titel het eigenlijk al een beetje verklapt, heb ik een beetje twijfels over de manege waar ik nu sinds twee maandjes les.

In het verleden heb ik van mijn 7e t/m mijn 12e fanatiek paardrijlessen gevolgd op een manege, wekelijks, soms meerdere keren in de week, of een uurtje vrijrijden in het weekend.
Na een hele lange stop begon het toch weer te kriebelen om te gaan paardrijden, en zodoende ben ik begin september bij een andere manege begonnen met lessen.
Allereerst heel fijn om weer bij de paardjes te zijn, het is lang geleden, maar voelt nog erg vertrouwd.

Omdat het zo lang geleden was, duurde het eventjes voordat ik bepaalde zekerheid terugkreeg, en sommige dingen weer even moest leren, of terughalen.
Wat mij opviel was na de eerste les dat er eigenlijk compleet werd losgelaten, geen goed aanspreekpunt te vinden, meiden/dames die op de manege werken die niet enthousiast waren over gestelde vragen, of eventueel wouden helpen als het even niet lukte (opzadelen, paard meekrijgen, andere stallen van de manege waar geen uitleg over gegeven was). Het voelde al snel een beetje als een last om iets te vragen, vanwege de korte reacties, of het soms zelfs helemaal negeren van mijn vraag.

Ik koos voor een zogenoemd herintrederspakket, anders dan een starterspakket waarbij de ruiter nog helemaal geen ervaring heeft. Dit bestond uit 3 privé lessen. Hierna heb ik nog een extra pakket genomen van 5 lessen, om nog wat extra te oefenen, en zelfvertrouwen op te bouwen, voordat er tot groepslessen overgegaan zou worden. Na het tweede pakket zou gekeken worden welke groepsles bij mijn niveau zou passen.
Iedere les kreeg ik bijna van een andere instructrice, opzich geen probleem, vooruitgang en punten om op te letten werden netjes allemaal besproken met de betreffende instructrice.

Afgelopen weekend was mijn laatste les van het pakket, en besproken met de instructrice om over te gaan naar de groepslessen, hiervoor heb ik vandaag contact gehad met de persoon die over de indelingen hiervoor gaat.
Deze persoon heeft mij niet zien rijden, weet mijn niveau niet, en wilt mij nog in extra privélessen zien voordat besloten wordt welke groepsles bij mijn niveau past.
Dit verbaasde mij wel, want er zijn ervaren instructrices bij geweest, die toch wel zouden moeten kunnen vertellen welke groep hier het beste voor is lijkt mij?

Ik krijg hier toch wel een vervelend gevoel van, het is voor mij erg lang geleden dat ik heb gelest, dus ik weet niet of dit de normale gang van zaken is. Het paardrijden gaat goed, ik krijg er steeds meer mijn draai in terug, omgang met de paarden gaat goed, en toch twijfel ik of deze manege bij mij past.
Het voelt niet zo welkom als ik mij kan herinneren van vroeger, juist alsof ze niet helemaal zitten te wachten op nieuwe ruiters

Wat zouden jullie doen? Kijken op een andere manege om daar in een groep te gaan rijden? Of toch verder gaan op de huidige manege? Tips zijn zeker welkom :)

(ps. dit is de eerste keer dat ik hier een topic open, als het hier niet goed staat, sorry!)


Palmboom95
Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:50

Wat vervelend dat je het gevoel hebt gekregen dat je niet echt vragen ´mag´ stellen door de manier waarop anderen reageren, dat moet niet de bedoeling zijn! Als je aan de andere kant tevreden bent over de lessen en ze leuke paarden hebben/hier goed mee omgaan zou ik toch even doorzetten omdat je uiteindelijk buiten de les om niet meer echt hulp nodig zal hebben.
Ik vind het wel apart dat je nog meerdere extra privélessen nodig zou hebben.. Dat klinkt mij een beetje als geldklopperij. Ik kan me voorstellen dat één privéles die wordt gegeven door degene die de lessen inplant misschien handig kan zijn zodat diegene ook een beeld krijgt van de paarden waar jij op zou kunnen rijden. Ze moete ook rekening houden met de andere lesklanten en de beschikbaarheid van verschillende paarden. Als op basis van jouw gewicht/lengte/vaardigheden wordt besloten dat jij op paarden A, B en C kan rijden zullen ze misschien andere opties hebben dan wanneer je op paarden D, E en F zou 'moeten'.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om ook nog even verder om je heen te kijken als je nu twijfels voelt :)

