Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9572
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:44

Fly_high schreef:
germie schreef:
Ik weet van mijn eerste 10 lessen dat we binnen de 10 lessen al aan het springen waren.


Ik heb medelijden met die paarden :')

Het is eigenlijk triest hoe er met springen omgegaan wordt in de manegelessen, je paard maar scheef, stijf en niet aan de hulpen enigszins richting de hindernis opjagen en hopen dat die naar de overkant komt. Wel de overkant bereiken is meteen goed en vergt geen verdere oefening voordat de balken omhoog mogen uiteraard :+ en dan lopen mensen te roepen dat ze 60/80/100 cm of nog hoger kunnen springen terwijl ze in feite moeite hebben met cavaletti correct rijden.


Ik kende een manege met paarden rond M niveau, maar die mochten niet hoog springen om ze te sparen, omdat manege werk natuurlijk best zwaar is, met al die verschillende ruiters die het nog moeten leren. Hoger dan 50 cm (2 cavaletti ongeveer) gebeurde dan ook niet snel.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 12:53

Een update. Bijrijder zit sinds 1 september in een halfgevorderden groep. Er is/was beloofd om elke 3e week te springen en dat heeft tot nu toe geresulteerd in 1 springles. Zelf twijfelt ze om een andere manege te zoeken wegens o.a. de groepsgrootte van soms 11 ruiters. En met mijn paard gaat alles makkelijker. Ik heb gezegd van probeer nog wel even ergens op manegepaarden te blijven rijden, want dat is op zich goed voor je ontwikkeling. En als je twijfelt, wat let je om bij andere maneges een proefles te volgen? Er is 1 manege wat verder weg waar je gewoon elke week springles kunt krijgen en dat lijkt haar ook wel wat, maar is wel weer echt verder rijden. Met de huidige brandstofprijzen en de lagere lesprijs zou het op hetzelfde neerkomen als waar nu gereden wordt.
Er wordt dus nog even doorgegaan op de huidige manege, en het grootste bezwaar is dus het weinige springen tot nu toe en de af en toe enorme groepen. Dat weinige springen kan komen omdat het nog maar net na de vakantie is, maar als je elke 3e week als bedrijf belooft moet je dat ook waarmaken. Als de komende 2 maanden er weer maar 1 springles gegeven wordt, dan weet je dat die 'elke 3e week' niet klopt, en zou je eigenlijk gerust inhaal springlessen mogen eisen.
Maar de keuze voor een groep hoger dan de beginners is dus zeker een juiste gebleken. Een priveles op deze manege met mijn paard is duurder dan een priveles aan huis op mijn paard, dus dan blijft het bij af en toe priveles op stal op mijn paard. Onderlinge wedstrijden hebben ze al meer dan een jaar niet gehad, terwijl dat wel als 'geregeld' georganiseerd worden op de website staat. Dat is ook nog een dingetje. Door corona lag natuurlijk alles stil, maar je zou nu wel verwachten dat er dan weer wat georganiseerd wordt. Het is verder wel een mooie grote accommodatie met veel paarden. En de lesprijs is niet te hoog voor deze omgeving.

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:13

Ik snap even helemaal niet meer wat het nut is van dit topic.. Ik zou het als bijrijder helemaal niet leuk vinden als de eigenaar van mijn bijrijdpaard een hele analyse van mijn manege-carrière op een forum zich zetten.

Je zegt zelf dat je een antwoord zocht op de vraag wat een half gevorderde of gevorderde ruiter is. En vervolgens zet je een heel verhaal over de bijrijder neer, maanden later. Best bijzonder