mika11
Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:53

Willen ze niet extra geld aan je verdienen met al die privé lessen?
Ze kunnen dat wel willen, maar jij moet er dan wel meer voor betalen.
Het lijkt dan dat het meer daarom gaat, dan dat ze nou jou zo graag zien rijden om te kijken in welke groep je past.

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:54

Bevallen de andere zaken wel?
Heb je al aan betreffende persoon gevraagd wat de reden is van deze extra les? Kun je haar vertellen welke feedback je hebt gekregen?
Dat de sfeer wat anders is dan in de periode dat je er kind aan huis was, is wel te begrijpen. Dat laat zich ook niet vergelijken. Je moet weer wennen, alles is anders dan toen, jij ook. Ik zou het een kans geven.
Maar goed, je kunt ook op zoek gaan naar een andere manege.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

BeFunny
Berichten: 10198
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:10

Toen ik begon op een manege weer. Na ook een lange stop. Was ik ook met privé lessen begonnen en wilde ook naar de groepslessen en kon ook niet echt want er was geen plek of ik had me er eerder voor in moeten schrijven. Ze hadden me ook nooit alle paarden voorgesteld. Ik reed de eerste keer op een haflinger en vanaf de tweede keer op een bonte draver en de verbolgkeren ook andere paarden wist ik niet eens hun naam van :') De privé lessen van een half uur kosten 27,50 en met 10 minuten instappen en 5 min uitstappen blijft er 15 min over. En de privé lessen voelden als beneden maats zeg maar die 15 min was het vaak een oefening bijv om paaltjes. Terwijl ik kwam om weer aan mijn zit te werken en als het vertrouwen er weer was dus in een groep te rijden. Maar daar ben ik niet terecht gekomen. Ik kwam niet verder en ik voelde er niks voor om zo te blijven doorgaan. Ik ben gestopt daar. En vond een heel leuk verzorgpaard waar ik al een tijdje zelf buitenritten op doe (daar had ik al veel ervaring mee in het verleden ik had al 20 jaar rijervaring maar was bijna 0 jaar gestopt en had op die manege het gevoel dat ik weer een beginner was) en gek genoeg had ik met dit paard heel snel vertrouwen en was nog maar extra bevestiging waarom de bewuste manege waar ik gestart was niet echt iets voor mij was ;)

Ik raad je dus zeker aan om verder te kijken. Ik vind dat je er plezier in moet hebben en je jezelf niet af moet vragen of je er wel op je plek zit. Als ik het verhaal lees dan weet ik Iig wel genoeg, snel opzoek naar iets anders ;)

Ik doe nu gewoon ook af en toe ergens een leuke buitenrit. Buiten mijn verzorgpaard om. Echt veel leuker ;)

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-22 20:20

Dank jullie voor de reacties tot nu toe!

Van de instructrices waar ik les van heb gehoord krijg ik positieve reacties, over hoe snel ik het weer oppak na 10 jaar, dat het niet te zien is dat het zo lang gereden is, en ook dat het zelfvertrouwen en duidelijkheid een stuk gestegen is.
De reden voor de extra lessen is dus inderdaad dat de "planster" mij zelf niet heeft zien rijden, en daarom niet weet in welke les ze mij zou moeten zetten. Op zich begrijpelijk, maar de instructrices zouden hier ook e.e.a. over moeten kunnen vertellen, lijkt mij dan :)
Nu moet ik in ieder geval een tijd wachten voordat ik die les(sen) kan volgen, omdat ik zelf doordeweeks werk, en deze lessen alleen overdag kunnen.

De beginnersgroepen zouden al lastig zijn hoorde ik aan de telefoon, en de rest zou alweer "te hoog" zijn, wat dan weer in tegenspraak komt met het eerdere niet weten van niveau.

Voor de duidelijkheid is het echt niet mijn doel om in een zo hoog mogelijke groep te gaan beginnen! Wil graag plezier hebben in de lessen, ontspanning erin vinden, en zo langzaam omhoog werken.

De verdere sfeer vind ik erg "dubbel" aan de ene kant is het gezellig, en er zijn best behulpzame dames, echter is er een groot gedeelte van de meiden waar het echt over komt als een "moetje". Van mijzelf ben ik niet de meest zelfverzekerde persoon, en zulke reacties kan ik mij in nieuwe situaties best aantrekken.

Er zijn nog een groot aantal maneges in de buurt, zal in ieder geval eens rondkijken of er meer is wat mij aanspreekt :)

Tango1979
Berichten: 2508
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:39

Als jij zelf al een x aantal privé lessen hebt gedaan, kan het ook best zo zijn dat ze proberen je nog zo'n pakket "aan te smeren".

Aan privéles wordt best lekker verdiend natuurlijk. Ik heb 15 jaar terug een tijdje manegeles gegeven, en dat werd zeker aangemoedigd als bleek dat de ouders er interesse in hadden.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

furious
Berichten: 7100
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:43

Ik zou ook verder kijken.
Ze komen nu nogal vaag over. Wel of niet in een groepsles. Als je weer op een wachtlijst moet voor een les schiet je ook niks op.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-22 20:07

Ondertussen heb ik een paar lessen gevolgd op een andere, kleinere manege waar de sfeer erg aangenaam van is. Ik kon gelijk meerijden in een groepsles, van de eerste was het niveau net iets te hoog voor mijn gevoel. De tweede les (andere dag en groep) sloot wat meer aan qua niveau (half-gevorderd/gevorderd), de meiden van de les, en instructrice waren erg lief en verwelkomend.
Beide lessen gevolgd op een nog wat jonger, frisser paardje, desondanks erg fijn gevoel bij!

Iedereen bedankt voor de tips en verhalen! Heeft mijn zelfvertrouwen in het rijden echt een flinke boost gegeven om een overstap te maken :D

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:26

Wat een fijne update. Goed dat je je gevoel gevolgd heb.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Kookaburra
Berichten: 5336
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:45

Wat een fijne update! Veel rijplezier!

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:12

Fijn die update ts! Ik herken het helaas erg dat de ''gezellige'' sfeer die er vroeger hing op de manege weg is gevaagd namate ik ouder werd. Kleinere maneges die het paardenwelzijn voorop hebben staan hebben ook mijn voorkeur inmiddels, hopelijk vind je hier lekker je draai weer met de paarden. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Pepe356
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-10-22

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:51

Mooi om te horen!

LadyUrsy
Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:40

Wat fijn dat je deze plek hebt gevonden. Heel veel plezier weer met rijden :)

Shadow0
Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Twijfels over huidige manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:42

Fijn om te horen, goed dat je verder bent gaan kijken!


Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-23 19:59

Weet niet zeker of er nog gereageerd mag worden in dit topic, maar aangezien het mij nog wel relevant leek, plaats ik toch een update (sorry als het dus niet is toegestaan..)

Na een tijdje in een hele leuke les meegereden te hebben op mijn huidige manege, ben ik door wisselende werktijden van rijles gewisseld. Hier voel ik me een stuk minder op mijn plek, totaal niet mijn manier van lesgeven en connectie met het dier..
Ik reed mee in een gevorderdenles, dat ging best wel goed, in de paar maanden tijd is mijn vertrouwen (en kunnen in rijden) enorm gegroeid, en zou ik het jammer vinden om in zo'n les als deze te blijven en weer terug te zakken in vertrouwen en het plezier hebben.

Ben nu ondertussen wat verder aan het kijken, maar door de bomen zie ik het bos niet meer wat betreft maneges in de omgeving (Noord-Holland-Noord).. Tips (eventueel via PB) zijn welkom.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker